Dit is waarom je in tunnels adaptive cruise control beter kunt uitschakelen

Tunnelangst

Westerscheldetunnel (ANP)

Bij sommige tunnels wordt er expliciet voor gewaarschuwd: zet je adaptive cruise control (ACC) uit. Bijvoorbeeld bij de 6,6 kilometer lange tunnel onder de Westerschelde staat zo'n bord. Waarom is dat?

Autofabrikanten adviseren al langer om deze systemen onder bepaalde omstandigheden niet te gebruiken, onder andere in tunnels. In een tunnel zou de adaptive cruise control onverwachts kunnen reageren. De moderne systemen werken niet alleen met radar, maar ook met camera. De verlichting in tunnels is soms niet optimaal, waardoor het systeem wellicht dingen niet of anders ziet en daarop reageert.

De nieuwste generatie van adaptive cruise control is bovendien gekoppeld aan de gps-satellietnavigatie en daarbij kan het evengoed misgaan. Satellietsignalen zijn in een tunnel immers niet te ontvangen. De cruise control kijkt normaliter op basis van die signalen vooruit. Hij bereidt zich, op basis van de digitale kaarten in de navigatie, voor op bijvoorbeeld een bocht, een afdaling of een stijging in de weg die komen gaat. Een verkeerde prognose kan onhandig of zelfs gevaarlijk zijn.

Overigens staan tunnels erom bekend dat ze ook tot onverwacht rijgedrag bij automobilisten kunnen leiden. Veel mensen vinden het rijden in een tunnel altijd nog een beetje eng. Voorzichtigheid is dus geboden.

Wil je meer tunneltips? Lees dan dit artikel.