Let hierop bij een gebruikte Dacia Duster

Autoweek 2 2019 Dacia Duster LPG

De Dacia Duster is al jaren een zeer bekende en geliefde betaalbare SUV. Hier moet je bij een gebruikte Dacia Duster van de generaties I en II op letten als je een occasion op het oog hebt.

Bij de presentatie van de Dacia Duster in 2010 viel de SUV meteen op: praktisch en veelzijdig, robuust en vooral erg betaalbaar. Het model van Roemeense makelij veroverde de harten van veel kopers. Sindsdien is het model sterk doorontwikkeld en sinds 2018 is er een tweede generatie op de markt.

Dacia Duster I (2010-2017): waarop letten?

De eerste generatie Duster dreef behendig mee op de SUV-golf en was een groot verkoopsucces. Er zijn meer dan 2 miljoen exemplaren van verkocht. Dacia heeft niet geaarzeld om hem tussentijds te moderniseren, met name door na de facelift motoren van de nieuwste generatie te gebruiken, zoals de 1.2 TCe. Met dit model verliet Dacia zijn comfortzone, die van sedans en hatchbacks tegen zeer lage prijzen. Daarbij nam het  enkele risico's, die resulteren in enkele aandachtspunten op het gebied van betrouwbaarheid. Maar door de jaren heen, en vooral na de restyling, zijn de gebreken verminderd, zo niet volledig verdwenen. De volgende punten verdienen aandacht:

  • Injectoren. Die van de 1.5 dCi 110 zijn soms vatbaar voor dichtslibben. Stroomuitval signaleert dit probleem. Je moet het onmiddellijk laten herstellen.
  • Koppeling/vliegwiel. Vooral bij de dCi, die meer koppel heeft dan de benzinemodellen. Al vanaf 60.000 km treedt slijtage op.
  • Carrosserie. Verwacht voor deze prijs geen wonderen, maar de lakkwaliteit had wat beter gekund.
  • Interieur. Zoals altijd bij Dacia zijn de materialen, inclusief de lederen bekleding, eenvoudig maar vrij solide. Berijders melden weinig kraakjes van het meubilair, zelfs bij Dusters met meer dan 120.000 km.
  • Olie en smering. De 1.5 dCi 110 heeft regelmatig last van een defect aan de oliedrukontlastingsklep, wat kan leiden tot motorstoring. De 1.2 TCe verbruikt weinig olie tot 60.000 km. Daarna moet je regelmatig olie peilen, want dan begint hij meer te verbruiken. Koop je een Duster, zorg dan voor een goede garantie.

De levensloop van een gebruikte Dacia Duster I

Het eerste model begint intussen aardig op leeftijd te geraken. In zijn begindagen was de Duster zowel mechanisch als met zijn bouwkwaliteit nog niet helemaal op niveau. Dat vertaalt zich in piepjes en kraakjes. Aan de andere kant mogen we geen wonderen verwachten gezien zijn lage aanschafprijs destijds. Een motorprobleem kan voor een hoge garagerekening zorgen. Aan de andere kant: het reguliere onderhoud is doorgaans zeer betaalbaar. Zoals elke auto groeit met hogere kilometerstanden de kans op pech. Deze generatie mag als voorwielaandrijver 1.200 kg trekken en met vierwielaandrijving 1.500 kg. Voor caravanners of mensen met andere hobby's die een aanhanger vereisen, fijn om te weten.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Gebruikte Dacia Duster II (2018-nu): waarop letten?

Dacia Duster (2021)

De Duster van de tweede generatie is een geslaagde doorontwikkeling van zijn voorganger. Op technisch gebied veranderde er wel het nodige. Aanvankelijk verscheen deze generatie Duster met de motoren van zijn voorganger. Al snel volgden nieuwe krachtbronnen. Denk daarbij aan de 1.3 TCe en de 1.0 Eco-G. Deze laatste is af fabriek uitgerust met een lpg-tank. Er zijn wederom versies met vierwielaandrijving. Als occasion is de tweede modelreeks van de Duster zeer geliefd.

Met uitzondering van de problemen met de 1.2 TCe, kent de Duster II enkele onvolkomenheden. Bij de diesels moet je AdBlue nauwlettend in de gaten houden, want anders krijg je te maken met dure reparaties.

Let bij een gebruikte Dacia Duster van de tweede generatie op de volgende zaken:

  • 1.2 TCe. De motor gebruikt bovengemiddeld veel olie, hetgeen tot mechanische problemen kan leiden.
  • Handbak. Sommige eigenaren melden fluitende geluiden bij de 1.3 TCe, maar geen storingen. Dacia heeft onder garantie veel klanten geholpen, maar de geluiden komen bijna altijd weer terug.
  • De dieselpomp is soms luidruchtig op de 1.5 Blue dCi geproduceerd tot eind 2019, maar tot nu toe zonder gevolgen voor de betrouwbaarheid.
  • Carrosserie. De carrosseriedelen sluiten niet altijd netjes op elkaar aan, maar problematisch is het niet.
  • Interieur. De afwerking en het materiaalgebruik laten te wensen over...

Levensduur van een gebruikte Dacia Duster 2

De tweede generatie Duster rijdt sinds 2018 over onze wegen. Hij robuuster dan zijn voorganger. De ongemakken met de 1.2 TCe zijn bekend van de modellen van moederbedrijf  Renault. Het model steekt beter in elkaar dan zijn voorganger. Maar er zijn nog enkele onvolkomenheden. De Dacia Duster van deze generatie scoorde hoog in een betrouwbaarheidsonderzoek van het Engelse WhatCar en laat veel duurdere SUV’s achter zich. Een exemplaar op lpg is zeker tweedehands aantrekkelijk door de lagere brandstofkosten. Zeker als je wat meer kilometers rijdt. 

Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij je zoektocht, bijvoorbeeld over de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerpKoop- & leaseadvies (nieuw en tweedehands).

Occasion zoeken