Let hierop bij een gebruikte Peugeot 308 (2013-2021)

Peugeot 308

De tweede generatie Peugeot 308 was van 2013 tot en met 2021 op de markt. Hoe staat het met de motoren en de betrouwbaarheid?

In 2013 onthulde Peugeot de tweede generatie van de 308. Verdwenen zijn de kolossale, op de hoek liggende koplampen. Het merk met de leeuw introduceerde in 2012 zijn nieuwe familiegezicht met de 208. De nieuwe 308 volgde de ingeslagen koers.

Tweede generatie 308 dynamischer

De tweede 308 is wezenlijk anders vormgegeven dan zijn nogal plompe voorganger met dezelfde aanduiding. Zijn design kun je gerust dynamisch noemen. De achterlichten hebben het beroemde ‘klauw’-design dat al te zien was op de 508 berline. De 308 kreeg evenals de 208 een jaar eerder de beroemde i-Cockpit. Het stuurwiel heeft een zeer kleine diameter en de meters voor de bestuurder zijn hoog geplaatst. Daaraan moet je wellicht wennen. Het motorenaanbod is bij de introductie zeer gevarieerd. Van deze tweede generatie Peugeot 308 vind je een breed aanbod als occasion. De prijzen beginnen bij pakweg €5.500.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Diverse motoren

Het instapmodel is de 1.2 PureTech met 110 pk, de vroege modellen waren er ook nog met een 82-pk krachtbron. Hij is ook verkrijgbaar in een 130-pk variant, al dan niet gecombineerd met Peugeots automaat met dubbele koppeling, de EAT8. Dan is er nog de aloude 1.6 THP. Deze viercilindermotor is verkrijgbaar in drie vermogensniveaus: 125 pk, 155 pk en 205 pk. De sportieve GTi heeft een 1.6 THP met 270 pk, die later 263 pk levert. Ook op dieselgebied is er volop keuze. De 1.6 HDi levert naar keuze 92, 100, 115 of 120 pk. De top van het gamma vormt de 2.0 HDi. Die levert twee vermogensniveaus: 150 of 180 pk. 

Let op deze punten bij een gebruikte Peugeot 308

Over het algemeen kun je een gebruikte Peugeot 308 veilig kopen. Natuurlijk moet je de onderhoudshistorie nagaan. Controleer of alle terugroepacties zijn uitgevoerd, ook die verder gaan dan alleen 'veiligheid'. De meest voorkomende problemen zijn:

  • 1.2 PureTech: Peugeot had een terugroepactie in verband met de afbrokkelende distributieriem van modellen die met deze motor zijn uitgerust. Informeer voordat je koopt of de auto in kwestie is gecontroleerd.
  • Distributieketting: bij de 1.6 THP benzinemotoren kan deze na verloop van tijd ratelen, maar er zijn geen gevallen van breuk gemeld.
  • Koppeling van de handbakken: bij de HDi-dieselmotoren kan het koppelingslager al voor 80.000 kilometer defect raken, waardoor vervanging noodzakelijk is. Dat is een dure ingreep.
  • Ophanging: je kunt geluiden horen tijdens het rijden. Dan is soms vervanging van de veerpoten of stabilisatorstangen noodzakelijk. Die reparaties lopen in de cijfers.
  • Airconditioning: die geeft wel eens storingen of werkt niet naar behoren. Daarbij is vaak de condensator aan vervanging toe, wat een dure ingreep is.
  • AdBlue-tank: dit is een bekend euvel onder eigenaren van BlueHDi-modellen: de AdBlue-tank kan defect raken en de AdBlue-pomp kan het begeven.
  • Carrosserie: sommige onderdelen kunnen na verloop van tijd corroderen of uit elkaar vallen. De achterklep van de stationwagon heeft soms een matige lakkwaliteit. Even op letten dus!
  • Interieur: het geheel is van goede kwaliteit en vrij goed afgewerkt, behalve het plastic in de middenconsole. Daarvan viel de kwaliteit tegen.
Van onze partner
Auto Verkopen - Eenvoudig, Veilig & Gratis - OSW®
Veilig je auto verkopen, dat doet u met OSW. ✓ Incl. ophaalservice ✓ Directe betaling & vrijwaring. Je auto verkopen was nog nooit zo makkelijk.

Veel tevreden gebruikers van een gebruikte Peugeot 308

De Peugeot 308 is een prima keuze als occasion, maar je moet bedacht zijn op kleine ergernissen. Goed onderhoud is noodzakelijk, let dus op de onderhoudshistorie. De 1.5 BlueHDi-dieselmotoren van na de facelift zijn superzuinig. Kom je een exemplaar tegen met een  zestraps of achttraps automaat? Dat is een aanrader.

Houd er rekening mee dat je het infotainmentsysteem bij dagelijks gebruik omslachtig kunt vinden. Er zijn weliswaar updates uitgebracht, maar de temperatuur in de auto moet je bijvoorbeeld via het scherm aanpassen. Dat doen we bij voorkeur toch met gewone knoppen. De stationwagon heeft relatief weinig ruimte achterin. Rijd je vaak met langere mensen op de achterbank, dan is de 308 SW niet geschikt voor jou.

Occasion zoeken