Dit doet een auto die level 2 autonoom kan rijden

BMW i5 autonoom rijden

Auto’s kunnen steeds zelfstandiger rijden en hoewel we natuurlijk graag zelf het gaspedaal blijven intrappen, volgen we deze trend ook. Wat kan een auto die level 2 autonoom kan rijden?

Voor het autonoom rijden is een schaal ontwikkeld met vijf niveaus. Eigenlijk zes, want niveau 0 is dat de bestuurder alle taken in de auto op zich neemt. In level 1 autonoom rijden zijn enkele taken voor de bestuurder gemakkelijker gemaakt. De auto kan dan heel beperkt bijvoorbeeld snelheid óf richting veranderen, maar erg ver gaat dat niet.

Level 2 autonoom rijden geeft meer zelfstandigheid aan auto

Veel nieuwe auto’s bieden al level 2. Daarbij kunnen meer dan één taak tegelijkertijd door de auto worden uitgevoerd. Zo wordt zowel sturen als remmen en gasgeven in bepaalde situaties automatisch geregeld. Denk aan een automatische cruisecontrol die de afstand tot de voorligger vasthoudt en tegelijk de auto in dezelfde rijbaan houdt. Dit kan gaan om een remassistent die vanzelf de auto tot stoppen dwingt om zo een aanrijding te voorkomen en weer automatisch laat accelereren als de situatie dat toelaat. Desondanks moet de bestuurder met de huidige systemen van level 2 autonoom rijden nog steeds actief blijven opletten en houdt hij uiteindelijk zelf de controle over de auto. Je bent als bestuurder altijd verantwoordelijk voor de besturing. Functies als hands-on signalering voor het stuur zorgen ervoor dat de bestuurder deze verantwoordelijkheid ook neemt.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Houd handen aan het stuur bij level 2 autonoom rijden

Dat betekent dat je bij auto’s die level 2 autonoom kunnen rijden in een rechte lijn moet rijden of op een duidelijk gemarkeerde rijbaan. En, zoals je hierboven kunt lezen, moet je in principe de handen aan het stuur houden. Nu kunnen veel auto’s die dit nu bieden best een tijdje rijden zonder dat je het stuur vasthoudt. Zeker op de snelweg is dat best comfortabel. Na korte tijd zul je echter zien dat de auto letterlijk gaat piepen en dat je de vraag krijgt het stuur (weer) vast te pakken.

Reactietijd bestuurder cruciaal voor meer autonoom rijden

Juist omdat de auto hier al taken op zich neemt op het  gebied van zelfstandig rijden, kun je het best als comfortabel ervaren. Op een snelweg met redelijk druk verkeer kun je met een dynamische cruisecontrol immers gemakkelijk met de stroom meerijden. En dreigt er een file te komen, dan remt de auto vanzelf af. Ook op een provinciale doorgaande weg werkt het systeem erg gemakkelijk. Als je het een tijdje gewend bent, zie je echter dat je er meer op gaat vertrouwen en minder alert reageert: de reactietijd wordt groter. Dat maakt gelijk de stap naar level 3 autonoom rijden groter. Daar krijgt de auto immers meer ‘eigen leven’, maar moet de bestuurder wel mee blijven kijken en kunnen ingrijpen. Volgens het kennisinstituut CROW heb je bij level 2 te maken met een reactietijd van de bestuurder van minder dan twee seconden. Voor level 3 is dat langer maar minder dan tien seconden. In de praktijk van het verkeer is dat erg veel en in die tijd kunnen veel (tragische) ongevallen gebeuren! Daarom werken autofabrikanten en de wetgevers in Europa aan een halve stap autonoom rijden hoger, niveau 2+. Die geeft wel meer vrijheid aan de auto en de bestuurder, maar de bestuurder kan nog niet alle waarneming en besturing op een overwegend rechte weg aan de auto overlaten. Hij moet bijvoorbeeld actief blijven kijken. Dat wordt gemonitord door bijvoorbeeld een camera die de ogen van de bestuurder in de gaten houdt op activiteit en kijkrichting.