Hoe zie je dat de uitlijning van je auto verkeerd is?

Uitlijnen

Een goede uitlijning is essentieel voor een goed en veilig weggedrag van je auto. We leggen uit hoe je een slecht uitgelijnde auto kunt herkennen.

Als het om auto-onderhoud gaat, horen we vaak over uitlijnen, maar in de praktijk weten maar weinig automobilisten wat het inhoudt. Uitlijning maakt het mogelijk om de richting van de wielen van een auto aan te passen.

Evenwijdige positie

Bij uitlijning of parallellisme draait het om de hoek tussen de twee wielen op dezelfde as: zelfs als de vier wielen van een auto nooit perfect evenwijdig aan de weg zijn, maakt een aanpassing van het parallellisme het mogelijk om hun oriëntatie naar de binnenzijde te corrigeren (we spreken over sluitende of convergerende wielen) of naar buiten (we spreken van openende of divergerende wielen).

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Slechte uitlijning: wat is de invloed ervan op de auto?

Bij een parallelliteit fout worden de rijstabiliteit aangetast en de wegligging verminderd. Er kunnen ook andere negatieve effecten optreden, zoals snellere slijtage van banden en mechanische onderdelen van de auto (vooral bij de ophanging van de wielen) of een hoger brandstofverbruik.

Uitlijning snel verkeerd

De uitlijning van een auto kan gemakkelijk worden verstoord wanneer de wielen een korte, krachtige klap krijgen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je hard door een kuil rijdt, wanneer je te snel een verkeersdrempel raakt, of je als je snel en abrupt op of tegen een stoeprand rijdt.

Van onze partner
Meet je bandenspanning regelmatig!
Je kunt daarvoor gemakkelijk een bandenspanningmeter in de auto hebben liggen. Bestel er bijvoorbeeld één uit de top-10 bandenspanningmeters bij bol.com!

Zo herken je een verkeerde uitlijning

Om een verkeerde uitlijning te herkennen, moet je de staat van je banden controleren. Draai de wielen volledig naar één kant, zodat je het loopvlak kunt bekijken. Als de banden aan de buitenkant versleten zijn, staat de vooras te strak (de hoek die de wielen vormen is naar voren gesloten), en als deze aan de binnenkant is, staat deze te veel open.

Andere problemen met banden

Er zijn andere gevallen van ongelijkmatige slijtage van je banden die geen verband houden met een uitlijningsprobleem. Als je banden bijvoorbeeld aan beide zijden (buiten en binnen) versleten zijn, kan er sprake zijn van een te lage bandenspanning. Ook als ze versleten zijn in het midden van het loopvlak, is dit waarschijnlijk een gevolg van een te hoge bandenspanning. Regelmatig de bandenspanning checken kan dus geen kwaad.

Als je auto tijdens het rijden naar één kant trekt wanneer je het stuur loslaat, of als de slijtage van de twee banden op dezelfde as verschillend is, kan het probleem ernstiger zijn.

De complete geometrie moet dan worden bekeken. Vraag dan bij je garage om een ​​meer diepgaande diagnose.