Houd hiermee rekening bij een oudere Citroën C3

Citroën C3

De Citroën C3 is een vrij populaire compacte auto uit het zogenoemde B-segment. Als je een wat ouder exemplaar hebt of een exemplaar met een hoge kilometerstand, houd dan rekening met de onderstaande punten.

Als je wilt dat je auto lang meegaat, moet je hem regelmatig onderhouden. Het beste ben je dan ook af als je een exemplaar hebt met een goed bijgehouden onderhoudshistorie, liefst met de facturen erbij.

Distributieriem zwak punt

Een zwak punt van de Citroën C3 met een 1.1 60pk, 1.2 PureTech (verschillende vermogens), 1.4 75 pk en 1.6 110 pk is de distributieriem. Bij een aantal motorvarianten draait deze in olie. Vooral bij exemplaren van voor 2016 kon de distributieriem uit elkaar vallen. Stukjes rubber van de riem kunnen in het oliecircuit komen en bijvoorbeeld filters verstoppen. En dat kan weer leiden tot een vastlopende motor. Let dus dus vooral op de conditie van zowel motor als distributieriem als je een C3 van voor 2016 wilt aanschaffen. Of als je er eentje in je bezit hebt.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Rond 160.000 km vervangen

Bij eerdere exemplaren van de Citroën C3 was het advies de distributieriem bij 200.000 km te vervangen. Die interval is verkort naar 160.000 km. Ook is er een terugroepactie geweest waarbij bezitters van een C3 die een ‘slechte’ riem hadden een nieuw exemplaar kregen. Verder is het gebruik van de juiste olie bij verversingen en eventueel bijvullen belangrijk. Ben je aan het kijken naar een gebruikte Citroën C3 met een benzinemotor, dan moet je dit onderwerp dus aandacht geven. 

Weinig structurele problemen

Buiten dat is een C3 binnen een vrij zuinige auto. Op voorwaarde van normaal gebruik en regelmatig onderhoud hoef je er weinig problemen mee te verwachten. Je zou kunnen kijken naar een Klokje Rond van een 16-jarige C3 1.6 met 329.914 km en één van een C3 1.1i op lpg van 18 jaar met 618.738 km op de teller. Ook het verschil in onderhoud is daarbij duidelijk. 

Tijdens de duurtestperiode van een Citroën C3 in 2017 waarbij de redactie zelf een kleine 22.000 km heeft gereden, gaven we bij het afscheid het oordeel dat de comfortabele auto een goede indruk heeft achtergelaten en voor de klasse bijzonder positieve eigenschappen heeft.

Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij je zoektocht, bijvoorbeeld over de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerpKoop- & leaseadvies (nieuw en tweedehands).

Occasion zoeken