Zo werkt het Duitse puntenrijbewijs en dit is het grote verschil met het Nederlandse

Duits rijbewijs

Sommige landen kennen een puntenrijbewijs, zoals Duitsland. Bij een verkeersovertreding krijg je een strafpunt en als je te veel punten hebt, kan je rijbewijs worden ingenomen. Hoe zit dat eigenlijk in Nederland?’

Zo’n strafpunt van het Duitse puntenrijbewijs is min of meer hetzelfde als wat in Nederland vaak ‘registratie’ wordt genoemd. Sommige overtredingen of misdrijven in het verkeer worden door het Openbaar Ministerie geregistreerd. Heb je te veel registraties, dan wordt er harder ingegrepen.

Duits rijbewijs

Ook in Nederland vorm van puntenrijbewijs

Eigenlijk bestaat dus ook in Nederland een vorm van zo’n puntenrijbewijs, maar het grote verschil is dat het in Duitsland voor heel veel soorten overtredingen wordt gehanteerd en hier slechts beperkt wordt toegepast. In Nederland is het uitsluitend bedoeld voor beginnende bestuurders én voor bestuurders die meerdere keren worden betrapt bij het rijden onder invloed.

Brommobiel rijbewijs AM

Beginnersrijbewijs

Iedere Nederlander die voor het eerst een rijbewijs haalt, krijgt een beginnersrijbewijs. Dat is in essentie een gewoon rijbewijs, maar is gekoppeld aan een strafpuntensysteem voor zware verkeersovertredingen. Want beginnende bestuurders gaan vaker in de fout dan meer ervaren weggebruikers, ervaart het Openbaar Ministerie. Ook zijn ze relatief vaker betrokken bij ongevallen.

Veel te snel rijden, bumperkleven of het veroorzaken van een ongeval kan de bestuurder een strafpunt opleveren. Na de tweede zware verkeersovertreding (en dus het tweede strafpunt) meldt het Openbaar Ministerie je aan bij het CBR. Het CBR gaat dan een onderzoek doen naar je rijvaardigheid en kan in afwachting daarvan het rijbewijs schorsen. Uiteindelijk zal het CBR besluiten of en zo ja welke maatregel er wordt opgelegd, zoals een cursus Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer (EMG).

Daarnaast gelden er in Nederland ook strafpunten voor alle bestuurders die zich schuldig maken aan het rijden onder invloed. Je raakt je rijbewijs kwijt als je binnen 5 jaar twee keer veroordeeld wordt voor het rijden met te veel alcohol op en als je bij de tweede veroordeling meer dan 1,3 promille alcohol in je bloed blijkt te hebben. Om een nieuw rijbewijs te krijgen moet je dan opnieuw rijexamen doen.

Duits strafpuntensysteem geldt ook voor Nederlanders

Overigens geldt het strafpuntensysteem in Duitsland ook voor automobilisten uit het buitenland. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je bij onze oosterburen een bekeuring krijgt. Voor verkeersovertredingen met een boete vanaf € 60 of verkeersmisdrijven worden 1 tot 3 strafpunten toegekend. Lichte overtredingen, zoals het overschrijden van de maximumsnelheid, leveren 1 punt op. Bij 8 punten volgt een rijontzegging.

Flitspaal boete buitenland

Deze strafpunten kunnen na verloop van tijd worden kwijtgescholden. Overtredingen die met 1 punt zijn bestraft, worden na 2,5 jaar uit het register geschrapt, de overtredingen met 2 punten na 5 jaar en die met 3 punten na 10 jaar.

Verder kan het aantal punten met één punt worden verlaagd door vrijwillig (en op eigen kosten) deel te nemen aan een rijvaardigheidscursus (Fahreignungsseminar). Deze cursus is vergelijkbaar met de Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer (EMG) in Nederland.

Buitenlandse politieagent mag rijbewijs Nederlander in beslag nemen

Tot slot is het goed om te weten dat een buitenlandse politieagent het rijbewijs van een Nederlander in beslag mag nemen en ook een rijontzegging kan opleggen. Al geldt die rijontzegging alleen in het land waar het feit heeft plaatsgevonden en dus niet in Nederland. Toch heb je wel degelijk ook hier een probleem als je rijbewijs in het buitenland is ingenomen. Iedere autobestuurder moet bij politiecontroles in Nederland namelijk een geldig rijbewijs kunnen tonen.’