Zo gaat je koppeling langer mee

Toyota koppelingspedaal pedalen

De koppeling van je auto heeft het zwaar. Het is daarom niet verwonderlijk dat hij na verloop van tijd versleten is en vervangen moet worden. We laten je zien hoe de koppeling het langste meegaat.

Een belangrijke factor bij de levensduur van de koppeling is de rijstijl van de bestuurder. Wat je met je auto doet, is ook belangrijk. Als de auto vaak zwaar beladen is of als je regelmatig een aanhanger of caravan achter de auto hangt, zal dit de koppeling van een auto met handbak extra belasten.

Deze signalen wijzen op een versleten koppeling

Er is geen lampje in de auto dat aangeeft dat je koppeling versleten is. Je moet in plaats daarvan letten op signalen die duidelijk maken dat een koppeling aan vervanging toe is. Bijvoorbeeld als de motor toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling bij wegrijden of bij een (tussen-) acceleratie. Ook bij een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak kun je het beste bij een garage de koppeling laten checken. 

Je mag ervan uitgaan dat moderne koppelingsplaten vaak meer dan 200.000 tot 300.000 kilometer meegaan voordat ze vervangen moeten worden. Geef je ze een zwaar leven, dan kan het echter al na enkele tienduizenden kilometers gebeurd zijn. Het vervangen van de koppeling is een dure reparatie. Je moet rekening houden met een kostenplaatje tussen de €300 en €1.000, afhankelijk van het merk en model van de auto.Je vindt hieronder tips om de levensduur van dit slijtagegevoelige onderdeel te verlengen.

Van onze partner
Goedkoper tanken aan de pomp?
Met UnitedConsumers kun je met korting tanken! Vraag nu gratis de tankkaart aan

Haal je voet van de koppeling

Vooral beginnende automobilisten hebben de neiging om hun voet te lang op het koppelingspedaal te laten staan. Je kunt je onzeker voelen over de juiste versnelling en je voet voor de zekerheid op de koppeling laten rusten voor het geval je de verkeerde versnelling hebt gekozen. Helaas is dit erg slecht voor de koppeling. Je kunt beter het pedaal kort intrappen wanneer dit echt nodig is. Het constant aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot grotere slijtage van de koppeling en een kortere levensduur.

In z’n vrij wachten voor rood verkeerslicht of file

Laat je tijdens het wachten bij een rood verkeerslicht, file of kruising de eerste versnelling ingeschakeld met de koppeling ingetrapt? Het is beter om de auto in ‘zijn vrij’ te zetten en je voet van de koppeling te halen. Bij een auto met start-stopsysteem schakelt dan ook gelijk de motor uit. Je kunt eventueel de handrem gebruiken om te voorkomen dat de auto gaat rollen. Als je de auto in de eerste versnelling laat staan met de koppeling ingedrukt, is het niet de koppeling zelf maar het druklager dat je extra belast. En je auto op z’n plaats houden voor een verkeerslicht door de koppeling half op te laten komen is helemaal uit den boze.

Van onze partner
Ontdek het beste van shopping en entertainment!
Gratis en snelle bezorging van miljoenen producten, onbeperkt streamen van exclusieve series, films en meer voor slechts €2,99 per maand. Kies nu voor Amazon Prime en profiteer van de voordelen! Je krijgt daarbij ook onbeperkte online opslag van je foto’s.

Parkeer je auto met de handrem

De koppeling kan zelfs slijten als de motor niet draait. Veel autobezitters zetten hun auto in de eerste versnelling bij het parkeren van hun auto. Dan voorkomen ze dat hij wegrolt. Het is echter beter om in plaats daarvan de handrem te gebruiken. Daardoor wordt de versnellingsbak niet belast. Alleen in de winter bij strenge vorst zou je de auto in de versnelling kunnen parkeren. Dan kan de kou er namelijk voor zorgen dat de handrem vastvriest. Dat zijn echter maar een paar dagen in het jaar.

Op de motor afremmen belast aandrijflijn

Als je ziet dat je binnenkort moet afremmen, bijvoorbeeld bij het naderen van de bebouwde kom, is het wellicht niet de moeite waard om nog naar een lagere versnelling te schakelen. Ook remmen veel automobilisten met een handbak 'op de motor’. Dit zorgt voor extra belasting van de lagers. Dit verkort de levensduur van de onderdelen van je versnellingsbak. Dus als je moet vertragen, rem dan gewoon met de voetrem.