De 100.000 km voorbij: let op deze punten

Renault Kadjar 100.000 kilometertest AutoBild

Na verloop van tijd bereik je met je auto de befaamde kilometerstand van 100.000. Je auto hoeft bij een ton op de teller nog lang niet op te zijn. Gedegen onderhoud van de vakman verlengt de levensduur aanzienlijk, en voorkomen is altijd beter dan genezen. We hebben wat handige tips daarbij.

Tegenwoordig lijkt een auto bij wijze van spreken zelfs pas ingereden te zijn na 100.000 km. We zien bij onze rubriek Klokje Rond steeds meer auto’s met hogere kilometerstanden. Ze komen vaak prima door onze keuring, zelfs met een veelvoud van 100.000 km. Zeker als ze goed onderhoud hebben gehad. Toch treden bij een zekere hoge kilometerstand mechanische problemen op. Die zijn meestal niet fataal. Toch vrezen automobilisten het passeren van de symbolische 100.000 km op hun teller. 

100.000 km: pas op voor het vliegwiel

Het vliegwiel lijdt soms aan chronische kwetsbaarheid: de kleinste breuk kan leiden tot schade aan de aandrijflijn, waarbij we vooral aan de versnellingsbak denken. Zeker met het royale koppel van de nieuwste dieselblokken moet je abrupt koppelen bij het schakelen vermijden. Daarmee spaar je het mechaniek. Mocht het voorkomen: aarzel niet om een ​​specialist te raadplegen zodra je verdachte trillingen in de pedalen of bij het starten opmerkt.

100.000 km: een kwetsbare turbo

De turbocompressor is een gevoelig onderdeel van de motor. Hij moet in principe lang meegaan, maar bij hoge kilometrages kan hij gemakkelijker vastlopen of beschadigen. Negeer dan ook zeker niet het geringste ongebruikelijke gesis, blauwe rook of vermogensverlies. Om problemen te voorkomen is goed onderhoud het sleutelwoord: gebruik olie van de juiste kwaliteit. Verhoog eventueel de frequentie van olieverversingen en houd je stipt aan de door de fabrikant aanbevolen viscositeit van het smeermiddel, en vermijd korte ritten als het koud is. Laat daarbij de motor rustig op temperatuur komen als je prestaties gaat vragen. En laat de motor na een snelle rit even rustig draaien om de turbo af te laten koelen.

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

100.000 km: speciale zorg voor de injectoren

De injectoren zijn even nauwkeurig als kwetsbaar. Storingen kunnen optreden bij lekkage, ‘moeheid’, ijzervijlsel dat rond de 100.000 km aanwezig kan zijn, onzuiverheid in de brandstof of elektrische storing. Dit alles kan hoge kosten veroorzaken. Gebruik desnoods premium brandstoffen. Laat verder bij de onderhoudsbeurten het brandstoffilter controleren of vervangen.

100.000 km: let op je schokdempers

De ophanging kan tekenen van zwakte vertonen bij het naderen van 100.000 km: de wegligging vermindert dan en er kunnen sterke spanningen ontstaan op de draagarmen en kogelgewrichten van de vooras. Kijk regelmatig in de wielkasten over de banden heen om eventuele olielekkages op de schokdempers te zien. Pas op voor verdachte geluiden en een stuiterig gedrag op de weg: wacht niet met het laten controleren van je schokdempers door een specialist. Je mag trouwens verwachten dat de schokdempers langer meegaan, gemiddeld halen ze zo’n 180.000 km. Maar rijd je op wegen met veel onregelmatigheden of kom je vaak in een wijk met veel drempels, dan slijten ze aanzienlijk sneller.

Van onze partner
Op zoek naar onderdelen voor je auto?
Je kunt op merk en type zoeken bij autodoc.nl of je vult het autotype in en je vindt ze snel. Natuurlijk vind je er ook gereedschappen en onderhoudsartikelen.

100.000 km: goed airco onderhoud

Airconditioning is gebruikelijk in moderne auto's: de compressor kan het halverwege de levensduur van de auto vaak begeven. Dat heeft aanzienlijke reparatiekosten tot gevolg. Om die te vermijden, volg je het aanbevolen onderhoudsprogramma: reinigen, bijvullen met koudemiddel en regelmatig aircogebruik, zelfs in de winter. Wees voorzichtig als de temperatuur te langzaam omlaag gaat, of als de compressor veel lawaai maakt.