
Shared space op de weg: niemandsland?
Het verkeersfenomeen shared space is een uitvinding van Nederlandse bodem. Hans Monderman,...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De connected auto levert toegevoegd gemak, comfort en veiligheid. Dat kan doordat hij net als Google en Facebook steeds meer over jou te begint te weten. En hij vertelt het bovendien ook door. Maar wat vertelt-ie door, en aan wie? Zitten we Orwelliaans gevangen in de netten van Big Data of zijn we nog te redden?
Computers die met computers communiceren, in enkele decennia is het de normaalste zaak van de wereld geworden. En het zijn inmiddels niet alleen meer computers die onderling met elkaar verbonden zijn, ook heel andere apparaten beginnen contacten met elkaar te leggen. Fototoestellen sturen direct foto’s naar de cloud. Wasmachines bedien je via een app op dezelfde telefoon als waarmee je je ‘intelligente’ thermostaat regelt en de beelden bekijkt van je bewakingscamera’s. O, en uiteraard hoef je geen meterstanden meer door te geven; dat doet de meter zelf. Het klinkt voor sommigen nog als toekomstmuziek, maar het is er allemaal al. En dit is nog maar het begin. Welkom op het internet der dingen.
Van onze partner Besparen op je autoverzekering? Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering |
Niet alleen de koelkast en de thermostaat communiceren er lustig op los, ook de auto doet enthousiast mee. De auto is de laatste decennia uitgegroeid tot een rijdend computernetwerk dat op tal van manieren met de rest van de wereld in contact staat. De geur van versgezette koffie wanneer je thuiskomt? Check! Bij Jaguar Land Rover hebben we in 2016 achter de schermen de techniek al gezien die op basis van je agenda en je navigatiesysteem alvast aan je keukenapparatuur kan doorgeven dat je in aantocht bent. Kijk er niet vreemd van op wanneer dit binnenkort de normaalste zaak van de wereld is. De auto weet nu al meer van jou en is al dieper ingekapseld in het web dan menigeen beseft. Met de almaar toenemende functionaliteit groeit ook het aantal communicatiekanalen waarvan de auto zich bedient.
Navigatiesystemen die hun routes aanpassen aan de actuele verkeersdrukte doen dat op basis van locatiegegevens van andere auto’s, inclusief die van jou. Checken hoe het staat met je auto aan de laadpaal; voor EV-bezitters is het de normaalste zaak van de wereld. Net zoals auto’s via een app op je smartphone het interieur alvast op temperatuur kunnen brengen. De benodigde communicatie loopt via de kanalen van de betreffende autofabrikant. Auto’s die na een ongeval uit zichzelf de hulpdiensten inlichten (intussen al verplicht). Je moet er expliciet om vragen of ze deze functie willen uitschakelen als je er niet van gediend bent. Ook zijn er al diverse verhuur- en verzekeringsmaatschappijen (zoals bijvoorbeeld ANWB) die nauwgezet je rijgedrag controleren en je op basis daarvan een voordelige aanbieding kunnen doen of korting kunnen geven. Om je te waarschuwen dat je wegwerkzaamheden of de achterkant van een file nadert, is er ITS G5 (Intelligent Transport Systems, werkend in het frequentiespectrum rond de 5 GHz), een internationaal vastgestelde wifi-standaard waarmee infrastructuur en auto’s onderling gaan communiceren. En natuurlijk hebben we al kennisgemaakt met de eerste auto’s die je met je telefoon of intelligente sleutel kunt laten in- en uitparkeren, terwijl je er buiten de auto naar staat te kijken. Hierbij wordt gebruikgemaakt van directe Bluetooth- of wifi-verbindingen tussen de telefoon of sleutel enerzijds en de connected auto anderzijds. Op basis van gegevens uit het motormanagement kan je garage op afstand zien wat er eventueel met je connected auto mis is. Hiermee kun je vervolgens het advies krijgen om bijvoorbeeld even langs te komen, kunnen de benodigde onderdelen alvast besteld worden of kan het probleem op afstand met een software-update worden verholpen. Verder biedt de ANWB het Connected Car-abonnement. Hiermee kun je inzicht krijgen in je eigen rijgedrag, de technische staat van je auto en de locatie van je auto (ook handig als de Wegenwacht moet komen).
De communicerende auto levert dus toegevoegd gemak, comfort en veiligheid. Maar there is no such thing as a free lunch. Waarom zou iemand je zomaar kortingen, diensten, services voor niets of voor hooguit een geringe betaling of wat korting geven? Waarschijnlijk zouden veel mensen schrikken wanneer ze beseffen welke data van en over zichzelf er bekend zijn bij de Googles en Facebooken van deze wereld. Voor een beetje gebruiksgemak delen we zonder morren onze ziel en zaligheid met deze organisaties. En ook al vertel je deze bedrijven niet letterlijk wie je bent of wat je uitspookt, aan de hand van je surfgedrag en de cookies die je daarbij achterlaat kunnen ze een groot deel van je bestaan in kaart brengen. Big Data! Er gaan ook heel veel data heen en weer tussen je auto en ... ja, wie precies? Steeds meer gegevens uit de auto (inclusief de contactlijst op de gsm die je in de auto gebruikt, de mp3’s die je afspeelt of de radiozenders die je luistert) vinden hun weg naar de databanken van autofabrikanten, verzekeringsmaatschappijen, leasemaatschappijen, de ANWB, etc. Al deze bedrijven en organisaties kunnen (een deel van) je data analyseren en weten zo beangstigend veel over je. Door gegevens met elkaar te combineren is het mogelijk om gedragspatronen te herkennen. Big Brother is watching you. En daar houdt het niet bij op. Ze kunnen je gegevens ook gebruiken voor marketingdoeleinden, lees: spam, spam, spam. Afhankelijk van het land waar de servers staan waarop de data worden opgeslagen, kunnen veiligheidsdiensten ook meekijken. Om nog maar te zwijgen over hackers. Mocht het nodig zijn, dan heeft justitie het recht om je data in te zien. Inderdaad ja, de gegevens die je vrijwillig hebt afgestaan, kunnen dan zomaar als bewijslast tegen je gebruikt worden. George Orwell had het niet beter kunnen verzinnen. Met het argument ‘Ik heb niets te verbergen, dus wat maakt het mij uit’ zet je jezelf meteen buitenspel.
Zijn we definitief verloren? Nee, zo dramatisch hoeft het niet te zijn. Een aantal autofabrikanten en ook de ANWB geeft expliciet aan dat de dataservers die ze gebruiken in Europa staan en niet in de VS (en dus niet al te dicht bij de NSA). Uiteraard gaat het om een momentopname. Het kan nooit kwaad om er nog even expliciet naar te vragen wanneer je ergens een contract wilt afsluiten. Verder hebben we in Nederland de Wet Bescherming Persoonsgegevens waarin duidelijk staat wat er wel en niet mag met jouw gegevens (zowel je personalia als de door jou en je auto gegenereerde data), want jij bent nog altijd de rechthebbende van de gegevens. Zo mogen persoonsgegevens slechts onder strenge voorwaarden verwerkt worden en moet ook uitdrukkelijk worden omschreven voor welk doel de gegevens worden gebruikt. We hebben deze wet naast de gebruiksvoorwaarden (de kleine lettertjes) gelegd van een aantal dienstverleners en autofabrikanten. De gebruiksvoorwaarden voldoen allemaal aan de regels, wat niet wegneemt dat je toch alert moet zijn. Teken niet klakkeloos een contract. Gegevens mogen bijvoorbeeld niet zonder toestemming met derde partijen gedeeld worden. Maar let op: wanneer in de voorwaarden staat aangegeven dat je gegevens gedeeld kunnen worden met een derde partij en je gaat akkoord met de voorwaarden, dan mag dat dus wel, daar heb je met je handtekening toestemming voor gegeven.
Eind november stuurde de ANWB het alarmerende persbericht “Autofabrikanten eigenen zich steeds meer data toe” de wereld in. Het persbericht is onderdeel van de gezamenlijke campagne ‘My car, my data’, die is ingezet door de FIA in samenwerking met onder andere de ANWB, de Duitse ADAC en nog een aantal Europese zusterclubs. De toon was vrij dramatisch, al leert navraag dat het vooral om bewustwording draait, om de autobezitter erop te wijzen wat er speelt. Onderdeel van ‘My car, my data’ is een groot consumentenonderzoek, waarbij 12.013 mensen uit 12 landen zijn ondervraagd. Waar veel respondenten zich zorgen over maken, is het openbaar maken van privégegevens (88%), commercieel gebruik van persoonlijke gegevens (86%) en de kans op hacking tijdens het rijden (85%).
Daarnaast hebben technici van de ADAC op basis van een met alle optionele communicatiemiddelen uitgeruste BMW 320d en BMW i3 onderzocht welke data een moderne auto verzamelt, opslaat en verstuurt. Dat blijkt in de praktijk niet veel anders te zijn dan een uitdieping van wat we in principe zelf al waren tegenkomen in de verkoopinformatie en voorwaarden van BMW.
Op basis van het ADAC-onderzoek deden de organisaties een aantal aanbevelingen. Zo zien ze graag dat voor databeveiliging een standaard (ISO/IEC 15408) gebruikt wordt, net zoals nu gebeurt voor computerbeveiliging. Om het voor de consument overzichtelijk te houden willen de organisaties de autofabrikanten verplichten om een eenvoudig toegankelijke lijst op te zetten waarin exact wordt gespecifieerd welke data verzonden worden. Dit is in lijn met de in september 2015 gepresenteerde beginselen van de ACEA (de associatie van Europese autofabrikanten) over databescherming van connected voertuigen. Daarnaast wordt gepleit voor open toegang tot de data voor voertuigeigenaren, onafhankelijke garagebedrijven en pechhulpverleners. Hier zijn echter kanttekeningen bij te maken. Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens héb je namelijk al recht op inzage in gegevens die over jou verzameld worden. En onafhankelijke garagebedrijven en pechhulpverleners hebben al toegang tot data via de On Board Diagnostics (OBD)-aansluiting. (Houd in het achterhoofd dat de ANWB zelf het Connected Car-programma heeft en pechhulpverlener is). Ten slotte pleiten de organisaties voor een opt-out-regeling, die de voertuiggebruiker de mogelijkheid moet geven om het gebruik en de verzending van gegevens die niet strikt noodzakelijk zijn voor een veilige werking van het voertuig eenvoudig te deactiveren (met uitzondering van wettelijk verplichte data zoals eCall). Het opt-out-principe werkt nu al. Voor een deel worden data pas verzonden nadat je zelf een abonnement hebt genomen, en voor het andere deel kun je datacommunicatie laten uitschakelen. Je moet hiervoor alleen even naar de garage.
Wellicht zou een opt-in-regel makkelijker zijn. Dan ben je weer losgekoppeld en bekijk je veel bewuster welke vormen van datadeling interessant voor jou zouden kunnen zijn. Voor autobezitters die gebruikmaken van datatransmissie via een OBD-dongle is het eenvoudig: die dongle krijg je pas wanneer je ergens een abonnement afsluit. Heb je daar later geen behoefte meer aan, dan trek je eenvoudig de dongle eruit en worden er geen data meer verstuurd.
Verder vertelde de ANWB aan AutoWeek dat ze zich sterk maakt voor keuzevrijheid. Je moet als consument zelf kunnen bepalen welke deel van je data je wilt delen en met welke serviceverlener voor welke dienst. Je zou zoiets al zelf kunnen regelen met verdeelstekkers op de OBD-poort en dongles voor de verschillende diensten. Een oplossing voor de toekomst is dat echter niet. De ANWB wil de keuzevrijheid afdwingen, zodat je via een (data-)platform kunt bepalen wie jou met welke data z’n diensten mag verlenen.
Als auto-industrie en dienstverleners zich (zoals uit de kleine lettertjes naar voren lijkt te komen) aan de regels houden, is er weinig aan de hand. Of je daarop kunt vertrouwen? In elk geval is het zaak om – ook al is het misschien niet het leukste klusje – altijd aandachtig de voorwaarden te lezen. En dan is er nog iets: geen van alle systemen is verplicht, dus als je al die connecties echt niet wilt, kun je je auto helemaal standalone laten functioneren en blijft alle data onder de kap. De vraag is alleen: kun je de verleiding van al die comfortabele diensten weerstaan? Het vrijwillig opgeven van (een deel van) je privacy is de prijs die je betaalt voor tal van services en diensten.
Als consument moet je je auto bij elke garage kunnen laten repareren en hem aan de milieu-eisen laten voldoen. Dat is een stukje mededingingswetgeving dat ze in Brussel voor ons hebben geregeld. Je hoeft dus niet per se naar de merkdealer, maar kunt ook terecht in het vrije kanaal. Om te zorgen dat je als consument vrij kunt kiezen naar welke garage jij je auto brengt, moet die garage natuurlijk niet tegen muren aanlopen waar merkdealers wél doorheen kunnen. Vandaar dat alle auto’s (in Europa sinds 2000 voor benzine-auto’s, sinds 2003 voor dieselauto’s) voorzien zijn van een gestandaardiseerde diagnose-aansluiting (EOBD, European On Board Diagnostics). Hier kan elke monteur z’n universele diagnoseapparatuur op inpluggen en in de elektronica van de auto kijken om alle essentiële gegevens uit te lezen, en dus ook de data die nodig zijn voor emissiedoeleinden. Dat zijn er nogal wat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de stand van het gaspedaal, het toerental, de temperatuur van olie en koelwater, de snelheid, de druk in het inlaatkanaal en ga zo maar door. Het is werkelijk een waaier aan gegevens die de diverse sensoren aan de centrale regeleenheid melden.
De gegevens hoeven niet per se in een garage uitgelezen te worden, het kan ook real time, tijdens het rijden. En die real time geproduceerde data bieden natuurlijk veel meer mogelijkheden dan alleen maar kijken of er niet te veel schadelijke stoffen geproduceerd worden. In plaats van een diagnosekast kun je in de OBD-aansluiting ook andere apparaten pluggen. Er zijn ook dongles verkrijgbaar: OBD-stekkers die de data via een Bluetooth of wifi-verbinding naar je telefoon sturen waarna je de data in een app kunt bekijken in grafiekjes, tellers, meters of hoe je de data maar gevisualiseerd wilt hebben. Met je telefoon in een houder op het dashboard bouw je zo een uitbreiding op je instrumentarium. En je kunt nog verder gaan. Er zijn ook OBD-dongles met een gsm-kaart. Hiermee kun je alle gegevens doorsturen waarheen je maar wilt, al dan niet gecombineerd met locatiegegevens op basis van gps-signalen. De auto kan inmiddels ook data versturen zonder dat je daar een OBD-aansluiting voor nodig hebt. Bij steeds meer auto’s is in het centrale zenuwcentrum een gsm-kaart ondergebracht die in verbinding staat met de autofabrikant.
Het verkeersfenomeen shared space is een uitvinding van Nederlandse bodem. Hans Monderman,...
Tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken. De prijzen van...
De hoge brandstofprijzen maken het lastig voor consumenten om de tank tegen een aantrekkelijke...
Een bijzondere plaats bij de verbrandingsmotoren met turbo neemt de turbo met variabele geometrie...
In tegenstelling tot de handgeschakelde versnellingsbak bevrijdt de automatische transmissie...
Voor de belastingdienst is de auto van de zaak een vorm van beloning in natura. Daarom wordt...
De motorrijtuigenbelasting ofwel mrb bestaat uit twee delen. De hoofdsom gaat naar het rijk....
Je hebt wellicht de borden opgemerkt die het gebruik van een mobiele telefoon bij de benzine-...
De luchtweerstand is een belangrijk onderdeel van de aerodynamica van de auto. Dat is één...
Je hoort het op het nieuws, ziet het online. Een overzicht van files, wegwerkzaamheden, ongevallen....
De bijtelling voor je auto van de zaak is het bedrag dat je op je inkomen krijgt geteld door...
Er zijn verschillende onderzoeken en studies op dat gebied geweest. Volgens onderzoek van...
Het ritsen is een kwestie van geduld, waarbij sommige automobilisten hun karakter laten zien....
Een rijbaan op de snelweg is afgesloten omdat er een reden voor is. Zo staat er vaak een auto...
Om te beginnen heeft een verbrandingsmotor zuurstof nodig. Dat zit in de lucht. De lucht zuigt...
Het verkeer op de Carrer de Vilamar is op een woensdagochtend weer gestremd. De auto's staan...
Je rijdt waarschijnlijk wel met een navigatie app die al aangeeft waar een flitser staat....
Het lijkt bijna niet te doen in de praktijk. Immers: hoe kun je de brandstofmotor van een...
Het wordt de laatste tijd met de elektrische auto’s stiller op straat. Tegelijkertijd zijn...
De eerste verkeerslichten kon je in Den Haag vinden. Daar werden ze in 1928 geplaatst. Een...
Je wilt of je moet vaker van huis naar je werk en daarmee ben je niet de enige! Dat betekent...
Wagenborg Passagiersdiensten exploiteert de veerboot naar Ameland. Deze vertrekt vanuit Holwerd...
Je wilt soms iets veranderen aan je auto. Dat kan zijn omdat je dat zelf wilt, bijvoorbeeld...
De anti-remradar in Spanje is een nieuw radarsysteem dat zijn intrede zou kunnen doen. Het...
En dat is niet gek. “Rotondes zijn veel veiliger dan andere kruispuntvormen”, vertelt Erwin...
De technieken die hypermilers gebruiken om nog zuiniger te rijden dan de fabrikant voor mogelijk...
Wat is het geheim van zuinig rijden? Juist optrekken en afremmen kost veel energie, dat weet...
Het is zo gemakkelijk, die automatische verlichting. Als het schemert of slechter weer is,...
Je zult wellicht even met de ogen moeten knipperen als je een afwijkende combinatie op de...
Hoge temperaturen eisen al snel hun tol. Je moet je meer inspannen om ‘bij de les’ te blijven...
Terwijl men in het Haagse nog altijd aan het worstelen is met een politieke crisis die weinig...
EVAP, FCM, ISC: wat betekenen de afkortingen rond emissienormen en hun metingen? We proberen...
Bij veel tunnels zie je vaker dat een rijstrook in de rustige uren is afgekruist. Ook bij...
Het delen van een auto lijkt eenvoudig maar er kunnen haken en ogen aan zitten. Natuurlijk,...
Laten we eens kijken naar de regelgeving als je een kruispunt blokkeert, een veel voorkomende...
Het ontstaan van verblinding is een natuurlijk fenomeen. Als het donker is, gaat de pupil...
De rijvaardigheid van (oudere) automobilisten draait bijna helemaal om oogtesten en brillen....
Het overgrote deel van de kleine witte stickertjes die de vulpistolen van tankstations sieren...
In de praktijk kun je een mistachterlicht niet zo vaak gebruiken. Je mag het namelijk alleen...
Je vindt in Nederland op veel verschillende locaties snelheidscontroles. Die heb je in verschillende...
Je wilt bij je auto een aanhanger gaan gebruiken om bijvoorbeeld een caravan te trekken, een...
Als je meer dan 500 (geregistreerde) privékilometers rijdt met de auto van de zaak of wanneer...
Echter, een ‘verdiept wegtracé’ biedt meer mogelijkheden dan het naadloos laten kruisen van...
Het maakt niet uit of je veel of weinig kilometers rijdt, iedereen betaalt een ander bedrag...
De geldigheid van je rijbewijs staat op het rijbewijs zelf. Voor de categorie B is dat over...
Tijdens de vakantie zijn de kosten voor de Franse tolwegen vaak vrij aanzienlijk. Ook al is...
Het kan je natuurlijk gebeuren dat je een flitser over het hoofd ziet. En soms weet je ook...
Mobiliteit vereist energie – ongeacht het type aandrijving. Wie met duurzaamheid bezig is,...
Het is tegenwoordig niet meer verplicht om in Frankrijk een alcoholtester in de auto te hebben....
Je zou het van de Belastingdienst niet verwachten, maar de regels rond bijtelling van een...
Sinds 2018 heb je waarschijnlijk een vreemde afkorting gezien in autoreclame en -media. Deze...
De auto is een kostbaar bezit. Van alle kanten kun je ‘geplukt’ worden. We zochten uit of...
Professor Peter Vink houdt zich bezig met reiscomfort in brede zin. Johan Molenbroek is dé...
Het is in Nederland toegestaan om een koptelefoon op te hebben tijdens het autorijden, of...
“Drempels zijn een effectief middel om de snelheid van het wegverkeer te beperken, maar worden...
Met je auto het water in duiken. Hoe vaak het precies gebeurt, is niet helemaal duidelijk,...
Je moet een functionerende ruitensproeier in je auto hebben zitten. En ja, je kunt een boete...
Als je een auto van de zaak kunt rijden én je hebt een flinke vinger in de pap als het om...
Het rijden in het donker hoeft niet moeilijk te zijn maar het is vaak wel minder comfortabel....
Steeds meer auto’s op de markt hebben een automaat. Zeker een hybride of elektrische auto...
De airbag wordt geactiveerd bij een aanrijding en klapt in 0,01 tot 0,05 seconde uit. Dat...
Bij een nieuwe of andere auto is het altijd even kijken hoe alles werkt. Ook het tanken, of...
Voor de doorsnee automobilist is er geen touw meer vast te knopen aan het kwartetten met milieuzones....
De afgelopen jaren heeft zich naast het huren via een autoverhuurbedrijf een alternatieve...
Wie onderweg was met een elektrische auto, weet niet altijd of er laadpunten voor alternatieve...
De auto’s die in een milieuzone rijden, moeten zijn voorzien van een milieusticker. Heb je...
Sinds september 2017 is op nieuwe automodellen de emissienorm Euro 6d van kracht. Deze auto’s...
Het is erg lastig om een eenduidig antwoord te geven op de keuze welke brandstof voor je volgende...
In dit artikel vind je de belangrijkste varianten van hybride aandrijvingen. Dat zijn er namelijk...
De toekomst is digitaal. Moderne auto's zijn al computers op wielen. Ze communiceren met de...
Het is leuk om te ontdekken welke automobiele parels er in het land zijn. En wellicht zijn...
Jaren geleden verkondigden merken als BMW en Ford dat ze van de auto een rijdende arts wilden...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
Het is altijd even een dingetje, het ophalen en in gebruik nemen van een huurauto. Eigenlijk...
Je rijbewijs heb je vaak bij je. Daardoor is het een handig middel als je moet aantonen wie...
De rustpunten om je handen op te leggen zijn namelijk met nieuwe inzichten meeverhuisd naar...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Met...
Juist die kleine verkeersboetes kunnen aardig oplopen. We hebben al een keer uitgelegd dat...
Zeker als je een auto met meerdere mensen gebruikt zul je behalve de stoel ook vaak de buitenspiegels...
Je kunt er praktisch niet omheen, die grote panelen met informatie over de situatie op de...
In Duitsland kun je het wel vergeten met een oudere auto die vervuilend is voor de omgeving....
Natuurlijk, meerdere dingen doen tijdens het besturen van je auto leidt af en kan gevaar opleveren....
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
De kans is klein maar het kan gebeuren dat je een auto tegenkomt die op zich bekend voorkomt...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
Het is een duidelijke regel: inhalen doe je links. Dat geldt in de meeste situaties en is...
Nederland heeft erg veel rotondes. Je ziet ze klein in alle woonwijken maar ook erg groot,...
Vermoeidheid achter het stuur is een onderschat gevaar. Het kan iedereen overkomen maar de...
Tot 2015 was er sprake van een dalende trend, maar in 2016 was er weer een stijging te zien...
Door de jaren heen zijn er steeds meer controlelampjes bijgekomen. Er komen immers ook steeds...
Het niet gebruiken van de richtingaanwijzer is een van de grote ergernissen in het verkeer....
Dagelijks staan we er massaal in, van ’s ochtends vroeg tot soms ’s avonds laat. Al flirtend...
Daarbij moet je in de gaten houden dat er op gebied van maximumsnelheden in Duitsland verschillende...
Het vullen van je waterstoftank mag dan wel sneller gaan, je moet het nog altijd plannen....
Hoewel de brandstofprijs nog steeds erg hoog is, zou deze tip je wat geld aan de pomp moeten...
Het is natuurlijk nooit leuk om een boete te krijgen maar soms is het wel goed dit van te...
De mistlichten op een auto hebben een eenzaam bestaan. Volgens de regels mag je mistlichten...
Als je een nieuwe auto bestelt, dan is het bijna onvermijdelijk dat je kunt kiezen uit verschillende...
Een auto op een politieafzetting ingereden en op zijn kant geëindigd, dat kan een van de oorzaken...
In de strijd om een hoger rendement en een lagere CO2-uitstoot grijpt een aantal autofabrikanten...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
Je autostoel instellen is in principe gemakkelijk. Je hebt er profijt van met het oog op de...
Juist die verbruikscijfers zijn interessant. Immers, je rijdt je auto in de échte wereld op...
Met rijbewijs B mag je een aanhanger trekken waarbij in grote lijnen de totale combinatie...
De prijs van benzine is voor veel mensen per definitie te hoog. Naast de prijs van de aardolie...
Langs de A1 tussen Diemen en knooppunt Muiderberg ligt een spitsstrook. Je kunt die spitsstrook...
Het aantal trajectcontroles neemt toe. Sinds enkele jaren rolt de overheid ook op het provinciale...
Mist ontstaat als er warme, vochtige lucht over een kouder oppervlak stroomt. De warme lucht...
Het B-rijbewijs is min of meer het standaard rijbewijs als het om auto’s gaat. Mensen die...
We beginnen bij het belangrijkste onderscheid tussen een geremde en ongeremde aanhanger. Je...
De fietsstraat is herkenbaar aan een rode tint van de stenen of het asfalt (net als een fietspad)....
Met onweer rijden vinden veel mensen niet prettig. Vaak regent het, is het donker en heb je...
De Subsidie Emissieloze Bedrijfauto’s lijkt op de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s...
We weten allemaal hoe belangrijk het is om een autogordel om te doen. Maar hoe draag je de...
Op toeristisch drukke dagen is het een bekend bericht op de radio: de wachttijd bij de veerboot...
En de boete als je niet handsfree belt is niet gering. Je betaalt in 2022 namelijk €350 voor...
De prijzen van benzine en diesel rijzen de pan uit en zelfs voor lpg lijk je tegenwoordig...
Veel mensen hebben jaren geleden met een rekenmachine in de hand de keuze van hun auto bepaald....
Op een drukkere weg sta je gemakkelijker stil in het verkeer. Eigenlijk is een file vaak verloren...
Dit doet eCall zowel in Nederland als in het buitenland. Behalve een noodoproep naar de alarmcentrale...
Eigenlijk is het alcoholslot het beste te vergelijken met een startonderbreker. Voor het starten...
Tijdens het winterseizoen is gladheid één van de grootste gevaren in het verkeer. Daarnaast...
Alles wordt duurder en met name de energiekosten zijn daarbij een vervelende prijsopdrijver....
De hoofdsteun is een cruciaal element voor je veiligheid. We geven hier enkele tips om de...
Het rijden in een storm hoeft overigens helemaal niet moeilijk te zijn, je moet je aandacht...
In steeds meer steden en dorpen worden de deelauto’s van bijvoorbeeld Greenwheels, MyWheels...
Het is hard werken, tegen de zon kijken, zeker een laagstaande zon. En als je op zo’n middag...
De lage-emissiezone ofwel LEZ in België is te vergelijken met de milieuzone in Nederland....
Audi, met BMW een van de pioniers van deze laserverlichting als techniek, heeft een naam hoog...
Er is wat voor te zeggen om een auto te voorzien van een lpg-installatie. Veel moderne auto’s...
De automobilist kreeg de bekeuring in een politiezone rond de Belgische plaats Diest. Hij...
De koppeling is onmisbaar voor een auto met een handgeschakelde versnellingsbak. Het is een...
Als je al langer autorijdt denk je wellicht met weemoed terug aan de tijd dat je op de snelheidsmeter...
Je rijgedrag heeft invloed op de levensduur van je auto. Je vindt hieronder enkele tips waarmee...
Iedere auto is tegenwoordig uitgerust met een ABS-systeem dat via de remmen de veiligheid...
Automatische versnellingsbakken worden steeds populairder. In steeds meer automodellen vind...
Met de komst van steeds meer elektrische auto’s is het logisch dat je ook in een elektrische...
EU-regelgeving stelt bij nieuwe voertuigtypes de intelligent speed assistant (ISA) verplicht....
Ongelijkvloersheid van een knooppunt (dus met wegen die boven en onder elkaar langs gaan)...
De airbag is essentieel bij de veiligheid in moderne auto's. De airbag is nu onlosmakelijk...
Steeds meer steden in Nederland stellen een milieuzone in. Die gelden dan vooral voor auto’s...
Ongeacht het seizoen, geen enkele automobilist ontkomt aan een portie regen op zijn tijd....