Let hierop bij een gebruikte Citroën C5 Aircross

Citroen c5 aircross intro DT

De compacte SUV van Citroën onderscheidt zich duidelijk van zijn concurrenten. Hij is redelijk aanwezig op de tweedehandsmarkt en heeft zo zijn voordelen. Hierop moet je letten bij een gebruikte Citroën C5 Aircross.

De Citroën C5 Aircross heeft inmiddels een vrij grote schare liefhebbers. Zijn zeer herkenbare uiterlijk helpt ongetwijfeld daarbij. En er is ook een goed aanbod aan gebruikte Citroën C5 Aircross ontstaan.

Toch een ‘eigen’ gezicht

Na twee min of meer halfbakken pogingen op basis van Mitsubishi presenteerde Citroën in 2018 met de C5 Aircross zijn eerste eigen compacte SUV. Technisch is de C5 Aircross vergelijkbaar met de Opel Grandland X en Peugeot 3008, concerngenoten bij Stellantis.  

Maar in vergelijking met zijn twee neven heeft de Citroën het comfort naar een nog hoger plan getild. Hij rijdt helemaal ‘des Citroëns’. Het gamma was aanvankelijk beperkt tot twee benzinemotoren en twee BlueHDi-diesels. Mettertijd is het aangevuld met plug-in hybride varianten van 225 en 180 pk, beide alleen met voorwielaandrijving. Begin 2022 kreeg de C5 Aircross een nieuwe neus en dito achterlichten.

Aandachtspunten voor betrouwbaarheid gebruikte Citroën C5 Aircross

De 1.2 PureTech 130 gebruikt een in olie gedompelde distributieriem. Deze riem kan rafelen en filters verstoppen. Dat is een bekend euvel bij PureTech-motoren. We moeten eigenlijk zeggen: de oudere exemplaren, omdat het advies om de distributieriem te vervangen inmiddels een lagere kilometerstand behelst. Gaat het mis, dan geeft het oliewaarschuwingslampje alarm, ook al is het oliepeil goed. Laat dan de distributieriem meteen vervangen en de oliefilters schoonmaken. Het is daarnaast essentieel om de olie stipt op tijd te verversen én de juist voorgeschreven kwaliteit te gebruiken.

Overweeg je de plug-in hybride: volgens WLTP kun je daarmee 54 kilometer uitstootvrij rijden. Daarvoor moet je volgens onze Duitse collega’s je best doen, zij haalden 40 km. Nog altijd genoeg voor doorsnee woon-werkverkeer.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Let op bij AdBlue problemen

Bij de 2.0 BlueHDi 180 kan de AdBlue-tank beschadigd raken. Verder kan de pomp, of zelfs de sensor, stuk gaan. In alle gevallen moet je het hele systeem laten vervangen. Dit kan een relatief forse garagerekening opleveren. 

Comfort, maar dat infotainmentsysteem …

De Advanced Comfort-stoelen zijn standaard op de Feel-uitvoering en zitten zeer zacht. Verder is de inrichting van het interieur erg praktisch en bovendien met fraaie materialen afgewerkt. Op de achterbank zitten lange personen (tegen de 1,90 m) wat krap.

Het multimediascherm wordt vaak als traag ervaren. Ook de spraakherkenning voor de navigatie is volgens gebruikers voor verbetering vatbaar.

Wat het rijcomfort eveneens nadelig beïnvloedt zijn de rijhulpen. Die veroorzaken onverwachte bewegingen bij in- en uitvoegstroken. Minder rampzalig is het vrij traag reageren van de lane keeping assistant op de richtingaanwijzer. Wil je die voorziening uitschakelen, dan zit het knopje onhandig ver weg. Een ander bedenkelijk punt is dat je bijvoorbeeld de temperatuur in de auto moet instellen via het multimediascherm. Er zijn geen fysieke knoppen voor. Dat vinden we onpraktisch.

Kortom: zet maar op je lijstje

De Citroën C5 Aircross is een fijne reisauto waarvan je doorgaans geen grote problemen hoeft te verwachten. Hij is lekker ruim. Let op de onderhoudshistorie, zeker bij de benzinemodellen. En vervang na aanschaf olie en distributieriem stipt op tijd.

Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij je zoektocht, bijvoorbeeld over de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerpKoop- & leaseadvies (nieuw en tweedehands).

Occasion zoeken