
Shared space op de weg: niemandsland?
Het verkeersfenomeen shared space is een uitvinding van Nederlandse bodem. Hans Monderman,...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het aantal trajectcontroles neemt toe. Sinds enkele jaren rolt de overheid ook op het provinciale wegennet de trajectsnelheidsmeting uit. Ook de systemen boven de snelwegen worden steeds verder uitgebreid. Hoe werkt een trajectcontrole eigenlijk? En hoe zit het bijvoorbeeld met onze privacy als we op talloze plekken in ons land worden gefotografeerd.
Op grotere N-wegen is sinds enkele jaren ook de jacht geopend met trajectcontroles. Op zo’n twintig locaties die als black spots worden gezien vind je nu ook een trajectcontrole. Denk aan plekken waar veel zware ongevallen gebeuren, riskante situaties ontstaan of een groot aantal te snel rijdende auto’s worden geflitst. Het gaat meestal over twee- en vierbaanswegen die over het hele land zijn verdeeld. Trajectmeting op de snelwegen is vooral in het westen en midden van Nederland geconcentreerd en het uiteinde – of begin – van de A2 bij Maastricht.
In al die gevallen heeft het dus geen zin om even bij te remmen wanneer je de flitskastjes boven of langs de weg ziet staan. Trajectcontrole werkt namelijk, zoals de naam al zegt, over langere afstanden. Op de provinciale wegen zal dat volgens onze nationale meetspecialist Sensys Gatso betekenen dat meerdere min of meer normaal ogende flitspalen aan elkaar worden gekoppeld. Zo meet de techniek niet alleen je snelheid op de meetpunten, maar kan het systeem ook automatisch je gemiddelde snelheid over dat traject berekenen. Daar gaat het om bij deze nieuwe oplossing.
Specialist Gatso is al betrokken bij de metingen op een aantal snelwegen. Daarbij wordt elke auto, motor en vrachtwagen onzichtbaar geflitst, op alle stroken. Gatso zelf gebruikt daarvoor compleet onzichtbare infraroodflitsen, sommige andere leveranciers kiezen voor ‘near infrared’. Als je op de snelwegen goed kijkt, kun je dan aan de overkant bij elke auto een paarsachtig flitsje zien. De bedoeling is in elk geval dat je geen disco-effect van flitsen krijgt en dat je zeker niet ziet dat je voorgangers worden geflitst. Dit is om het eerlijk te houden en om te voorkomen dat mensen op hun rem trappen, wat onveilig zou zijn.
Als je nagaat dat er op de drukke A2 tussen Utrecht en Amsterdam dagelijks ongeveer honderdduizend auto’s op zo’n traject passeren, begrijp je dat dat een enorme berg van honderdduizenden foto’s en bijbehorende informatie oplevert. Elk auto wordt immers meerdere keren geflitst. Alle foto’s gaan naar een centraal punt. Als het een Gatso-systeem is, is dat een eigen backoffice. Met zeer snelle computers worden met een matching server de opeenvolgende foto’s op de twee fotoplekken aan elkaar gekoppeld. Aan de hand van voertuigkenmerken als de afmetingen, maar vooral het kenteken, bepaalt de techniek of er een overtreding is. Met de precieze rijtijd tussen de twee fotomomenten bereken je immers heel exact de snelheid.
Je kunt je afvragen of dat allemaal wel snor zit met de privacy? Alleen foto’s van overtreders worden door het CJIB in Leeuwarden uit de backoffice opgehaald. Alle andere worden niet bewaard.
De techniek herkent zoals gezegd het type voertuig en dus de maximale snelheid die erbij past. Vrachtwagens en auto’s met caravan (of een andere aanhanger) hebben immers hun eigen maximum. Bij een vorig bezoek aan Gatso zagen we al dat voor een trefzekere herkenning nieuwe lasertechnologie is ontwikkeld.
Heb je wel eens de hoop gehad dat een trajectmeting toch niet kan weten dat de matrixborden boven de weg bijvoorbeeld 50 of 90 kilometer per uur aangeven? Jammer dan. Dergelijke informatie wordt namelijk gewoon door het systeem meegenomen. Helaas of gelukkig, vul zelf maar in. Gaat het dan nooit mis? “Bij automatische herkenning spreek je over één op de 20.000. Dat is trouwens twee tot vier keer beter dan de mens dat kan. Zelfs als het kenteken niet herkenbaar is, gaan de beide foto’s en de bijbehorende meting naar Leeuwarden. Soms kunnen ze daar handmatig nog wel worden herkend. Het systeem zelf wordt intussen steeds beter door scherper beeld en verbeterde software. Tegenwoordig worden ook de meeste buitenlandse kentekens herkend. Knap, want het is erg lastig om bijvoorbeeld een Italiaanse en een Franse plaat uit elkaar te houden. Je hebt ook te maken met vuile of handgeschreven platen, creatieve veranderingen aan de letters, en platen die van bovenaf ongeveer half door een fietsdrager worden afgeschermd.”
Meteen maar een praktische tip. Het kán dus ook misgaan. Dat geeft ook de overheid op zijn voorlichtingssite toe. Statistisch gesproken gaat het alléén op die A2 al dagelijks in een handvol gevallen mis. Twijfel je? Of ben je het slachtoffer van ‘gedokterde’ nummerplaten? Dan is het goed te weten dat je bij een snelheids- of roodlichtbekeuring de foto kunt bekijken op het Digitaal Loket van het CJIB. Je moet wel even inloggen met je DigiD, maar dan krijg je naast de foto ook allerlei andere informatie te zien, zoals de certificaten van het meetsysteem (www.cjib.nl/ik-wil-mijn-flitsfoto-bekijken).
Het kan allemaal de moeite waard zijn, als je de informatie op de site van ‘bezwaarspecialist’ Verkeersboetes.nl mag geloven. Noem het de verkeersvariant van ‘vlucht vertraagd’-claim-websites, ook zonder extra kosten voor jouzelf dus. Verkeersboetes.nl beweert dat er in 25 procent van zijn zaken blijkt dat er iets mis is. In dit geval kan dat bijvoorbeeld met de meting of de apparatuur zijn. Je kunt in het Digitaal Loket heel veel informatie vinden.
Het is bekend dat snelheidsmetingen wel eens afwijken van de werkelijkheid. Speelt dat hier ook? “Zeker. De keuringsinstantie NMI schrijft een maximale afwijking van drie procent voor. Bij een trajectcontrole is één procent denk ik reëel. De tijdmeting over het traject is zeer precies, maar het komt erop aan dat de foto’s telkens precies op de juiste plek worden genomen, niet een paar meter vroeger of later. Dan klopt de afstand tussen de meetpunten immers niet.”
Dat verklaart meteen waarom bij dit type snelheidscontrole de gemiddelde snelheid over vrij lange secties van de weg wordt gemeten. Dan heeft het immers weinig invloed of de foto’s aan begin en eind een meter eerder of later zijn genomen. In Frankrijk geldt er een minimum van een halve kilometer. In ons land – zegt het Openbaar Ministerie – is het minstens 200 meter, maar meestal veel meer.
Tot slot: wordt het systeem ook wel eens uitgezet? Het antwoord is nee. Naar het schijnt doen ze dat in andere landen wel eens – zoals in Zweden – wanneer de boeteberg administratief te hoog dreigt op te lopen. Op de website van het Openbaar Ministerie wordt olijk gemeld dat de trajectcontrole bij ons zeven dagen per week en 24 uur per dag werkt. Noem het de perfectie van het bekeuren met trajectmeting.
Het Openbaar Ministerie geeft een nuttig stuk informatie: op wegen met een maximale snelheid tot 100 kilometer per uur krijg je vanwege de theoretische meetafwijking drie kilometer meetcorrectie cadeau. Op wegen waar je sneller dan 100 mag, is dat drie procent van de gemeten snelheid: een fractie meer dus. Mocht je met dubbele snelheid voorbij suizen, dan heb je in elk geval vast zes kilometer korting in de pocket.
Op wegen tot 120 kilometer per uur krijg je bovendien geen boete als de overschrijding (na correctie) minder dan vier kilometer per uur is. Saillant detail: dat geldt niet op 130 kilometer snelwegen. Daar gaat het door menigeen gebruikte handigheidje om op de cruisecontrol zeven kilometer te hard te rijden dus niet op. Je krijgt er geen vier kilometer cadeau, maar bent na correctie van de theoretische meetfout meteen vanaf 134 echte kilometers de pineut. En dat vrijwel bij elke passage, want met trajectmeting heb je bijna 100 procent pakkans. Binnenkort is dat dus ook het geval op veel N-wegen. Toch maar wat rustiger gaan rijden dan?
Op veel snelwegen wordt de trajectcontrole over grote afstand op meerdere punten onderverdeeld in secties. Dat gebeurt meestal omdat er op- en afritten zijn. Het systeem werkt zo eerlijker, wordt er gezegd. Of effectiever, zo je wilt.
Belangrijk detail: zo’n systeem meet niet het gemiddelde over de hele afstand, maar tussen twee punten. Het is dus geen goed idee om er op de A12 bij wijze van stunt knalhard in te duiken en de laatste sectie in slakkengang af te leggen. Een grapje dat een Porsche-rijder in de begintijd van de trajectmeting duur kwam te staan. Inmiddels weten we beter.
Wat echter als je in meerdere secties te hard rijdt, krijg je dan ook meerdere boetes? Het antwoord is nee. De hoogste overtreding van dat hele traject geldt namelijk, zelfs dat wordt meegerekend. Als je echter vervolgens op het volgende traject te hard rijdt … Enfin, het antwoord zal duidelijk zijn.
Wat als je van rijstrook wisselt? Antwoord: de techniek knippert niet met de ogen, want het systeem herkent je nog steeds. Er hangt een camera boven elke rijstrook en het systeem puzzelt de foto’s met zijn herkenningstechniek aan elkaar, zelfs van de vluchtstrook. Dat laatste wordt een wel heel dure zaak, trouwens.
Het verkeersfenomeen shared space is een uitvinding van Nederlandse bodem. Hans Monderman,...
Tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken. De prijzen van...
De hoge brandstofprijzen maken het lastig voor consumenten om de tank tegen een aantrekkelijke...
Een bijzondere plaats bij de verbrandingsmotoren met turbo neemt de turbo met variabele geometrie...
In tegenstelling tot de handgeschakelde versnellingsbak bevrijdt de automatische transmissie...
Voor de belastingdienst is de auto van de zaak een vorm van beloning in natura. Daarom wordt...
De motorrijtuigenbelasting ofwel mrb bestaat uit twee delen. De hoofdsom gaat naar het rijk....
Je hebt wellicht de borden opgemerkt die het gebruik van een mobiele telefoon bij de benzine-...
De luchtweerstand is een belangrijk onderdeel van de aerodynamica van de auto. Dat is één...
Je hoort het op het nieuws, ziet het online. Een overzicht van files, wegwerkzaamheden, ongevallen....
De bijtelling voor je auto van de zaak is het bedrag dat je op je inkomen krijgt geteld door...
Er zijn verschillende onderzoeken en studies op dat gebied geweest. Volgens onderzoek van...
Het ritsen is een kwestie van geduld, waarbij sommige automobilisten hun karakter laten zien....
Een rijbaan op de snelweg is afgesloten omdat er een reden voor is. Zo staat er vaak een auto...
Om te beginnen heeft een verbrandingsmotor zuurstof nodig. Dat zit in de lucht. De lucht zuigt...
Het verkeer op de Carrer de Vilamar is op een woensdagochtend weer gestremd. De auto's staan...
Je rijdt waarschijnlijk wel met een navigatie app die al aangeeft waar een flitser staat....
Het lijkt bijna niet te doen in de praktijk. Immers: hoe kun je de brandstofmotor van een...
Het wordt de laatste tijd met de elektrische auto’s stiller op straat. Tegelijkertijd zijn...
De eerste verkeerslichten kon je in Den Haag vinden. Daar werden ze in 1928 geplaatst. Een...
Je wilt of je moet vaker van huis naar je werk en daarmee ben je niet de enige! Dat betekent...
Wagenborg Passagiersdiensten exploiteert de veerboot naar Ameland. Deze vertrekt vanuit Holwerd...
Je wilt soms iets veranderen aan je auto. Dat kan zijn omdat je dat zelf wilt, bijvoorbeeld...
De anti-remradar in Spanje is een nieuw radarsysteem dat zijn intrede zou kunnen doen. Het...
En dat is niet gek. “Rotondes zijn veel veiliger dan andere kruispuntvormen”, vertelt Erwin...
De technieken die hypermilers gebruiken om nog zuiniger te rijden dan de fabrikant voor mogelijk...
Wat is het geheim van zuinig rijden? Juist optrekken en afremmen kost veel energie, dat weet...
Computers die met computers communiceren, in enkele decennia is het de normaalste zaak van...
Het is zo gemakkelijk, die automatische verlichting. Als het schemert of slechter weer is,...
Je zult wellicht even met de ogen moeten knipperen als je een afwijkende combinatie op de...
Hoge temperaturen eisen al snel hun tol. Je moet je meer inspannen om ‘bij de les’ te blijven...
Terwijl men in het Haagse nog altijd aan het worstelen is met een politieke crisis die weinig...
EVAP, FCM, ISC: wat betekenen de afkortingen rond emissienormen en hun metingen? We proberen...
Bij veel tunnels zie je vaker dat een rijstrook in de rustige uren is afgekruist. Ook bij...
Het delen van een auto lijkt eenvoudig maar er kunnen haken en ogen aan zitten. Natuurlijk,...
Laten we eens kijken naar de regelgeving als je een kruispunt blokkeert, een veel voorkomende...
Het ontstaan van verblinding is een natuurlijk fenomeen. Als het donker is, gaat de pupil...
De rijvaardigheid van (oudere) automobilisten draait bijna helemaal om oogtesten en brillen....
Het overgrote deel van de kleine witte stickertjes die de vulpistolen van tankstations sieren...
In de praktijk kun je een mistachterlicht niet zo vaak gebruiken. Je mag het namelijk alleen...
Je vindt in Nederland op veel verschillende locaties snelheidscontroles. Die heb je in verschillende...
Je wilt bij je auto een aanhanger gaan gebruiken om bijvoorbeeld een caravan te trekken, een...
Als je meer dan 500 (geregistreerde) privékilometers rijdt met de auto van de zaak of wanneer...
Echter, een ‘verdiept wegtracé’ biedt meer mogelijkheden dan het naadloos laten kruisen van...
Het maakt niet uit of je veel of weinig kilometers rijdt, iedereen betaalt een ander bedrag...
De geldigheid van je rijbewijs staat op het rijbewijs zelf. Voor de categorie B is dat over...
Tijdens de vakantie zijn de kosten voor de Franse tolwegen vaak vrij aanzienlijk. Ook al is...
Het kan je natuurlijk gebeuren dat je een flitser over het hoofd ziet. En soms weet je ook...
Mobiliteit vereist energie – ongeacht het type aandrijving. Wie met duurzaamheid bezig is,...
Het is tegenwoordig niet meer verplicht om in Frankrijk een alcoholtester in de auto te hebben....
Je zou het van de Belastingdienst niet verwachten, maar de regels rond bijtelling van een...
Sinds 2018 heb je waarschijnlijk een vreemde afkorting gezien in autoreclame en -media. Deze...
De auto is een kostbaar bezit. Van alle kanten kun je ‘geplukt’ worden. We zochten uit of...
Professor Peter Vink houdt zich bezig met reiscomfort in brede zin. Johan Molenbroek is dé...
Het is in Nederland toegestaan om een koptelefoon op te hebben tijdens het autorijden, of...
“Drempels zijn een effectief middel om de snelheid van het wegverkeer te beperken, maar worden...
Met je auto het water in duiken. Hoe vaak het precies gebeurt, is niet helemaal duidelijk,...
Je moet een functionerende ruitensproeier in je auto hebben zitten. En ja, je kunt een boete...
Als je een auto van de zaak kunt rijden én je hebt een flinke vinger in de pap als het om...
Het rijden in het donker hoeft niet moeilijk te zijn maar het is vaak wel minder comfortabel....
Steeds meer auto’s op de markt hebben een automaat. Zeker een hybride of elektrische auto...
De airbag wordt geactiveerd bij een aanrijding en klapt in 0,01 tot 0,05 seconde uit. Dat...
Bij een nieuwe of andere auto is het altijd even kijken hoe alles werkt. Ook het tanken, of...
Voor de doorsnee automobilist is er geen touw meer vast te knopen aan het kwartetten met milieuzones....
De afgelopen jaren heeft zich naast het huren via een autoverhuurbedrijf een alternatieve...
Wie onderweg was met een elektrische auto, weet niet altijd of er laadpunten voor alternatieve...
De auto’s die in een milieuzone rijden, moeten zijn voorzien van een milieusticker. Heb je...
Sinds september 2017 is op nieuwe automodellen de emissienorm Euro 6d van kracht. Deze auto’s...
Het is erg lastig om een eenduidig antwoord te geven op de keuze welke brandstof voor je volgende...
In dit artikel vind je de belangrijkste varianten van hybride aandrijvingen. Dat zijn er namelijk...
De toekomst is digitaal. Moderne auto's zijn al computers op wielen. Ze communiceren met de...
Het is leuk om te ontdekken welke automobiele parels er in het land zijn. En wellicht zijn...
Jaren geleden verkondigden merken als BMW en Ford dat ze van de auto een rijdende arts wilden...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
Het is altijd even een dingetje, het ophalen en in gebruik nemen van een huurauto. Eigenlijk...
Je rijbewijs heb je vaak bij je. Daardoor is het een handig middel als je moet aantonen wie...
De rustpunten om je handen op te leggen zijn namelijk met nieuwe inzichten meeverhuisd naar...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Met...
Juist die kleine verkeersboetes kunnen aardig oplopen. We hebben al een keer uitgelegd dat...
Zeker als je een auto met meerdere mensen gebruikt zul je behalve de stoel ook vaak de buitenspiegels...
Je kunt er praktisch niet omheen, die grote panelen met informatie over de situatie op de...
In Duitsland kun je het wel vergeten met een oudere auto die vervuilend is voor de omgeving....
Natuurlijk, meerdere dingen doen tijdens het besturen van je auto leidt af en kan gevaar opleveren....
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
De kans is klein maar het kan gebeuren dat je een auto tegenkomt die op zich bekend voorkomt...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
Het is een duidelijke regel: inhalen doe je links. Dat geldt in de meeste situaties en is...
Nederland heeft erg veel rotondes. Je ziet ze klein in alle woonwijken maar ook erg groot,...
Vermoeidheid achter het stuur is een onderschat gevaar. Het kan iedereen overkomen maar de...
Tot 2015 was er sprake van een dalende trend, maar in 2016 was er weer een stijging te zien...
Door de jaren heen zijn er steeds meer controlelampjes bijgekomen. Er komen immers ook steeds...
Het niet gebruiken van de richtingaanwijzer is een van de grote ergernissen in het verkeer....
Dagelijks staan we er massaal in, van ’s ochtends vroeg tot soms ’s avonds laat. Al flirtend...
Daarbij moet je in de gaten houden dat er op gebied van maximumsnelheden in Duitsland verschillende...
Het vullen van je waterstoftank mag dan wel sneller gaan, je moet het nog altijd plannen....
Hoewel de brandstofprijs nog steeds erg hoog is, zou deze tip je wat geld aan de pomp moeten...
Het is natuurlijk nooit leuk om een boete te krijgen maar soms is het wel goed dit van te...
De mistlichten op een auto hebben een eenzaam bestaan. Volgens de regels mag je mistlichten...
Als je een nieuwe auto bestelt, dan is het bijna onvermijdelijk dat je kunt kiezen uit verschillende...
Een auto op een politieafzetting ingereden en op zijn kant geëindigd, dat kan een van de oorzaken...
In de strijd om een hoger rendement en een lagere CO2-uitstoot grijpt een aantal autofabrikanten...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
Je autostoel instellen is in principe gemakkelijk. Je hebt er profijt van met het oog op de...
Juist die verbruikscijfers zijn interessant. Immers, je rijdt je auto in de échte wereld op...
Met rijbewijs B mag je een aanhanger trekken waarbij in grote lijnen de totale combinatie...
De prijs van benzine is voor veel mensen per definitie te hoog. Naast de prijs van de aardolie...
Langs de A1 tussen Diemen en knooppunt Muiderberg ligt een spitsstrook. Je kunt die spitsstrook...
Mist ontstaat als er warme, vochtige lucht over een kouder oppervlak stroomt. De warme lucht...
Het B-rijbewijs is min of meer het standaard rijbewijs als het om auto’s gaat. Mensen die...
We beginnen bij het belangrijkste onderscheid tussen een geremde en ongeremde aanhanger. Je...
De fietsstraat is herkenbaar aan een rode tint van de stenen of het asfalt (net als een fietspad)....
Met onweer rijden vinden veel mensen niet prettig. Vaak regent het, is het donker en heb je...
De Subsidie Emissieloze Bedrijfauto’s lijkt op de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s...
We weten allemaal hoe belangrijk het is om een autogordel om te doen. Maar hoe draag je de...
Op toeristisch drukke dagen is het een bekend bericht op de radio: de wachttijd bij de veerboot...
En de boete als je niet handsfree belt is niet gering. Je betaalt in 2022 namelijk €350 voor...
De prijzen van benzine en diesel rijzen de pan uit en zelfs voor lpg lijk je tegenwoordig...
Veel mensen hebben jaren geleden met een rekenmachine in de hand de keuze van hun auto bepaald....
Op een drukkere weg sta je gemakkelijker stil in het verkeer. Eigenlijk is een file vaak verloren...
Dit doet eCall zowel in Nederland als in het buitenland. Behalve een noodoproep naar de alarmcentrale...
Eigenlijk is het alcoholslot het beste te vergelijken met een startonderbreker. Voor het starten...
Tijdens het winterseizoen is gladheid één van de grootste gevaren in het verkeer. Daarnaast...
Alles wordt duurder en met name de energiekosten zijn daarbij een vervelende prijsopdrijver....
De hoofdsteun is een cruciaal element voor je veiligheid. We geven hier enkele tips om de...
Het rijden in een storm hoeft overigens helemaal niet moeilijk te zijn, je moet je aandacht...
In steeds meer steden en dorpen worden de deelauto’s van bijvoorbeeld Greenwheels, MyWheels...
Het is hard werken, tegen de zon kijken, zeker een laagstaande zon. En als je op zo’n middag...
De lage-emissiezone ofwel LEZ in België is te vergelijken met de milieuzone in Nederland....
Audi, met BMW een van de pioniers van deze laserverlichting als techniek, heeft een naam hoog...
Er is wat voor te zeggen om een auto te voorzien van een lpg-installatie. Veel moderne auto’s...
De automobilist kreeg de bekeuring in een politiezone rond de Belgische plaats Diest. Hij...
De koppeling is onmisbaar voor een auto met een handgeschakelde versnellingsbak. Het is een...
Als je al langer autorijdt denk je wellicht met weemoed terug aan de tijd dat je op de snelheidsmeter...
Je rijgedrag heeft invloed op de levensduur van je auto. Je vindt hieronder enkele tips waarmee...
Iedere auto is tegenwoordig uitgerust met een ABS-systeem dat via de remmen de veiligheid...
Automatische versnellingsbakken worden steeds populairder. In steeds meer automodellen vind...
Met de komst van steeds meer elektrische auto’s is het logisch dat je ook in een elektrische...
EU-regelgeving stelt bij nieuwe voertuigtypes de intelligent speed assistant (ISA) verplicht....
Ongelijkvloersheid van een knooppunt (dus met wegen die boven en onder elkaar langs gaan)...
De airbag is essentieel bij de veiligheid in moderne auto's. De airbag is nu onlosmakelijk...
Steeds meer steden in Nederland stellen een milieuzone in. Die gelden dan vooral voor auto’s...
Ongeacht het seizoen, geen enkele automobilist ontkomt aan een portie regen op zijn tijd....