50 jonge kleine en middenklasse SUV’s

Overzicht kleine en middenklasse SUV's

Het lijkt bijna wel alsof er elke week een nieuwe SUV op de markt komt. We zetten de meest gangbare modellen kleine en middenklasse SUV’s voor je op een rijtje die je ook als redelijk jonge occasion kunt vinden. In dit artikel vind je de SUV’s tot de lengtecategorie 4,50 tot 4,75 meter. 

We moeten eerlijk zeggen dat we af en toe ook even het overzicht kwijt zijn door de enorme stortvloed aan kleine en middenklasse SUV-modellen. Dat wordt nog eens versterkt doordat veel modellen op het randje van twee segmenten zitten, waardoor ze nog lastiger met elkaar kunnen worden vergeleken. Ook de grens tussen cross-over en SUV’s is bijzonder smal. Soms lijken fabrikanten het zelf ook niet meer te weten. Neem de Peugeot 2008, die bij de facelift ineens wat krampachtig de toevoeging ‘SUV’ achter zijn naam kreeg. Zoals gezegd maakt de soms onduidelijke positionering het er niet gemakkelijker op. Je leest hier alles over de verschillende modellen, inclusief de technische gegevens en de uitvoering waarvoor wij zouden gaan. Zo kom je altijd met de goede SUV thuis!

Ford Ecosport Active

Ford Ecosport

1. Ford EcoSport

De Ford EcoSport doet zijn naam eer aan. De 1,5-liter dieselmotor heeft volgens de fabrikant elke 100 km genoeg aan 4,1 liter brandstof. Bovendien voelt de kleine SUV in bochten heerlijk lichtvoetig aan. Leverbaar met voor- en vierwielaandrijving. De benzinemotor is er in twee vermogensvarianten.

Tip: de 1.0 EcoBoost 125 pk, een enthousiaste driecilinder met genoeg pit dankzij de turbo. Wel wat aan de prijzige kant.

Technische gegevens: driecilinder, turbo • 92 kW (125 pk) • 5,2 l/100 km (1:19,2) • L/b/h 4.273/1.765/1.653 mm • Bodemspeling 19 cm • Zithoogte 67 cm • Trekgewicht 750 kg • 

Suzuki Ignis

Suzuki Ignis

2. Suzuki Ignis

Compact karretje dat door zijn opvallende uiterlijk lekker dik oogt. De Suzuki Ignis is voorzien van tal van SUV-designgrappen: markant gevormde wielkasten, een grote raamsectie, hoge flanken. En dat terwijl je er dankzij de lengte van 3,70 meter ook in parkeergarages mee uit de voeten kunt. Uitgedokterd ruimteconcept in combinatie met een lekker intuïtieve bediening. Zelfs vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden.

Tip: de 1.2 Dualjet. Hij is namelijk alleen maar leverbaar met deze motor. Als Allgrip 4x4 staat hij ook in het terrein zijn mannetje.

Technische gegevens: viercilinder • 66 kW (90 pk) • 5,0 l/100 km (1:20,0) • L/b/h 3.700/1.660/1.595 mm • Bodemspeling 18 cm • Zithoogte 62 cm • Trekgewicht 1.000 kg • 

3. Fiat Panda Cross 4x4

De Fiat Panda een SUV? Jazeker, het karretje beschikt over een capabel 4x4-onderstel, een aanzienlijke bodemspeling en hij oogt ook nog eens stoer. Daarbij is de overzichtelijkheid top en verbruiken de kleine motoren weinig brandstof.

Tip: de Cross TwinAir 80. De enige motorversie die in Nederland leverbaar was.

Technische gegevens: tweecilinder, turbo • 63 kW (80 pk) • 4,9 l/100 km (1:20,4) • L/b/h 3.705/1.662/1.639 mm • Bodemspeling 17 cm • Zithoogte 63 cm • Trekgewicht 900 kg • 

4. Audi Q2

De Audi Q2 is de deftigste kleine jonge SUV van dit moment. Uiteraard vol VW-techniek, maar dan met Audi-prijzen.

Tip: de 1.4 TFSI. Krachtig genoeg en verfijnde loopeigenschappen.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 110 kW (150 pk) • 5,5 l/100 km (1:18,2) • L/b/h 4.191/1.794/1.508 mm • Bodemspeling 15 cm • Zithoogte 62 cm • Trekgewicht 1.500 kg •

5. Citroën C3 Aircross

Echt Citroën, zo’n extravagant design durft geen enkel ander merk aan. Onderhuids gaat het er echter conventioneel aan toe. Alleen voorwielaandrijving is mogelijk, de motorenkeuze van de Citroën C3 Aircross is beperkt.

Tip: de BlueHDi 120, een compacte dieselmotor met grootse daden. Een krachtige en zuinige motor. Ga wel voor de handgeschakelde versnellingsbak.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 88 kW (120 pk) • 4,0 l/100 km (1:25,0) • L/b/h 4.155/1.765/1.605 mm • Bodemspeling 18 cm • Zithoogte 66 cm • Trekgewicht 870 kg • 

Fiat 500X Yachting

Fiat 500X

6. Fiat 500X

Niet alleen qua design mijlenver is de Fiat 500X (cross) verwijderd van de oer-500. Eén van de grootste auto’s in zijn segment. Leverbaar met veel motoren, ook met vierwielaandrijving. De negentrapsautomaat is een technische bijzonderheid.

Tip: de 1.4 MultiAir 4x2. De voorwielaandrijving is toereikend, de turbo-viercilinder doet zijn werk in alle stilte.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 103 kW (140 pk) • 5,7 l/100 km (1:17,5) • L/b/h 4.248/1.796/1.600 mm • Bodemspeling 16 cm • Zithoogte 68 cm • Trekgewicht 1.200 kg • 

7. Honda HR-V

Een zeldzame verschijning, ten onrechte. Het ruimteaanbod is prima voor elkaar en daarbij beschikt de Honda over een stabiel rijgedrag. Helaas zijn er maar weinig uitvoeringen leverbaar. Vierwielaandrijving heb je in een Honda HR-V niet echt nodig, we zouden liever meer keuze hebben dan één benzinemotor en één dieselmotor.

Tip: de 1.5 i-VTEC 2WD. Ga voor de handbak, want die houdt de HR-V betaalbaar.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 96 kW (130 pk) • 5,6 l/100 km (1:17,9) • L/b/h 4.294/1.772/1.605 mm • Bodemspeling 17 cm • Zithoogte 63 cm • Trekgewicht 1.000 kg • 

Hyundai Kona Hybrid

Hyundai Kona

8. Hyundai Kona

Een origineel uiterlijk, probleemloos in de omgang, vijf jaar garantie: de Hyundai Kona heeft genoeg in huis om je over de streep te trekken. Daar komt bij dat het ruimteaanbod heel acceptabel is en dat er veel moderne techniek verkrijgbaar is voor de Koreaan.

Tip: de 1.0 T-GDI. De motor is weliswaar altijd hoorbaar, maar het is een levendige driecilinder, die krachtig genoeg is.

Technische gegevens: driecilinder, turbo • 88 kW (120 pk) • 5,2 l/100 km (1:19,2) • L/b/h 4.165/1.800/1.565 mm • Bodemspeling 18 cm • Zithoogte 62 cm • Trekgewicht 1.250 kg • 

9. Jeep Renegade

Het is bijna niet te geloven, maar het kleine Jeepje is afgeleid van de Fiat 500X. De dieselmotor van de Jeep Renegade is wat ongemanierd, maar doet zijn werk verder netjes. Top: de zithoogte van 72 cm.

Tip: de 1.4. Daarmee kan de lichte Renegade uitstekend uit te voeten.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 103 kW (140 pk) • 6,0 l/100 km (1:16,7) • L/b/h 4.255/1.805/1.697 mm • Bodemspeling 17,5 cm • Zithoogte 72 cm • Trekgewicht 1.000 kg • 

10. Kia Stonic

Het broertje van de Hyundai Kona, echter wel met een eigen technische basis. De maten komen grotendeels overeen. Veel individualiseringsmogelijkheden. Ook de Kia Stonic krijgt zeven jaar fabrieksgarantie mee. Het trekgewicht is echter aan de magere kant.

Tip: de 1.0 T-GDI. Net als bij het zustermodel Kona is de eenliter benzinemotor krachtig genoeg, in de Kia is hij zelfs nog wat zuiniger.

Technische gegevens: driecilinder, turbo • 88 kW (120 pk) • 5,0 l/100 km (1:20) • L/b/h 4.140/1.760/1.520 mm • Bodemspeling 18 cm • Zithoogte 59 cm • Trekgewicht 1.110 kg • 

Kia Soul EV

Kia Soul

11. Kia Soul

Oogt als een SUV, maar in het terrein kom je niet ver met deze Kia Soul. Het ruimteaanbod is heel acceptabel, de zithoogte is lekker comfortabel.

Tip: simpel, in Nederland wordt hij alleen als EV geleverd. Dat maakt hem gelijk uniek.

Technische gegevens: elektromotor • 81 kW (110 pk) • 14,7 kWh/100 km • L/b/h 4.140/1.800/1.600 mm • Bodemspeling 15 cm • Zithoogte 65 cm • Trekgewicht 1.300 kg • 

Nissan Juke

Nissan Juke

12. Nissan Juke

Mooi of lelijk? Dat is een kwestie van smaak. De Nissan Juke is in ieder geval niet saai, ook niet qua rijden. Een echte koppendraaier.

Tip: de 1.2 DIG-T, een compacte turbomotor die voor aansprekende prestaties zorgt en geen grote innemer is.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 85 kW (115 pk) • 5,7 l/100 km (1:17,5) • L/b/h 4.135/1.765/1.565 mm • Bodemspeling 18 cm • Zithoogte 64 cm • Trekgewicht 1.250 kg • 

Mazda CX-3

Mazda CX-3

13. Mazda CX-3

Compact van formaat en voorzien van een fraai uiterlijk. Voor een SUV is de Mazda CX-3 opvallend laag en het onderstel heeft een sportieve afstelling.

Tip: SkyActiv-G 120, een grote atmosferische tweeliter met een bescheiden dorst.

Technische gegevens: viercilinder • 88 kW (120 pk) • 5,9 l/100 km (1:16,9) • L/b/h 4.275/1.765/1.535 mm • Bodemspeling 15 cm • Zithoogte 58 cm • Trekgewicht 1.200 kg • 

14. Mini Countryman

Mini waagde zich enkele jaren geleden eveneens aan de SUV. Ook de tweede generatie Mini Countryman is een verkoopsucces. En inmiddels klopt hij in alle opzichten: het onderstel biedt een mooie mix tussen comfort en dynamiek, de afwerking is netjes en de motoren voelen gretig aan. Helaas wel aan de prijs. 

Tip: de Cooper. De 1,5-liter driecilinder zorgt voor een glimlach op je gezicht, zelfs bij het tanken.

Technische gegevens: driecilinder, turbo • 100 kW (136 pk) • 5,5 l/100 km (1:18,2) • L/b/h 4.299/1.822/1.557 mm • Bodemspeling 16 cm • Zithoogte 61 cm • Trekgewicht 1.500 kg • 

15. Opel Crossland X

De Opel Crossland X is de opvolger van de Meriva en het broertje van de Citroën C3 Aircross. De bodemspeling bedraagt een indrukwekkende 21 centimeter, maar vierwielaandrijving behoort niet tot de mogelijkheden. De hoge zitpositie en het goede comfortniveau weten te overtuigen, de behoorlijk overhellende carrosserie en het lage trekgewicht (840 kilo) niet. 

Tip: de 1.2 Turbo. De 1,2-liter driecilinder is met 130 pk sterk genoeg voor de Crossland X en zorgt voor een gemiddeld verbruik van 1 op 20.

Technische gegevens: driecilinder, turbo • 96 kW (130 pk) • 5,0 l/100 km (1:20) • L/b/h 4.212/1.765/1.605 mm • Bodemspeling 21 cm • Zithoogte 63 cm • Trekgewicht 840 kg • 

16. Opel Mokka X

Wie het SUV-gehalte van de Crossland X niet hoog genoeg vindt, moet een blik op de Opel Mokka X werpen. Met een hoogte van 70 centimeter zit je in deze Opel nog een tandje hoger. De materialen ogen hoogwaardiger en het rijgedrag is soepeler.

Tip: de 1.4 Bi-Fuel. De versie met lpg heeft 140 pk in huis en de emissie is verhoudingsgewijs bescheiden.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 103 kW (140 pk) • 7,6 l lpg/100 km (1:13,2) • L/b/h 4.275/1.781/1.658 mm • Bodemspeling 16 cm • Zithoogte 70 cm • Trekgewicht 1.200 kg • 

17. Peugeot 2008

Geen vierwielaandrijving, een bescheiden bodemspeling van 16 centimeter; de Peugeot 2008 is meer een hoog op de poten staande stationwagon dan een SUV. Erg is dat trouwens niet, want ook deze Peugeot biedt een hoge zitpositie en een goed zicht rondom. Van het kleine stuur en de hoge plaatsing van het instrumentarium moet je houden. 

Tip: de PureTech 130. Een zuinige motor die toch voor rijplezier zorgt, net als bij de Opel Crossland.

Technische gegevens: driecilinder, turbo • 96 kW (130 pk) • 4,8 l/100 km (1:20,8) • L/b/h 4.159/1.739/1.556 mm • Bodemspeling 16 cm • Zithoogte 61 cm • Trekgewicht 1.250 kg • 

Renault Captur

Renault Captur

18. Renault Captur

Nog zo’n Fransoos die oogt als een SUV, maar geen vierwielaandrijving biedt. Met 64 centimeter is de zithoogte van de Renault Captur nagenoeg perfect, het ruimteaanbod is bruikbaar. Qua rijden is de Captur een brave middenmoter.

Tip: de TCe 120. De 1,2-liter presteert netjes, maar hij zou wat krachtiger mogen aanvoelen en wat zuiniger mogen zijn.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 87 kW (118 pk) • 5,5 l/100 km (1:18,2) • L/b/h 4.122/1.778/1.566 mm • Bodemspeling 15 cm • Zithoogte 64 cm • Trekgewicht 1.200 kg • 

Seat Arona

Seat Arona

19. Seat Arona

Knap hoe Seat het voor elkaar heeft gekregen om met de Seat Arona zo’n volwassen ruimteaanbod te realiseren in een auto van 4,14 meter lang. Ook het licht sportieve rijgedrag valt in de smaak, hoewel de Spanjaard onder sommige omstandigheden wat meer comfort zou mogen bieden.

Tip: de 1.0 TSI. Meer dan deze enthousiaste en zuinige 1,0-liter driecilinder heb je eigenlijk niet nodig.

Technische gegevens: driecilinder, turbo • 85 kW (115 pk) • 4,9 l/100 km (1:20,4) • L/b/h 4.138/1.780/1.552 mm • Bodemspeling 19 cm • Zithoogte 62 cm • Trekgewicht 1.100 kg • 

20. SsangYong Tivoli

Veel modellen van dit merk hebben een extreem design, maar dat geldt niet voor de Ssanyong Tivoli. Het uiterlijk is geslaagd te noemen, maar hij voelt wat zwaarlijvig aan tijdens het rijden. Ook heeft de atmosferische motor wat weinig vlees op de botten.

Tip:de e-XGi 160. Het enige alternatief voor de atmosferische 1,6-liter is de turbodieselmotor. Dan kiezen we toch liever de wat sloom aanvoelende benzinemotor.

Technische gegevens: viercilinder • 95 kW (128 pk) • 6,4 l/100 km (1:15,6) • L/b/h 4.202/1.798/1.590 mm • Bodemspeling 16,7 cm • Zithoogte 62 cm • Trekgewicht 1.000 kg • 

21. Suzuki Vitara

De Suzuki Vitara is slechts 4,18 meter lang, maar wel 1,61 meter hoog. Dat is te merken bij het instappen, je moet bijna aan boord klimmen door de zithoogte van 67 centimeter. Minder opvallend: de rijervaring, die niet heel spannend is te noemen.

Tip: de 1.4 Boosterjet. De 1.4 heeft geen enkele moeite met de Vitara.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 103 kW (140 pk) • 5,2 l/100 km (1:19,2) • L/b/h 4.175/1.775/1.610 mm • Bodemspeling 18,5 cm • Zithoogte 67 cm • Trekgewicht 1.200 kg • 

22. Suzuki SX4 S-Cross

Als je de Vitara te klein vindt, biedt Suzuki de SX4. Die is twaalf centimeter langer, waardoor de inzittenden meer ruimte hebben. Ook is de kofferbak wat groter. Door de zithoogte van 66 centimeter zit je lekker hoog.

Tip: de 1.4 Boosterjet. Ook hier is de 1.4 turbo de beste optie, want de driecilinder met 111 pk moet wel erg zijn best doen.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 103 kW (140 pk) • 5,4 l/100 km (1:18,5) • L/b/h 4.300/1.785/1.580 mm • Bodemspeling 18 cm • Zithoogte 66 cm • Trekgewicht 1.200 kg • 

Volkswagen T-Roc

23. Volkswagen T-Roc

Een Golf-SUV? Nou, de Volkswagen T-Roc voelt in alle opzichten net wat minder verfijnd aan. Met name qua afwerkingskwaliteit zit hij meer op het niveau van de Polo. Het ruimteconcept weet echter te overtuigen. Rijden doet hij evenmin verkeerd. Zonder dak? Je kunt 'm ook als cabrio vinden.

Tip: de 1.5 TSI ACT. De turbo zorgt voor een lekkere duw in de rug en de cilinderuitschakeling houdt het verbruik laag.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 110 kW (150 pk) • 5,3 l/100 km (1:18,9) • L/b/h 4.234/1.819/1.573 mm • Bodemspeling 16 cm • Zithoogte 61 cm • Trekgewicht 1.500 kg • 

Audi Q3

Audi Q3

24. Audi Q3

De Audi Q3 biedt veel luxe en verfijning, maar daarvoor moet je diep in de buidel tasten. Hij is bovendien op leeftijd en nog gebaseerd op de vorige Q3. 

Tip: de 1.4 TFSI, simpelweg een lekkere motor.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 110 kW (150 pk) • 5,5 l/100 km (1:18,2) • L/b/h 4.388/1.831/1.608 mm • Bodemspeling 17 cm • Zithoogte 65 cm • Trekgewicht 1.800 kg • 

25. BMW X2

De BMW X2 is de fraaiere, iets kleinere en helaas ook wat duurdere variant op de X1. Hij oogt echter wel sexy voor zo’n kleine SUV.

Tip: de sDrive 20i. De prestaties van deze motor sluiten aan op het dynamische uiterlijk.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 141 kW (192 pk) • 5,5 l/100 km (1:18,2) • L/b/h 4.360/1.824/1.526 mm • Bodemspeling 18 cm • Zithoogte 62 cm • Trekgewicht 1.800 kg • 

26. Dacia Duster

De Dacia Duster is wel de meest betaalbare manier om SUV te rijden. Daar komt bij dat hij ook nog eens best chic oogt.

Tip: de TCe 115 4x2. Komt ook met alleen aangedreven voorwielen goed uit de voeten. Een noeste werker.

Technische gegevens: viercilinder • 84 kW (114 pk) • 6,6 l/100 km (1:15,2) • L/b/h 4.341/1.804/1.626 mm • Bodemspeling 21 cm • Zithoogte 65 cm • Trekgewicht 1.400 kg • 

Facelift Friday: Ford Kuga

Ford Kuga

27. Ford Kuga

De Ford Kuga is een auto die veel rijplezier biedt en ook een riant trekgewicht heeft. Voorzien van veel technische snufjes.

Tip: de 1.5 EcoBoost 4x2. Een turbo-benzinemotor met plezierige loopeigenschappen.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 110 kW (150 pk) • 6,3 l/100 km (1:15,9) • L/b/h 4.541/1.838/1.689 mm • Bodemspeling 20 cm • Zithoogte 70 cm • Trekgewicht 2.000 kg • 

BMW X1 eDrive 25e

BMW X1

28. BMW X1

De BMW X1 heeft veel weg van de grotere SUV’s van het merk en daardoor oogt hij ondanks zijn compacte formaat lekker dik. Ook biedt hij een harmonieus rijgedrag. De motorenkeuze is riant te noemen.

Tip: de sDrive20i. Een volwassen motor, sterk en zuinig – een goede compensatie voor de voorwielaandrijving van de sDrive-versie.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 141 kW (192 pk) • 5,7 l/100 km (1:17,5) • L/b/h 4.439/1.821/1.612 mm • Bodemspeling 18 cm • Zithoogte 62 cm • Trekgewicht 1.800 kg • 

29. Hyundai Tucson

Een populaire allrounder met een verrassend goed ruimteaanbod. De Hyundai Tucson is met veel motoren leverbaar, keuze uit voor- en vierwielaandrijving. Naast een transmissie met dubbele koppeling is er ook een conventionele automaat leverbaar.

Tip: de Blue 1.6 GDI 4x2. Die biedt acceptabele loopeigenschappen en voorwielaandrijving.

Technische gegevens: viercilinder • 97 kW (132 pk) • 6,3 l/100 km (1:15,9) • L/b/h 4.475/1.850/1.660 mm • Bodemspeling 17 cm • Zithoogte 69 cm • Trekgewicht 1.400 kg • 

30. Hyundai ix35 Fuel Cell

Prijzig, maar wel goed voor het milieu: de Hyundai ix35 is de enige SUV die verkrijgbaar is met brandstofceltechniek. Rijdt (zeer goed) elektrisch op schone waterstof maar is redelijk zeldzaam.

Tip: de Fuel Cell

Technische gegevens: brandstofcel, elektromotor • 100 kW (136 pk) • 0,95 kg H2 per 100 km • L/b/h 4.410/1.820/1.655 mm • Bodemspeling 17 cm • Zithoogte 70 cm • Trekgewicht 0 kg • 

31. Infiniti QX30

Een SUV? Nou ja, eerder een cross-over. De lage Infinity QX30 ‘leent’ veel techniek van de Mercedes GLA. De Inifiti oogt dynamisch en rijdt ook zo.

Tip: de 2.0t AWD, waarbij deze krachtige viercilinder alle vier de wielen aandrijft.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 155 kW (211 pk) • 6,7 l/100 km (1:14,9) • L/b/h 4.425/1.815/1.530 mm • Bodemspeling 20 cm • Zithoogte 59 cm • Trekgewicht 1.800 kg • 

Peugeot 3008 hybrid

Peugeot 3008

32. Peugeot 3008

Eén van de beste Peugeots van de laatste jaren is de Peugeot 3008. Niet al te groot, een unieke uitstraling en veel praktisch gebruiksgemak. De bodemspeling is behoorlijk groot.

Tip: de PureTech 130. De driecilindermotor is deze Fransoos op het lijf geschreven.

Technische gegevens: driecilinder, turbo • 96 kW (130 pk) • 5,1 l/100 km (1:19,6) • L/b/h 4.447/1.841/1.624 mm • Bodemspeling 22 cm • Zithoogte 67 cm • Trekgewicht 1.400 kg • 

Nissan Qashqai N-Motion

Nissan Qashqai

33. Nissan Qashqai

Succesvol model, dat uitermate geschikt is om dienst te doen als gezinsauto. De motoren van de Nissan Qashqai zijn helaas niet erg zuinig.

 Tip: de 1.2 DIG-T, een verstandige keuze.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 85 kW (115 pk) • 5,6 l/100 km (1:17,9) • L/b/h 4.394/1.806/1.624 mm • Bodemspeling 18 cm • Zithoogte 67 cm • Trekgewicht 1.200 kg • 

Jaguart E-Pace

Jaguar E-Pace

34. Jaguar E-Pace

De kleine Brit beschikt over een dynamisch design en biedt een sportief rijgedrag. Het comfortniveau valt echter wat tegen. Goedkoop is de compacte Jaguar E-Pace evenmin.

Tip: de D150 FWD. De andere motoren hebben meer vermogen, maar zijn een stuk duurder. Met de minst krachtige dieselmotor kun je goed uit de voeten. Het is bovendien het enige model dat wordt geleverd met voorwielaandrijving.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 110 kW (150 pk) • 5,2 l/100 km (1:19,2) • L/b/h 4.395/1.984/1.649 mm • Bodemspeling 20 cm • Zithoogte n.b. • Trekgewicht 1.600 kg • 

35. Jeep Compass

Een Fiat 500X met een stoere Jeep-carrosserie, dat is de Jeep Compass. Oogt beter dan dat hij rijdt. 

Tip: de 2.0 MultiJet AWD, een echt werkpaard.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 103 kW (140 pk) • 5,2 l/100 km (1:19,2) • L/b/h 4.394/1.819/1.644 mm • Bodemspeling 21,5 cm • Zithoogte 72 cm • Trekgewicht 1.900 kg • 

36. Kia Sportage

Een eerlijk werkpaard dat weinig steken laat vallen. De Kia Sportage trekt 2,2 ton.

Tip: de 1.6 T-GDI. Toch lekker hoor, die turbo ten opzichte van de gewone GDI.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 130 kW (177 pk) • 7,3 l/100 km (1:13,7) • L/b/h 4.480/1.855/1.645 mm • Bodemspeling 17 cm • Zithoogte 70 cm • Trekgewicht 1.900 kg • 

37. Mercedes-Benz GLA

Met een zithoogte van 55 centimeter is de Mercedes-Benz GLA eigenlijk niet echt een SUV. Hij heeft echter wel een lekker lichtvoetig rijgedrag.

Tip: de GLA 200. Geen raket, maar wel verfijnde loopeigenschappen.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 115 kW (156 pk) • 6,0 l/100 km (1:16,7) • L/b/h 4.424/1.804/1.494 mm • Bodemspeling 16 cm • Zithoogte 55 cm • Trekgewicht 1.400 kg • 

38. Kia Niro

Half MPV, half SUV, maar hoe dan ook een echte familievriend. De Kia Niro had echter iets meer comfort mogen bieden.

Tip: de Hybrid 1.6 GDI. De atmosferische benzinemotor heeft niet veel levenslust, maar is wel zuinig.

Tech. gegevens: viercilinder en elektromotor • 104 kW (141 pk) • 3,8 l/100 km (1:26,3) • L/b/h 4.355/1.805/1.545 mm • Bodemspeling 16 cm • Zithoogte 60 cm • Trekgewicht 1.300 kg • 

Range Rover Evoque

39. Range Rover Evoque

Niet bijzonder praktisch, maar wel een echte eyecatcher. De Range Rover Evoque is zelfs leverbaar als cabriolet.

Tip: de TD4 AWD. Sterk genoeg en betaalbaar.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 110 kW (150 pk) • 4,8 l/100 km (1:20,8) • L/b/h 4.370/1.900/1.635 mm • Bodemspeling 21 cm • Zithoogte 73 cm • Trekgewicht 1.800 kg • 

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX

40. Mitsubishi ASX

Deze Mitsubishi ASX is een onopvallende Japanner, die echter genoeg kwaliteiten in huis heeft.

Tip: de 1.6 MIVEC, een onopvallende werker.

Technische gegevens: viercilinder • 86 kW (117 pk) • 5,7 l/100 km (1:17,5) • L/b/h 4.355/1.810/1.640 mm • Bodemspeling 19 cm • Zithoogte 62 cm • Trekgewicht 1.200 kg • 

41. Renault Kadjar

Broertje van de Nissan Qashqai. De bediening en de onderstelafstelling van de Renault Kadjar zijn echter typisch Frans.

Tip: de TCe 130. Deze viercilinder doet zonder morren wat er wat hem wordt gevraagd.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 96 kW (130 pk) • 5,5 l/100 km (1:18,2) • L/b/h 4.449/1.836/1.598 mm • Bodemspeling 20 cm • Zithoogte 67 cm • Trekgewicht 1.500 kg • 

Cupra Ateca Limited Edition

Cupra Ateca

42. Seat Ateca

De Spaanse broer van de Skoda Karoq. De Seat Ateca weet eveneens te overtuigen met een goed ruimteaanbod en bewezen techniek.

Tip: de 1.4 EcoTSI, een motor die zichzelf door de jaren heen heeft bewezen.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 110 kW (150 pk) • 5,3 l/100 km (1:18,9) • L/b/h 4.363/1.841/1.601 mm • Bodemspeling 18 cm • Zithoogte 64 cm • Trekgewicht 1.800 kg • 

Mazda CX-5

43. Mazda CX-5

Door zijn geslaagde, sportieve design zie je niet echt hoe hoog de Mazda CX-5 is. Het dak zit evengoed op een hoogte van 1,68 meter, een zithoogte van 70 centimeter is bijna te veel van het goede. Qua motoren blijft Mazda zijn eigen weg gaan met grote, atmosferische motoren en een hoge compressieverhouding.

Tip: de SkyActiv-G 165. Krachtig en niet te dorstig.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 121 kW (165 pk) • 6,4 l/100 km (1:15,6) • L/b/h 4.550/1.840/1.680 mm • Bodemspeling 19 cm • Zithoogte 70 cm • Trekgewicht 1.800 kg • 

Skoda Karoq

44. Skoda Karoq

Wie de oude Tiguan op waarde wist te schatten, heeft aan de Skoda Karoq een goede. Met een lengte van 4,38 meter nog handzaam genoeg, maar desondanks een groot interieur. Volkswagen-techniek voor acceptabele prijzen.

Tip: de 1.5 TSI ACT. Een vermogen van 150 pk is genoeg om vlot met het verkeer mee te komen. De cilinderuitschakeling houdt het verbruik laag.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 110 kW (150 pk) • 5,4 l/100 km (1:18,5) • L/b/h 4.382/1.841/1.603 mm • Bodemspeling 17 cm • Zithoogte 64 cm • Trekgewicht 1.500 kg • 

Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid First Edition

Toyota C-HR

45. Toyota C-HR

Voor liefhebbers van een opvallend design. Een moedige styling, de techniek van de Toyota C-HR is minder opvallend.

Tip: de 1.2 Turbo. Daar kun je in de dagelijkse praktijk uitstekend mee uit de voeten.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 85 kW (116 pk) • 5,9 l/100 km (1:16,9) • L/b/h 4.360/1.795/1.565 mm • Bodemspeling 15 cm • Zithoogte 63 cm • Trekgewicht 1.300 kg • 

46. Volvo XC40

Volvo’s kleinste SUV heeft een geslaagd design meegekregen. De Volvo XC40 als dieseluitvoering met vierwielaandrijving is een capabel trekpaard.

Tip: de D4 AWD, een zuinige motor en lekker veel grip.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 140 kW (190 pk) • 5,0 l/100 km (1:20,0) • L/b/h 4.425/1.863/1.652 mm • Bodemspeling 21 cm • Zithoogte n.b. • Trekgewicht 2.100 kg • 

47. SsangYong Korando

Veel SUV voor weinig geld. Je moet met de SsanYong Korando in sommige opzichten echter concessies doen.

Tip: de 2.2 e-XDi. In Nederland alleen als diesel leverbaar.

Technische gegevens: viercilinder • 131 kW (178 pk) • 5,3 l/100 km (1:18,9) • L/b/h 4.410/1.830/1.675 mm • Bodemspeling 20 cm • Zithoogte 71 cm • Trekgewicht 2.000 kg • 

48. Subaru XV

De Subaru XV is in 2018 gefacelift en vernieuwd. Uiteraard nog altijd voorzien van boxermotoren en vierwielaandrijving.

Tip: de 2.0i 4WD, een robuuste boxermotor.

Technische gegevens: viercilinder • 110 kW (150 pk) • 7,0 l/100 km (1:14,3) • L/b/h 4.450/1.780/1.570 mm • Bodemspeling 22 cm • Zithoogte 63 cm • Trekgewicht 1.600 kg • 

49. Volkswagen Tiguan

De Volkswagen Tiguan groeide flink bij de generatiewisseling, naar een lengte van 4,49 meter. Rijdt desondanks nog lichtvoetig genoeg en het ruimteaanbod is uitstekend te noemen. Goedkoop is hij echter niet.

Tip: de 1.4 TSI ACT, een goede allrounder

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 110 kW (150 pk) • 5,8 l/100 km (1:17,2) • L/b/h 4.486/1.839/1.654 mm • Bodemspeling 19 cm • Zithoogte 70 cm • Trekgewicht 1.800 kg • 

50. Opel Grandland X

De Opel Grandland X is de stiefbroer van de Peugeot 3008. Het ruimteaanbod is dik voor elkaar en hij rijdt plezierig.

Tip: de Puretech 130, een levendige driecilinder, die ook nog eens zuinig is.

Technische gegevens: viercilinder, turbo • 96 kW (130 pk) • 5,1 l/100 km (1:19,6) • L/b/h 4.477/1.856/1.609 mm • Bodemspeling 19 cm • Zithoogte 67 cm • Trekgewicht 1.350 kg • 

Occasion zoeken