Let hierop bij een gebruikte Audi A4 (2008-2016)

Audi A4 2.0 TDIe

Laat je je oog vallen op deze Duitse sedan of stationwagon op de tweedehandsmarkt? Laten we de balans opmaken van de meest voorkomende problemen van een gebruikte Audi A4 van de vierde generatie.

De Audi A4 is een Duitse sedan of stationwagon (Avant), gelanceerd in 1994 om te concurreren met onder andere de BMW 3-serie en de Mercedes-Benz C-Klasse. En dat in de markt van premium familiesedans. De vierde generatie (op de markt tussen 2008 en 2016), die intern B8 (type 8K) heet, is een model dat nu in royale aantallen te vinden is op de tweedehandsmarkt, voor prijzen rond de 12.000 euro. Voordat je jouw handtekening onder het koopcontract plaatst, kijk in ieder geval naar de meest gemelde problemen van de vierde generatie Audi A4.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Gebruikte Audi A4: problemen om op te letten 

De vierde generatie Audi A4 begon zijn carrière met willekeurige betrouwbaarheid, vooral bij de dieselmotoren. Als reactie hierop maakte Audi de motoren betrouwbaarder vanaf de facelift in februari 2012. Dat is al belangrijk om in de gaten te houden. Hier zijn de voornaamste problemen om op te letten bij een gebruikte Audi A4 met bouwjaar 2008 tot en met 2016: 

  • Besturing: als je kraakjes hoort, dan wijzen die vaak op de noodzaak om de koppeling tussen het stuurwiel en de stuuras te vervangen. Dit probleem is meestal al wel opgelost, maar luister alsnog goed of je dit geluid hoort.
  • Waterpomp: deze werkt vaak niet goed op modellen van voor 2012 en dat probleem ebt door tot mogelijk 2014. Als je een laag koelwaterniveau en/of een hoge temperatuur tijdens het rijden ziet, is vervanging te verwachten. 
  • EGR-kleppen: op de 2.0 TDI 143- en 170 pk-motoren raakt de klep verstopt (vanaf 50.000 km) en kan de koeler uitvallen, met schokken en vermogensverliezen als gevolg. 
  • Vliegwiel: Op alle dieselmotoren, maar vooral de TDI van 143 pk en TDI van 170 pk van voor de facelift, kan het vliegwiel met dubbele massa defect zijn, wat weer leidt tot vroegtijdige slijtage van de koppeling. De problemen kunnen al zijn opgelost, maar pas op voor koppelingen die slippen of een klikkend geluid laten horen: de rekening kan flink oplopen. 
Van onze partner
Koop je occasion bij auto.nl
Auto.nl de meest menselijke autoverkoper.
✓ 12 maanden garantie ✓ 14 dagen bedenktermijn ✓ Thuisbezorgen mogelijk

Gebruikte Audi A4: welke motor moet je kiezen? 

De Audi A4 B8 blijft een fijne keuze voor langere reizen: hij profiteert van een nauwkeurige besturing, evenals correcte geluidsisolatie en demping. De zwaardere motoren, zoals de 2.0 TDI (allemaal ontworpen rond het EA189-blok met common rail), zijn dan erg fijn. 

In gebruik komt de 2.0 TDI van 120 pk wat afgemeten over. De 2.0 TDIe van 136 pk is een goed compromis, met een opmerkelijke zuinigheid (6,1 l/100 km) die daarmee veel zakelijke gebruikers heeft verleid. Pas op voor de 2.0 TDI van 170 pk (code CAHA) die last had van problemen met het vliegwiel en de EGR-klep. 

De facelift is trouwens gemakkelijk te herkennen. Bij de single frame grille zijn de rondingen vervangen door wat scherpere lijnen. De achterlichten zijn eveneens strakker getekend en lopen vanaf ongeveer het midden aan de onderzijde scherp op naar het midden.

Occasion zoeken