Welke is de snelste rijstrook bij file?

Spits file (foto ANP)

Je wilt natuurlijk niet in een file terecht komen, maar vaak ontkom je er niet aan. Dan is het zaak de snelste rijstrook in de file te kiezen. Welke is dat?

 

Er zijn verschillende onderzoeken en studies op dat gebied geweest. Volgens onderzoek van de Nationale Databank Wegverkeergegevens is de linkerrijstrook de beste keuze om snel door te kunnen rijden. Ze baseren zich daarbij op de gegevens van 64 spitsfiles. Daarbij is in 75% van de gevallen de linkerbaan de snelste. 

Rechterbaan vaker activiteit

Eigenlijk is dat ook wel logisch. Immers, in de rechterstrook gonst het vaak van de activiteiten. Je hebt daar in- en uitvoegend verkeer en het is ook de plaats waar de vrachtwagens rijden. Die zijn gewoon langzamer bij het optrekken en afremmen. Aan de andere kant: ze houden vaak wel een regelmatiger snelheid aan zodat het wel minder inspannend is om die rijstrook te kiezen. Daarnaast zie je dat juist de rechterstrook vaak is afgekruist voor een pechgeval, ongeval en dergelijke. Dat houdt dan weer op.

Van onze partner
Waar ga je naar toe?
Bij bol.com vind je een grote keuze aan navigatie voor de auto die je snel op je bestemming brengen en om files heen leiden.

Rijbaan wisselen niet effectief

Meerdere onderzoeken, ook uit het buitenland, maken wel duidelijk dat het wisselen van rijstrook je niet sneller door een file helpt. Een onderzoek door dr. Donald Redelmeier en dr. Robert Tibshirani van de Universiteit van Toronto wijst uit dat auto's die voortdurend van rijstrook veranderen, in feite vaker ingehaald worden door andere voertuigen dan dat ze hen inhalen. Dit komt door een illusie die wordt gecreëerd door de afstand tussen auto's op de snelweg. Uit het onderzoek bleek dat ‘langzame auto's samenklonteren, terwijl snelle auto's zich verspreiden’. Dat betekent dat een bestuurder tien auto's tegelijk kan passeren, vervolgens op de ‘langzame’ rijstrook kan rijden en slechts acht auto's voorbij kan zien rijden. Maar omdat die acht auto's sneller rijden en met langere tussenpozen passeren, lijkt de rijstrook sneller te bewegen, waardoor de bestuurder terugschakelt naar de ‘snelle’ rijstrook. Frustratie eist dan zijn tol als de waargenomen snelle rijstrook samenklontert en de reeds ingehaalde auto's de bestuurder op de andere rijstrook inhalen.

Weven door het verkeer leidt tot verspilde tijd en het verhoogde stressniveau. Daarnaast brengen automobilisten die door rijstroken zigzaggen in feite zichzelf en anderen in gevaar.

Kies een rijstrook en blijf daar

De rechterstrook is daarentegen vaak langzamer en heeft meer externe bewegingen, maar is ook rustiger. Daardoor zijn er ook enkele onderzoeken die stellen dat uiteindelijk juist de rechterstrook de snellere is. Dat kan echter ook per traject verschillen.

Het algemene advies is: ‘kies je rijbaan en blijf daarop’ zodat je niet hoeft te wisselen. Want auto’s die steeds van rijbaan wisselen, veroorzaken remacties van andere automobilisten. En dat leidt weer tot ‘spookfiles’ van auto’s die weer op dat remmen reageren.

Van onze partner
Heb je plannen voor uitstapjes, trendy producten of een belevenis?
Je vindt bij vakantieveilingen.nl veel meer dan alleen reizen en hotels! Kijk er ook eens voor dagjes uit, het huren van een supercar en veel meer!

Langzamer rijden voorkomt een file

Professor Katsuhiro Nishinari van de Universiteit van Tokyo bestudeert de wiskunde van files, een discipline die hij graag 'jamologie' noemt, naar het Engelse woord ‘trafficjam’. “Mensen proberen altijd snel te gaan. Als ze dat doen, hebben ze meestal minder afstand tussen hen en de voorligger en dat is erg slecht, want daardoor ontstaan ​​files", zegt hij. “Een trafficjam ontstaat als een soort golf in de tegenovergestelde richting van de rijrichting. Die golf is het gevolg van remmen, maar als de file rijdt, hoeft de volgende auto niet zo veel te remmen en worden deze golven tussen de auto's verspreid."

Om de theorie op de proef te stellen, ging professor Nishinari naar Tokyo's Shuto Expressway. de drukste snelweg van Japan. Hij testte zijn theorie en de resultaten toonden zich betrouwbaar in de echte wereld. “Om 16.00 uur stond er altijd een file van ongeveer 10 km. We vroegen acht auto's om langzamer te rijden dan andere auto's en zo in beweging te blijven en het resultaat was geweldig. Door deze actie verscheen de storing pas 40 minuten later”, zegt Nishinari. "Als je continu alle auto's iets langzamer en met wat meer afstand zou laten rijden, kun je misschien het begin weer verschuiven en heb je geen file." Het geheim is hier duidelijk: anticiperen en afstand houden. Daarmee kun je een regelmatiger snelheid bereiken waardoor je minder snel stilstaat.