Dit is waarom de politie op de snelweg altijd harder rijdt dan het overige verkeer

Verkeer overzien ipv meerijden

Politie

Rijd je op de snelweg waar 100 km/h is toegestaan of op een weg met meerdere rijstroken en je ziet een auto of motor van de politie naderen in je spiegels dan is de kans groot dat die je met 120 tot 140 km/h voorbij komt. Zonder zwaalichten en sirenes aan. Waarom rijdt de politie vaak harder dan de snelheid die jij mag rijden?

De politie rijdt altijd zo’n 20 tot 40 km/h harder om al het verkeer goed te kunnen overzien. Als de surveillerende agenten dezelfde snelheid als het overige verkeer zouden aanhouden rijden ze constant met het verkeer mee en ze willen juist in elke auto kunnen kijken. Of elke auto kunnen beoordelen op technische gebreken, of op niet juist gevoerde borden en verlichting en niet goed vastgezette lading, die laatste zaken vooral in het geval van vrachtverkeer. Verder let de politie ook op of automobilisten niet op hun telefoon kijken tijdens het rijden of op andere wijze worden afgeleid. 

Dan kan het ook nog voorkomen dat je bij het samenkomen van twee snelwegen of twee rijbanen met veel rijstroken een politie-auto of motor direct over de doorgetrokken streep rijdt. Dat is om dezelfde reden: om het verkeer goed te kunnen overzien. 

Hoe zit het met rijden op de vluchtstrook of op busbanen?

Wat de politie allemaal mag om het overzicht goed te kunnen houden is overigens wettelijk geregeld. In de wettelijk vrijstelling staat dat de politie vrijstelling heeft van de bepalingen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. Dat betekent dat de politie mag doorrijden bij een rood verkeerslicht, mag rijden over de vluchtstrook, mag rijden op tram- en busbanen en zelfs op de stoep. En verder mogen ze stilstaan waar dit voor anderen verboden is.

Meer over de politie op de weg en in het specifieke geval het Snelle Interventie Voertuig, de Audi A6 Avant lees je in dit artikel.