Wat doet intelligent speed assistant in nieuwe auto’s?

snelheidsmeter snelheid 110 rijden snelweg

Steeds meer assistentiesystemen moeten het rijden veiliger maken - maar ook de bestuurder helpen. In de EU wordt de intelligent speed assistant snelheidsbegrenzer in 2022 verplicht voor nieuwe autotypen.

EU-regelgeving stelt bij nieuwe voertuigtypes onder andere de intelligent speed assistant (ISA) verplicht. Maar wat betekent de nieuwe snelheidsbegrenzer precies voor de automobilist?

Wat houdt de EU-verordening in?

Verordening (EU) 2019/2144 moet het aantal verkeersdoden en -gewonden door ongevallen met te hoge snelheden verminderen. Volgens het CBS rijden automobilisten vaak te snel en dat kan leiden tot ongevallen en tot ongevallen met ernstige gevolgen. Volgens verschillende onderzoeken kunnen deze ongevallen met 10 tot 20 procent worden verminderd met een intelligent speed assistant in het voertuig.

Wat is de Intelligent Speed ​​​​Assistant?

De intelligent speed assistant combineert verschillende rijhulpsystemen zoals dynamische cruisecontrol en verkeersbordherkenning met het navigatiesysteem. Veel moderne auto's hebben die technieken al aan boord. Vaak zijn dit camera's die 'samenwerken' met de gps-gegevens uit de navigatiekaarten. Met deze sensorfusie moet de auto snelheidslimieten herkennen, de bestuurder hiervan op de hoogte stellen en de snelheid verlagen als dat nodig is.

Van onze partner
Wil je weten wat je werkelijke snelheid is?
Je hebt bij bol.com een ruime keus voor autonavigatie die je helpt je bestemming gemakkelijk en vlot te vinden en te bereiken - en op het scherm de GPS snelheid te zien!

Hoe werkt het systeem?

De ISA kan samenwerken met de adaptieve cruisecontrol. Als de snelheidsassistent een ​​snelheidslimiet detecteert via de ingebouwde kaart van de navigatie, een bord of ander verkeersbord, wordt de bestuurder hiervan akoestisch (bijvoorbeeld door een geluidssignaal en een knipperend symbool in het instrumentenpaneel) of haptisch (de tegendruk van het gaspedaal neemt toe) op geattendeerd. De EU-commissie staat echter ook toe dat het motorvermogen wordt verminderd of dat er voorzichtig wordt geremd. Maar dit zijn functies die elke bestuurder die met moderne assistentiesystemen rijdt al langer kent. De adaptieve cruisecontrol bewaakt vooral de afstand tot een auto die voor je rijdt. En daarbij past hij zo nodig de snelheid van je auto aan.

Wat als je toch moet of wilt versnellen?

De ISA is een assistent, niets meer en niets minder. Dit betekent dat je als bestuurder altijd de volledige controle over je voertuig hebt. Je kunt dus het systeem uitschakelen met één druk op het gaspedaal. Net zoals dat nu al het geval is. Al het andere zou ook gevaarlijk zijn. Bovendien kan de chauffeur de intelligent speed assistant uitschakelen. Het systeem moet volgens de richtlijn automatisch opnieuw worden geactiveerd wanneer het voertuig wordt gestart.

Wat gebeurt er met de gegevens?

Ook komt er een black box aan boord bij nieuwe autotypen. Die zal je geen bekeuringen voor snelheidsovertredingen opleveren. In plaats daarvan moeten de seconden voor en na een ongeval worden opgeslagen en geanonimiseerd in een gesloten systeem. Zo worden de gegevens doorgegeven aan ongevallenonderzoek en niet aan verzekeringsmaatschappijen. In de basis is er echter het probleem dat er veel data wordt gegenereerd, waarvan de bestuurder het (eventueel toekomstige) gebruik niet echt kan beïnvloeden.

De Europese Commissie heeft een duidelijk tijdschema voor de invoering van de snelheidsrem gepresenteerd. Sinds 6 juli 2022 moeten alle nieuwe autotypes uitgerust zijn met de intelligent speed assistant. Alle auto's, vrachtwagens, bestelwagens en bussen krijgen deze verplichting. Vanaf 7 juli 2024 wordt het systeem dan verplicht in alle nieuwe voertuigen.