Alles wat je moet weten over het start-stopsysteem

Start/stop

Begin deze eeuw deed het start-stopsysteem zijn intrede. Het start-stopsysteem zorgt ervoor dat je verbrandingsmotor minder vaak draait en daardoor minder uitstoot, toch is het de vraag of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

 

Hoe werkt het?

Het start-stopsysteem is ervoor bedoeld dat motoren niet onnodig lang blijven lopen. Wanneer je bijvoorbeeld stilstaat voor een verkeerslicht, of spoorwegovergang, schakelt het systeem de motor automatisch uit. Dit bespaart brandstofkosten en vermindert ook de uitstoot van motoren. Als de auto in zijn vrij staat, zal na verloop van tijd de motor automatisch afslaan. Sommige auto’s met een automatische versnellingsbak schakelen de motor al uit tijdens het uitrollen. 

Wanneer de motor weer aanslaat, verschilt per auto. Meestal start de motor weer, wanneer je het rempedaal loslaat of in sommige gevallen, wanneer je de koppeling intrapt. Voor auto’s met een automaat zijn er ook meerdere mogelijkheden, die per auto verschillen. De motor start weer bij het loslaten van de rem, bij het intrappen van het gaspedaal of wanneer er een bepaalde remdruk bereikt wordt. 

Zuinigheid

Het start-stopsysteem werkt brandstofbesparend. Het kan, bij goed gebruik, maar liefst 15 procent brandstof besparen in stadsverkeer, meldt ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB. Op wegen waarbij je niet hoeft te stoppen, zoals snelwegen, is dit voordeel uiteraard niet van toepassing.

Slijtage 

Het is helaas niet alleen maar rozengeur en maneschijn: start-stop kan leiden tot extra slijtage. Volgens de ANWB heeft onderzoek uitgewezen dat de hoofdlagers van de krukas bij auto’s sneller slijten. Het start-stopsysteem zou de boosdoener zijn. Tijdens de stop valt de smerende oliefilm even weg en bij de daarop volgende start kan hierdoor extra slijtage optreden. Het geluid en de mogelijke trilling van het steeds starten van de motor kan irritant zijn. Ook ergeren sommigen zich aan het feit dat de motor eerst moet starten, voordat ze weg kunnen rijden. 

Er zijn ook een aantal scenario’s waarin start-stop niet zal werken. Wanneer de motor niet op bedrijfstemperatuur is, de batterijspanning te laag is of wanneer het buiten te warm of te koud is. Ook treedt het systeem niet in werking als het voertuig merkt dat er geparkeerd wordt, het op een helling staat of wanneer je een aanhanger trekt. 

Uitschakelen

Je kan het systeem ook uitschakelen; meestal gaat dit via een knop genaamd ‘auto off’. Dit moet doorgaans wel elke keer opnieuw gedaan worden als je in de auto stapt.

Het is ook mogelijk om het systeem permanent uit te schakelen. Dit kan via ‘dongels’ die je in het dashboard steekt, maar ook via apps is het mogelijk. Zo’n permanente ingreep is wel illegaal in Nederland. De (aanschaf)belasting en de fiscale bijtelling zijn namelijk gebaseerd op de oorspronkelijke uitstootcijfers. Deze cijfers kloppen niet meer wanneer de start-stopfunctie onklaar wordt gemaakt. Ook kan de typekeuring ongeldig worden verklaard. Immers, de fabrikant heeft toestemming gekregen om de auto op de markt te brengen op basis van de oorspronkelijke uitlaatgaswaarden. In de Nederlandse wet is dit dus een fiscaal delict, maar het valt ook uit te leggen als een milieudelict. Daarbij komt ook nog dat het ingrijpen in de software mogelijke gevolgen heeft voor de fabrieksgarantie.