Hoe duurzaam kun je tanken?

E10

Op het gebied van brandstof zijn er kleine en grote mogelijkheden voor meer duurzaamheid. Wij gingen na hoe duurzaam je kunt tanken.

Mobiliteit vereist energie – ongeacht het type aandrijving. Wie met duurzaamheid bezig is, moet zich twee vragen stellen: waar komt de energie vandaan? En hoe duurzaam gaat de techniek in de auto daarmee om? Zeker, de meeste voertuigen rijden momenteel nog steeds op de weg met een benzine- of dieselmotor. Er zijn ook enkele modellen op aardgas (cng) en vloeibaar autogas (lpg). Fossiele brandstoffen met navenante negatieve effecten op milieu en klimaat.

Met benzine duurzaam tanken

Iets duurzamer onderweg zijn is vrij eenvoudig voor benzinerijders. Gewoon euro 95-E10 tanken. Daarvan is het ethanolgehalte tien procent, twee keer zoveel als bij E5, daar is het aandeel ethanol maximaal vijf procent. 

Ethanol wordt beschouwd als een biobrandstof. Hij wordt geadverteerd als CO2-neutraal zou uitstoot van broeikasgassen moeten verminderen. Maak je geen zorgen: E10 zou geen negatieve effecten op de motor van je auto moeten hebben. Bijna alle auto’s van na 2000 kunnen het hogere aandeel ethanol gemakkelijk verdragen. Je kunt dat checken op de website www.e10check.nl. Het meerverbruik is verwaarloosbaar. Bovendien is E10 goedkoper dan E5-benzine.

Van onze partner
Goedkoper tanken aan de pomp?
Met UnitedConsumers kun je met korting tanken! Vraag nu de tankkaart aan

Geen duurzame keuze voor diesel

Voor dieselrijders daarentegen is het niet zo eenvoudig om duurzamer te tanken. De zelfontbrandende brandstof heeft eveneens een biocomponent. Er wordt tot zeven procent biodiesel toegevoegd, te herkennen aan de B7-sticker op de kraan. Automobilisten zullen echter tevergeefs zoeken naar diesel met een hoger biogehalte aan de benzinepomp.

Dat was lange tijd anders. 

Een optie kan zijn biodiesel te tanken. Die wordt ook wel HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) genoemd. De duurzame component kan in verschillende verhoudingen worden gebruikt. Door de gelijkenis met traditionele diesel kan het ook onvermengd worden gebruikt. Esso heeft een ‘blauwe diesel’ die voor een groot deel met HVO is behandeld. Ook Neste MY renewable diesel valt onder deze categorie. Deze kun je bij verschillende (veelal Tamoil) tankstations gewoon tanken. Echter, met biodiesel of FAME (Fatty Acid Methyl Ester) moet je wel uitkijken. Dan moet je in een verhouding van maximaal 7 procent tanken om motorschade te voorkomen.

Synthetische brandstof tanken

Verduurzaming in de verbrandingsmotor kan echter ook zonder het gebruik van basisvoedingsmiddelen voor brandstofproductie. Het toverwoord is eFuels. Deze synthetische brandstoffen worden bijvoorbeeld gemaakt van waterstof en koolstofdioxide. Afhankelijk van de samenstelling zijn ze geschikt voor benzine- of dieselmotoren. Tot nu toe zijn er echter nog maar een paar proeffabrieken voor productie. De benodigde energie voor productie is relatief hoog en dat maakt de brandstof duur. Ze zijn momenteel geen alternatief voor de grootscheepse marktintroductie. Onderzoek uit 2021 heeft bovendien aangetoond dat het milieuvoordeel van deze brandstoffen voor een auto beperkt is.

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

Aardgas ofwel CNG als duurzame brandstof

Wie momenteel met een zuiver geweten met een auto met verbrandingsmotor wil rijden, kan niet om een cng-model heen. Deze auto’s zijn geschikt voor aardgas, maar kunnen  probleemloos op biogas rijden. Het zogenoemde ‘groen gas’ wordt gewonnen uit planten(afval) en uitwerpselen in riool- of biogasinstallaties en is inmiddels verkrijgbaar bij diverse cng-tankstations. Ook auto’s op cng zijn redelijk gangbaar. Als nieuwe auto wordt het zoeken, maar tweedehands is er nog best wel aanbod voor auto’s op aardgas.

LPG van oudsher schone brandstof

Nederland is ook goed vertrouwd met lpg als autobrandstof. Het vloeibare autogas is nog altijd redelijk gangbaar en op grote schaal verkrijgbaar. Ook is de prijs aantrekkelijk. Lpg is eigenlijk een afvalproduct bij olieraffinaderijen. De CO2-uitstoot van rijden op lpg is lager. Je verbruikt echter wel iets meer brandstof. Bij een moderne gasinstallatie in je auto kan dat meerverbruik echter meevallen. Helaas zijn er nog maar weinig merken die auto’s af fabriek met lpg aanbieden. Dacia is de positieve uitschieter met uiteenlopende modellen op autogas. Veel auto’s zijn geschikt om achteraf een installatie te laten inbouwen.

Van onze partner
Een totaaloplossing voor laden op de zaak of thuis
Al meer dan 8.000 laadpalen heeft 50five al geïnstalleerd. Vraag met de online keuzehulp een advies aan voor de beste oplossing in uw situatie.

Uiteindelijk weg van de verbrandingsmotor

De verbrandingsmotor is langzaam op weg naar de uitgang. Wie een nieuwe auto op het verlanglijstje heeft staan en duurzaam wil rijden, kiest al gauw voor een elektrische auto. Maar ook hier zit een addertje onder het gras. Vanwege de complexe batterijproductie begint de elektrische auto met een grote CO2-rugzak. Volgens de ADAC moet een EV zo'n 50.000 tot 100.000 kilometer rijden om het de moeite waard te maken voor het milieu. Maar: als je consequent groene stroom gebruikt om te rijden, ben je veel sneller in de groene zone.

En waterstof, al dan niet in combinatie met een brandstofcel? Tot nu toe nauwelijks een bruikbaar alternatief. Het netwerk van tankstations is nog te beperkt voor massaal gebruik en de weinige beschikbare auto's zijn relatief duur.

Onze tip

Bij het tankstation is de eerste stap naar meer duurzaamheid overstappen op E10, als je een benzineauto hebt uiteraard. Maar wie op cng of lpg rijdt, is met zijn of haar auto al snel écht behoorlijk klimaat- en milieuvriendelijk onderweg.