Dit soort auto’s kosten minder dan €1.000
Het doel van de zoektocht is een steekproef. Hoeveel auto’s die minder dan €1.000 kosten staan...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De autowereld hangt aan elkaar van de samenwerkingsverbanden. Dat is van alle tijden. Niet alleen binnen de concerns zelf worden heel wat onderdelen en modellen uitgewisseld, ook tussen concerns onderling ontstaan soms wonderbaarlijke tweelingen. Zo kunnen tweelingen van auto's die wij op ons continent heel goed kennen aan de andere kant van de wereld met een ander merklogo en een gewijzigde typeaanduiding rondrijden.
Toyota houdt er een wat bijzonder beleid op na als het om de Yaris gaat. Elk werelddeel krijgt zijn eigen versie, waarbij moet worden aangetekend dat de ‘Europese’ variant tot voor kort ook in Noord-Amerika in de showrooms stond. Die auto werd vervangen door een compleet ander model, dat we echter met geen mogelijkheid ‘nieuw’ kunnen noemen. Het is namelijk niets meer en niets minder dan een Toyota-variant van de in 2014 gelanceerde Mazda 2.
Die ver-Toyota-de Mazda komt niet uit de lucht vallen, want de in Nederland niet verkrijgbare sedanversie van de Mazda 2 (foto hierboven) wordt al sinds 2014 in Mexico geproduceerd en van Toyota-logo’s voorzien. De auto wordt in zijn productieland als Yaris R aangeboden naast de op de Vios gebaseerde Aziatische Yaris. In Canada staat de ‘Mazda-Toyota’ wel alleen en heet de auto al sinds het begin Toyota Yaris Sedan. Wel zo helder. En nu is in Nederland de Mazda 2 Hybrid (hieronder) niets anders dan een Toyota Yaris Hybrid.
De eerste generatie Lancia Delta dankt een groot deel van zijn bekendheid misschien wel aan de spannende HF Turbo’s, Integrales en Evo’s. Minder bekend is het stiefbroertje dat kortstondig onder de vlag van Saab werd verkocht: de Saab-Lancia 600. Kort nadat de Saab 96 in januari 1980 officieel afzwaaide, werd in Denemarken, Noorwegen en Zweden een wel heel opmerkelijke Saab op de markt gebracht: de Saab 600, een Delta met Saab-badges die tussen 1980 en 1982 werd verkocht.
Saab en Lancia waren sinds medio jaren zeventig al bekenden van elkaar. De Saab 600 diende in theorie als nieuw instapmodel, al was de auto slechts marginaal goedkoper dan de iets hoger gepositioneerde 99, een échte Saab. Waar de Lancia Delta tussen 1980 en 1983 met een 1.3- en 1.5-motor te krijgen was, leverde Saab de 600 alleen met de al genoemde 85 pk sterke 1.5, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Eén van de weinige technische wijzigingen die Saab op de auto doorvoerde, had betrekking op het verwarmingssysteem, dat door Saab werd aangepast aan het koudere noordelijke klimaat. Helaas voor Saab: de aanpassingen konden niet voorkomen dat het systeem bij hevige kou ondermaats presteerde. Verder zou Saab een krachtiger startmotor hebben gemonteerd en zou ook de ontsteking zijn aangepast. Tevens zou de Saab 600 een betere antiroestbehandeling hebben gehad dan de reguliere Delta. Tot 1986 was de Saab 600 op de Zweedse markt te vinden, al werd er later voor gekozen om de auto simpelweg als Lancia Delta in de prijslijsten te zetten. Opvallend gegeven: in Finland werd de Saab 600 niet gevoerd, omdat Saab-Valmet daar tussen 1979 en 1987 de Talbot Horizon produceerde, een concurrent.
General Motors is met zijn met dikke portfolio natuurlijk een voor de hand liggende keuze voor deze rubriek. Verspreid over een fors aantal merken worden al decennialang modellen onder meerdere labels verkocht. Zo ook de Zafira. De eerste generatie van de in Nederland succesvolle MPV bestond uiteraard als Vauxhall, maar ook als Holden én als Chevrolet. Opmerkelijk genoeg kreeg het Zafira-virus ook heel ver buiten het GM-concern vat en wel in de vorm van de Subaru Traviq. De Traviq is in elk opzicht een bizar stukje autogeschiedenis. In augustus 2001 verscheen de Traviq - een samentrekking van de woorden Travel en Quick - op de Japanse markt als misschien wel de minst Subaru-achtige Subaru ooit. Van boxermotoren had de Traviq nog nooit gehoord, want alleen de 1,8- en 2,2-liter benzineblokken van GM stonden op de bestellijst. Ook integrale vierwielaandrijving was hem vreemd. Opmerkelijk gegeven: het Japanse bedrijf Yanese, een dealernetwerk dat dat Europese en Amerikaanse auto's naar Japan haalde, leverde de Zafira al als Opel op de Japanse markt. De auto werd zelfs via GM Japan direct vanuit de Duitse fabriek in Bochum geïmporteerd. De Subaru Traviq werd overigens door GM Thailand in Rayong geproduceerd.
Eind 2004 rolden de laatste Traviqs van de Thaise productielijn. In de drie jaar dat de auto op de markt was, vonden zo'n 12.000 stuks een eigenaar, een aantal dat Subaru eigenlijk jaarlijks wilde verkopen. Yanese ging nog tot 2006 door met het importeren van ‘het origineel’.
Volkswagen kwam in 2008 met de Routan op de proppen, een MPV met een naam die een anagram is van Touran. Net zo min als de letters in zijn naam nieuw waren, is de Routan een Volkswagen. De puur en alleen voor de Noord-Amerikaanse markt (VS, Canada en Mexico) bestemde Routan was in feite niets meer en niets minder dan een Chrysler Grand Voyager (Dodge Grand Caravan/Chrysler Town & Country) zoals die tot 2016 in de Verenigde Staten werd verkocht voordat de Pacifica hem opvolgde. We horen je al denken: ook de Lancia Voyager was toch een Voyager? Jazeker, maar Lancia behoort net als Chrysler tot FCA Automobiles en dus ligt het bestaan van die auto – hoewel hij opmerkelijk is – meer voor de hand. Wat had de Volkswagen Group namelijk te zoeken bij FCA?
Een regelrechte kopie was de Routan overigens niet, omdat de MPV een voorzijde met een typische Volkswagen-styling kreeg. Ook de achterzijde van de auto was compleet anders dan die van het origineel. Het interieur werd tevens aangepast, al bleven de aanpassingen hier praktisch beperkt tot de middenconsole. Volkswagen zette bij zijn verkoopstrategie fors in op de ‘Europese kwaliteiten’ van de Routan. De auto werd verkocht met naar Europese maatstaven aangepaste besturing en demping en ook de kwaliteit van het interieur zou van een hoger niveau zijn. De zevenzitter was overigens gewoon leverbaar met een 197 pk sterke 3,8-liter V6 en met een 4,0-liter exemplaar dat 251 pk produceerde. Volkswagen wilde met de Routan vijf procent van het segment in handen krijgen (ofwel 45.000 auto's per jaar), maar dat is niet gelukt. In zijn eerste levensjaar bleef de teller steken op 29.000 stuks. Chrysler zou de Routan nog tot en met 2014 voor Volkswagen bouwen, al werd in 2013 al besloten om de auto alleen nog aan verhuurbedrijven te leveren.
Op de Nederlandse markt kennen we de Peugeot 206 als een uiterst populaire auto, die vooral als driedeurs en vijfdeurs hatchback enorm veel aftrek vond. Waar de 207 in 2006 werd ingezet als opvolger bleef de 206 naast de 207 in ons land tot 2012 leverbaar als 206+. Dit was een 206 met een voorzijde en interieur die sterk leken op die van de 2007. Een opmerkelijk model, maar wel één die verbleekt bij het Frankenstein-gehalte waarvoor de Chinese Citroën C2 naar voren trad. In 2006 bracht de in 1992 opgerichte joint venture Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile een Citroën C2 op de markt die werkelijk niets te maken had met de Citroën C2 zoals die tussen 2003 en 2009 in de Nederlandse showrooms stond. De Chinese consument kreeg een Peugeot 206 voor zijn kiezen waar met enig geweld de neus van een Citroën C3 op leek te zijn geplakt. Aan de achterzijde werden de destijds al enigszins uit de gratie geraakte, Lexus-achtige transparante lampen geplaatst, waarvoor alleen de mal voor de achterklep hoefde te worden aangepast. Het interieur werd, op het stuurwiel na, overgeheveld uit de 206. Dongfeng Peugeot-Citroën leverde de C2, die met zijn bijzondere vormgeving een kleine centimeter langer was dan de 206+, alleen met voor de Chinese markt aangepaste varianten van de bekende 1.4- en 1.6-benzinemotoren, blokken die respectievelijk 75 pk en 120 Nm en 106 pk en 142 Nm sterk waren.
Mazda Premacy als Haima Freema
De Premacy verkocht Mazda in Nederland tussen 1999 en 2005, terwijl hij in diverse landen als Ford Ixion werd verkocht. De Premacy verscheen ook in China op de markt, maar niet alleen als Mazda. Het Aziatische broertje gaat als Freema van het Chinese merk Haima door het leven. Haima werd 27 jaar geleden uit de grond gestampt als Hainan Mazda Motor, een samenwerkingsverband tussen de Chinese provincie Hainan en Mazda die als doel had om Mazda's in China te bouwen voor de lokale markt.
Hainan produceerde door de jaren heen diverse modellen van Mazda, zowel onder de vlag van Mazda als met het eigen Haima-beeldmerk. Van de 929 tot diverse generaties van de 323. We richten ons op de Freema die tussen 2000 en 2012 werd verkocht. Een auto die in feite één op één een Premacy was zoals wij die in Nederland ook kenden. Op de bestellijst staat slechts één krachtbron, een 1.8. Op optisch vlak zijn de verschillen met 'onze' Premacy te verwaarlozen.
In 2011 was het tijd voor een tweede generatie van de Freema, een MPV die weliswaar een langere wielbasis én een nieuwe koets kreeg, maar onderhuids zijn basis deelde met de eerste Freema en dus met de Europese Premacy van begin deze eeuw.
De Suzuki Ignis verscheen in 2000 als een drie- en vijfdeurs hatchback met sterke cross-over-trekjes. Een koetsvorm die zich moeilijk in een hokje liet plaatsen. In zijn thuisland ging de Ignis opmerkelijk genoeg als Swift door het leven. Wat vaststaat is dat de compacte Suzuki bijzonder weinig gemeen heeft met de Chevrolet Cruze die in 2009 op de Europese prijslijsten verscheen. Toch zijn de twee typenamen met elkaar verenigd. De General Motors-versie van ‘onze Ignis’ is namelijk als Chevrolet Cruze in Japan verkocht. In Australië en Nieuw-Zeeland werd dezelfde auto onder de naam Holden Cruze in de folder gezet en naar verluidt was het ook de Australische GM-tak die verantwoordelijk was voor de totstandkoming van de compacte Suzuki-afgeleide. Holden negeerde de driedeurs Ignis en wilde enkel de vijfdeursversie, die het merk van een eigen neus en van rondom nieuwe verlichting voorzag.
Als die Cruze-neus je bekend voorkomt is dat niet gek, want Suzuki besloot al na drie jaar om de Europese Ignis een facelift te geven die sterk op zijn overzeese broer leek. Deze facelift gold om die reden dan ook alleen voor de vijfdeursversie, de driedeurs behield zijn guitige originele neus. Tot nu toe een vrij logisch verhaal, totdat dit gebeurde: ten tijde van de facelift van de Europese Ignis besloot Suzuki om de auto met enkele centimeters te verlengen voor meer Europese binnenruimte. De verlengde Ignis met Cruze-neus was er overigens ook als Subaru G3X Justy, maar wederom alleen in Europa.
Tussen 2008 en 2013 had de Fiat Multipla een bijzonder Chinees broertje. De opmerkelijke en uiterst praktische Fiat Multipla die in 1998 op de markt verscheen, heeft de Nederlandse automarkt, na een facelift in 2004, tot 2007 mogen verblijden met zijn spraakmakende aanwezigheid. De Europese productie liep door tot 2010, maar daarna was het toch echt afgelopen voor de MPV. Althans, dat zou je denken. De auto was in China namelijk een iets langer leven beschoren en wel dankzij de naar Chinese begrippen kleine fabrikant Zotye: de fabrikant die zich de afgelopen jaren ontelbare keren schuldig heeft gemaakt aan automobiel plagiaat. Tussen december 2008 en september 2010 werd de (gefacelifte) Multipla als 'complete knock-down' (CKD)-kit naar de Zotye-fabriek in het Chinese Changsan verscheept om daar geassembleerd te worden. Zotye plakte zijn eigen beeldmerken op de auto en voilà, het portfolio was aangevuld met een een auto die als Multiplan – inderdaad, met n - op de Chinese markt verscheen. Vanaf oktober zette Zotye een streep door de aanduiding Multiplan om vervolgens te kiezen voor M300 Langye.
Opvallend gegeven is dat Fiat ooit een Multipla Hybrid heeft aangekondigd, een uitvoering met een 19 kWh groot accupakket. Helaas is deze variant nooit op de markt verschenen. Zotye zag wel heil in een elektrische Multipla(n) en lepelde een accupakket van 35,2 kWh in de bodem van de auto. De beoogde actieradius bedroeg 160 kilometer. Helaas voor Zotye werd dit niet bepaald een succes. De M300 EV was alleen in 2013 op de markt en wist in dat jaar slechts 220 kopers te vinden, al waren de reguliere M300's ook niet erg in trek. In 2011 beleefde de auto zijn topjaar met 13.870 verkochte exemplaren.
Alfa Romeo heeft meermaals bij andere fabrikanten gewinkeld voor een eigen nieuwe auto. Zo ook in buurland Frankrijk. Terwijl Renault de 4CV nog volop op zijn bestellijsten had staan, werd in 1956 de Dauphine aan het modellengamma van het merk toegevoegd. De Dauphine, 'de troonopvolger van de 4CV', was een nog geen 4 meter lange sedan, die voor een deel gebruik maakte van de techniek van dat model.
Net als bij de 4CV lag de krachtbron achterin: een watergekoelde viercilinder die niet 760 cc groot was, zoals in de 4CV, maar een inhoud had van 845 cc. Tussen 1956 en 1967 produceerde Renault ruim 2.150.000 Dauphines. Een stuk minder bekend is de door Alfa Romeo in licentie gebouwde versie van het Franse succesnummer. In 1958 tekenden de Régie Nationale des Usines Renault (Renault was nog een staatsbedrijf) en Alfa Romeo een overeenkomst waaruit Renault Italia voortvloeide. Onderdeel van de deal was dat tussen 1959 en 1964 de Alfa Romeo Dauphine voor de Italiaanse markt van de band zou lopen.
Met de toevoeging van de Dauphine aan het leveringsgamma trachtte Alfa Romeo zijn verkopen te vergroten door ook een goedkoper model aan te bieden. In totaal werden bijna 74.000 Alfa Romeo's Dauphine gebouwd. Het topjaar beleefde de auto in 1960, toen ruim 20.000 exemplaren over de toonbank gingen.
De Dauphine heeft naast deze Alfa Dauphine nog een bijzondere broer: de Henney Kilowatt. Deze in 1959 door Henney Motor Company geïntroduceerde volledig elektrische variatie op het Dauphine-thema moest in zijn laatste levensjaar net geen 100 elektrische kilometers kunnen afleggen. In totaal zijn tot 1960 47 exemplaren verkocht.
Een oer-Discovery met de betrouwbaarheid van een Honda. Een groot deel van de Land Rover-klanten zou daar begin jaren negentig ongetwijfeld een nier voor hebben afgestaan, omdat de eerste generatie(s) Discovery niet bepaald foutloos bleken te zijn. De samenwerking van beide merken in de tweede helft van de jaren negentig leidde tot het tegenovergestelde.
Tussen 1993 en 1998 verkocht Honda in het thuisland namelijk zijn eigen variant van de eerste generatie Discovery, een auto die in tegenstelling tot het origineel alleen met de 3,9-liter grote V8 te krijgen was. Daarmee was het direct de eerste Honda die met een achtcilinder in die configuratie te krijgen was.
Een groot succes werd het echter niet: 928 exemplaren vonden een baasje. Naar verluidt werd een vrij groot aandeel gebruikte Crossroads in de jaren negentig naar Nieuw-Zeeland verscheept waar ze van hun Honda-beeldmerken werden ontdaan en hun leven als Land Rover Discovery zouden vervolgen.
De al op de Japanse markt leverbare CR-V fungeerde hierna als Crossroad-vervanger. De naam Crossroad verdween echter niet, Honda plakte de naam in 2007 op een SUV die op zijn beurt gezien kon worden als de opvolger van de eerste generatie HR-V. Deze Crossroad verdween in 2010 van de markt en vond in 2013 een opvolger in de Vezel, de auto die wij in Europa weer als HR-V kennen.
Hoewel Opel bijna 90 jaar eigendom was van GM, gebeurde het zelden dat een Duits model de oversteek maakte naar de VS. Bij de Opel Omega was dat wel het geval: die ging in Amerika als heuse Cadillac door het leven. De Opel Omega was de laatste écht grote Opel-sedan en alleen daarom al bijzonder. Het merk Cadillac bevond zich in de jaren 90 in een soort inspiratievacuüm. De moderne designtaal van na de eeuwwisseling was er nog niet, maar de ouderwetse Amerikaanse ontwerplijnen konden eigenlijk ook al niet meer. Ook de Amerikaanse koper verlangde naar een nieuwe vorm van luxe, wellicht in een wat compacter koetsje en met een iets dynamischer rijgedrag.
Een nieuw segment moest worden aangeboord en Cadillac begon dat tijdperk met een twijfelende stap. Die stap heette ‘Catera’ en was niets meer of minder dan een Opel Omega met wat minimale aanpassingen. De auto, die gewoon in Rüsselsheim werd gebouwd, verscheen twee jaar na de Omega op de markt. Onder de kap moesten de Amerikaanse kopers het met de 3.0 V6 doen.
Die krachtbron brengt ons bij het interessante, maar ook wat maffe Australische neefje van de Omega en Catera. De Holden Commodore van de derde generatie stond op hetzelfde platform en beschikte in de basis zelfs over dezelfde koets, maar Holden besloot om wél werk te maken van de eigen variant. Daarom is de Commodore net wat breder dan de Duitse versie, kreeg de auto een eigen designsausje en werd er een nieuw dashboard ontworpen. Het belangrijkste verschil bevond zich echter voor dat dashboard, want de Holden was er wél met een V8. Dit was wellicht ook een tactische zet voor de Amerikaanse markt geweest, want de Catera wist uiteindelijk maar weinig mensen te overtuigen.
Ach ja, de eerste Skoda Superb. Dat was natuurlijk die enorm lange sedan op basis van de Chinese Volkswagen Passat. Toch? Nee, in werkelijkheid is het andersom!
De eerste Skoda Superb was qua uiterlijk ogenschijnlijk een direct broertje van de in 2001 geïntroduceerde Passat. In werkelijkheid is het verhaal echter veel ingewikkelder dan dat. Niet alleen omdat de Superb langer is dan de Passat, maar ook omdat voor de totstandkoming van de auto een ingewikkeld samenspel tussen drie verschillende modellen nodig was.
Het verhaal begint in 1999. In dat jaar presenteerde Volkswagen in China de B5L: een lange versie van de in 1996 geïntroduceerde Passat. Zo’n lange variant was ook in die tijd al een logische zet voor de Chinese markt. De B5L is aan de buitenzijde nauwelijks te onderscheiden van een reguliere Passat sedan. De extra lengte is vakkundig weggestopt in het achterportier, dat daardoor iets langgerekter oogt. Als dat al minimale verschillen lijken, gaan we nog even door: de achterlichten van de Chinese Passat lopen iets verder naar beneden door, waardoor ze een ‘hap’ uit de achterbumper nemen. Daarnaast is er nog het achterste zijruitje! Bij de Passat volgt er - ook bij de lange variant - een extra ruitje achter het portier, terwijl die ruit bij de Superb is opgenomen in dat portier, dat daardoor verder naar achteren doorloopt. De Superb was dus niet simpelweg een Chinese Passat met een andere neus, maar dat betekent niet dat er helemaal geen automobiele tweeling ontstond. De grote Skoda diende namelijk zelf als basis voor de Chinese opvolger van de hierboven beschreven Passat B5L. Die verscheen in 2005 en kreeg de naam Passat Lingyu. Let op: ook bij deze auto zit het derde zijruitje dus ook in de deur in plaats van erachter. Hopelijk snap je het nog!
Je kunt van de Volkswagen Group zeggen wat je wilt, maar technisch gelijke modellen van verschillende merken krijgen binnen dit concern wel vaak een heel eigen koets. Uitzondering op die regel is de Seat Exeo, die het ook nog eens met een oude leencarrosserie moest doen.
De Seat Exeo ís namelijk gewoon een Audi A4 B7, zoals de derde generatie van het model officieel heet. Die auto was op zijn beurt een heftig geüpdatete versie van de tweede A4. De Exeo komt chronologisch na de B7, want de Seat verscheen pas toen de Audi al had plaatsgemaakt voor een geheel nieuwe A4. Door het kliekje op te warmen, kreeg het Spaanse merk relatief eenvoudig een luxueuze middenklasser in het gamma.
Net als zijn technische basis was de Exeo er als sedan en als stationwagon. Voor- en achterzijde zijn duidelijk te onderscheiden van het origineel, waarbij met name de neus onherkenbaar is veranderd. Interessant is wel dat Seat het budget werd gegund om de A4 ook onderhuids te moderniseren. Met zijn aangepaste onderstel is de Seat-versie feitelijk een modernere, betere variant van de A4. Afgaande op de zeer matige verkoopcijfers verkoos men toch liever het origineel.
Miles ZX40
De extreem smalle en relatief hoge Daihatsu Move was nadrukkelijk bedoeld voor de Japanse markt en dus konden wij Europeanen maar moeilijk aan het bijzonder praktische autootje wennen. Voor de Amerikaanse automarkt lijkt het model helemaal ongeschikt, maar daar dacht de firma Miles in 2005 anders over. De Move in kwestie is het exemplaar van de tweede generatie. Deze Move stond tussen 1999 en 2004 ook in Nederland in de showroom, waarna het in ons land definitief klaar was met de carrière van het model.
In China ging de Move dankzij FAW echter vrolijk verder. Aan het begin van deze eeuw werd juist deze ‘Huali’ door het Amerikaanse Miles uitverkoren als basis voor hun nieuwe elektro-knaller. Miles, gevestigd in het Californische Malibu, voorzag de Chinese Move-nazaat van een elektromotor met - hou je vast - net iets minder dan 6 pk. Een echte auto was de ZX40 gedoopte creatie dan ook niet. Nee, dit was een NEV, een Neighbourhood Electric Vehicle. In standaard vorm gaf Miles een reikwijdte van 40 tot 50 mijl op. Wie er 80 km uit perst, doet het dus heel netjes.
Fiat 131
De Fiat 131 verscheen in 1974 als opvolger van de Fiat 124. De 131 was wat strakker en ontegenzeggelijk moderner dan de 124 en verscheen als twee- en vierdeurs sedan én als vijfdeurs stationwagon. De Fiat 131 hield het onder die naam tot 1984 uit, maar net als bij de 124 betekende dat niet het definitieve einde van het model. Wat heet: tot 2010 zijn de nazaten van de 131 gebouwd. Tofas was niet onbekend met Fiat, want de Turkse fabriek bouwde de 124 al sinds 1971 onder de naam Murat 124. De 131 werd vanaf 1977 als Murat 131 gevoerd en leek in die vorm als twee druppels water op het origineel, maar al snel werd de merknaam Tofaş naar voren geschoven en volgden er meer typenamen. De voornaamste uiterlijke wijziging vond plaats in 1988. De sedan, die toen al Sahin heette, kreeg een moderner front dat opvallend genoeg aan dat van de Fiats uit die tijd deed denken. Nog opvallender dan de Sahin is de Kartal: de stationwagonversie van de Sahin, maar anders dan je zou verwachten is dat niet het directe broertje van de 131 station. Die werd in Turkije kennelijk te onpraktisch bevonden, dus kreeg de Kartal een hoger dak en een opvallende, doch niet bijster sierlijke ‘sprong’ in de daklijn.
SsangYong Musso
Mercedes-Benz levert sinds jaar en dag veelal de op diesel lopende motoren en versnellingsbakken aan SsangYong. Dat de eerste Musso er ook daadwerkelijk als Mercedes was, is minder bekend. De Koreaanse Musso verscheen in 1993 en was toen het tweede model van het in 1986 opgerichte SssangYong Motor. Zonder de deal met Mercedes was deze auto er zelfs nooit gekomen. Buiten het onderhuidse was de Musso echter zeker geen Mercedes-derivaat. De koets is speciaal voor SsangYong ontworpen en mag tot op heden gerust kenmerkend worden genoemd. Buiten ons continent kreeg de Musso echter ook soms meer Mercedes-invloeden. Veel meer zelfs, want de Musso werd in een aantal Aziatische landen als Mercedes-Benz Musso geleverd. Het leverde SsangYong een verkoopkanaal en Mercedes een SUV op, want we praten over de periode voor de eerste ML. Veel meer dan dat is er niet over te vertellen, want men deed bar weinig moeite om van een SsangYong een ‘Mercedes’ te maken. Met het vervangen van de logo’s, die ook nog eens precies in het ‘gat’ van de eveneens ronde SsangYong-exemplaren passen, was het klusje geklaard.
In 1997 kwam SsangYong in handen van het eveneens Koreaanse Daewoo en dat leverde een derde variant op. Die versie was bizar genoeg alleen leverbaar in het Verenigd Koninkrijk, IJsland en Duitsland, en onderscheidde zich nét iets meer van het origineel dan de Mercedes-variant uit Azië.
Samsung SM5
De Renault Safrane verdween in 2000 van het toneel. Tenminste, dat dachten we. Elders op de wereld leefde de modelnaam vanaf 2008 door, als het broertje van de Renault Samsung SM5, die weer gebaseerd was op de Nissan Teana. Geen van de varianten die in dit verhaal een rol spelen, is ooit in West-Europa geleverd. De eerste Nissan Teana uit 2003, waarmee het voor dit model allemaal begon, is dan ook een forse sedan van een type dat lange tijd afwezig is geweest in het Europese autolandschap.
Deze Teana, die onder meer in thuisland Japan in de prijslijsten stond, werd in Zuid-Korea ondergebracht bij Renault Samsung Motors. De Koreaanse versie van de Teana werd aanvankelijk SM7 genoemd. Die versie werd hoger in de markt gezet dan z’n technische basis en week dus ook behoorlijk van de Japanse uitvoering af. Er kwam meer chroom, de lichtunits kregen een andere indeling en de kentekenplaat verhuisde van de achterklep naar de bumper.
Een jaar na de introductie van de SM7 voegde Samsung de SM5 aan het gamma toe. Dit was in de basis dezelfde auto, maar dan eenvoudiger uitgevoerd. Renault besloot deze auto zonder de Samsung-merknaam in een select aantal landen te gaan aanbieden. Met name in de Golfstaten stond het model bekend als Renault Safrane. Lang duurde dat uitstapje overigens niet: de moderne Safrane verscheen in 2008 en verdween in 2010.
Hoewel geen Frans merk nu voet aan Amerikaanse wal zet, was dat in de jaren 80 anders. Renault had in die tijd nog een overeenkomst met American Motors Corporation (AMC), een Amerikaanse autobouwer die in de vorige eeuw zijn best deed om wat marktaandeel weg te snoepen bij de gevestigde orde.
Aanvankelijk deed AMC dat met hoogst eigenwijze en daardoor door velen gewaardeerde modellen als de Pacer en de Gremlin. In de jaren 70 werden de banden tussen de Amerikanen en de Fransen echter wat steviger aangetrokken en nam Renault een fors aandeel in AMC. Dat bood AMC de kans om in de VS Renaults aan te gaan bieden en die merknaam mocht daarbij gewoon intact blijven. Aan het einde van de jaren 80 werd AMC volledig overgenomen door Chrysler, dat naar verluidt vooral interesse had in AMC’s eigendom Jeep. Chrysler hechtte minder waarde aan de merknaam Renault en besloot de Franse modellen onder te brengen onder de vlag van een nieuw merk: Eagle. De Renault 21/Medallion werd omgedoopt in de Eagle Medallion.
De Renault Medallion en de Eagle Medallion waren behalve die merknaam identiek en onderscheidden zich met name aan de voorkant van de Renault 21. De vijfdeurs liftbackversie van de 21 verscheen niet als Medallion, maar de stationwagon maakte de oversteek wel.
Als de Maleisische merknaam Proton je al iets zegt, denk je bij het horen ervan waarschijnlijk meteen aan een verbouwde Mitsubishi. De Tiara is een van de uitzonderingen, want de eerste keer dat Proton ‘vreemdging’, viel het merk voor de verleidingen van PSA. Begin jaren 90 ontstond de behoefte aan een compact model, terwijl Citroën juist op zoek was naar een manier om op de Maleisische markt door te breken. Het resultaat was de Tiara, een in licentie gebouwde Citroën AX met het trotse Proton-logo op de neus. De ‘ver-Proton-de’ AX is een vreemde eend in een gamma, want Proton deed niet veel moeite om de Tiara van de AX te onderscheiden. De dichte Citroën-neus werd voorzien van een opvallende grille en de kunststof achterklep werd vervangen door een meer afgerond exemplaar. Waar de AX in Europa vaak als driedeurs werd afgeleverd, kreeg de Tiara standaard het vijfdeurs-koetswerk mee. Het Tiara-project kwam maar moeizaam van de grond. Een groot succes is de auto nooit geworden en de samenwerking met PSA kreeg mede door het plotselinge overlijden van bedenker en Proton-CEO Yahaya Ahmad geen vervolg.
Toyota Glanza
Zeg ‘Glanza’ en de meeste autoliefhebbers denken meteen aan een snelle, rechtsgestuurde versie van de laatste Toyota Starlet. Nu heeft Toyota in India een nieuwe Glanza. Die is nog steeds rechtsgestuurd, maar zeker niet gebaseerd op een Starlet.
De nieuwe Glanza is een product van Toyota Kirloskar Motor, de Indiase afdeling van het Japanse merk en de oorsprong is gelijk duidelijk. De Indiërs visten uit de vijver bij Suzuki waar de Baleno toehapte. Deze nuchtere, ruime broer van de Swift is niet geheel toevallig een product van Maruti Suzuki, de Indiase tak waarmee Suzuki bepaald succesvol is.
Er is niet veel voor nodig om van een Baleno een Glanza te maken. Het neusje heeft zich nooit in Europa laten zien, maar is in India al wel op de Baleno verschenen. Toyota hoefde daarom alleen nog maar met een nieuwe grille en de nodige logo’s en typeplaatjes te komen en klaar was de nieuwe hatchback. Ook het interieur is helemaal Suzuki, inclusief het infotainmentsysteem, bekend van dat merk.
In China zijn de automakers verfijnd van het kopiëren van auto’s, zo bewijst deze slecht gekloonde Nissan Leaf van voor 2017. Wees welkom: de Venucia e30.
In 2012 presenteerde het Chinese Venucia tijdens de Guanzhou International Motor Show de eerste generatie van de e30. Het uiterlijk laat geen twijfel bestaan over welke elektrische auto zij als basis namen: de eerste generatie van de Nissan Leaf. Wel werden de logo’s flink aangepast, treffen we een zilverkleurige afwerking rond de neus en aangepast bumperwerk. Op technisch vlak was de eerste e30 gewoon een Nissan Leaf en dat betekent dat Venucia in 2012 opeens zijn eerste EV in zijn showrooms had staan. Heeft Venucia dan gewoon Nissans Leaf ingekocht en zelf verkocht? Nee. Venucia is een dochterbedrijf van het gigantische Dongfeng Motor. Het merk werd door Nissan en zijn joint-venture partner Dongfeng uit de grond gestampt om speciaal voor de Chinese markt bestemde modellen te ontwikkelen en te verkopen. De Venucia e30 werd aanvankelijk als experiment ingezet in vijftien Chinese steden. De échte serieproductie startte pas eind 2014. De tweede generatie e30 werd wederom een kloon. Deze keer gold de Renault K-EV als basis.
Suzuki Wagon R+
In de klasse van de allerkleinsten telt elke cent. Logisch gevolg is dat nergens zoveel samenwerkingen en ‘rebadges’ plaatsvinden als hier. Opel deed het in 2000 met de Opel Agila, die in feite een Suzuki Wagon R+ was. Het opmerkelijke aan die keuze is dat de Wagon R+ een ontzettend Japanse auto was. Het hoge, smalle koetsje van het kleine ruimtewonder kan alleen maar in het land van de rijzende zon zijn bedacht en doet denken aan de typisch Japanse ‘kei cars’ die daar overal zijn te vinden.
De tweede generatie van de Wagon R+ is de auto die Opel als basis van z’n eigen kleintje nam. De Duitsers deden wel nog enige moeite om een eigen saus over het blokkendoosje te gieten. De 1.3 van Suzuki werd vervangen door 1.0- en 1.2-motoren van eigen makelij en het interieur werd onder meer voorzien van een Opel-stuurwiel en een andere radio.
Aan de buitenzijde onderscheidt de Agila zich door een eigen grille met – uiteraard – het Opel-logo en andere achterlichtunits met ronde elementen. Ook de bumpers moesten eraan geloven, waaruit de kentekenplaat bijvoorbeeld verdween. De hierop volgende Agila kreeg eveneens een tweelingbroer: de Suzuki Splash.
Fiat Panda
De leek zal vast regelmatig een Seat Marbella ten onrechte hebben aangezien voor een Fiat Panda. Niet geheel onbegrijpelijk, want het is even twee keer kijken voordat je de verschillen spot.
Waren Seat en Fiat vroeger zo nauw met elkaar verbonden, zo weinig hebben de merken nu nog gemeen. De ‘Marbella’ is een voorbeeld van de tijd dat de twee merken nog wel samen door één deur konden. De Seat werd namelijk gewoon netjes via een aangekochte licentie aan Seats aanbod toegevoegd, hoewel Fiat in 1986 haar banden met Seat helemaal verbrak. De Panda werd in Italië grondig tegen het licht gehouden, maar daar kon Seat niet langer van profiteren. De Seat-versie van de kleine stadsrakker moest door zónder de onderhuidse moderniseringen die Fiat op de Panda doorvoerde. Seat zorgde er wel voor dat de Marbella qua uiterlijk, net als de Fiat, meer met de tijd meeging. De verschillen werden dan ook een stuk duidelijker. Dat de Marbella echter niet helemaal in de pas liep met de Panda qua ontwikkeling, uitte zich ook in de verkoopaantallen. In Nederland verkocht Seat toch nog ruim 24.000 Marbella's. De Panda vond hier wel vier keer zoveel kopers.
Mazda 121
Ken je hem nog, de Kia Pride? De eerste Kia die in 1991 naar Europa kwam, was in feite een Mazda 121, maar die was op zijn beurt weer een broertje van de Ford Festiva.
Die Festiva was een echte co-productie tussen Mazda en Ford, die al veel langer samenwerkten. Voor zo’n compact model was de kleine hatchback een opvallende globetrotter, want het model werd bijna overal aangeboden. In de VS was het een Ford, in Europa en Australië een Mazda 121 en in Zuid-Korea een Kia. Opvallend genoeg ging de auto ook in Japan als Ford en dus niet als Mazda door het leven. Behalve de wat bollere bumpers van de laatste Prides zijn de verschillen tussen de drie versies minimaal.
Aanvankelijk was de Ford altijd een vijfdeurs en de Mazda steevast een driedeurs, maar al snel boden beide merken beide varianten aan. Kia deed er nog een schepje bovenop en voegde een heerlijk ongelukkig ogende sedan én een stationwagenversie toe. De stationwagon deed het in Nederland opvallend goed. Voor omgerekend € 10.000 stapte je in een redelijk ruime stationwagon, een unieke aanbieding.
Chery
Chery is een grote naam in de Chinese auto-industrie. Het in 1997 uit de grond gestampte staatsbedrijf Chery Automobiles verkoopt jaarlijks 752.759 auto’s, maar ruim twintig jaar geleden begon het allemaal met een omgebouwde Seat Toledo. In 1999 liep de acht jaar eerder gepresenteerde eerste generatie van de Seat Toledo in Nederland op zijn laatste benen.
Het groepje Chinese bestuurders van de provincie Anhui dat Chery opgerichte, hadden echter nog wel oren naar de Spanjaard. Regelneef Yin Tongyao sluit onderhands een deal met Seat met als gevolg dat de volledige Toledo-productielijn in China werd opgezet. Vanaf 1999 is de A11 in elkaar geschroefd; een auto die afhankelijk van de regio waarin hij werd verkocht namen had als Fulwin, Fengyun of zelfs het dromerig klinkende Windcloud.
Hoewel Chery officieel een staatsbedrijf was, stond het nog altijd geregistreerd als fabrikant van automotoren en onderdelen. Pas in 2001 vond Chery een min of meer legale manier om zijn auto's te verkopen door via een vriendendienst mee te liften op een licentie die SAIC Motor had. De Fengyun was met een vanafprijs van omgerekend € 8.900 stukken goedkoper dan de vergelijkbare Jetta II die vanaf zo'n € 13.800 in de orderboeken stond.
De Chery A11, die zich op optisch vlak vooral met zijn grille en aangepaste bumpers van de Toledo onderscheidde, hield het tot 2006 vol.
Het doel van de zoektocht is een steekproef. Hoeveel auto’s die minder dan €1.000 kosten staan...
Je kunt in het aanbod van gebruikte auto’s tot €1.000 een breed aanbod verwachten. Alles naar...
Opvallend daarbij is dat tussen de lijst met onbetrouwbare tweedehands auto's vooral premium...
Volkswagen Golf VR6 Volkswagen deed het toch maar even: een zescilinder in een Golf hangen....
De E-klasse van Mercedes-Benz is van oudsher de ‘middenmaat’ van het merk. En tegelijkertijd...
In vergelijking met de nieuwste Tucson, die opvalt door zijn zeer originele styling, lijkt...
De prijzen van gebruikte auto's zijn de afgelopen twee jaar aanzienlijk gestegen. In september...
Dat een viercilinder ook uitstekend in staat is om het hart sneller te laten kloppen en zodoende...
De A-klasse van Mercedes-Benz is geen seniorenauto meer, maar hij wás het bij de eerste twee...
Ook al heb je een gezin van vijf personen, dan zit je in een reguliere auto al vlug krap en...
De Hyundai i20, gelanceerd in 2009, is een Koreaanse compacte auto waarvan intussen de derde...
Er zijn intussen zeven versies van de BMW 3-serie. De fabriekscodes zijn echter niet opeenvolgend,...
Welke generatie je ook kiest als tweedehands Ford Focus, hij rijdt gewoon verschrikkelijk...
Je kunt er zo twintig procent bij optellen, al is het met de WLTP-verbruikscyclus een stuk...
De Hyundai Kona, die in 2017 op de autosalon van Frankfurt zijn vuurdoop beleefde en drie...
BMW arriveerde relatief laat in de markt voor premium compacts. Goed, het merk bood al een...
Als je ‘in de markt’ bent voor een SUV en de afgelopen maanden hebt geprobeerd er een nieuw...
Voor we met de C-Klasse gaan beginnen, moeten we ook even aandacht besteden aan het model...
Helemaal blij was ze met haar nieuwe auto. Caroline was als een blok gevallen voor de sportieve...
Iets meer dan tien mille is natuurlijk een boel geld, maar geen ongebruikelijk bedrag voor...
De Citroën C5 Aircross heeft inmiddels een vrij grote schare liefhebbers. Zijn zeer herkenbare...
Kijk! Van een oud baasje geweest die er alleen zijn boodschappen mee deed en er zondags mee...
De Britten hebben een historie opgebouwd op het gebied van onderzoek naar betrouwbaarheid...
In het voorjaar van 2012 breidde Dacia zijn aanbod uit met de Lodgy. Dat is een MPV die destijds...
We moeten eerlijk zeggen dat we af en toe ook even het overzicht kwijt zijn door de enorme...
Maar zo’n nieuwe … Misschien is het de smetteloze glans, de nieuwe technologie of de geur...
De Audi A4 is een Duitse sedan of stationwagon (Avant), gelanceerd in 1994 om te concurreren...
De Citroën C3 Aircross staat als comfortabel bekend. De Fransman koppelt praktische inzetbaarheid...
De Mercedes-Benz A-klasse verscheen in 1997 als kleine MPV op de markt. De tweede generatie...
Met het bereiken van een gevorderde leeftijd en een hogere kilometerstand moet je bij praktisch...
Het grootste aanbod vind je wel van de Clio’s van de vierde serie, die tussen 2012 en 2018...
Het trio markeerde het begin van een lange samenwerking tussen PSA (Peugeot-Citroën) en Toyota:...
Audi heeft de A3 sinds 1996 meermaals ingrijpend herzien. Met name zijn uitstraling en hoge...
De Audi A1 verscheen in 2010, waarna in 2018 een ingrijpende vernieuwingsronde volgde en de...
De Renault Kangoo II is een nieuwe weg ingeslagen. Hij is gebouwd op het platform van de Renault...
Ondanks een niet al te succesvolle carrière is de Renault Kadjar tweedehands in redelijke...
Als je wilt dat je auto lang meegaat, moet je hem regelmatig onderhouden. Het beste ben je...
In 2013 onthulde Peugeot de tweede generatie van de 308. Verdwenen zijn de kolossale, op de...
Als je kijkt naar een tweedehands auto, dan wil je voor een aantrekkelijke prijs een goede...
Natuurlijk moet je dan beginnen met je verwachtingen bij te stellen, want iets heel spectaculairs...
Bij de presentatie van de Dacia Duster in 2010 viel de SUV meteen op: praktisch en veelzijdig,...
De Seat Arona is de avontuurlijke broer van de Seat Ibiza. De compacte SUV kun je beschouwen...
De Mercedes-Benz GLA moest de succesvolle BMW X1 tegenwicht bieden. In ons land staat de GLA...
De grootste revolutie van de Micra-levensloop ligt net achter ons, maar de overgang van het...
Eigenlijk kun je al starten met het huiswerk vooraf. In een advertentie krijg je al een eerste...
De keuze van je volgende auto hangt voor het grootste deel af van het budget en persoonlijke...
Je koopt een nieuwe of tweedehands auto. Spannend, zo’n grote aankoop! Het is belangrijk dat...
Als het gaat om auto’s met karakter, dan ben je in de jaren ‘90 op je wenken bediend. Er waren...
Autorijden in dit land is duur. Sommige mensen vinden het veel te duur. Hoe kun je die kosten...
Wat haal je je op de hals als je een auto koopt van een Engels merk als MG Rover dat al jaren...
Het is vaak een dilemma, als je een nieuwe auto koopt: wat doe je met je huidige auto? Er...
Het afscheid nemen van je auto is altijd een bijzonder moment. Bij een verkoopservice telt...
Een V12 leek destijds verplichte kost voor supercars uit de jaren '90. .De uitzonderingen...
Als je in deze prijsklasse rondkijkt, dan moet je jezelf realiseren dat de auto’s vaak rond...
Velen beschouwen hem als het lekkerste pakketje van BMW. Het verbaast dan ook niets dat dit...
Je oriënteert je op een occasion en je wilt natuurlijk wel een goede tweedehands auto kopen....
Ze staan steeds vaker in je straat, voor de peuterspeelzaal en bij de tennisclub: de SUV....
Om met meer dan drie kinderen of vrienden te reizen, kom je met vijf zitplaatsen vaak nét...
Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig een SUV wil, maar wat is daar eigenlijk de achterliggende...
Het juiste model en type carrosserie kiezen, onderhandelen over de prijs, kopen/verkopen aan...
In de jaren 80 en 90 was het eigenlijk vrij normaal dat mensen in een buitendienstfunctie...
Als je nu voor de aanschaf van een tweedehands diesel staat, dan kun je daar goed over twijfelen....
Als bron voor dit onderzoek nemen we het aanbod van de AutoWeek Occasionzoeker. Daarin staan...
Een hoog gewicht, veel ruimteverlies, traag, soms storingsgevoelig en vaak netvlies-teisterende...
In sommige gevallen is het een dilemma, zullen we kijken naar een tweedehands of een nieuwe...
Slechts ééntje vinden we er, op het parkeerterrein van de BMW-dealer in Zwolle. Een zwarte...
Er zijn verschillende vormen van garantie op een occasion. Als je particulier een tweedehands...
Met de komst van de Model S in 2013 is het Tesla gelukt om elektrisch rijden in één klap begerenswaardig...
Chevrolet Corvette C4 ZR-1: Met de hulp van nieuwe vrienden De Chevrolet Corvette C4 kennen...
Tesla is een merk dat steeds populairder wordt. Het krijgt bestellingen over de hele wereld....
Voor je volgende auto heb je veel wensen. En wat is het leuk om in de zomer met de wind door...
Bij de aanschaf van een tweedehands elektrische SUV moet je met een aantal zaken rekening...
Dat is toch een mooie droom? Een eigen cabriolet, om op zonnige dagen met de haren in de wind...
Wat is mijn budget? Grote kans dat er al heel wat auto’s af vallen als je berekent wat je...
Moet je na vele jaren of slechts een paar maanden van auto wisselen of wil je eenvoudig een...
Een onderhoudsboekje hoort bij een auto. Er staat veel informatie in en als het goed is wordt...
Hoe lang heb je de auto in bezit? (controleer met de Kentekencheck) Iemand die een auto slechts...
Een heel schone motor kan er juist op duiden dat die net met de hogedrukspuit is schoongemaakt...
Maar ook als je zelf goed op de hoogte bent, is het handig een extra paar ogen mee te nemen....
Over alles wat je koopt moet je btw betalen, dus ook over een auto. Dat is 21%. Bedrijven...
Je kunt een occasion wel of niet particulier kopen vanwege de prijs. Bij een particulier ben...
Als je denkt dat je naar de dealer moet gaan voor een nieuwe auto, laat je veel kansen liggen....
Op de gebruikte markt is inmiddels ook genoeg te vinden, al hebben die modellen wel een beetje...
Een eerste indruk van een auto krijg je al bij het exterieur van de occasion. Maar zijn er...
Kijk ook voor een proefrit met een tweedehands auto onder de motorkap. Hoe staat het met de...
We gaan er hier van uit dat je zelf de auto gaat bekijken. Draag oude kleren, want je gaat...
Als je denkt aan een zuinige tweedehands auto, dan denk je waarschijnlijk meteen aan een kleine...
Doe eens een gok: hoeveel SUV- en MPV-achtigen zijn er verkrijgbaar? Ter redactie gokten we...
Als je een tweedehands auto bij een garage koopt, of zelfs bij een merkdealer, heeft dat enkele...
De SUV, die tegenwoordig helemaal mode wordt gemaakt, is helemaal niet zo populair als je...
Het is een mooi moment, als iemand tijd maakt voor een bezichtiging en proefrit van je auto....
Het mag voor de hand liggen, maar auto’s met een hoge instap als een MPV en een SUV vinden...
Laten we om te beginnen de spreekwoordelijke open deur intrappen: Nederland is geen sedanland....
De Volkswagen Golf Het is een klassenloos model: je kunt er overal mee voor komen rijden....
De huidige Europese uitstootnormen voor verbrandingsmotoren zijn voor zowel diesel- als benzineauto’s...
Zelf een auto verkopen is nogal wat werk. Je moet nadenken over de tekst van je advertentie,...
Stoerdere bumpers en dakrails, een grovere grille, een badge op de achterklep, 2,6 centimeter...
Een elektrische auto is vaak kostbaar om nieuw te kopen, zo is het idee. Je kunt natuurlijk...
Tijdens bijvoorbeeld de dieselcrisis zijn tal van moeilijk verkoopbare diesels op enorme parkeerplaatsen...
Het terugdraaien van de kilometerteller kan voor een verkoper lucratief zijn. Immers: mensen...
Het is natuurlijk als je een nieuwe auto bestelt: daarop moet je even wachten. En dat ‘even’...
De nummers 1 tot en met 50, de kleinste SUV’s tot en met de Opel Grandland X zijn beschreven...
Die leuke kleine auto’s in de jaren ‘90 rijden bovendien nog steeds. Je kunt ze voor een zacht...
Het leuke is dat deze zonnige roadsters uit de jaren ‘90 nog goed verkrijgbaar zijn! De kop...
In 1996 verraste Mercedes-Benz de wereld met de SLK, een tweezits roadster met een schijnbaar...
Is de angst voor een hoge kilometerstand terecht? En wat is een hoge kilometerstand? Is 200.000...
Andere merken dan Porsche doen vaak hun best om ook een mooie, sportieve auto op de markt...
Sommige merken geven langere fabrieksgarantie dan de verplichte twee jaar op een nieuwe auto....
De auto’s op deze pagina zijn echte cultauto's, bijzondere exemplaren en je zult er een bijzondere...
Slechts enkele Duitse modellen, zoals de C-klasse, de Passat en de 3-serie, scoren tegenwoordig...
Van koppelkoning tot paria: de val van de reputatie van de ooit zo populaire dieselmotor was...
Als we het hebben over de middenklassers uit de jaren ‘90, dan kom je uit bij een variatie...
De hot hatch is een snelle auto die een hatchback-vorm heeft. Dat beeld staat snel op je netvlies....
Zo ongeveer iedere autoliefhebber struint met grote regelmaat rond op één van de vele occasionsites...
Als je je auto gaat overschrijven naar de nieuwe eigenaar, dan heb je de volgende zaken nodig...