
Shared space op de weg: niemandsland?
Het verkeersfenomeen shared space is een uitvinding van Nederlandse bodem. Hans Monderman,...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
In het verleden kon je goedkoop rijden door zuinige dieselauto’s met vrijstelling van bpm en mrb. Daardoor waren deze populair. De voordelen zijn er nu wel af. AutoWeek ging na afloop na of je door het chiptunen van zuinige dieselauto’s het vermogen nog wat kon verbeteren zodat ze toch wat vlotter worden. En dat kan!
Veel mensen hebben jaren geleden met een rekenmachine in de hand de keuze van hun auto bepaald. Ze hoorden iets over zuinige, belastingvrije auto’s en gingen op onderzoek uit. Het begon met de Polo Bluemotion begin 2010, daarna volgde de Fiat Punto Evo 1.3 JTD. Goedkoop diesel rijden en geen belasting betalen - het bleek het begin van een hausse aan belastingvrij dieselauto’s die gretig aftrek vonden. Zowel bij leaserijders – vanwege de lage bijtelling – als bij privégebruikers. En nu zie je die auto’s veel tussen de occasions staan.
Omdat voor dieselauto’s hogere belastingen gelden, was belastingvrijstelling voor een dieselauto extra voordelig. Dat er geen bpm op zat werd voor een groot deel gecompenseerd door hogere nieuwprijzen. Dat er geen mrb betaald hoefde te worden, trok veel mensen over de streep. Bij de introductie van die vrijstelling werd door toenmalig staatssecretaris De Jager gemeld dat de korting niet voor altijd zou zijn. Toch waren een hoop mensen ontstemd toen ze hoorden dat er vanaf 1 januari 2014 weer belasting moest worden betaald. Helemaal toen ze te horen kregen wat dat voor een dieseltje ging kosten. Zomaar 250 euro per kwartaal voor de kleine auto’s. Als mensen daar totaal niet van op de hoogte waren, mogen ze hun dealer daar best op aankijken. Die hoort zoiets te vertellen als je de auto koopt. Het was immers bekend.
Van onze partner Goedkoper tanken aan de pomp? Met UnitedConsumers kun je met korting tanken! Vraag nu de tankkaart aan |
Maar goed, stel je hebt nu zo’n auto. Wegdoen gaat je wat ver, en dat er betaald moet worden, daar heb je je inmiddels mee verzoend. Of je hebt er één als occasion op het oog. Maar nog altijd heb je een vrij langzame auto. Ja, een Renault Mégane dCi en een Ford Focus 1.6 TDCI zijn best vooruit te krijgen. Maar de auto’s waarmee in het allemaal begon zijn een stukje langzamer. De 1.2 TDI met drie cilinders uit de Polo Bluemotion heeft 75 pk, de 1.3 JTD uit Punto 85 pk. En die motoren vinden we ook nog eens in veel andere modellen. Zo ligt de 1.2 TDI ook in Fabia Greenline en de Ibiza Ecomotive. En de besproken Fiat-diesel ligt ook in de Alfa Mito. Logischerwijs hebben ook die zustermodellen het de afgelopen jaren goed gedaan. Maar als je een beetje vooruit wilt, blijft het schipperen. Op koppel tuf je overal wel een beetje heen, maar wegrijden bij het stoplicht vergt zeker met de TDI wat gewenning.
Kun je daar wat aan doen? Jazeker, met een relatief kleine ingreep kun je je motor laten tunen. Want dat is niet alleen iets wat je alleen kunt doen met GTI’s of dikke Audi’s. Ook met een kleine diesel kan je aan de slag. Laten we beginnen met de Seat Ibiza. Motoren uit de Volkswagen-stal zijn al lang een dankbaar object voor tuning en de TDI’s al helemaal. Dus zou het voor de hand liggen dat de 1.2 TDI door velen flink is aangepakt. Dat is echter niet geval. Voordat je in de software van een motor kunt duiken, moet je deze kraken. Dat lukt de professionele bedrijven meestal wel, maar vaak in samenwerking met collega’s in het buitenland die zich met dezelfde motoren bezighouden. En daar ligt het probleem. “De 1.2 TDI is in Nederland een bekende motor. In de rest van Europa hebben ze vaak geen idee waar je het over hebt”, legt een woordvoerder van JDEngineering uit Lochem uit. Zijn bedrijf heeft in Nederland een zeer goede naam als het gaat om het tunen van motoren van de Volkswagen Groep. Maar deze kleine diesel? “De driecilinder is elders totaal niet populair. En dus is het aantal bedrijven dat zich hiermee bezighoudt, heel beperkt. Er is hier ook andere software gebruikt dan voor de meeste andere TDI’s. Zover wij weten heeft niemand de software nog gekraakt.” En dus geen extra power? Toch wel. Alleen werkt het bedrijf nu via een omleiding met een externe computer, een soort ‘powerbox’. “Het heeft niet onze voorkeur, als we écht met de motor aan de slag zouden kunnen, zouden we zo richting de 120 pk kunnen.” Nu blijft men steken op 100 pk.
Van onze partner Besparen op je autoverzekering? Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering |
Seat-dealer Thierry Köhler, al jaren fanatiek tuner en partner van JDEngineering, maakt gebruik van dezelfde box. Hij ziet ook voordelen. “Het kraken van een nieuwe motor duurt altijd even. Soms zelfs een paar jaar. Terwijl zo’n powerbox meteen beschikbaar is. Je houdt de auto bovendien origineel. Zodra je de box er weer vanaf haalt, is hij weer zoals hij uit de fabriek kwam. En dat is belangrijk voor de garantie. En voor de leaserijder die zijn auto eigenlijk niet mag tunen.”
Dat is dan de theorie, maar hoe rijdt het in praktijk? We nemen een Ibiza Ecomotive van Köhler mee om de proef op de som te nemen. De harde cijfers vertellen dat we nu 100 pk en 230 Nm hebben. Dat is 25 pk en 50 Nm méér dan normaal. We hangen onze meetapparatuur in de auto in en knallen een paar keer van nul naar honderd. En dat is meteen scoren! De auto is 0,7 seconden sneller dan de fabrieksopgave. Bij eerdere testen met de Ibiza Ecomotive (of andere modellen met de 1,2 TDI) haalden we die fabrieksopgave niet eens.
De sprint is nog maar het halve verhaal. Veel belangrijker is dat de auto veel soepeler van zijn plek komt dan voorheen. Normaal was het bij groen licht: gas geven, een seconde wachten, en dan pas de koppeling op laten komen. Deed je dat niet, dan had je grote kans dat de motor afsloeg. Het gestegen koppel geeft precies die extra boost in het toerengebied waar je het nodig hebt. En daarmee heb je precies de crux te pakken. Leuk als je je Audi S4 100 pk extra geeft, maar hoe vaak gebruik je die pk’s in praktijk? Wij zijn de laatsten die zeggen dat het niet leuk is, maar vergelijk het eens met deze Ecomotive… Die 25 pk extra (toch een vermogensstijging van 33 procent!) gebruik je zo’n beetje élke keer dat je van je plek komt. En bij elke tussensprint. Dat maakt de investering wel heel erg bevredigend.
Dan de Alfa Mito JTD. Het Italiaanse viercilindertje is standaard al snel net iets lekkerder dan de 1.2 TDI. Maar dat maakt ook deze auto niet bepaald een strepentrekker. Dus ook hier de vraag, kan dat anders? En ook hier is het antwoord: ja. Savali (van de Alfa-dealer SAm VAn LIngen) is een naam die al jaren met Alfa verbonden is. De Stern Groep heeft het tuninglabel na het faillissement overgenomen en biedt onder de naam RVCorse Savali Tuning zowel motortuning als optische aanpassingen aan. Ronald Vermeulen is al sinds lange tijd verbonden met het merk en geeft uitleg. “Als je de motorcode induikt, zie je dat er allerlei restricties zijn ingebouwd. En meestal lijkt dat eerder door de marketeers te zijn gebeurd dan door de technische afdeling. Wat ik doe is relatief simpel: ik haal de grenzen weg of schuif ze wat op. Hierdoor blijven de andere parameters gelijk, waardoor de auto nooit in de war raakt. Je hebt alleen meer vermogen als je daarom vraagt, verder blijft alles gelijk. En omdat wij Alfa-dealer zijn, hoeven mensen zich geen enkele zorgen te maken over de betrouwbaarheid of de fabrieksgarantie.” Na zijn ingreep heeft de motor zo’n 18 pk meer en stijgt het koppel met 52 Nm. Vooral die boost is enorm merkbaar. Ook de Mito is op de sprint meetbaar sneller dan bij eerdere confrontaties, maar de trekkracht zo tussen 1.700 en 2.500 is veel belangrijker. De auto is in dit gebied extreem alert, wat hem gevoelsmatig zelfs een vlotte wagen maakt! Een term die je niet snel hangt aan een (voorheen) belastingvrije diesel. Het past uitstekend bij de Mito, die in algemene zin niet bepaald bekend staat om zijn scherpe gasrespons. Bij deze Savali kun je ineens met een Alfa rijden zoals het ooit bedoeld was. Dat maakt het betalen van MRB straks ineens een stukje dragelijker.
Wij hadden deze getunede modellen te kort om een reëel verbruikscijfer te scoren. Maar het is zeker niet zo dat het verbruik automatisch omhoog gaat. Op straat gebruik je niet continue al je vermogen. En het is heel goed mogelijk dat je vanwege het gestegen koppel veel minder toeren maakt, wat weer goed is voor je verbruik. Niet voor niets scoren veel mensen een beter verbruik ná motortuning dan ervoor. Je rijstijl is hiervoor evenwel nog belangrijker dan normaal. Waarom fabrikanten dan niet standaard de auto’s zuiniger maken? Sowieso is het belangrijk om te melden dat de meetcyclus anders is dan de manier waarop veel mensen in het echt rijden. En dat theoretische verbruik is helaas nog altijd belangrijker dan de praktijk. Maar fabrikanten moeten ook moeten kijken naar zaken als fijnstof en NOx-uitstoot. Zaken die bij motortuning op zijn zachtst gezegd van ondergeschikt belang zijn…
Leuk dat opvoeren van auto’s, maar mag het eigenlijk wel? Kijken we naar de letter van de wet, dan is het antwoord: nee. Je mag het vermogen van een auto niet veranderen. En dat is omdat het op je kentekenbewijs staat. Dus zodra je het vermogen van je auto aanpast, kloppen de gegeven op je kenteken niet meer. En dat mag niet. Maar dat is de letter van de wet en niet de praktijk. Onze rubriek ‘De Rollerbank’ bewijst dat het vermogen van een auto zo’n beetje altijd afwijkt. Ook als ze net nieuw uit de fabriek komen. Daarom is het in praktijk niet zo relevant en is het ook niet iets wat überhaupt wordt gehandhaafd. In de praktijk moet je de auto laten herkeuren als het vermogen na de ingreep 20% afwijkt van wat er op het kentekenbewijs staat. Let wel, zodra je een ander motorblok in je auto legt of met flinke hardware (turbo’s, intercooler) aan de slag gaat, is de kans groter dat een agent je naar de RDW stuurt voor herkeuring. Maar chiptuning? Nee. Het is wel zo dat de uitstoot kan veranderen, maar de eisen van de APK zijn zodanig ruim dat een getunede auto er bijna altijd simpel doorheen komt, ook al voldoet een auto niet meer aan de originele toelatingseisen. Daarmee is opvoeren simpelweg niet te handhaven en dat doet de overheid dus ook niet. “Het heeft geen prioriteit”, heet dat officieel.
Wel geldt dat er volledige naheffing van de BPM kan plaatsvinden als bij controle binnen drie jaar nadat een auto gekentekend is de CO2-uitstoot (oftewel het officiële verbruik) hoger is dan de fabrieksopgave. Maar dit is een papieren tijger om importeurs in toom te houden. Omdat de CO2-uitstoot niet te controleren is nadat een auto op de weg is gezet, is ook dit niet te handhaven. Als je als particulier er wat vermogen bij laat zetten hoef je je daarom weinig zorgen te maken.
Het is natuurlijk een ander verhaal als het een leaseauto betreft. Deze is niet van jou, je bent slechts berijder. Verreweg de meeste leasemaatschappijen verbieden motortuning, omdat hierdoor de fabrieksgarantie vervalt, omdat het verbruik kan(!) stijgen en omdat onderhoudskosten omhoog gaan. Veel tuners weten dat en laten de motor gratis “terugzetten” voor je de auto inlevert, dus voor mensen die het ‘stiekem’ willen doen zijn er opties. Los van de vraag of dat verstandig is, moet je dus wel rekening houden met forse boetes als je wordt betrapt. Je pleegt immers contractbreuk.
Technische gegevens* | Seat Ibiza Köhler | MiTo Savali |
Motor | 3, in lijn | 4, in lijn |
Turbo | ja, met intercooler | ja, met intercooler |
Cilinderinhoud | 1.199 cc | 1.248 cc |
Max. vermogen standaard | 75 pk | 85 pk |
Max vermogen na tuning | 100 pk | 103 pk |
Max. koppel standaard | 180 Nm | 200 Nm |
Max koppel na tuning | 230 Nm | 252 Nm |
0-100 km/h | 14,6 s | 12,5 s |
0-100 km/h in eerdere test gemeten | 14,9 | 13,6 |
0-100 km/h na tuning gemeten | 13,9 | 12,1 |
Prijs opvoeren | €600 | €480 |
Internet | www.kohlersport.nl | www.savali.nl |
Het verkeersfenomeen shared space is een uitvinding van Nederlandse bodem. Hans Monderman,...
Tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken. De prijzen van...
De hoge brandstofprijzen maken het lastig voor consumenten om de tank tegen een aantrekkelijke...
Een bijzondere plaats bij de verbrandingsmotoren met turbo neemt de turbo met variabele geometrie...
In tegenstelling tot de handgeschakelde versnellingsbak bevrijdt de automatische transmissie...
Voor de belastingdienst is de auto van de zaak een vorm van beloning in natura. Daarom wordt...
De motorrijtuigenbelasting ofwel mrb bestaat uit twee delen. De hoofdsom gaat naar het rijk....
Je hebt wellicht de borden opgemerkt die het gebruik van een mobiele telefoon bij de benzine-...
De luchtweerstand is een belangrijk onderdeel van de aerodynamica van de auto. Dat is één...
Je hoort het op het nieuws, ziet het online. Een overzicht van files, wegwerkzaamheden, ongevallen....
De bijtelling voor je auto van de zaak is het bedrag dat je op je inkomen krijgt geteld door...
Er zijn verschillende onderzoeken en studies op dat gebied geweest. Volgens onderzoek van...
Het ritsen is een kwestie van geduld, waarbij sommige automobilisten hun karakter laten zien....
Een rijbaan op de snelweg is afgesloten omdat er een reden voor is. Zo staat er vaak een auto...
Om te beginnen heeft een verbrandingsmotor zuurstof nodig. Dat zit in de lucht. De lucht zuigt...
Het verkeer op de Carrer de Vilamar is op een woensdagochtend weer gestremd. De auto's staan...
Je rijdt waarschijnlijk wel met een navigatie app die al aangeeft waar een flitser staat....
Het lijkt bijna niet te doen in de praktijk. Immers: hoe kun je de brandstofmotor van een...
Het wordt de laatste tijd met de elektrische auto’s stiller op straat. Tegelijkertijd zijn...
De eerste verkeerslichten kon je in Den Haag vinden. Daar werden ze in 1928 geplaatst. Een...
Je wilt of je moet vaker van huis naar je werk en daarmee ben je niet de enige! Dat betekent...
Wagenborg Passagiersdiensten exploiteert de veerboot naar Ameland. Deze vertrekt vanuit Holwerd...
Je wilt soms iets veranderen aan je auto. Dat kan zijn omdat je dat zelf wilt, bijvoorbeeld...
De anti-remradar in Spanje is een nieuw radarsysteem dat zijn intrede zou kunnen doen. Het...
En dat is niet gek. “Rotondes zijn veel veiliger dan andere kruispuntvormen”, vertelt Erwin...
De technieken die hypermilers gebruiken om nog zuiniger te rijden dan de fabrikant voor mogelijk...
Wat is het geheim van zuinig rijden? Juist optrekken en afremmen kost veel energie, dat weet...
Computers die met computers communiceren, in enkele decennia is het de normaalste zaak van...
Het is zo gemakkelijk, die automatische verlichting. Als het schemert of slechter weer is,...
Je zult wellicht even met de ogen moeten knipperen als je een afwijkende combinatie op de...
Hoge temperaturen eisen al snel hun tol. Je moet je meer inspannen om ‘bij de les’ te blijven...
Terwijl men in het Haagse nog altijd aan het worstelen is met een politieke crisis die weinig...
EVAP, FCM, ISC: wat betekenen de afkortingen rond emissienormen en hun metingen? We proberen...
Bij veel tunnels zie je vaker dat een rijstrook in de rustige uren is afgekruist. Ook bij...
Het delen van een auto lijkt eenvoudig maar er kunnen haken en ogen aan zitten. Natuurlijk,...
Laten we eens kijken naar de regelgeving als je een kruispunt blokkeert, een veel voorkomende...
Het ontstaan van verblinding is een natuurlijk fenomeen. Als het donker is, gaat de pupil...
De rijvaardigheid van (oudere) automobilisten draait bijna helemaal om oogtesten en brillen....
Het overgrote deel van de kleine witte stickertjes die de vulpistolen van tankstations sieren...
In de praktijk kun je een mistachterlicht niet zo vaak gebruiken. Je mag het namelijk alleen...
Je vindt in Nederland op veel verschillende locaties snelheidscontroles. Die heb je in verschillende...
Je wilt bij je auto een aanhanger gaan gebruiken om bijvoorbeeld een caravan te trekken, een...
Als je meer dan 500 (geregistreerde) privékilometers rijdt met de auto van de zaak of wanneer...
Echter, een ‘verdiept wegtracé’ biedt meer mogelijkheden dan het naadloos laten kruisen van...
Het maakt niet uit of je veel of weinig kilometers rijdt, iedereen betaalt een ander bedrag...
De geldigheid van je rijbewijs staat op het rijbewijs zelf. Voor de categorie B is dat over...
Tijdens de vakantie zijn de kosten voor de Franse tolwegen vaak vrij aanzienlijk. Ook al is...
Het kan je natuurlijk gebeuren dat je een flitser over het hoofd ziet. En soms weet je ook...
Mobiliteit vereist energie – ongeacht het type aandrijving. Wie met duurzaamheid bezig is,...
Het is tegenwoordig niet meer verplicht om in Frankrijk een alcoholtester in de auto te hebben....
Je zou het van de Belastingdienst niet verwachten, maar de regels rond bijtelling van een...
Sinds 2018 heb je waarschijnlijk een vreemde afkorting gezien in autoreclame en -media. Deze...
De auto is een kostbaar bezit. Van alle kanten kun je ‘geplukt’ worden. We zochten uit of...
Professor Peter Vink houdt zich bezig met reiscomfort in brede zin. Johan Molenbroek is dé...
Het is in Nederland toegestaan om een koptelefoon op te hebben tijdens het autorijden, of...
“Drempels zijn een effectief middel om de snelheid van het wegverkeer te beperken, maar worden...
Met je auto het water in duiken. Hoe vaak het precies gebeurt, is niet helemaal duidelijk,...
Je moet een functionerende ruitensproeier in je auto hebben zitten. En ja, je kunt een boete...
Als je een auto van de zaak kunt rijden én je hebt een flinke vinger in de pap als het om...
Het rijden in het donker hoeft niet moeilijk te zijn maar het is vaak wel minder comfortabel....
Steeds meer auto’s op de markt hebben een automaat. Zeker een hybride of elektrische auto...
De airbag wordt geactiveerd bij een aanrijding en klapt in 0,01 tot 0,05 seconde uit. Dat...
Bij een nieuwe of andere auto is het altijd even kijken hoe alles werkt. Ook het tanken, of...
Voor de doorsnee automobilist is er geen touw meer vast te knopen aan het kwartetten met milieuzones....
De afgelopen jaren heeft zich naast het huren via een autoverhuurbedrijf een alternatieve...
Wie onderweg was met een elektrische auto, weet niet altijd of er laadpunten voor alternatieve...
De auto’s die in een milieuzone rijden, moeten zijn voorzien van een milieusticker. Heb je...
Sinds september 2017 is op nieuwe automodellen de emissienorm Euro 6d van kracht. Deze auto’s...
Het is erg lastig om een eenduidig antwoord te geven op de keuze welke brandstof voor je volgende...
In dit artikel vind je de belangrijkste varianten van hybride aandrijvingen. Dat zijn er namelijk...
De toekomst is digitaal. Moderne auto's zijn al computers op wielen. Ze communiceren met de...
Het is leuk om te ontdekken welke automobiele parels er in het land zijn. En wellicht zijn...
Jaren geleden verkondigden merken als BMW en Ford dat ze van de auto een rijdende arts wilden...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
Het is altijd even een dingetje, het ophalen en in gebruik nemen van een huurauto. Eigenlijk...
Je rijbewijs heb je vaak bij je. Daardoor is het een handig middel als je moet aantonen wie...
De rustpunten om je handen op te leggen zijn namelijk met nieuwe inzichten meeverhuisd naar...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Met...
Juist die kleine verkeersboetes kunnen aardig oplopen. We hebben al een keer uitgelegd dat...
Zeker als je een auto met meerdere mensen gebruikt zul je behalve de stoel ook vaak de buitenspiegels...
Je kunt er praktisch niet omheen, die grote panelen met informatie over de situatie op de...
In Duitsland kun je het wel vergeten met een oudere auto die vervuilend is voor de omgeving....
Natuurlijk, meerdere dingen doen tijdens het besturen van je auto leidt af en kan gevaar opleveren....
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
De kans is klein maar het kan gebeuren dat je een auto tegenkomt die op zich bekend voorkomt...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
Het is een duidelijke regel: inhalen doe je links. Dat geldt in de meeste situaties en is...
Nederland heeft erg veel rotondes. Je ziet ze klein in alle woonwijken maar ook erg groot,...
Vermoeidheid achter het stuur is een onderschat gevaar. Het kan iedereen overkomen maar de...
Tot 2015 was er sprake van een dalende trend, maar in 2016 was er weer een stijging te zien...
Door de jaren heen zijn er steeds meer controlelampjes bijgekomen. Er komen immers ook steeds...
Het niet gebruiken van de richtingaanwijzer is een van de grote ergernissen in het verkeer....
Dagelijks staan we er massaal in, van ’s ochtends vroeg tot soms ’s avonds laat. Al flirtend...
Daarbij moet je in de gaten houden dat er op gebied van maximumsnelheden in Duitsland verschillende...
Het vullen van je waterstoftank mag dan wel sneller gaan, je moet het nog altijd plannen....
Hoewel de brandstofprijs nog steeds erg hoog is, zou deze tip je wat geld aan de pomp moeten...
Het is natuurlijk nooit leuk om een boete te krijgen maar soms is het wel goed dit van te...
De mistlichten op een auto hebben een eenzaam bestaan. Volgens de regels mag je mistlichten...
Als je een nieuwe auto bestelt, dan is het bijna onvermijdelijk dat je kunt kiezen uit verschillende...
Een auto op een politieafzetting ingereden en op zijn kant geëindigd, dat kan een van de oorzaken...
In de strijd om een hoger rendement en een lagere CO2-uitstoot grijpt een aantal autofabrikanten...
In verschillende steden in Nederland is een milieuzone ingesteld voor oude dieselauto’s. Een...
Je autostoel instellen is in principe gemakkelijk. Je hebt er profijt van met het oog op de...
Juist die verbruikscijfers zijn interessant. Immers, je rijdt je auto in de échte wereld op...
Met rijbewijs B mag je een aanhanger trekken waarbij in grote lijnen de totale combinatie...
De prijs van benzine is voor veel mensen per definitie te hoog. Naast de prijs van de aardolie...
Langs de A1 tussen Diemen en knooppunt Muiderberg ligt een spitsstrook. Je kunt die spitsstrook...
Het aantal trajectcontroles neemt toe. Sinds enkele jaren rolt de overheid ook op het provinciale...
Mist ontstaat als er warme, vochtige lucht over een kouder oppervlak stroomt. De warme lucht...
Het B-rijbewijs is min of meer het standaard rijbewijs als het om auto’s gaat. Mensen die...
We beginnen bij het belangrijkste onderscheid tussen een geremde en ongeremde aanhanger. Je...
De fietsstraat is herkenbaar aan een rode tint van de stenen of het asfalt (net als een fietspad)....
Met onweer rijden vinden veel mensen niet prettig. Vaak regent het, is het donker en heb je...
De Subsidie Emissieloze Bedrijfauto’s lijkt op de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s...
We weten allemaal hoe belangrijk het is om een autogordel om te doen. Maar hoe draag je de...
Op toeristisch drukke dagen is het een bekend bericht op de radio: de wachttijd bij de veerboot...
En de boete als je niet handsfree belt is niet gering. Je betaalt in 2022 namelijk €350 voor...
De prijzen van benzine en diesel rijzen de pan uit en zelfs voor lpg lijk je tegenwoordig...
Op een drukkere weg sta je gemakkelijker stil in het verkeer. Eigenlijk is een file vaak verloren...
Dit doet eCall zowel in Nederland als in het buitenland. Behalve een noodoproep naar de alarmcentrale...
Eigenlijk is het alcoholslot het beste te vergelijken met een startonderbreker. Voor het starten...
Tijdens het winterseizoen is gladheid één van de grootste gevaren in het verkeer. Daarnaast...
Alles wordt duurder en met name de energiekosten zijn daarbij een vervelende prijsopdrijver....
De hoofdsteun is een cruciaal element voor je veiligheid. We geven hier enkele tips om de...
Het rijden in een storm hoeft overigens helemaal niet moeilijk te zijn, je moet je aandacht...
In steeds meer steden en dorpen worden de deelauto’s van bijvoorbeeld Greenwheels, MyWheels...
Het is hard werken, tegen de zon kijken, zeker een laagstaande zon. En als je op zo’n middag...
De lage-emissiezone ofwel LEZ in België is te vergelijken met de milieuzone in Nederland....
Audi, met BMW een van de pioniers van deze laserverlichting als techniek, heeft een naam hoog...
Er is wat voor te zeggen om een auto te voorzien van een lpg-installatie. Veel moderne auto’s...
De automobilist kreeg de bekeuring in een politiezone rond de Belgische plaats Diest. Hij...
De koppeling is onmisbaar voor een auto met een handgeschakelde versnellingsbak. Het is een...
Als je al langer autorijdt denk je wellicht met weemoed terug aan de tijd dat je op de snelheidsmeter...
Je rijgedrag heeft invloed op de levensduur van je auto. Je vindt hieronder enkele tips waarmee...
Iedere auto is tegenwoordig uitgerust met een ABS-systeem dat via de remmen de veiligheid...
Automatische versnellingsbakken worden steeds populairder. In steeds meer automodellen vind...
Met de komst van steeds meer elektrische auto’s is het logisch dat je ook in een elektrische...
EU-regelgeving stelt bij nieuwe voertuigtypes de intelligent speed assistant (ISA) verplicht....
Ongelijkvloersheid van een knooppunt (dus met wegen die boven en onder elkaar langs gaan)...
De airbag is essentieel bij de veiligheid in moderne auto's. De airbag is nu onlosmakelijk...
Steeds meer steden in Nederland stellen een milieuzone in. Die gelden dan vooral voor auto’s...
Ongeacht het seizoen, geen enkele automobilist ontkomt aan een portie regen op zijn tijd....