Level 4 en level 5 autonoom rijden zijn het échte werk

ZF autonome pod en Holon Mover

Zelfstandig rijdende auto’s, dat is iets waar de technisch ontwikkelaars al lang naar uitkijken. Er zijn vijf niveaus, waarbij level 4 en level 5 autonoom rijden erg dicht bij elkaar liggen. In beide gevallen rijden de auto’s helemaal zelf.

In het verkeer van alledag zien we vooral auto’s die tot level 2 autonoom kunnen rijden. Dat betekent dat je als bestuurder nog altijd aardig je aandacht bij de weg moet houden. Je bestuurt immers hoofdzakelijk zelf de auto. Bij level 3 autonoom rijden kan de auto echt de taken van een bestuurder overnemen, maar meestal in bepaalde (gunstige) omstandigheden. De auto is uitgerust met veel sensoren, camera's en lidar (radars) om de omgeving goed in zich op te kunnen nemen. Ook kunnen auto's in deze situatie vaak onderling communiceren over zaken als hun positie en snelheid waardoor de voertuigen op elkaar kunnen anticiperen en reageren. De bestuurder moet nog wel redelijk snel het stuur over kunnen nemen als de weg- of weersomstandigheden dat vragen.

Level 4 autonoom rijden is echt zelfstandig rijden, maar beperkt

Bij level 4 autonoom rijden doet de auto zelf praktisch alle werk. De bestuurder hoeft het stuur alleen in moeilijke situaties of bij extreme weersomstandigheden over te nemen. Hij moet ook nog altijd een geldig rijbewijs hebben en fysiek geschikt zijn om een auto te besturen, maar in principe kan hij een boek pakken, tv kijken, werkgerelateerde zaken afhandelen of zelfs slapen. Hij moet echter wel nog altijd de besturing van de auto kunnen overnemen. Dan heb je het echter over meer dan de tien seconden die bij level 3 autonoom rijden het uitgangspunt is. Bij level 4 autonoom rijden kan het enkele minuten vergen voordat de aandacht echt vereist is. Verstrijkt de tijd dan nog altijd, dan zal ook hier de auto zichzelf tot stilstand brengen.

Verder is bij level 4 autonoom rijden vaak sprake van een afgebakend gebied waarbinnen de auto’s automatisch hun weg mogen zoeken. Ook kan de snelheid door de regelgeving worden beperkt. Denk daarbij aan 30 km/h-zones in een stadscentrum. In de praktijk zullen vooral (kleine) shuttles en taxi’s of bezorgauto’s met level 4 gaan rijden, soms over een vastgesteld parcours. 

Van onze partner
Ontdek het beste van shopping en entertainment!
Gratis en snelle bezorging van miljoenen producten, onbeperkt streamen van exclusieve series, films en meer voor slechts €2,99 per maand. Kies nu voor Amazon Prime en profiteer van de voordelen! Je krijgt daarbij ook onbeperkte online opslag van je foto’s.

Level 5 autonoom rijden is volledig automatisch

Gaan we nóg een stapje hoger dan level 4 autonoom rijden, dan zal het logisch zijn dat de bestuurder helemaal niet meer zelf hoeft te rijden. Dit vergt natuurlijk enorm veel van de auto en de techniek. De bestuurder hoeft niet fysiek in de auto te zijn en de auto kan in principe overal rijden. Behalve eigen sensoren en radarsystemen kunnen deze auto’s met andere auto’s in het verkeer communiceren over wegen, posities, snelheden en afstanden.

Er zijn al experimenten met auto’s die deze mate van autonoom rijden hebben. Zij worden onder andere door Google ingezet. Ook andere bedrijven, waaronder verschillende autofabrikanten, voeren proeven uit met zelfrijdende auto’s. Voordat we ze dagelijks in het verkeer tegenkomen, zullen er nog wel de nodige hobbels moeten worden genomen, zowel technisch als op het gebied van de wetgeving. En ter geruststelling: het hoeft niet te betekenen dat we niet meer gewoon achter het stuur kunnen gaan zitten voor een rit. Het wijst alleen op de optie die je hebt om de auto al het werk te laten doen. Of een groot deel. Of een beetje. Zodat je zelf kunt bepalen in hoeverre je zelf kunt en wilt rijden.