Let hier op bij een gebruikte Renault Kangoo II (2008-2021)

Renault Kangoo

De tweede generatie van de Renault Kangoo, die in 2008 op de markt kwam, moderniseerde de stijl en het comfort van zijn voorganger. Een gebruikte Renault Kangoo heeft enkele aandachtspunten als hij op leeftijd komt.

De Renault Kangoo II is een nieuwe weg ingeslagen. Hij is gebouwd op het platform van de Renault Scénic en niet langer op een utility-platform. Het is een model dat niet schitterde door zijn betrouwbaarheid, zeker niet vóór de herziening van de dieselmotoren en de restyling van 2013. 

Verandering in de markt voor kleine bestelwagens

Toen Citroën en Peugeot in 1996 hun nieuwe duo Berlingo/Partner bedrijfsauto’s onthulden, was de sprong voorwaarts enorm in vergelijking met andere bestelauto’s op de markt. Die andere modellen (Combo, Caddy, Courier, Inca…) waren in hoofdzaak gebouwd op basis van personenauto’s, met een extra laadruimte achter de B-stijl. Maar de Berlingo en Partner hadden een monovolume-carrosserie die van meet af aan was ontworpen voor het laden en vervoeren van goederen. Daarna werd die ook in een personenversie geleverd. 

Renault antwoordde een jaar later met de Kangoo. Dat was een soortgelijk model dat uiteindelijk de oude Renault Express moest vervangen (de productie daarvan was in 2000 stopgezet). De naam Kangoo verwees natuurlijk naar de kangaroo met zijn buidel. Dat moest onder meer de vrijetijdsopties benadrukken die dit type auto aankan. In de passagiersversie heten ze ook ludospaces, een samentrekking van ‘speels’ en ‘ruimtelijk’.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Meer comfort in tweede generatie

Meer dan 25 jaar later is het een verhaal dat nog steeds loopt, want nu zijn we alweer aan de derde generatie Kangoo toe. De tweede Kangoo werd gebouwd tussen 2008 en 2021 en verbeterde het comfort van zijn voorganger doordat hij staat op het platform van de Scénic II en niet langer op dat van een bedrijfswagen. De tweede generatie kende ook een zevenzitsversie, de Grand Kangoo, en een verkorte versie voor vrije tijd: de Be Bop.

Gebruikte Renault Kangoo II: storingen vooral vóór de facelift

Zeker de eerste modellen van deze generatie zijn gebaseerd op de motortechniek van de eerste Kangoos. In het algemeen zijn het redelijk betrouwbare auto’s, vooral als ze hun onderhoud hebben gehad zoals het bedoeld is. Bij de herziene dCi-blokken (75, 90 en 110 pk) en de restyling van 2013 is het beeld verbeterd. Dit zijn de meest voorkomende problemen.

  • 1.2 TCe 115 pk: Zoals alle modellen van Renault waarin deze motor wordt toegepast, kan ook deze motor met overmatig olieverbruik kampen. Dit geldt des te meer na 60.000 kilometer, dan kan dit probleem leiden tot motorstoring.
  • Injectoren: Ze hebben een slechte levensduur, en vooral op dCi-diesels van 75, 85 en 105 pk. Ze kunnen het opgeven vanaf 40.000 kilometer.
  • Hogedrukpomp: op de dCi 70 moesten sommige worden vervangen rond de 100.000 kilometer, slachtoffers van gedeeltelijke desintegratie.
  • Koppeling: ondersteunt niet het koppel van diesels van 85 pk en meer. Bij intensief stadsgebruik heeft hij moeite om meer dan 30.000 kilometer te halen.
  • Handgeschakelde versnellingsbak: Bij sommige dCi-versies is de vijfversnellingsbak erg stroef als hij koud is en kan dan metaalachtige geluiden produceren.
  • Inhouden tijdens acceleratie: dit speelt vooral bij de dCi 70. 
Van onze partner
Trekhaak onder je auto nodig?
Bij gespecialiseerde vestigingen van Kwik-Fit krijg je advies voor de juiste trekhaak voor jouw auto en kan de installatie gemakkelijk worden geregeld.

De Kangoo is toch een populaire auto in ons land. Daardoor zijn ook van deze generatie gebruikte Renault Kangoo genoeg modellen beschikbaar. Reken dat je zeker €4.000 euro moet overhandigen aan de verkoper voor een ouder exemplaar.

Occasion zoeken