Zo stap je uit zonder een fietser tegen je deur te krijgen

Fietser langs geparkeerde auto's | Getty

Je hoopt dat het je nooit overkomt. Je wilt uitstappen, doet de deur open en … knal! Een fietser rijdt tegen je portier aan. Niet gezien. Hoe voorkom je dat?

Meer dan 6 procent van het totaal aantal verkeersongevallen betreft een botsing van een fietser met een portier dat onverhoeds opengaat. Dat is ongemerkt een redelijk groot aantal. Waarschijnlijk is het aantal nog groter, want de afwikkeling gebeurt vaak onderling, zeker als de schade beperkt is. Helaas komt het voor dat de fietser zwaar gewond raakt of zelfs erger. Je wilt dat gewoon voorkomen, in ieders belang.

Uitstappen begint met goed kijken

Tijdens je rijlessen is het er ongetwijfeld bij je ingeramd. Eerst uitkijken voordat je het portier opent! Ideaal is het als je over je schouder kijkt, dan in de buitenspiegel en dan nog eens over je schouder. Komt er niets aan, dan kun je het portier rustig openen en uitstappen.

Ford past bij een bestelauto, de Transit Custom, een variant op de dodehoekmelder toe. Daarbij gaat in de buitenspiegel een lampje branden en hoor je een waarschuwingsgeluid als bij stilstand een verkeersdeelnemer met meer dan 7 km/h langsrijdt. Er komt ook een melding op het infotainmentsysteem. Dit verkleint de kans dat je met het autoportier een passerende fietser verwondt.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Linkerportier met rechterhand openen

Een belangrijke manier om het bestuurdersportier veilig te openen vraagt wellicht gewenning. Het ligt voor de hand om je linkerarm uit te strekken naar de deurgreep. Je kunt het veiliger anders doen: ga met je rechterarm naar de deurgreep. Je romp draait dan al meteen richting de deur. Het resultaat is dat je een beter zicht hebt op wat er naast de auto gebeurt. Dan is de kans dat je de deur opendoet terwijl een fietser passeert redelijk klein. Mits je dan ook naar buiten kijkt natuurlijk. Deze manier om het autoportier te openen is in Nederland sinds de jaren 70 in gebruik.

‘Dutch Reach’ verplicht in VK

Deze gewoonte om het het autoportier met de ‘binnenste’ arm te openen en in de richting van je beweging te kijken vindt zijn oorsprong in Nederland. Een internationale aanduiding is dan ook Dutch Reach. In het Verenigd Koninkrijk meldt de AA dat jaarlijks zevenhonderd aanrijdingen plaatsvinden tussen fietsers en autodeuren. Gemiddeld twee keer met fatale afloop. Serieus genoeg, vinden ze in het VK, om daar een verplichting op te baseren: open het portier met de linkerarm (immers: de bestuurder zit aan de andere zijde van de auto). Laat de bestuurder dat na, dan kan dat een boete opleveren van 1.000 pond vanwege het in gevaar brengen van anderen. Meestal kom je er overigens vanaf met een waarschuwing. Veroorzaak je een ongeval, dan zul je die boete wel krijgen.

Van onze partner
Alles wat je nodig hebt voor je fiets - en je nieuwe fiets!
Ga goed uitgerust op pad met je fiets! Je vindt bij Fietswinkeldiscounter online stadsfietsen, sportfietsen, mountainbikes, e-bikes, kleding, onderdelen en accessoires. Kortom: alles wat je maar nodig hebt. Bestel snel!

Maak afstand houden gemakkelijk

Je kunt ook op een andere manier de kans kleiner maken dat een fietser het portier raakt. Let erop dat je niet ‘half op de weg’ parkeert. Zeker bij parkeerhavens is dat meestal niet nodig. Gebruik de beschikbare ruimte om zo ver mogelijk van de rand van de rijbaan in het parkeervak te staan, dus helemaal tegen het trottoir aan. Steek je minder ver uit, dan hoeft de fietser immers minder uit te wijken. En je hebt zelf meer mogelijkheden de deur open te maken zonder een fietser te raken.

Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij verzekerings- en belastingvragen. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerp Verzekering en Belasting.