Wat zegt WLTP over het verbruik van je auto?

DS 3 WLTP

Alle elektrische voertuigen geven je een gemiddelde actieradius onder de noemer WLTP. Ook auto’s met een verbrandingsmotor hebben de verbruiksopgaven met WLTP gemeten. Een uniek protocol, maar erg theoretisch en altijd anders dan de werkelijkheid.

Sinds 2018 heb je waarschijnlijk een vreemde afkorting gezien in autoreclame en -media. Deze is verplicht om verbruik en actieradius van nieuwe auto's aan te geven. Je vindt ze terug in de AutoWeek CarBase met de gegevens van alle auto's die op de markt zijn. Meestal moet je deze WLTP toch met een korreltje zout nemen.

Een identieke verbruikstest

De WTLP-norm "World harmonized Light vehicle Test Procedure", die de minder accurate NEDC-standaard vervangt, is van kracht sinds 1 september 2018. Deze stelt dat alle autofabrikanten hun voertuig laten keuren volgens een zeer specifiek testprotocol. Het bestaat uit vier sessies op een laboratoriumtestbank, twee in de stad en twee op de weg, wat een gemiddelde ‘gemengde cyclus’ oplevert. De test duurt 30 minuten en ruim 23,25 kilometer. De uitkomst is een verbruikswaarde in de ‘lichtste’ omstandigheden voor de auto en een voor de zwaarste.

Het staat de fabrikanten dus vrij om te communiceren over een gemengde gemiddelde cyclus, maar ook die uitgevoerd in één van de vier deelcycli. Sommige merken praten graag over autonomie in de WLTP-cyclus van de stad, wat veel voordeliger is. Omdat echter alle auto's aan dezelfde test worden onderworpen, is WLTP een goede indicator voor efficiëntie.

WLTP vs realiteit van het verkeer

Hoewel erg technisch, kent deze norm beperkingen. Het blijft theoretisch, met een ideale temperatuur van 23°C. In de praktijk is het verbruik van je auto afhankelijk van je omgeving en je rijstijl. Rij je bijvoorbeeld economisch bij 20°C en in een vlakke stad, dan haal je het WLTP-bereik ruimschoots. Het omgekeerde is waar als je een zware voet op het gaspedaal hebt bij -5 ° C op een bergachtig parcours. Op de snelweg, waar het verbruik enorm stijgt, zie je het verbruik van brandstof stijgen of bij een elektrische auto, de actieradius met wel 40 procent verminderen.

Wat is het wel volgens de praktijk?

Testorganisaties hebben het verschil met de werkelijkheid al onderzocht. Hoewel het minder theoretisch is dan de NEDC, er is nog altijd verschil.  Bij een elektrische auto moet je gemiddeld 40 tot 70 km minder actieradius rekenen dan de WLTP aangeeft. Als je twee derde van de waarde aanhoudt, dan zit je meestal aan de goede kant van het bereik voor het dagelijkse gebruik. De NGO Transport & Milieu had geoordeeld over een kloof van 23 procent in 2020. Een andere indicator is die van GreenNCAP die verschillende automodellen die op de markt zijn test. Het bevat brandstofverbruikswaarden bij ideaal weer, koel weer, koud weer en op de snelweg. Daarbij testen ze bij plug-in hybrides zowel in een stadium dat ze voornamelijk elektrisch rijden en voornamelijk de verbrandingsmotor gebruiken.