Waarom kost een distributieriem zo veel om te vervangen?

Onderhoudstip - distributieriem

De distributieriem is een belangrijk onderdeel in de auto, dat met regelmaat preventief moet worden vervangen. Het zit lastig te bereiken en de klus moet in de meeste gevallen door een garage worden gedaan. Dat loopt in de cijfers. Maar wat kost een distributieriem?

De distributieriem is een belangrijke schakel tussen de krukas en de kleppen. De kleppen zorgen ervoor dat de in- en uitlaatgassen op precies het goede moment in en uit de verbrandingsruimte komen. Hij is getand omdat hij niet mag slippen. Dan kan de positie van de kleppen ten opzichte van de krukas veranderen. Daardoor zouden de kleppen de zuigers kunnen raken wat tot dure motorschade leidt. En dat wil je niet. De distributieriem zelf is van rubber (verstevigd) en zal meestal rond 10 of 20 euro kosten. Met de distributieriem worden ook vaak de geleide- en aandrukrollen vervangen. Die zitten dan ook vaak in een setje, dat meestal tussen de 25 en 100 euro kost.

Waterpomp ook vaak verbonden

De distributieriem zorgt mede voor de aandrijving van de kleppen van de motor. Daarnaast hebben veel auto’s ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden ‘meegenomen’ bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook. Het zou zonde zijn als kort na het vervangen van de distributieriem ook de waterpomp de geest geeft, dan moet het werk weer worden gedaan! Een set met waterpomp, geleiderollen en distributieriem kost meestal tussen de 50 en 150 euro.

Wat kost een distributieriem vervangen?

Dus dat valt allemaal wel mee. Hoe kan het zijn dat je zo tegen het vervangen van de distributieriem aan zit te hikken? Dat is het werk om de riem te vervangen. De monteurs die dit doen hebben een speciale opleiding voor deze vaardigheid. Je moet vaak diep in de motor het werk doen en dat kost tijd, al gauw 2 tot 3 uur. En dat tegen werkplaatstarief. Dan kijk je al snel tegen een paar honderd euro aan, alles bij elkaar geteld. Bij het onderhoud van de auto zit dit vaak als onderdeel van een grote beurt. Doordat de motor dan toch al open moet liggen, kan het gecombineerd worden en dat is iets gunstiger in de prijs maar nog altijd een aardige post op de rekening. Maar dat is altijd goedkoper dan een motor die in de soep is gedraaid omdat je wilde besparen op dat onderhoud.

Van onze partner
Heeft je auto een onderhoudsbeurt nodig?
Bij Bosch Car Service autobedrijven vind je goed opgeleide monteurs, die werken met de beste onderdelen en apparatuur. Je auto is dus in goede handen! Maak nu een afspraak