Waar komt de verkeersinformatie vandaan?

Verkeersinformatiepaneel - foto ANP

Je hoort het op het nieuws, ziet het online. Een overzicht van files, wegwerkzaamheden, ongevallen. Gemakkelijk, omdat ook de routeplanner hiermee ‘rekent’ en je zo sneller op de bestemming kunt zijn. Waar komt de verkeersinformatie vandaan?

Rijkswaterstaat verzamelt deze verkeersinformatie. De wegwerkzaamheden zijn natuurlijk bekend bij Rijkswaterstaat. Die vind je ook op de speciale website Van A naar Beter. Daarnaast verzamelen camera’s boven de wegen en sensoren in het wegdek de informatie over de doorstroming. En tegelijkertijd ook de gemiddelde snelheid van het verkeer en files. Ongevallen komen eveneens op deze manier aan het licht. Of de politie maakt er melding van.

Regionale verkeerscentrales

Regionale verkeerscentrales zijn er om het verkeer 24 uur per dag, 7 dagen per week in de gaten te houden. Hiervoor heeft de Verkeerscentrum Nederland vijf regionale kantoren in Utrecht, Rhoon, Velsen, Wolfheze en Helmond. Dat is een onderdeel van het Ministerie van Verkeer. Daar worden incidenten en veranderingen in het verkeersbeeld opgemerkt en geanalyseerd. Dat gebeurt voor zowel de snelwegen als voor de regionale doorgaande wegen (N-wegen). De verkeerscentrales melden incidenten bij hulpverleners als politie, brandweer en ambulances. Zij schakelen ook weginspecteurs in als dat nodig is. Bij drukte kunnen de centrales spitsstroken openen om meer ruimte te geven aan het verkeer. Andersom, als er een incident is of als er een auto met panne op de vluchtstrook staat, sluiten de verkeerscentrales juist rijbanen af met een rood kruis boven de weg. 

Verspreiding verkeersinformatie via media

De informatie voor het verkeer gaat naar landelijke en regionale media, verschillende diensten zoals de ANWB en bijvoorbeeld de leveranciers van routeplanners. Dan kunnen de gebruikers van navigatie-apps en routeplanners ook rekening houden met een andere situatie op de weg. Op deze manier weet je waar je aan toe bent!

Verschil in actualiteit verkeersinformatie

Maar hoe zit het in je routeplanner? Hoe snel weet die dat er iets is gebeurd op de route? Er zijn verschillende manieren om de verkeersinformatie door te geven. Via RDS/TMC is een oude bekende, die gaf de gegevens over de toestand van de weg op snelwegen en doorgaande wegen via radiosignalen van de FM-band. Je moest daarvoor meestal een extra antennekabel op je routeplanner aansluiten om die te ontvangen. De informatie van dit systeem wordt elke 5 tot 10 minuten ververst.

Dat is in deze tijd al redelijk lang, kun je denken. Een nieuwere methode is DAB+, dat ook modernere radio’s zit. Dan staat er elke 30 seconden nieuwe verkeersinformatie van de snelwegen en landelijke routes klaar. Via GPRS of smartphone is de verkeersinformatie uitgebreider. Hiermee zie je ook opstoppingen in de steden, elke 2 minuten actueel. Heb je losse autonavigatie, dan kan het zijn dat die de gegevens via een eigen SIM-kaart krijgt, of dat je een koppeling maakt met je smartphone die de data ophaalt.