Dit soort auto’s kosten minder dan €1.000
Het doel van de zoektocht is een steekproef. Hoeveel auto’s die minder dan €1.000 kosten staan...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Hoewel het overheidsbeleid vol inzet op elektrificatie van het Nederlandse wagenpark, zijn er meer gedegen keuzes mogelijk voor de milieubewuste automobilist. Het lijkt misschien vloeken in de kerk in dit verband de diesel nog te noemen, maar is een diesel echt zo slecht voor het milieu?
De huidige Europese uitstootnormen voor verbrandingsmotoren zijn voor zowel diesel- als benzineauto’s nagenoeg gelijk. Tegelijkertijd is de CO2-uitstoot van een nieuwe diesel lager door een grotere actieradius per liter brandstof. De uitlaatgasnabehandeling van moderne dieselauto’s verbeterde zelfs dermate, dat een exemplaar in stedelijke gebieden als het ware ‘de omgevingslucht schoon filtert’, zo haalt Bart Somers aan. Somers, als professor in dienst van de Technische Universiteit Eindhoven, pleit dan ook voor de dieselmotor als middel om de CO2-uitstoot van het Nederlandse wagenpark direct te verlagen. Niet alleen als alternatief voor krachtbronnen op benzine. Ook als voorlopige evenknie van de elektrische auto (EV) heeft de diesel voordelen voor het milieu: “Op de korte termijn heeft de batterijauto geen of zelfs een negatief effect op de totale CO2-emissie. Dat komt vooral door de CO2-intensiteit van de productie ervan, maar ook door de huidige Nederlandse energiemix – onze elektriciteit is momenteel helemaal zo groen nog niet.”
Daarnaast wijst een onlangs gepubliceerd onderzoek van Öivind Andersson en Pål Börjesson, verbonden aan de Lund University in Zweden, op het belang van de ontwikkeling van zowel elektrische auto’s als hernieuwbare brandstoffen. Laatstgenoemde zijn nog volop in ontwikkeling, maar straks wél uitwisselbaar met de verbrandingsmotoren zoals we die nu al kennen en kopen.
Het Zweedse onderzoek concludeert dat beide energiedragers – elektriciteit en hernieuwbare brandstoffen – nodig zijn om aan de klimaatdoelstellingen van de sector te voldoen. Dat niet alleen; het stelt ook dat het huidige EU-beleid onvoldoende rekening houdt met die behoefte: ‘de beleidsinstrumenten begunstigen elektrificatie en dienen te worden gecorrigeerd’.
Hoe dat in de praktijk zit, is even simpel als opzienbarend. De huidige WLTP-uitstootmeting geschiedt namelijk ‘aan de achterbumper’ – daar waar elektrische auto’s in het voordeel zijn. ‘Geen uitlaat, geen uitstoot’, suggereert de huidige manier van werken. De EU-doelstelling voor dit jaar is een gemiddelde CO2-uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer voor nieuwe auto’s. Meet je dat aan de achterbumper, dan vormt de EV hét middel om dat doel te behalen. Dan tellen auto’s met een uitstoot tot 50 gram CO2 per kilometer voorlopig ook nog extra zwaar mee voor dat gemiddelde.
Het laat zich dus wel raden waarom het Nederlandse beleid de weg plaveit voor elektrificatie van het wagenpark. Niet onterecht, zegt Auke Hoekstra, TU/e-collega van Somers en expert op het gebied van elektrisch vervoer: “Batterijen worden snel betaalbaarder. Dat maakt straks een betere businesscase. Bovendien is een EV vier keer efficiënter dan een auto met verbrandingsmotor. Ook valt er nog veel winst te behalen bij de ontwikkeling van de technologie, terwijl er in de efficiëntie van brandstofmotoren nog maar weinig rek zit.” Toch ziet ook hij heil in de diesel, maar alleen op de korte termijn. “En we moeten de opkomst van de EV er niet om vertragen”, benadrukt Hoekstra.
Collega-professor Somers is daarin iets genuanceerder: “Kijk je op wereldniveau, dan vormt vooral de batterijproductie van EV’s een probleem. Die is ontzettend CO2-intensief, vooral vanwege de grondstoffendelving die ervoor nodig is. Nederland heeft verder niets te maken met die productie, dus dat werpt de vraag op: wil je nou je eigen toko schoonvegen of de hele wereld?”
Volkswagen – dat momenteel tientallen miljarden investeert in zijn elektrische auto’s – gaf de CO2-intensiteit prijs van productie en gebruik, inclusief brandstof- en elektriciteitsproductieketens, van zijn Golf 8 diesel en zijn ID3. Somers gebruikte de cijfers voor een berekening en vond dat een ID3 netto pas groener is dan een Golf 8 diesel na 120.000 gereden kilometers: een aantal dat in lijn ligt met de uitkomsten van onderzoeksrapporten die hij eerder bestudeerde – en zijn pleidooi voor de diesel bekrachtigt.
Hoewel de gebruikte cijfers van Volkswagen zelf komen, acht Hoekstra ze te EV-sceptisch. “Wat je vaak ziet is dat ze bij life cycle assessments (berekeningen van de CO2-intensiteit van alle levensfasen – fabricage, gebruik, sloop/recycling – van een auto of technologie, red.) te weinig rekening houden met het groener worden van de elektriciteit, de rap minder belastend wordende accuketen en de uitstoot die met de productie van benzine of diesel gemoeid is. Daardoor komt de EV vaak te negatief uit de verf.”
Bovendien toont Hoekstra met zijn eigen onderzoeken een heel ander omslagpunt: al na 30.000 kilometer zou een gemiddelde EV, rijdend op de huidige Europese energiemix, de extra CO2-intensiteit van zijn productie gecompenseerd hebben.
Dat is volgens Somers dan weer te optimistisch: “Ja, dat omslagpunt zal – onder meer doordat de stroom groener wordt – nog dalen, maar daar kun je weer tegenover stellen dat in de toekomst onze diesel voor een groter deel uit hernieuwbare brandstoffen bestaat. Diesel blijft immers nog een hele tijd voor andere, zwaardere vervoermiddelen dan de auto, en vraagt dus hoe dan ook om verdere ontwikkeling.”
“Bedenk ook”, vervolgt Somers, doelend op het streven om per 2030 alleen nog maar uitstootvrije nieuwe auto’s te voeren, “dat ná 2030 het grootste deel van de auto’s nog wel brandstof behoeft. Als je die niet vergroent, wordt het alsnog lastig de CO2-doelen te halen. We hebben dus EV’s én hernieuwbare brandstoffen nodig.” Waar het volgens Somers dan ook misgaat, is bij de manier van denken: “Sommigen zeggen: push nooit een technologie, maar denk vanuit het doel. En dat doel is minder CO2. Daar is niet één juiste weg voor, maar het betekent wel dat we uiteindelijk volledig van de fossiele brandstoffen af moeten.”
Achter dat laatste schaart ook Hoekstra zich. Hij noemt, gevraagd naar waarom er zo veel verdeeldheid is over de verschillende methodes om het te bewerkstelligen, het stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen ‘de grootste transitie sinds de industriële revolutie’. “Het is een heel complex vraagstuk, waarin – qua automobiliteit – volgens mijn onderzoeken de grootste rol is weggelegd voor de elektrische auto.” Toch vindt ook hij dat de diesel momenteel te zwart gemaakt wordt, “al is dat ook een beetje boontje komt om zijn loontje, door dieselgate.”
Het sjoemelsoftwareschandaal was desastreus voor de vertrouwensband tussen politiek en auto-industrie. Mede daardoor verwacht Tom Huyskens, woordvoerder van branchevereniging Bovag, niet dat de positieve technologische ontwikkeling van de dieselmotor gaat leiden tot een stimulans van de verkoop: “Dat zou vragen om een gigantische wijziging van het fiscale stelsel, en dat is helemaal niet aan de orde. Zeker niet omdat voor steeds meer mensen en beleidsmakers EV’s al de standaard zijn – die gaan zich niet meer buigen over de ongelijkheid tussen benzine en diesel.”
“Maar”, vervolgt hij, “op puur rationele gronden zou je de diesel nu moeten omarmen. Op korte termijn draag je ermee bij aan de klimaatdoelstellingen. Hoe meer nieuwe diesels er rondrijden, hoe beter. En als particuliere veel- of meerrijder zou je met een jong gebruikt exemplaar zomaar eens gunstig uit kunnen zijn.”
Voor een dergelijk exemplaar moet je, door de al even teruglopende verkoop van nieuwe diesels, echter goed zoeken – zo bleek in deel één van dit drieluik. Het aanbod is smal. Of daar, als gevolg van de opkomst van hernieuwbare brandstoffen, ooit nog een kentering in komt? En wat die hernieuwbare brandstoffen überhaupt zijn? Dat lees je volgende week.
De voornaamste impact van autorijden op de omgeving is drieledig. In dit verhaal komt vooral de CO2-emissie ter sprake, maar de hoeveelheid fijnstof- en stikstofproductie zijn – vooral voor de directe omgeving van het autoverkeer – ook belangrijke graadmeters voor een impactvergelijking tussen dieselauto’s en EV’s.
Door de toepassing van AdBlue, een goedje om de stikstofuitstoot van dieselauto’s drastisch te verlagen, is de stikstofintensiteit van een moderne zelfontsteker verwaarloosbaar. Somers: “De stikstofconcentratie in steden is een optelsom van de uitstoot van alle daar aanwezige modaliteiten. Als je alle auto’s zou aandrijven met een moderne dieselmotor, valt de hoeveelheid stikstof makkelijk binnen de grenzen voor een gezonde lucht.” Een EV stoot daarentegen lokaal natuurlijk niets uit.
Voor wat betreft fijnstof ligt een vergelijking ingewikkelder. De hoeveelheid deeltjes uit de uitlaat van een diesel daalde drastisch, waardoor de productie van fijnstof als het gevolg van bandenslijtage een belangrijkere graadmeter is. EV’s produceren meer bandenfijnstof, “maar niet elk grammetje weegt even zwaar”, zegt Hoekstra. “Ook het oppervlakte van de deeltjes is belangrijk. Er is nog veel onbekend over de schadelijkheid van verschillende soorten fijnstof.”
Het doel van de zoektocht is een steekproef. Hoeveel auto’s die minder dan €1.000 kosten staan...
Je kunt in het aanbod van gebruikte auto’s tot €1.000 een breed aanbod verwachten. Alles naar...
Opvallend daarbij is dat tussen de lijst met onbetrouwbare tweedehands auto's vooral premium...
Volkswagen Golf VR6 Volkswagen deed het toch maar even: een zescilinder in een Golf hangen....
De E-klasse van Mercedes-Benz is van oudsher de ‘middenmaat’ van het merk. En tegelijkertijd...
In vergelijking met de nieuwste Tucson, die opvalt door zijn zeer originele styling, lijkt...
De prijzen van gebruikte auto's zijn de afgelopen twee jaar aanzienlijk gestegen. In september...
Dat een viercilinder ook uitstekend in staat is om het hart sneller te laten kloppen en zodoende...
De A-klasse van Mercedes-Benz is geen seniorenauto meer, maar hij wás het bij de eerste twee...
Ook al heb je een gezin van vijf personen, dan zit je in een reguliere auto al vlug krap en...
De Hyundai i20, gelanceerd in 2009, is een Koreaanse compacte auto waarvan intussen de derde...
Er zijn intussen zeven versies van de BMW 3-serie. De fabriekscodes zijn echter niet opeenvolgend,...
Welke generatie je ook kiest als tweedehands Ford Focus, hij rijdt gewoon verschrikkelijk...
Je kunt er zo twintig procent bij optellen, al is het met de WLTP-verbruikscyclus een stuk...
De Hyundai Kona, die in 2017 op de autosalon van Frankfurt zijn vuurdoop beleefde en drie...
BMW arriveerde relatief laat in de markt voor premium compacts. Goed, het merk bood al een...
Als je ‘in de markt’ bent voor een SUV en de afgelopen maanden hebt geprobeerd er een nieuw...
Voor we met de C-Klasse gaan beginnen, moeten we ook even aandacht besteden aan het model...
Helemaal blij was ze met haar nieuwe auto. Caroline was als een blok gevallen voor de sportieve...
Iets meer dan tien mille is natuurlijk een boel geld, maar geen ongebruikelijk bedrag voor...
De Citroën C5 Aircross heeft inmiddels een vrij grote schare liefhebbers. Zijn zeer herkenbare...
Kijk! Van een oud baasje geweest die er alleen zijn boodschappen mee deed en er zondags mee...
De Britten hebben een historie opgebouwd op het gebied van onderzoek naar betrouwbaarheid...
In het voorjaar van 2012 breidde Dacia zijn aanbod uit met de Lodgy. Dat is een MPV die destijds...
We moeten eerlijk zeggen dat we af en toe ook even het overzicht kwijt zijn door de enorme...
Maar zo’n nieuwe … Misschien is het de smetteloze glans, de nieuwe technologie of de geur...
De Audi A4 is een Duitse sedan of stationwagon (Avant), gelanceerd in 1994 om te concurreren...
De Citroën C3 Aircross staat als comfortabel bekend. De Fransman koppelt praktische inzetbaarheid...
De Mercedes-Benz A-klasse verscheen in 1997 als kleine MPV op de markt. De tweede generatie...
Met het bereiken van een gevorderde leeftijd en een hogere kilometerstand moet je bij praktisch...
Het grootste aanbod vind je wel van de Clio’s van de vierde serie, die tussen 2012 en 2018...
Het trio markeerde het begin van een lange samenwerking tussen PSA (Peugeot-Citroën) en Toyota:...
Audi heeft de A3 sinds 1996 meermaals ingrijpend herzien. Met name zijn uitstraling en hoge...
De Audi A1 verscheen in 2010, waarna in 2018 een ingrijpende vernieuwingsronde volgde en de...
De Renault Kangoo II is een nieuwe weg ingeslagen. Hij is gebouwd op het platform van de Renault...
Ondanks een niet al te succesvolle carrière is de Renault Kadjar tweedehands in redelijke...
Als je wilt dat je auto lang meegaat, moet je hem regelmatig onderhouden. Het beste ben je...
In 2013 onthulde Peugeot de tweede generatie van de 308. Verdwenen zijn de kolossale, op de...
Als je kijkt naar een tweedehands auto, dan wil je voor een aantrekkelijke prijs een goede...
Natuurlijk moet je dan beginnen met je verwachtingen bij te stellen, want iets heel spectaculairs...
Bij de presentatie van de Dacia Duster in 2010 viel de SUV meteen op: praktisch en veelzijdig,...
De Seat Arona is de avontuurlijke broer van de Seat Ibiza. De compacte SUV kun je beschouwen...
De Mercedes-Benz GLA moest de succesvolle BMW X1 tegenwicht bieden. In ons land staat de GLA...
De grootste revolutie van de Micra-levensloop ligt net achter ons, maar de overgang van het...
Eigenlijk kun je al starten met het huiswerk vooraf. In een advertentie krijg je al een eerste...
De keuze van je volgende auto hangt voor het grootste deel af van het budget en persoonlijke...
Je koopt een nieuwe of tweedehands auto. Spannend, zo’n grote aankoop! Het is belangrijk dat...
Als het gaat om auto’s met karakter, dan ben je in de jaren ‘90 op je wenken bediend. Er waren...
Autorijden in dit land is duur. Sommige mensen vinden het veel te duur. Hoe kun je die kosten...
Wat haal je je op de hals als je een auto koopt van een Engels merk als MG Rover dat al jaren...
Het is vaak een dilemma, als je een nieuwe auto koopt: wat doe je met je huidige auto? Er...
Het afscheid nemen van je auto is altijd een bijzonder moment. Bij een verkoopservice telt...
Mazda 2 als Toyota Yaris Toyota houdt er een wat bijzonder beleid op na als het om de Yaris...
Een V12 leek destijds verplichte kost voor supercars uit de jaren '90. .De uitzonderingen...
Als je in deze prijsklasse rondkijkt, dan moet je jezelf realiseren dat de auto’s vaak rond...
Velen beschouwen hem als het lekkerste pakketje van BMW. Het verbaast dan ook niets dat dit...
Je oriënteert je op een occasion en je wilt natuurlijk wel een goede tweedehands auto kopen....
Ze staan steeds vaker in je straat, voor de peuterspeelzaal en bij de tennisclub: de SUV....
Om met meer dan drie kinderen of vrienden te reizen, kom je met vijf zitplaatsen vaak nét...
Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig een SUV wil, maar wat is daar eigenlijk de achterliggende...
Het juiste model en type carrosserie kiezen, onderhandelen over de prijs, kopen/verkopen aan...
In de jaren 80 en 90 was het eigenlijk vrij normaal dat mensen in een buitendienstfunctie...
Als je nu voor de aanschaf van een tweedehands diesel staat, dan kun je daar goed over twijfelen....
Als bron voor dit onderzoek nemen we het aanbod van de AutoWeek Occasionzoeker. Daarin staan...
Een hoog gewicht, veel ruimteverlies, traag, soms storingsgevoelig en vaak netvlies-teisterende...
In sommige gevallen is het een dilemma, zullen we kijken naar een tweedehands of een nieuwe...
Slechts ééntje vinden we er, op het parkeerterrein van de BMW-dealer in Zwolle. Een zwarte...
Er zijn verschillende vormen van garantie op een occasion. Als je particulier een tweedehands...
Met de komst van de Model S in 2013 is het Tesla gelukt om elektrisch rijden in één klap begerenswaardig...
Chevrolet Corvette C4 ZR-1: Met de hulp van nieuwe vrienden De Chevrolet Corvette C4 kennen...
Tesla is een merk dat steeds populairder wordt. Het krijgt bestellingen over de hele wereld....
Voor je volgende auto heb je veel wensen. En wat is het leuk om in de zomer met de wind door...
Bij de aanschaf van een tweedehands elektrische SUV moet je met een aantal zaken rekening...
Dat is toch een mooie droom? Een eigen cabriolet, om op zonnige dagen met de haren in de wind...
Wat is mijn budget? Grote kans dat er al heel wat auto’s af vallen als je berekent wat je...
Moet je na vele jaren of slechts een paar maanden van auto wisselen of wil je eenvoudig een...
Een onderhoudsboekje hoort bij een auto. Er staat veel informatie in en als het goed is wordt...
Hoe lang heb je de auto in bezit? (controleer met de Kentekencheck) Iemand die een auto slechts...
Een heel schone motor kan er juist op duiden dat die net met de hogedrukspuit is schoongemaakt...
Maar ook als je zelf goed op de hoogte bent, is het handig een extra paar ogen mee te nemen....
Over alles wat je koopt moet je btw betalen, dus ook over een auto. Dat is 21%. Bedrijven...
Je kunt een occasion wel of niet particulier kopen vanwege de prijs. Bij een particulier ben...
Als je denkt dat je naar de dealer moet gaan voor een nieuwe auto, laat je veel kansen liggen....
Op de gebruikte markt is inmiddels ook genoeg te vinden, al hebben die modellen wel een beetje...
Een eerste indruk van een auto krijg je al bij het exterieur van de occasion. Maar zijn er...
Kijk ook voor een proefrit met een tweedehands auto onder de motorkap. Hoe staat het met de...
We gaan er hier van uit dat je zelf de auto gaat bekijken. Draag oude kleren, want je gaat...
Als je denkt aan een zuinige tweedehands auto, dan denk je waarschijnlijk meteen aan een kleine...
Doe eens een gok: hoeveel SUV- en MPV-achtigen zijn er verkrijgbaar? Ter redactie gokten we...
Als je een tweedehands auto bij een garage koopt, of zelfs bij een merkdealer, heeft dat enkele...
De SUV, die tegenwoordig helemaal mode wordt gemaakt, is helemaal niet zo populair als je...
Het is een mooi moment, als iemand tijd maakt voor een bezichtiging en proefrit van je auto....
Het mag voor de hand liggen, maar auto’s met een hoge instap als een MPV en een SUV vinden...
Laten we om te beginnen de spreekwoordelijke open deur intrappen: Nederland is geen sedanland....
De Volkswagen Golf Het is een klassenloos model: je kunt er overal mee voor komen rijden....
Zelf een auto verkopen is nogal wat werk. Je moet nadenken over de tekst van je advertentie,...
Stoerdere bumpers en dakrails, een grovere grille, een badge op de achterklep, 2,6 centimeter...
Een elektrische auto is vaak kostbaar om nieuw te kopen, zo is het idee. Je kunt natuurlijk...
Tijdens bijvoorbeeld de dieselcrisis zijn tal van moeilijk verkoopbare diesels op enorme parkeerplaatsen...
Het terugdraaien van de kilometerteller kan voor een verkoper lucratief zijn. Immers: mensen...
Het is natuurlijk als je een nieuwe auto bestelt: daarop moet je even wachten. En dat ‘even’...
De nummers 1 tot en met 50, de kleinste SUV’s tot en met de Opel Grandland X zijn beschreven...
Die leuke kleine auto’s in de jaren ‘90 rijden bovendien nog steeds. Je kunt ze voor een zacht...
Het leuke is dat deze zonnige roadsters uit de jaren ‘90 nog goed verkrijgbaar zijn! De kop...
In 1996 verraste Mercedes-Benz de wereld met de SLK, een tweezits roadster met een schijnbaar...
Is de angst voor een hoge kilometerstand terecht? En wat is een hoge kilometerstand? Is 200.000...
Andere merken dan Porsche doen vaak hun best om ook een mooie, sportieve auto op de markt...
Sommige merken geven langere fabrieksgarantie dan de verplichte twee jaar op een nieuwe auto....
De auto’s op deze pagina zijn echte cultauto's, bijzondere exemplaren en je zult er een bijzondere...
Slechts enkele Duitse modellen, zoals de C-klasse, de Passat en de 3-serie, scoren tegenwoordig...
Van koppelkoning tot paria: de val van de reputatie van de ooit zo populaire dieselmotor was...
Als we het hebben over de middenklassers uit de jaren ‘90, dan kom je uit bij een variatie...
De hot hatch is een snelle auto die een hatchback-vorm heeft. Dat beeld staat snel op je netvlies....
Zo ongeveer iedere autoliefhebber struint met grote regelmaat rond op één van de vele occasionsites...
Als je je auto gaat overschrijven naar de nieuwe eigenaar, dan heb je de volgende zaken nodig...