Digitaal onderhoudsboekje: van stempel tot muisklik 

Gereedschap handgereedschap via Unsplash Alexander Schimmeck

Nu automatisering en digitalisering autorijden zowel gemakkelijker als ingewikkelder maken, is er één aspect dat al decennialang nimmer aan verandering onderhevig is geweest: het oude, vertrouwde onderhoudsboekje. Occasionkopers zien dit als een verplicht onderdeel om over een aankoop te beslissen, helemaal als het netjes is bijgehouden. Het digitaal onderhoudsboekje is aan een niet te stuiten opmars bezig. Elektronicadeskundige Frank Bouman praat ons bij. 

Bijpraten over dit onderwerp is nodig, want het digitale onderhoudsboekje bestaat misschien al langer dan je denkt. Frank Bouman, elektronicadeskundige in het AutoWeek Diagnosepanel, is vele jaren werkzaam geweest in het autobedrijf van zijn vader Wout in Wijk en Aalburg. Daar kwam hij in 2007 voor het eerst in aanraking met het digitale onderhoudsboekje. “Voor een klant hadden we aan een Mazda een onderhoudsbeurt uitgevoerd, en hij vroeg toen of we het onderhoudsboekje konden invullen. Digitaal, welteverstaan. Daar had ik toen nog nooit van gehoord, maar Mazda bleek zoiets al sinds 2005 te hebben. Het was het automerk dat dit introduceerde. Enfin, dat invullen had flink wat voeten in aarde. Het kostte mij maar liefst zes weken om er wegwijs in te worden!” Toch zag Bouman er wel meteen het voordeel van in. Want een papieren onderhoudsboekje kan in de loop der jaren verloren gaan. Zeker als een auto wat ouder is en regelmatig van eigenaar verandert. 

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Digitaal onderhoudsboekje vertaalt bij import

“Bovendien is het van nut bij import”, vindt Bouman. “Stel, je koopt een auto in Zweden die je naar hier haalt. Door de uiteraard in het Zweeds vermelde reparaties en onderhoudsbeurten via een druk op de knop te vertalen, weet je precies wat in het land van herkomst allemaal aan de auto is verspijkerd. En net als bij het papieren boekje vul je het verder gewoon in het Nederlands in. Verder is een digitaal onderhoudsboekje waterdicht. Dus als het vanaf nieuw is ingevuld, kun je meteen controleren of de kilometerstand correct is. Al dit soort positieve aspecten hebben een positief effect op de waarde van een (gebruikte) auto, is mijn mening. En niet alleen die van mij en Mazda, want al snel volgden andere merken.”     

Transitie naar digitaal onderhoudsboekje bij veel merken

Nog voor het nieuwe decennium aanbrak, volgde Mercedes-Benz, waarna BMW niet kon achterblijven; hun digitale onderhoudsboekje volgde in 2010. Tot 2020 zijn ook Audi, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Mini, Rolls-Royce, Seat, Skoda, Smart en Volkswagen overstag gegaan. De dagen van de papieren versie lijken geteld, hoewel er nog genoeg merken zijn die de overstap nog niet hebben gemaakt. Ook Dacia, Renault en Toyota werken met een digitaal onderhoudsboekje.

Frank Bouman weet intussen dat het een flinke uitdaging kan zijn om je weg te vinden in al die digitale onderhoudsboekjes: “Inmiddels ben ik eraan gewend, maar zeker in het begin was het flink puzzelen. Ook omdat elk merk een eigen opbouw en vormgeving van het digitale onderhoudsboekje heeft, met soms ook nog verschillen tussen de modellen onderling. Het invullen kan daardoor voor universele garagebedrijven, waar auto’s van allerlei merken in de werkplaats komen, een behoorlijk tijdrovende klus zijn. Niet iedereen is net zo handig achter de laptop als onder de motorkap, nietwaar?” Met dat gegeven is Bouwman aan het stoeien geslagen. Van het een kwam het ander, en met zijn compagnon Erwin van der Velden is hij de website 2ndBit.com begonnen. “Dit is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. 2ndBit houdt zich vooral bezig met het documenteren van voertuigtechnische procedures, met als speerpunt het opstellen van handleidingen voor het raadplegen en bijwerken van digitale onderhoudsboekjes.” Op het zogeheten DSR-portal (Digital Service Records) vinden aangesloten garagebedrijven alle informatie over DSR-systemen overzichtelijk gerangschikt. Denk aan handleidingen en tools om zo snel en gemakkelijk mogelijk met al die verschillende digitale onderhoudsboekjes te werken. “Ook is het mogelijk om het portal aan de garagesoftware te koppelen, zodat de monteur vanuit de werkorder direct bij het digitale onderhoudsboekje kan komen”, legt Frank uit. “Zo wordt het invullen van een digitaal onderhoudsboekje een fluitje van een cent. Ik denk dat zowel de werkplaats als de consument daar baat bij heeft, want ga er maar vanuit dat het papieren onderhoudsboekje een uitstervend ras is.” 

Van onze partner
Ontdek het beste van shopping en entertainment!
Gratis en snelle bezorging van miljoenen producten, onbeperkt streamen van exclusieve series, films en meer voor slechts €2,99 per maand. Kies nu voor Amazon Prime en profiteer van de voordelen! Je krijgt daarbij ook onbeperkte online opslag van je foto’s.

Toegang consument via app

Over de consument gesproken; kan die het digitale onderhoudsboekje ook inzien? Frank: “Autofabrikanten bieden garagebedrijven toegang tot de digitale onderhoudsboekjes. Voor consumenten ligt dat anders. Vaak is toegang via een app mogelijk, maar dan moet het connected abonnement wel actief zijn op het voertuig. Zo heeft Jaguar Land Rover een website voor voertuig-eigenaren die daar de historie van hun auto kunnen inzien (https://osh.jaguar.com/ en https://osh.landrover.com/). BMW/Mini biedt de mogelijkheid om de inhoud van het digitale onderhoudsboekje met de iDrive in de auto te synchroniseren. Het autobedrijf heeft daar wel speciale diagnose-apparatuur voor nodig. Buiten deze specifieke voorbeelden: de bewuste autoconsument die weet dat zijn of haar auto een digitaal onderhoudsboekje heeft, doet er goed aan het autobedrijf daarop te attenderen. Dit kan dan voor hem of haar een print maken.” En zo eindigen we alsnog met een papieren document in de auto.