Moet je voor onderhoud naar de merkdealer?

Bosch Car Service (onderhoud 10/12)

Het onderhoud van een auto is belangrijk. Dat bepaalt hoe lang je plezier hebt van de auto. Ook voor de garantie moet je auto volgens de opgave van de fabrikant zijn onderhouden, Maar moet je voor onderhoud naar de merkdealer of kun je ook ergens anders de beurten laten doen?

Een nieuwe auto koop je meestal bij de dealer. Ook als je een auto (private) least, zal de dealer meestal het eerste aanspreekpunt zijn. Echter, moet je per se voor het onderhoud naar de merkdealer rijden? We zetten verschillende opties op een rijtje.

Nieuwe auto en fabrieksgarantie

Als je een nieuwe auto koopt of (private) least gaat dat vaak via een merkdealer. Je krijgt fabrieksgarantie maar normaal gesproken verwacht je uiteraard geen problemen met een nieuwe auto te krijgen. Het is wel belangrijk dat de auto wordt onderhouden volgens de voorschriften van de fabrikant. Het is dan voor de hand liggend om in eerste instantie voor het onderhoud naar de merkdealer te gaan, maar het is geen verplichting.

Heb je een auto van de zaak of een private leaseauto, dan krijg je van de leasemaatschappij instructies voor het onderhoud van de auto. Dat zal vaak een merkdealer zijn maar soms kiezen ze ervoor om juist bij een universele garage het onderhoud te laten doen. Als zij het doen volgens de specificaties van de fabrikant zit je altijd goed, ook op gebied van garanties.

Het is zeker bij auto’s die langere fabrieksgarantietermijnen hebben verstandig om in ieder geval de instructies voor onderhoud op te volgen. Verkeerd onderhoud kan namelijk invloed hebben mocht je een beroep moeten doen op de garantie.

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Heb je een nieuwe auto gekocht via een universele garage? Dan zul je ook voor het onderhoud goed bij ze terecht kunnen.

Onderhoud aan een gebruikte auto

Als je een oudere of gebruikte auto hebt, dan is het verleidelijker om het onderhoud bij een universele garage te laten doen. En eenvoudige zaken kun je ook zelf ter hand nemen. Immers, je hoeft dan meestal geen rekening te houden met fabrieksgarantie. Meestal rekenen deze garages een vriendelijker tarief en gebruiken ze onderdelen die in beginsel wel de voorgeschreven kwaliteit hebben maar een ander logo. Met een aangenamere prijs. Dat tikt vaak lekker aan als je alles bij elkaar gaat optellen. Toch loont het hier ook de moeite om te checken, aangezien sommige merken voor oudere auto’s ook aangepaste prijzen rekenen voor het onderhoud.

Terugroepactie altijd via merkdealer

Mocht er een terugroepactie zijn, dan krijg je vrijwel altijd een brief van de importeur. En de correctie zal (vrijwel) altijd door de merkdealer moeten worden uitgevoerd. Vaak kan dit gecombineerd worden met een grote of kleine beurt als je eraan toe bent. Dan moet je zelf bepalen of je voor dat onderhoud naar de merkdealer gaat of alleen voor de terugroepactie.