De zeven cultauto's van de jaren negentig

Audi RS2
Ford Escort RS CosworthHonda NSXLancia Delta HF Integrale 1989 - 1991Mercedes 500EKlokje rond Subaru Impreza 2.0 GT Turbo AWDVolvo 850 T-5R

Auto’s die niet een, twee, drie in een hokje te stoppen zijn en daardoor juist extra tot de verbeelding spreken. Cultauto's dus. De meeste auto’s die we hier beschrijven zijn in de loop der jaren uitgegroeid tot ware collectors items.

De auto’s op deze pagina zijn echte cultauto's, bijzondere exemplaren en je zult er een bijzondere ontmoeting mee hebben. Wil je een cultheld uit de jaren ‘90, zoek deze auto’s dan op! 

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Audi RS2

De Audi RS2 werd bij Porsche gemaakt en als eerste RS is het de stamvader van al die supersnelle, bij ramkrakers zo geliefde snelle stations van Audi’s Quattro GmbH. De basis was al erg vlot, de Audi 80 S2 Avant. De vijfcilinder werd opgepept tot 315 pk, de remmen en de wielen waren van Porsche, net als de buitenspiegels. De RS2 is alleen als Avant geleverd. 

Ford Escort RS Cosworth

Zelden had een straatauto een grotere spoiler dan de Ford Escort RS Cosworth, al kon je de uitgebouwde Escort later ook zonder de vleugel achterop bestellen. Feitelijk was het helemaal geen Escort, en was de uitgeklopte koets van die hatchback op het onderstel van een Sierra RS Cosworth. Voor homologatie in de rallysport was het nodig dat er 2.500 stuks gemaakt werden. Die liepen allemaal bij Karmann in Osnabrück van de band. Daarna ging de productie nog door maar de montage van een kleinere turbo maakte het 227 pk sterke kanon wel geciviliseerder. 

Van onze partner
Een Porsche op je neus!
Porsche Design leesbrillen vind je in de online winkel van Leesbrilhuis. De leukste leesbrillen met gratis verzending en retour + achteraf betalen!

Honda NSX

Ayrton Senna bemoeide zich als fabriekscoureur nog met de ontwikkeling van Honda’s supersportieveling en zag dat het goed was. De Honda NSX met zijn V6 VTEC leverde op papier uiteraard maar 280 pk, want meer mocht niet, zo hadden de Japanse merken onderling afgesproken. In de praktijk waren dat er natuurlijk meer. Het feest duurde maar liefst 15 jaar, ons afscheid 11 jaar geleden van de waanzinnige sportwagen staat ons nog helder voor de geest. 

Lancia Delta Integrale 16V Evo2

Jaren van rijping leidden tot de brute Lancia Delta Integrale 16V Evo2. Met 215 pk het absolute hoogtepunt van de straatversie van de dikke, vierwielaangedreven Delta’s die furore maakten in de rallysport. In 1993 kwam hij op de markt, na 2.481 exemplaren was het in 1994 over en uit. De prijzen voor dergelijke exclusieve Evo’s gaan nu richting de 100.000 euro, maar dat krijg je met culthelden. 

Van onze partner
Beleef de racewereld in stripvorm
Heerlijk genieten van de avonturen van de coureur Michel Vaillant! Bestel snel en gemakkelijk

Mercedes 500 E

Een Mercedes W124 die bij Porsche gebouwd werd, voorzien van een 326 pk sterke V8, en die je op de brede voorschermen na zo maar voor een gemiddelde taxi zou kunnen aanzien. Dat maakt de Mercedes 500 E zo speciaal. Zou je een verzameling van opmerkelijke jaren negentig-projecten op autogebied willen aanleggen dan mag deze auto daarin niet ontbreken.

Subaru Impreza GT Turbo

En dat is rallykanon nummer 3: de Subaru Impreza GT Turbo. Nadat eerst de Legacy het merk al op de kaart zette in de rallysport nam de Impreza het stokje over.  Legendarisch is de 555-versie die in 1997 kwam. Vernoemd naar door een tabaksversie gesponsorde rally versie, en verder uitgekleed door ‘m te leveren met simpele, stoffen stoelen kostte de ‘555’ nog geen 50.000 gulden, 22.687 euro! 211 pk en vierwielaandrijving maakt de Impreza supersnel. En voor een sportauto ook praktisch: hij was behalve als sedan ook als stationwagon leverbaar. Het mooie van de degelijke Japanse techniek: je ziet ze nog vaak rijden! De prijzen wisselen nogal, net als de kwaliteit maar als je goed zoekt vind je interessante exemplaren..

Volvo 850 T-5R

Volvo leverde de allersnelste 850 zowel als sedan en als stationwagon, maar zeker in de laatste maakte de Volvo T-5 R snel furore. Zeg cream yellow en hele volksstammen roepen Volvo 850. De bijzondere, vanillevla-gele lak en de grote wielen gaven de 240 pk sterke 850 een look die je nooit van Volvo zou verwachten. Het merk verzamelde er een grote schare nieuwe fans mee. 

Occasion zoeken