Gewicht van auto's uitgelegd – en wat het doet voor de bestuurder

Volkswagen Golf

Het hogere gewicht van auto's dreigt langzamerhand ietwat problematisch te worden. Geloof de horrorverhalen niet over bruggen en parkeergarages die bezwijken onder het gewicht van massale elektrische SUV's. Toch zijn er redenen tot zorg. Want zware auto’s hebben beslist nadelen.

Uit een rapport van Green NCAP bleek dat het gemiddelde gewicht van auto's die in Europa werden verkocht in de afgelopen tien jaar met 9 procent is gestegen, oftewel ongeveer 100 kg. Autofabrikanten vertellen dat wetgeving die is ontworpen om de veiligheid te verbeteren en de uitstoot te verminderen, de stijging heeft veroorzaakt. Hoe dan ook: grotere, zwaardere auto's zijn minder efficiënt. Daarnaast verhoogt het hogere gewicht de slijtage aan banden, remmen, schokdempers, draagarmen en wegdekken. Green NCAP schat dat een gewichtstoename van 100 kg voor een typische compacte gezinsauto verantwoordelijk is voor ongeveer 1,4 ton extra broeikasgasemissies en 5,7 MWh extra energieverbruik gedurende de hele levenscyclus. 

Van onze partner
Goedkoper tanken aan de pomp?
Met UnitedConsumers kun je met korting tanken! Vraag nu gratis de tankkaart aan

Gewichtbesparingen  

Gewichtsbesparing is al enige tijd een belangrijk aandachtspunt voor autofabrikanten. Het gebruik van geavanceerde composietmaterialen en lichtgewicht legeringen is inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. Nadeel: vaak zijn ze duur en de druk om veiligheidsfuncties toe te voegen, meer technologie te bieden en te voldoen aan strengere emissievoorschriften jaagt de gewichten desondanks nog steeds omhoog. Fabrikanten vinden het steeds moeilijker kleinere, lichtere auto's winstgevend te produceren. In alle segmenten neemt het gemiddelde wagengewicht al vele jaren toe. 

Kleine, lichte auto's verdwijnen, maar ze bestaan nog steeds. Ze brengen beslist voordelen met zich mee, zoals een laag verbruik en een prettige hanteerbaarheid in binnensteden. 

Om de actieradius van elektrische auto’s te vergroten monteren fabrikanten steeds grotere batterijen, terwijl de vraag naar meer bruikbaarheid en moderne technologie heeft geleid tot grotere en dus ook zwaardere auto's. De mogelijkheid om sneller te laden helpt de trend van grotere en zwaardere accu’s enigszins te keren. Autokopers die erkennen dat ze al die ruimte niet echt nodig hebben en toekunnen met een kleinere actieradius, zijn gebaat bij een kleiner model (elektrische) auto.

Beweging naar kleinere en lichtere auto’s

Kleinere elektrische auto’s kunnen financieel zonder meer aantrekkelijk zijn. Niet alleen als het gaat om de aanschafprijs, maar ook als je de ‘total cost of ownership’ in ogenschouw neemt, het hele kostenplaatje als je een compacte (elektrische) auto bezit. De komst van aantrekkelijke, nieuwe compacte modellen zoals de elektrische Renault 5 en de eveneens elektrische Volkswagen ID.2 kan een trend van aantrekkelijk geprijsde, compacte elektrische auto’s inluiden.

Van onze partner
Ontdek het beste van shopping en entertainment!
Gratis en snelle bezorging van miljoenen producten, onbeperkt streamen van exclusieve series, films en meer voor slechts €2,99 per maand. Kies nu voor Amazon Prime en profiteer van de voordelen! Je krijgt daarbij ook onbeperkte online opslag van je foto’s.

Gewichtsmetingen van auto's uitgelegd 

Dit is het jargon dat de autoindustrie hanteert. Wij leggen de termen uit. 

  • Leeggewicht is het gewicht van de auto dat je veelvuldig tegenkomt. Het leeggewicht van de auto omvat alle apparatuur en vloeistoffen in een auto, inclusief een volle tank benzine, diesel of lpg in modellen met verbrandingsmotor. Het leeggewicht omvat niet de bestuurder, passagiers of bagage. 
  • Er zijn andere variaties van het leeggewicht die je kunt tegenkomen. 
  • Droog leeggewicht of drooggewicht - Het gewicht van de auto zonder brandstof of vloeistoffen.  
  • Minimaal leeggewicht of leeggewicht - Het gewicht van de auto met alle vloeistoffen maar zonder brandstof. 
  • Bruto voertuiggewicht: het leeggewicht plus bestuurder, passagiers en bagage. Het is veel variabeler, afhankelijk van hoe de auto wordt gebruikt. Je ziet het dus niet bij vergelijkingen. Het dient wel als een gewichtslimiet, die auto's wettelijk niet kunnen overschrijden. Het bruto voertuiggewicht (GVW) wordt vaak ook wel Maximaal Toegestane Massa (MAM) of toegestaan maximumgewicht genoemd. Een auto, bestelwagen of vrachtwagen die zijn maximaal toegestane massa overschrijdt, is overbelast en overtreedt de wet. 
  • Bruto treingewicht (GTW) of bruto combinatiegewicht (GCW) verwijst naar het maximale totale gewicht van de auto plus het maximale gewicht van de aanhangwagen die het kan trekken. Dit zie je ook vaak bij bedrijfsauto's hoewel je het ook weleens tegenkomt in combinatie met een aanhanger of caravan.