Tips bij de aankoop van een youngtimer

Saab 900 Klokje Rond Youngtimer

Daar staat-ie dan: je droom-youngtimer wordt ineens geadverteerd op internet. Onze huistechneut Joep Schuurman van Carrec kent dit soort auto’s maar al te goed. Speciaal voor AutoWeek legt hij uit waar het bij dit soort misgaat en geeft tips bij de aankoop van een youngtimer. 

Kijk! Van een oud baasje geweest die er alleen zijn boodschappen mee deed en er zondags mee naar de kerk ging. Zelfs het geboortejaar van het mannetje staat erbij. De kilometerstand is rond de 100.000 en hij is altijd gestald in de tiefgarage. En natuurlijk heeft hij altijd zijn beurtjes gehad. Scheckhefgeplegt, meldt de advertentie dan. Een garantie voor jarenlang probleemloos rijplezier? Nou nee. Let hierop bij de aankoop van een youngtimer. 

Banden van originele montage

“Als een auto een zeer lage kilometerstand heeft, komt het wel eens voor dat de banden van de originele montage er nog onder zitten. Die zijn na al die jaren uitgedroogd en uitgehard. Dan wordt het algauw onveilig. Vier nieuwe banden zijn dan de eerste investering. En zo’n bijzondere klassieker, bijna nieuwe auto, verdient natuurlijk een goed merk.” Zoek je nieuwe banden? Check dan de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker voor een goede deal.

Onderhoud volgens het boekje, maar...

“Een afgestempeld onderhoudsboekje is weliswaar het bewijs dat een auto een goede baas heeft gehad, maar het betekent niet zoveel. Buiten het reguliere onderhoud is er vaak niets aan gedaan. Als zo’n auto na een jarenlang luizenleven weer dagelijks de weg op gaat, beginnen de problemen: remmen, schokdempers, rubberen afdichtingen, delen van het koelsysteem en soms zelfs elektronische onderdelen kunnen het begeven.”

Veel stilstaan, toch slijtage

“Aan het onderstel kunnen ook bij lage kilometerstanden versleten draagarmrubbers voorkomen. En schokdempers slijten en gaan ook lekken als ze weinig worden gebruikt.”

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Rubbers drogen uit

“Doordat rubbers oud worden of verslijten, kunnen lekkages voorkomen. Waterslangen, kleppendekselpakkingen en krukaskeerringen hebben al vaker het feestje verpest van iemand die een bijna nieuwe, vijftien of twintig jaar oude auto kocht.”

Remsysteem

“Bij remsystemen kan in de loop der jaren het nodige gaan vastzitten. Het komt tevens voor dat er nieuwe remblokken zijn gemonteerd op schijven die al onder de minimale maat zitten. Verder komen we onjuist gemonteerde onderdelen tegen of reparaties die slechts gedeeltelijk zijn uitgevoerd.”

Koelsysteem checken

Koelsystemen zijn ook berucht. We komen gevallen tegen waar nog nooit de koelvloeistof is ververst. Dat zit er dan al vijftien jaar in. Omdat mensen vaak bijvullen met water, kan het vriespunt zomaar een stuk lager komen te liggen. Verder verliest koelvloeistof door de jaren zijn smerende werking, zodat bijvoorbeeld de keerring van de waterpomp het begeeft.”

Deel jouw ervaringen met je auto!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.

Airco onderhouden

“Een youngtimer van een jaar of vijftien oud heeft natuurlijk ook een airco aan boord. We komen vaak gevallen tegen waarbij de airconditioning niet goed is onderhouden. Koelmiddel is verdwenen of staat op een te laag peil. Dat is het meest gunstige geval. Vaak moeten onderdelen worden vervangen en dat loopt dan algauw in de papieren.”

Transmissieolie niet levenslang

“Veel fabrikanten melden dat hun transmissie-olie nooit hoeft te worden vervangen. Maar in de dagelijkse praktijk merken we toch dat dit niet klopt. In de loop van de jaren verliest ook versnellingsbakolie zijn werking en is het goed om die te vervangen. Dat is ook iets om te doen als je een auto na jaren ‘opnieuw in gebruik’ neemt.”

Kilometerkosten na aankoop van een youngtimer

“De youngtimers die wij hier zien, zijn meestal BMW’s, Mercedessen en Volvo’s. Houd er rekening mee dat het onderhoud aan die auto’s acht cent per kilometer kost. Soms loopt dat in de eerste jaren zelfs op tot twintig cent; zeker als je de auto in topconditie wilt hebben. Na twee of drie jaar, als de grote zaken zijn vervangen, loopt dat bedrag terug.”  

 

 

Occasion zoeken