Let hierop bij een gebruikte Audi A1 (2010-2018)

Audi A1 Connect

Ben je geïnteresseerd in een gebruikte Audi A1? We maken de balans op rond de meest voorkomende problemen bij de eerste generatie Audi A1.

De Audi A1 verscheen in 2010, waarna in 2018 een ingrijpende vernieuwingsronde volgde en de tweede generatie verscheen. Audi's kleinste model moest concurreren met de Mini’s One en Cooper, maar ook met de Citroën DS3.

Gebruikte Audi A1 als occasion volop verkrijgbaar

De eerste generatie van de A1 (intern 8X genoemd en tussen 2010 en 2018 in productie) is inmiddels in grote aantallen op de tweedehandsmarkt te vinden. Prijzen beginnen rond de €5.000. Hij is verkrijgbaar als 3- en 5-deurs (Sportback). AutoWeek zet de meest voorkomende problemen bij een gebruikte Audi A1 voor je op een rij.

Zaken om op te letten

In het algemeen kun je op de Audi A1 vertrouwen. Ten opzichte van een vergelijkbare Volkswagen Polo is hij zijn meerprijs waard. De eerste generatie A1 begon zijn carrière met enkele mechanische problemen (1.2 en 1.4 TFSI, 1.6 TDI, S-Tronic versnellingsbak). Dit zijn de belangrijkste punten waarop je moet letten.

  • Injectoren: bij dieselmotoren waren na 40.000 km enkele injectoren aan vervanging toe, vooral bij TDI-modellen die veel in de stad rijden.
  • S-Tronic versnellingsbak: tot de zomer van 2014 had de S-Tronic versnellingsbak last van mecatronic problemen en versnelde slijtage van de dubbele koppeling. Na deze periode werd het probleem opgelost tijdens de productie en vervolgens tijdens onderhoudsbeurten bij de dealer voor de reeds geproduceerde modellen. Daarvan zou je geen last meer moeten hebben.
  • Waterpomp: lekkages of vastlopers treden soms heel vroeg op, in de vroegste gevallen vanaf 15.000 km. De betrokken motoren zijn de 1.2 TFSI (benzine) en 1.6 TDI (diesel).
  • Distributieketting: hij rekt soms uit als gevolg van een probleem met de spanner, wat kan leiden tot motorstoring (vanaf 40.000 km), op 1.2 en 1.4 TFSI-benzinemotoren die ermee zijn uitgerust. In 2015 is deze distributieketting tijdens de facelift vervangen door een distributieriem. Zorg ervoor dat de auto van jouw keuze een goede onderhoudshistorie heeft, het liefst met de garagerekeningen erbij.
  • Turbo: sommige eigenaren van TFSI-benzinemodellen hebben tijdens de eerste paar kilometer turboproblemen ondervonden, die onder garantie zijn verholpen.
  • De 1.4 TFSI met 185 pk kan last hebben van een hoog olieverbruik.
  • Remschijven kunnen snel slijten, soms al na vijf jaar. Dat geldt voor alle modellen.
Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Welke motor verdient de voorkeur?

Zoek je een benzinemotor, dan gaat onze voorkeur uit naar de 1.4 TFSI. Vrijwel meteen is er ruim voldoende koppel en dus trekkracht. Precies wat je graag wilt.

Ben je jezelf aan het oriënteren op een diesel, dan is de 105 pk sterke 1.6 TDI ideaal voor lange ritten. Hij is levendig en het brandstofverbruik (3,8 liter per 100 km volgens fabrieksopgave) is aangenaam laag.

Occasion zoeken