Infotainmentscherm in je auto leidt sterk af

Onderzoek naar infotainment Glenn Lindberg/Vi Bilägare

De bediening van het infotainmentscherm in de auto kan gevaarlijke afleiding betekenen. In België kun je daarvoor net als in Duitsland een boete krijgen. In Nederland als het om een elektronisch communicatie-apparaat gaat.

Maar hoe groot is de afleiding als je bijvoorbeeld snel een adres invoert bij het rode licht? En wordt het zwaarder bestraft dan bellen achter het stuur? Het Belgische HLN ging te rade bij verkeersinstituut VIAS.

Waarom is je touchscreen gebruiken gevaarlijk?

“Volgens de Belgische verkeersregels moet een bestuurder zijn voertuig op ieder moment onder controle hebben”, zegt Stef Willems van VIAS. “Het gebruik van een aanraakscherm of touchscreen kan dat verhinderen." Het systeem is erg gevoelig, waardoor je al eens sneller een foutje maakt als je bijvoorbeeld een adres ingeeft. "Elke seconde dat je niet naar de weg kijkt, vergroot de kans op een ongeval.” Uiteraard is het risico tijdens het rijden groter dan wanneer je stilstaat.

Tijdens een proef in het Belgische VTM-programma ‘Ze zeggen dat’ moesten proefpersonen bij een snelheid van 50 km/h abrupt remmen voor een obstakel. Ze kwamen pas na 39 meter tot stilstand. Deden ze diezelfde noodstop zonder afleiding? Dan kwamen ze al na ongeveer 30 meter tot stilstand. Een afstand die het verschil kan maken tussen leven of dood.

Van onze partner
Altijd draadloos Apple CarPlay of Android Auto?
Met de Buddi Bluetooth adapters voor Apple CarPlay en Android Auto kun je je smartphone gemakkelijk en draadloos koppelen aan je auto. Handig!

Vergelijking bediening smartphone en infotainment in de auto

De Britse onderzoekers maken onderscheid tussen verschillende handelingen. Handsfree bellen levert een extra reactietijd van 27 procent, als je Android Auto of Apple CarPlay bedient met je stem ben je gemiddeld een derde trager. Daarop volgen berichten sturen terwijl je rijdt (+35 procent) en bellen met je telefoon in je hand terwijl je rijdt (+45 procent). Maar de grootste toename in reactietijd komt op het conto van touchscreens (gemeten bij gebruik van Android Auto en Apple CarPlay): bedien je die met de hand, dan reageer je tot wel 57 procent langzamer.

Nederlandse regels gaan over smartphones en tablets

“De Belgische verkeersregels zeggen niet letterlijk dat het gebruik van een touchscreen verboden is. Als je snel van radiozender verandert aan het rode licht, kan een agent je daarvoor in principe niet beboeten. Maar dat is wel het geval als hij vaststelt dat je door je aanraakscherm niet meer in staat bent om je voertuig onder controle te houden”, aldus Willlems.

In Nederland geldt artikel 61a van het RVV. Dat verbiedt ‘tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat je kunt gebruiken voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler’. Je moet dus opletten met je smartphone in de hand als je rijdt. Daaronder valt een touchscreen van je auto dus niet, hoewel je met de bediening daarvan aantoonbaar minder aandacht voor de weg hebt.