Let hierop bij een gebruikte Dacia Lodgy 

Dacia Lodgy Duurtest

Heb je interesse in een gebruikte Dacia Lodgy, de voordelige Roemeense MPV? Net als bij andere gebruikte auto’s moet je de keuze zorgvuldig maken. Let bij een gebruikte Dacia Lodgy op deze punten.

In het voorjaar van 2012 breidde Dacia zijn aanbod uit met de Lodgy. Dat is een MPV die destijds tegen een scherpe prijs op de markt verscheen, met een ietwat verouderd uiterlijk en een vrij bescheiden uitrusting. De Roemeen heeft sindsdien moeite om de kopers in grote aantallen over de streep te trekken. Dat komt vooral door de aanwezigheid van de Duster in het Dacia-gamma. Dat model is door de jaren heen een uiterst aantrekkelijke SUV gebleken, die eveneens veel ruimte biedt tegen een scherpe prijs.

De Dacia Lodgy is nu gemakkelijk tweedehands te vinden, vanaf zo’n €5.500. Voordat we naar de aankoop gaan, benoemen we enkele veelvoorkomende problemen bij de Dacia Lodgy

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Let bij een gebruikte Dacia Lodgy op deze technische punten 

Een Dacia Lodgy heeft weinig bijzondere techniek aan boord en het gezegde luidt: ‘wat er niet op zit, kan niet kapot gaan’. Dus tref je weinig bemoeizuchtige rijassistenten aan. Onze collega’s van AutoBild hadden na 100.000 km nauwelijks storingen of afwijkingen gevonden. De bescherming tegen roest oogstte zelfs hun bewondering. De Dacia Lodgy is een gunstig geprijsde optie voor mensen die betrouwbaar en ruim dagelijks vervoer zoeken, zonder poespas. Toch zijn er een paar kanttekeningen te plaatsen.

  • Waterpomp: bij benzinemotoren treden soms lekkages op vanaf 50.000 km. Zorg ervoor dat je het koelvloeistofniveau regelmatig controleert. 
  • Injectoren: de injectoren zijn vooral bij de 1,5 dCi dieselmotoren een kwetsbaar onderdeel. Veel gebruikers hebben er minstens één moeten vervangen op modellen met meer dan 80.000 km op de teller. 
  • Koppeling: de koppeling lijkt wat zwak om het koppel van de dCi 110-motor op te vangen, en heeft een vrij korte levensduur: 40.000 km in het ergste geval. 
  • Handgeschakelde transmissie: de 5-versnellingsbak op dCi-motoren kan blokkeren, soms vanaf 50.000 km. Vervanging is dan noodzakelijk. 
  • 1.2 TCe 115-motor: van de Renault-Nissan-motoren is de 1.2 TCe-motor berucht om zijn dorst naar olie (soms al bij 50.000 km), wat kan leiden tot motorstoringen. Regelmatig olie peilen en onderhoud volgens het boekje bijhouden zijn belangrijk.
Deel jouw ervaringen met je auto!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.

Dacia Lodgy: welke motor moet je kiezen? 

Ben je op zoek naar een gebruikte Dacia Lodgy met een benzinemotor, dan is de 1,2-liter TCe met 115 pk veelzijdig en zuinig (5,7 liter per 100 km). Let op: dat is de fabrieksopgave. In de praktijk zul je rekening moeten houden met een verbruik tussen de 1 op 13 en 1 op 14.

Wil je een dieselmotor, dan kom je uit bij de 1,5-liter dCi. Die is er in twee varianten. De 90-pk versie volstaat als je niet al te veel te verslepen hebt. De krachtbron met 110 pk  verdient de voorkeur als je wat hogere eisen stelt in de dagelijkse praktijk. De prijs van laatstgenoemde ligt nauwelijks hoger.

Van onze partner
Goedkoper tanken aan de pomp?
Met UnitedConsumers kun je met korting tanken! Vraag nu gratis de tankkaart aan

Tip: gebruikte Dacia Lodgy met lpg

Verder is er nog de 1,6-liter, 107 pk sterke 115 SCe BiFuelop lpg, die in ons land alleen in 2018 en in 2019 op het leveringsgamma stond. Interessant voor bestuurders die veel kilometers tegen zeer lage exploitatiekosten willen maken. 

 

Occasion zoeken