Dit moet je weten over de bijtelling van een tweedehands auto

Mercedes-Benz 200-serie W123

Als we het over de bijtelling hebben, denken we meestal aan een nieuwe auto. Maar hoe zit het met de bijtelling van een tweedehands auto? Immers, ook die kunnen zelfstandigen als auto van de zaak inzetten. AutoWeek zocht het voor je uit.

Je zou het van de Belastingdienst niet verwachten, maar de regels rond bijtelling van een auto van de zaak zijn erg eenvoudig. Je telt anno 2023 in principe 22 procent van de fiscale waarde (dat is ruwweg de catalogusprijs) van de auto bij jouw bruto inkomen. Dat is de bijtelling. Over dat inkomen ‘in natura’ betaal je vervolgens inkomstenbelasting. Dat geldt dus ook voor de bijtelling van een tweedehands auto. Die telt namelijk nog steeds als een auto van de zaak.

Elektrische auto: korting op de bijtelling

Je leest in een ander artikel op de AutoWeek-website al dat elektrische auto’s een korting krijgen op de bijtelling. En dat maakt het interessant om voor de bijtelling te kijken naar een (jonge) elektrische occasion. De bijtellingskorting blijft namelijk gelden tot 60 maanden na de eerste tenaamstelling van de auto. En dat is interessant als je een tweedehands auto least. Door de jaren heen was de bijtelling namelijk als volgt:

  • 2018: 4%
  • 2019: 4% voor de eerste € 50.000, daarboven 22%
  • 2020: 8% voor de eerste € 45.000, daarboven 22%
  • 2021: 12% voor de eerste € 40.000, daarboven 22%
  • 2022: 16% voor de eerste € 35.000, daarboven 22%
  • 2023: 16% voor de eerste € 30.000, daarboven 22%

Als je dit jaar een elektrische auto van de zaak hebt die in 2018 voor het eerst is geregistreerd, dan betaal je 4 procent bij je inkomen. Laten we een Tesla S van € 100.000 als voorbeeld nemen, dan zie je het verschil in bijtelling door de jaren heen (en tussen haakjes het laatste jaar dat je dat bedrag als bijtelling krijgt):

  • 2018: € 4.000 (2023)
  • 2019: € 13.000 (2024)
  • 2020: € 15.700 (2025)
  • 2021: € 18.000 (2026)
  • 2022: € 19.000 (2027)
  • 2023: € 20.200 (2028)

Na 60 maanden na de eerste tenaamstelling vervalt de korting en wordt de bijtelling op je inkomen 22 procent van in dit geval € 100.000, dus € 22.000.

Het loont dus best om een paar jaar een tweedehands elektrische auto van de zaak te rijden. Bij sommige leasemaatschappijen zijn overigens nog auto’s van een eerder jaar met de lagere bijtelling in voorraad. Het kan lonen om dat na te gaan.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Youngtimer Regeling: auto’s van 15 jaar en ouder

Je kunt ook een auto van 15 jaar en ouder van de zaak rijden. Dan vraagt de belastingdienst ook niet meer het volle pond. In plaats van 22% van de (oorspronkelijke) catalogusprijs is de bijtelling van de auto dan 35 procent van de dagwaarde van de auto. De dagwaarde omschrijft de belastingdienst als de ‘waarde in het economisch verkeer’. Die is meestal aanzienlijk lager dan de catalogusprijs … En dat betekent dat je voor een redelijk aantrekkelijke prijs een luxe auto kunt rijden. Privé tel je namelijk de bijtelling van een tweedehands auto op bij het inkomen. De kosten laat je ‘op de zaak’ vallen. Denk daarbij ook aan verzekering, onderhoud en reparaties. En dat is bij zo’n oudere auto ook vaak aantrekkelijk omdat juist die kosten op kunnen lopen. En je kunt de BTW daarvan ook nog eens terugvragen.

Occasion zoeken