Welke brandstof kies ik voor mijn volgende auto?

Hyundai Ioniq

De keuze van een brandstof voor een auto is belangrijk. Er hangen namelijk veel kosten vanaf. Net als andere eigenschappen van de auto zelf. Benzine, diesel, elektrisch of lpg (ook wel autogas genoemd), welke brandstof moet je kiezen voor je auto als je naar kosten kijkt?

Het is erg lastig om een eenduidig antwoord te geven op de keuze welke brandstof voor je volgende auto de beste is omdat er natuurlijk meerdere factoren een rol kunnen spelen. We geven in dit artikel een aantal overwegingen die je kunt gebruiken om een vergelijking te maken voor jouw nieuwe auto, ongeacht of je die nieuw bestelt of gebruikt koopt.

Algemene kaders

Je kunt natuurlijk op verschillende manieren naar de keuze voor een brandstof kiezen. Het is natuurlijk bekend dat diesel en lpg aantrekkelijker zijn voor mensen die meer rijden als je het vergelijkt met auto's die op benzine rijden. Dat zie je ook in de onderstaande tabel. Tegenwoordig heb je natuurlijk ook elektrisch en plug-in hybride auto’s. Met name plug-in hybride maakt het lastig een kostenplaatje te maken omdat je hier ook meer of minder vaak op elektriciteit kunt rijden. Als je zo’n auto overweegt moet je dus wat extra rekenwerk moeten doen. Of ‘middelen’ tussen de gegevens van elektrische, en benzine-auto’s zodat je een overzicht krijgt welke brandstof voor jouw situatie het beste is.

Van onze partner
Goedkoper tanken aan de pomp?
Met UnitedConsumers kun je met korting tanken! Vraag nu de tankkaart aan

Je vindt hier een rekenvoorbeeld waarbij we uitgaan van een gemiddelde auto (middenklasser) die 1.300 kg weegt. Bij een elektrische auto houden we 1.800 kg aan (gebaseerd op populaire elektrische auto's). Het gemiddeld verbruik van auto’s is als volgt:

  • Benzine: 1:15
  • Benzine hybride (zonder stekker): 1:17
  • Diesel: 1:21
  • Lpg: 1:12,5 (dat laatste kan overigens in de praktijk gunstiger uitpakken)
  • Elektriciteit: 15 kWh/100 km (6,67 km/kWh)

De prijzen voor de brandstoffen zijn gebaseerd op de Nederlandse adviesprijzen in januari 2024 (maar je kunt voordeliger uit zijn):

  • Benzine: € 2,15/l
  • Diesel: € 1,92/l
  • Lpg: € 1,12/l
  • Elektriciteit: €0,50/kWh (gemiddeld voor een openbare laadpaal, als je thuis kunt laden is het afhankelijk van je contract nog goedkoper - of duurder)

De wegenbelasting (of: motorrijtuigenbelasting) van een auto van een dergelijk gewicht is gebaseerd op een gemiddelde van de provincies:

  • Benzine: € 800/jr (plug-in hybride tussen 1 en 50 g CO2 uitstoot: € 600 - maar deze nemen we niet mee vanwege de grote spreiding van het verbruik in het dagelijks gebruik)
  • Diesel: € 1.640/jr (uitgaande van een redelijk nieuwe auto, dus geen vervuilingstoeslag)
  • Lpg-g3: € 1.000/jr.
  • Elektrisch: €332/jr

Kosten per brandstofsoort

We zetten de resultaten voor de kosten per brandstofsoort bij elkaar opgeteld voor meerdere aantallen kilometers per jaar. Gemiddeld rijden mensen in Nederland 12.500 km/jaar. Je vindt een overzicht voor verschillende jaarkilometrages om het makkelijker te maken.

Brandstof10.000 km/jr12.500 km/jr20.000 km/jr25.000 km/jr40.000 km/jaar
Benzine2.234,672.503,333.669,334.386,676.538,07
Benzine hybride2095,082.382,353.331,763.964,715.863,53
Diesel2.552,382.780,483.464,763.920,955.289,52
Lpg1.896,802.121,002.793,603.242,004.587,20
Elektriciteit1.081,631.269,031,831,252.206,063.330,50

Je ziet hier dat elektrische auto’s erg goedkoop zijn om te rijden maar houd daarbij wel rekening met hogere vaste kosten vanwege de hogere aanschafprijs (als je nieuw koopt) en een relatief duurdere verzekering en motorrijtuigenbelasting door het hogere gewicht en de hogere catalogusprijs. Op de motorrijtuigenbelasting krijg je in 2025 een korting, maar die wordt in de komende jaren afgebouwd. Ook een auto met lpg-installatie of een dieselauto zullen een hogere verzekering hebben door het hogere gewicht en hogere prijs. Afhankelijk van je bonus-maluskorting kan dat overigens in jouw situatie meevallen als je een gunstig schadeverleden hebt. Daarom hebben we de post 'verzekering' buiten de berekening gehouden.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Welke brandstof voor je auto? Onze conclusie

Als je naar deze gegevens kijkt, dan is diesel voor een middenklasse auto pas voordeliger als je echt veel kilometers maat. Een benzine hybride auto is dan een betere keuze en dat hoeft niet eens een plug-in hybride te zijn. Met een moderne diesel kun je de eerste jaren nog zeker goed vooruit. Het loont echter zeker de moeite om naar lpg te kijken. Zelfs bij minder kilometers spaar je al een paar honderd euro per jaar, maar bij het gemiddelde Nederlandse kilometrage van 12.500 km of meer neemt het verschil al snel toe in het voordeel van lpg. Een elektrische auto is beslist ook interessant, als je tenminste de hogere aanschafprijs voor lief neemt. Ook een plug-in hybride auto en vaak elektrisch rijden is dat ook snel gunstiger dan benzine, diesel en zelfs lpg maar dit voordeel hangt erg ervan af hoe vaak je elektrisch rijdt of kunt rijden. Of je gaat een elektrische auto private leasen waarmee je de investering van de aanschaf en andere kosten spreidt. Bij meer kilometers is dat trouwens ook nog aantrekkelijker, hebben we berekend.

*De genoemde bedragen kunnen zijn veranderd sinds het schrijven van het artikel. Laatste update: 3 januari 2025.

Tip: Heb je specifieke vragen over dit onderwerp? Stel die gerust op het forum in het topic Rekenhulp Brandstof voor je volgende auto!