Bij level 3 autonoom rijden gaat de auto zelfstandiger

Ford BlueCruise autonoom rijden

In de wereld van een zelfstandig rijdende auto zijn verschillende niveaus. Bij level 3 autonoom rijden kan de bestuurder zich ook bezighouden met andere zaken. Dat eist meer van de auto, maar wat hebben we eraan?

In een ander artikel kun je al lezen over level 2 autonoom rijden. Dat geeft al de nodige mogelijkheden, maar je moet als bestuurder nog altijd goed op het verkeer blijven letten. Bij level 3 autonoom rijden is het uitgangspunt dat de auto zichzelf bestuurt. De bestuurder kan iets anders doen, maar moet wel ‘op afroep beschikbaar’ blijven, bijvoorbeeld als de situatie op de weg door wegwerkzaamheden of door weersomstandigheden te moeilijk wordt voor de ingeschakelde besturingssystemen. Dit noemen we ook wel ‘voorwaardelijk autonoom rijden’. Mercedes-Benz maakt het bijvoorbeeld al mogelijk op de S-klasse en EQS. Deze optie is echter alleen vanaf 2024 in Duitsland en de Amerikaanse staten Californië en Nevada goedgekeurd. 

Level 3 autonoom rijden: bestuurder hoeft niet meer steeds op te letten

Het grote verschil tussen level 2 en level 3 autonoom rijden is de mate waarin de bestuurder op de weg moet letten. Bij level 3 hoeft de bestuurder namelijk niet meer constant op de weg te kijken. Dat is een enorm mooie techniek en eist veel van de auto. Hier komt echter ook de aansprakelijkheid bij een ongeval om de hoek kijken. Hoewel de bestuurder nog wel op de bestuurdersstoel zit, omdat hij het stuur moet kunnen overnemen na een signaal, is de auto zélf verantwoordelijk als de systemen zijn ingeschakeld. Dat verlegt de aansprakelijkheid van de bestuurder naar de fabrikant van de auto. Die moet dan zeker van zijn zaak zijn als deze techniek op grote schaal wordt toegepast. Dat is een reden dat, hoewel veel autofabrikanten wel de toepassingen klaar hebben liggen om Level 3 autonoom rijden te gebruiken, ze daar in de praktijk nog even mee wachten.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Wat gebeurt er als de auto de bestuurder nodig heeft?

Op het moment dat door bijvoorbeeld het weer (zware regen- of sneeuwval) of wegwerkzaamheden de auto letterlijk zijn pad kwijt is, geeft hij een signaal aan de bestuurder. Deze moet dan binnen tien seconden het stuur en de controle weer in handen nemen. Gebeurt dat niet, dan zal de auto de alarmlichten aanzetten en zichzelf rustig aan de kant van de weg stilzetten en de deuren ontgrendelen voor hulpdiensten. 

Half niveautje eronder

Een redelijk aantal autofabrikanten werkt met de technieken van level 3 autonoom rijden. Ze eisen nog wel dat de bestuurder de ogen op de weg blijft houden. Dat noemen ze dan level 2+. Toepassingen die daaronder vallen, zijn bijvoorbeeld file-assistenten. Ford gaat al wat verder en laat in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje de Mustang Mach E Blue Cruise handsfree autonoom op aangewezen delen van snelwegen rijden. Op dat niveau kunnen ze dan voorlopig wel meer zelfstandigheid voor de auto realiseren, maar omdat de bestuurder de verantwoordelijkheid houdt, ligt de aansprakelijkheid (nog) niet bij de autofabrikant.

De bestuurder moet ook de ogen op de weg houden. Dat verklaart ook dat merken als Tesla weliswaar de techniek hebben om de auto helemaal zelfstandig te laten rijden, maar deze opties nog niet (laten) ontgrendelen. Immers: naast de schade die de autofabrikanten moeten verwerken, leveren ongevallen met autonoom rijdende auto’s de nodige slechte publiciteit op.