Auto onderhoud  |  Grote onderhoudsinspectie

Wat is een grote onderhoudsinspectie? Op welke punten wordt de auto gecheckt?

Bij een grote onderhoudsinspectie, ook wel onderhoudsbeurt geheten, voert de garage een aantal werkzaamheden aan de auto uit om deze veilig, zuinig en bedrijfszeker te maken en te houden. Ook zal een auto die de voorgeschreven onderhoudsbeurten krijgt waarschijnlijk langer meegaan dan een auto waarbij af en toe een beurt wordt overgeslagen. Een grote onderhoudsinspectie of onderhoudsbeurt verschilt per merk en per type.

Wanneer heeft mijn auto een servicebeurt nodig?

Veel auto’s hebben een indicator op het dashboard. Er gaat een lampje branden of de boardcomputer geeft aan hoeveel kilometer je nog kunt rijden tot de auto onderhoud nodig heeft. Misschien hangt er een kaartje van de garage in de auto waar op staat bij welke kilometerstand of op welke datum de auto uiterlijk een beurt moet hebben. Is dit niet het geval dan staat er meestal een onderhoudsschema in het instructie- of onderhoudsboekje dat bij de auto hoort. Je kunt dan op basis van de huidige kilometerstand bepalen wanneer de auto een beurt moet hebben.

Wat houdt een onderhoudsinspectie in?

Een onderhoudsinspectie verschilt per merk en per type. Bij een grote onderhoudsinspectie wordt je auto gecontroleerd op 78 punten. Ook worden de olie en het oliefilter vervangen.

Bekijk hier de 78 punten waarop je auto wordt gecontroleerd (http://new.mijngarage.nl/newgarageowner/Pdf/GroteOnderhoudsinspectie.pdf)

 

Wat is het verschil tussen een kleine en een grote onderhousinspectie?

Ook dit is weer per auto verschillend. De kleine beurt is standaard periodiek onderhoud na een interval van bijvoorbeeld 20.000 km of 1 jaar, wat het eerst bereikt wordt. De interval verschilt ook per auto. Een vaste omschrijving van de grote beurt bestaat niet. Het is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” of standaard onderhoudsbeurt met extra werkzaamhheden.

Zo schrijft een fabrikant bijvoorbeeld voor dat bij 60.000 km naast het standaard onderhoud ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden. En bij 120.000 is dan bijvoorbeeld de distributieriem aan de beurt.

Dit zijn een aantal van die extra werkzaamheden die periodiek uitgevoerd dienen te worden, afhankelijk van merk en type:

  • Vervangen van de brandstoffilters
  • Vervangen van het luchtfilter
  • Vervangen van het LPG-filter, indien van toepassing
  • Aftappen van water in brandstoffilters (diesel)
  • Controleren van airbags en gordelspanners
  • Uitlezen van de foutmeldingen in het motormanagement
  • Verversen van versnellingsbakolie of vloeistof in de automatische transmissie
  • Vervangen van de distributieriem
  • Vervangen van de multiriem of V-snaar
  • Vervangen van de bougies
  • Vervangen en afstellen van de contactpunten
  • Verversen van de remvloeistof
  • Airco reinigen/controleren/bijvullen
  • Klepspeling controleren/afstellen
  • Schoonmaken van inlaatopeningen voor ventilatie

 

Waarom een onderhoudsinspectie laten uitvoeren?

Goed onderhoud van een auto betekent niet alleen het verversen van de olie op gezette tijden. Het is ook belangrijk om de auto op een aantal punten te controleren om kleine en grote defecten te signaleren en zo grote problemen en dure reparaties in de toekomst te kunnen voorkomen.
Daarmee blijft je auto bedrijfszeker en voorkom je onnodige dure reparaties.

Zelfcheck - Schokdempers

De belangrijkste functie van de schokdemper is om het wiel van uw auto tegen het wegdek te houden. Hobbels in het wegdek worden door de schokdemper opgevangen en geneutraliseerd.

Zelfcheck - Ruitenwissers

Zoals reeds bekend is, zorgen de ruitenwissers voor het behouden van een optimaal zicht tijdens regenval, hagel en sneeuw.

Zelfcheck - Olie verversen

De olie in de motor heeft meerdere functies. Allereerst moet die olie ervoor zorgen dat de bewegende delen van de motor elkaar niet raken, zodat de wrijving en slijtage worden beperkt.

Veelgestelde vragen over de onderhoudsinspectie

Wat is een servicebeurt?

Bij een servicebeurt, ook wel onderhoudsbeurt geheten, voert de garage een aantal werkzaamheden aan de auto uit om deze veilig, zuinig en bedrijfszeker te maken en te houden. Ook zal een auto die de voorgeschreven onderhoudsbeurten krijgt waarschijnlijk langer meegaan dan een auto waarbij af en toe een beurt wordt overgeslagen. Een servicebeurt of onderhoudsbeurt verschilt per merk en per type.

Wanneer moet mijn auto een servicebeurt hebben?

Veel moderne auto’s hebben daarvoor een indicator op het dashboard. Er gaat een lampje branden of de boordcomputer geeft aan hoeveel kilometer je nog kunt rijden tot de auto onderhoud nodig heeft. Misschien hangt er een kaartje van de garage in de auto waar op staat bij welke kilometerstand of op welke datum de auto uiterlijk een beurt moet hebben. Is dit niet het geval dan staat er meestal een onderhoudsschema in het instructie- of onderhoudsboekje dat bij de auto hoort. Je kunt dan op basis van de huidige kilometerstand bepalen wanneer de auto een beurt moet hebben.

Wat houdt de onderhouds- of servicebeurt in?
Een servicebeurt of onderhoudsbeurt verschilt per merk en per type.
Er zijn wel een aantal punten die bij de standaard onderhoudsbeurt van alle merken en types overeenkomen:
  • Verversen van motorolie
  • Vervangen van het oliefilter
  • Controleren en bijvullen van de niveau’s van de remvloeistof, de koelvloeistof, het ruitensproeierreservoir en de stuurbekrachtiging.
  • Ruitenwissers en –sproeiers op werking controleren
Controleren van:
  • Bandenspanning inclusief reserveband
  • Staat van remsysteem
  • Dikte van de remblokken, kunnen alle delen vrij bewegen, zit er niets vastgeroest
  • Dikte van de remschijven, roestvorming
  • Werking van de handrem
  • Werking van de voetrem
  • Staat van de remleidingen, beschadiging, roest, lekkage
  • Controle van chassis/carrosserie op roest
  • Smeren van portierscharnieren
  • Controleren/afstellen van speling van koppelingpedaal
  • Staat van brandstofleidingen, controle op lekkage
  • Lekkage van motor of versnellingsbak
  • Speling op wielophanging en algehele staat hiervan, inclusief de rubbers en stofhoezen.
  • Staat van de banden, beschadiging, profieldiepte, onregelmatige slijtage, scheurtjes
  • Verlichting, werking, afstelling koplampen, beschadigingen van het glas/kapjes
    andere accessoires: werking controleren
Wat is het verschil tussen een kleine en een grote beurt?
Ook dit is weer per auto verschillend. De kleine beurt is standaard periodiek onderhoud na een interval van bijvoorbeeld 20.000 km of 1 jaar, wat het eerst bereikt wordt. De interval verschilt ook per auto. Een vaste omschrijving van de grote beurt bestaat niet. Het is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” of standaard onderhoudsbeurt met extra werkzaamhheden.
 
Zo schrijft een fabrikant bijvoorbeeld voor dat bij 60.000 km naast het standaard onderhoud ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden. En bij 120.000 is dan bijvoorbeeld de distributieriem aan de beurt.
 
Dit zijn een aantal van die extra werkzaamheden die periodiek uitgevoerd dienen te worden , afhankelijk van merk en type:
  • Vervangen van de brandstoffilters
  • Vervangen van het luchtfilter
  • Vervangen van het LPG-fliter, indien van toepassing
  • Aftappen van water in brandstoffilters (diesel)
  • Controleren van airbags en gordelspanners
  • Uitlezen van de foutmeldingen in het motormanagement
  • Verversen van versnellingsbakolie of vloeistof in de automatische transmissie
  • Vervangen van de distributieriem
  • Vervangen van de multiriem of V-snaar
  • Vervangen van de bougies
  • Vervangen en afstellen van de contactpunten
  • Verversen van de remvloeistof
  • Airco reinigen/controleren/bijvullen
  • Klepspeling controleren/afstellen
  • Schoonmaken van inlaatopeningen voor ventilatie
Is dat onderhoud nou wel echt nodig? Of is het een manier om de dealers aan omzet te helpen?

Auto’s hebben de laatste decennia steeds minder onderhoud nodig. De onderhoudsintervallen worden groter en er zijn steeds meer onderdelen ‘onderhoudsvrij’. Toch zou je kunnen zeggen dat de autofabrikanten er bij het ontwerpen van hun auto’s niet alles aan doen om bijvoorbeeld de intervallen voor olie verversen nog iets groter te maken. Het resultaat is dat het onderhoud zoals de fabrikant dat voorschrijft in de meeste gevallen ook echt wel nodig is. Zo zijn de auto’s nu eenmaal ontworpen. Al bouwt men natuurlijk wel een veilige marge in.

Waarom olie verversen en oliefilter vervangen?
De motorolie zorgt onder andere voor smering en koeling van de motor. Ook neemt de olie als het goed is vuil op dat in de motor rondzweeft, zoals verbrandingsresten en metaaldeeltjes die door slijtage vrijkomen. Het oliefilter filtert deze er zoveel mogelijk uit. De kwaliteit van de olie kan achteruitgaan, waardoor de olie minder goed smeert, met alle gevolgen van dien.
 
Je kunt in een oude auto wel duurdere minerale olie gebruiken die langer meegaat, maar uiteindelijk bepaalt het oliefilter hoelang je de olie kunt gebruiken. Na verloop van tijd kan dit namelijk verstopt raken. Als het filter verstopt raakt pompt de motor de olie via een by pass kanaal langs het filter. Het vuil in de olie wordt er niet meer uitgefilterd en kan dan vitale smeerkanalen verstoppen. En dat kan tot grote motorschade leiden. Je zult dus ook met duurdere minerale olie in je motor de interval die de fabrikant voorschrijft moeten aanhouden.
Waarom het luchtfilter vernieuwen?
Het luchtfilter zorgt ervoor dat er geen stof, vuil, zand en dergelijke via de luchtinlaat in de motor terecht kan komen. Een verstopt luchtfilter kan ervoor zorgen dat er minder lucht in de verbrandingsruimte van de motor terechtkomt. De motor kan minder goed ’ ademhalen’. Vergelijk het met hardlopen met een gasmasker op je gezicht.
 
Dat heeft een ongunstig effect op de verbranding en het brandstofverbruik. Om kort te gaan, een vervuild luchtfilter kan leiden tot onzuinig rijden, een verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen en minder motorvermogen. Helaas is het moeilijk te bepalen wanneer een filter nou te veel vervuild is, daarvoor moeten we afgaan op de voorschriften van de fabrikant. En die gaat natuurlijk uit van de meest ongunstige gebruiksomstandigheden, stoffige wegen, et cetera. 
Waarom moet de remvloeistof ververst worden?

Remvloeistof is hygroscopisch, dat wil zeggen trekt water aan. Vocht uit de omgevingslucht condenseert op den duur in de remvloeistof. Daardoor verandert de samenstelling van de vloeistof. Zo wordt bijvoorbeeld het kookpunt lager als er water in de remvloeistof zit. Het komt er op neer dat de remvloeistof zijn werk niet meer goed doet en de remmen minder betrouwbaar worden. Het water kan zorgen voor corrosie van binnenuit en de remweg kan langer worden. Vandaar dat fabrikanten voorschrijven deze vloeistof om de paar jaar te verversen.

Waarom moet ik om de zoveel jaar de koelvloeistof laten verversen?
Vroeger ging er gewoon water in het koelsysteem van de auto. Maar dat was niet zo goed voor de motor. Water kan bevriezen, veroorzaakt roest, ga zo maar door. Daarom zitten er in koelvloeistof allerlei toevoegingen. Eén daarvan is antivries, maar er zitten ook middeltjes in die het kookpunt verhogen en verstopping, roest en oxidatie van aluminium delen tegengaan.

Als de koelvloeistof een aantal jaren oud is verliezen al die toevoegingen hun werking en loop je dus kans op stukvriezen van het motorblok en vervuiling van het koelsysteem. Ook kan de oude koelvloeistof afdichtingen van bijvoorbeeld de waterpomp aantasten.
Waarom moet ik de distributieriem laten vervangen? Ik rijd maar heel weinig kilometers.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor en verbindt de krukas met de nokkenas(sen). Als de riem breekt of doorslipt houd de motor er mee op. Er is zelfs een grote kans dat het op en neer gaan van de zuigers in de cilinders niet meer is afgestemd op het heen en weer gaan van de kleppen in diezelfde ruimte. Daardoor kunnen de zuigers en de kleppen elkaar raken met grote en vooral dure reparaties als gevolg.

De fabrikant geeft naast een maximum aantal kilometers voor de distributieriem ook een maximum leeftijd in jaren aan. Dit omdat de riem niet alleen slijt door het draaien maar ook naar verloop van tijd uitdroogt en breekbaar wordt. Sommige garages raden zelfs aan om de riem nog ruim binnen de geldende interval te vervangen.
De vorige beurt is ruim een jaar geleden uitgevoerd, maar ik heb maar heel weinig met de auto gereden. Het instructieboekje zegt dat de auto tenminste eens per jaar een servicebeurt moet hebben. Is dat niet overbodig?

Nee, dit is niet overbodig. Ook bij stilstaan heeft een auto technische zorg nodig. Motorolie bijvoorbeeld heeft een beperkte standtijd. Er kan door condens vocht in komen. De remmen hebben bij een auto die weinig wordt gebruikt zelfs extra aandacht nodig. Remklauwen en -blokken kunnen vast gaan zitten. Remschijven kunnen gaan roesten met verminderde remwerking als gevolg.

Moet ik de servicebeurt altijd bij de dealer laten uitvoeren?

Nee. Een universele garage kan dit in principe ook. Om aanspraak te maken op de garantie moet het onderhoud wel volgens de voorschriften van de autofabrikant worden uitgevoerd. Zorg ook dat het serviceboekje door de garage wordt ingevuld. In sommige gevallen kan de serviceindicatie van de boordcomputer (meestal een lampje ‘service’ of een symbool van een gereedschap) alleen door iemand met een computer voorzien van de merkspecifieke software uitgezet worden.

Ik heb net een APK laten doen. Dat is toch ook een soort beurt?

Bij een APK controleert de keurmeester je auto wel op een groot aantal punten, maar hij demonteert niets. Er is ook geen sprake van schoonmaken, vervangen, smeren, verversen of bijvullen. Om de auto ook op de lange termijn bedrijfszeker te houden is een echte onderhoudsbeurt nodig.

Waarom is er zo’n groot prijsverschil tussen de prijs van de beurt bij een dealer en bij een onafhankelijke garage?
Prijsverschillen zitten hem in de volgende punten:
  • Verschil in werkplaatstarief per uur
  • Verschil in winstmarge op de gebruikte onderdelen
  • Soms gebruik van duurdere olie
Een dealer zal betogen dat zijn personeel speciaal is opgeleid voor werk aan dit merk en dus het meeste verstand heeft van jouw auto. Ook zal de dealer beweren dat hij alleen de beste originele materialen gebruikt en als enige de juiste apparatuur heeft om de electronica uit te lezen.
 
Een onafhankelijke garage zal aanvoeren dat hij spullen gebruikt die net zo goed zijn en vaak van dezelfde fabrikant komen, alleen vaak voor een lagere prijs worden verkocht.
Ook zal hij uitleggen dat hij precies hetzelfde doet als de dealer. Vaak heeft deze garage ook de mogelijkheid om de electronica van de auto uit te lezen.
close