Kun je die irritante rijhulpsystemen echt niet permanent uitschakelen?

Lane Assist, snelheidswaarschuwing...

RIjhulpsystemen Volkswagen Touareg

In moderne auto’s zitten steeds meer rijhulpen en hoewel ze het verkeer veiliger zouden moeten maken, blijken ze vooral ook een toenemende bron van irritatie voor automobilisten. Die zijn het waarschuwende gepiep al gauw beu en sommigen zouden zo'n systeem liefst voorgoed willen uitschakelen. Dat kan wel buiten het dealerkanaal om maar verstandig is dat niet.

Permanent uitschakelen is onmogelijk gemaakt door de fabrikant, en die heeft die verplichting volgens regels van de Europese Unie. Dit soort systemen dienen de verkeersveiligheid en zijn daarom wettelijk verplicht. Een Lane Assist-systeem is sinds 2022 verplicht in alle nieuw ontwikkelde auto’s. En vanaf medio 2023 geldt de verplichting zelfs voor elke nieuw verkochte auto, dus ook de bestaande modellen.Steeds meer automobilisten storen zich aan dit systeem. Het piept en waarschuwt met afbeeldingen in het dashboard, en bij steeds meer auto’s met Lane Assist wordt zelfs een stuurcorrectie uitgevoerd.

Piepsignaal door verkeersbordherkenning: snelheidswaarschuwing

Daarnaast geven de nieuwste modellen via de functie ‘verkeersbordherkenning’ een geluidssignaal wanneer er bijvoorbeeld 31 km/h wordt gereden waar 30 km/h is toegestaan. Of 50, of 80 en ga zo maar door. Door elke rit opnieuw de zogenaamde verkeersbordherkenning uit te zetten voorkom je deze ergernis. 

Mitsubishi Colt op weg met fietsstroken

Typisch Nederlands: weg met witte lijnen voor fietsstroken.

Lane Assist werkt niet door Nederlandse fietsstroken

De al langer verplichte ‘Lane Assist’ roept juist in Nederland veel irritatie op omdat hier veel smalle wegen bestaan met bijvoorbeeld witte lijnen aan de zijkant om een fietsstrook te creëren. Op zulke smalle wegen kunnen auto’s elkaar onmogelijk passeren zonder zo’n lijn te overschrijden

Het probleem is dat dit soort systemen wordt ontwikkeld voor internationaal gebruik. Er wordt dus geen aandacht besteed aan de specifieke wegsituaties in sommige landen. Daarom is de rijstrookassistent zó irritant dat vooral Nederlanders het telkens weer uitschakelen zodra ze de weg op gaan. Maar omdat het uitschakelen vaak niet met een simpel knopje kan, maar alleen in het menu van het centrale scherm, gaan veel automobilisten al rijdend op zoek in dat menu om de functie uit te schakelen. Ze kijken dan niet meer op de weg en dat is natuurlijk levensgevaarlijk.

Dealer mag het niet permanent uitschakelen

De dealer mag het systeem niet permanent uitschakelen. De auto zou dan niet meer aan de Europese veiligheidseisen voldoen. Toch zijn er bedrijven die deze aanpassing van de software wel degelijk aanbieden. Zij zeggen dan weliswaar niet het systeem uit te schakelen, maar beloven ervoor te zorgen dat het systeem permanent de laatste instelling inhoudt, zodra de auto opnieuw wordt gestart. Dus als die instelling de uitschakeling van het systeem betreft, zal het permanent uitgeschakeld blijven.

Maar het is niet verstandig om dat te doen. Je kunt er immers problemen mee krijgen als de politie of verzekeringsmaatschappij bij een ongeval constateert dat een veiligheidssysteem permanent was uitgeschakeld.