Hoe kan ik zien of mijn banden aan vervanging toe zijn?

Duidelijke indicatoren die aangeven of de banden aan vervanging toe zijn

Autobanden kunnen lang meegaan maar uiteindelijk is het einde nabij. Hoe zie je dat de banden aan vervanging toe zijn? AutoWeek zet het op een rijtje.

Een zomerband moet volgens de wet minimaal 1,6 mm profiel hebben. Autobanden hebben daarvoor op verschillende plaatsen in het profiel randjes zitten van de hoogte. Die kun je gemakkelijk zien. Als die gelijk staan met het loopvlak, dan moet de band echt worden vervangen! We hadden het over 1,6 mm. Dat is het wettelijke minimum maar, we adviseren om bij 3 mm profiel te gaan kijken naar nieuw rubber voor de auto.

Zie je de indicatoren ook bij een winterband?

Een winterband moet minimaal 4 mm profiel hebben om goed te kunnen functioneren. Die moet je wel meten. Daarvoor zijn apparaatjes te koop. Als die profieldiepte is bereikt, dan hoef je ‘m nog niet weg te gooien. Totdat hij een profiel heeft van 1,6 mm mag je de winterband namelijk nog als zomerband gebruiken.

Sommige winterbanden hebben indicatoren die aangeven dat er nog 4 mm profiel is. En een enkel merk heeft indicatoren die als cijfer de diepte van het profiel aangeven. Met de slijtage verdwijnt dan het cijfer.

Kan ik het profiel meten?

Je kunt met het blote oog zien of het opstaande randje in het profiel al gelijk staat met het loopvlak. Je kunt het ook meten. Je kunt op verschillende plaatsen, bijvoorbeeld ook bol.com, zelf ook handige bandenprofielmeters bestellen om in de auto te leggen maar het kan nog eenvoudiger en goedkoper.

Je parkeert de auto en draait de wielen naar uiterst links of uiterst rechts (om het loopvlak beter te kunnen zien. Dan steek je een 1-euromunt in het hoofdprofiel. Zie je de gouden buitenrand al, dan moet je aan vervanging denken. Bij winterbanden gebruik je hiervoor een 2-euromuntstuk.

Hoe kan ik langer met een band doorrijden?

Je wilt langer met een band doen? Dan helpt een regelmatige rijstijl om de slijtage van de band te verminderen. Immers, sterke aandrijf- en remkrachten zorgen ervoor dat het rubber snel van de band afgaat! Anticiperen dus! Voorzichtig zijn bij stoepranden helpt ook om de structuur van de band langer mee te laten gaan.

Ook kun je de banden wisselen tussen de voor- en achteras (als ze dezelfde maat hebben). Hierdoor slijten ze gelijkmatiger doordat de banden op de aangedreven wielen (meestal de voorwielen) sneller slijten dan de niet-aangedreven wielen. En moet je ze vervangen? Check dan de AutoWeek bandentest of de AutoWeek Bandenprijsvergelijker voor een goede deal!

Lees ook