Beeldschermen in auto’s steeds groter: is dat niet gevaarlijk?

Volkswagen ID7 multimediascherm

Niet alleen auto’s, maar ook hun displays op het dashboard worden steeds groter. Een groot touchscreen werkt fijn als je de navigatie afleest, maar kan ook leiden tot gevaarlijke situaties op de weg.  

De cijfers

Multimediasystemen in auto’s zitten vaak boordevol functies, zo kun je via veel schermen bijvoorbeeld de klimaatcontrole, radio, navigatie of rijstanden aanpassen. Dat soort functies zijn niet altijd even makkelijk vindbaar in zo’n menu, en fysieke druk- en draaiknoppen zijn er steeds minder. Dit kan ertoe leiden dat je tijdens het rijden allerhande menu’s moeten doorspitten. Je hebt hierbij je ogen op het scherm en niet op de weg. Die afleiding is gevaarlijk, blijkt uit onderzoek van TRL, een Britse organisatie die zich bezighoudt met de toekomst van transport. Zij kwamen tot de conclusie dat het bedienen van een touchscreen ervoor zorgt dat je tot 57 procent langzamer reageert op onverwachte situaties. Je kan sommige multimedia ook bedienen met stemcommando’s. Het zorgt voor iets minder vertraging, maar is nog steeds niet ideaal. Volgens het onderzoek zorgt de bediening met stemcommando’s voor een 36 procent vertraagde respons. 

Euro NCAP

Dat onoverzichtelijk ingedeelde menu’s je afleiden, beseft ook Euro NCAP, een organisatie die auto’s test op het gebied veiligheid. Met die tests hebben zij veel invloed op het beleid van overheden en autofabrikanten. 

Euro NCAP neemt vanaf 2026 de veiligheid van schermen mee in de totale veiligheidsscore van auto’s. Als het menu ontoegankelijk is, er te weinig fysieke bedieningsknoppen zijn, of wanneer te veel functies in het centrale scherm zijn weggestopt, kost dit punten op de totaalscore.

Wetgeving

Op het moment van schrijven is er nog niets vastgelegd in de Nederlandse wet omtrent ingebouwde schermen in auto’s. Wel is het strafbaar als je als de aandacht niet bij de weg houdt. Langdurig bezig zijn met het bedienen van het multimediascherm, kan hierdoor ook strafbaar zijn. Let op als je naar het buitenland gaat, hier gelden vaak andere regels over het bedienen van schermen in de auto.