Dit soort auto’s kosten minder dan €1.000
Het doel van de zoektocht is een steekproef. Hoeveel auto’s die minder dan €1.000 kosten staan...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig een SUV wil. Menig hatchbackbezitter ruilt zijn auto in op zo’n hippe softroader. Een van de voordelen is de makkelijkere instap en het verhoogde (zit)comfort. We hebben de voor- en nadelen van de hatchback of SUV uitgebreid onder de loep genomen.
Ze staan steeds vaker in je straat, voor de peuterspeelzaal en bij de tennisclub: de SUV. Ze zijn razend populair en lijken de conventionelere carrosserievarianten naar de achtergrond te verdringen. Niet zo vreemd ook eigenlijk: de zware, dorstige terreinwagens van weleer zijn veranderd in veelzijdige, comfortabele alleskunners. Het is op dit moment één van de populairste autotypes op de Nederlandse markt en ze zijn in alle soorten en maten verkrijgbaar: van het B-segment tot het luxesegment. Zelfs merken als Bentley en Maserati zwichten voor de sport utility vehicle.
Waar is deze populariteit aan te danken? Ten eerste wordt het aanbod steeds groter. Nieuwe modellen als de Opel Mokka en Renault Captur maken SUV-rijden bereikbaar, aangezien deze modellen niet gek veel meer kosten dan een compacte hatchback. Doordat SUV’s steeds kleiner worden, worden ook nadelen als het meergewicht en het hogere verbruik minder zwaarwegend. Wie vandaag de dag wil upgraden naar een SUV, hoeft niet meer zo diep in de buidel te tasten als een paar jaar geleden.
Om te kijken waarom steeds meer mensen een SUV willen, hebben we onderzocht of deze overstap daadwerkelijk wat oplevert in de praktijk. Om hierachter te komen, hebben we zes SUV’s de strijd laten aangaan met een vergelijkbaar conventioneel model van hetzelfde merk met dezelfde motor. Van Audi tot Volkswagen, de vraag was steeds hetzelfde: heeft de SUV genoeg in huis om zijn meerprijs te rechtvaardigen? We hebben deze auto’s daarbij niet beoordeeld volgens onze standaard testnormen (dan zouden de SUV’s steevast verliezen), in plaats daarvan hebben we een test met criteria bedacht waarbij de voordelen van de SUV naar voren zouden moeten komen: de comfortabelere instap, het comfort voor oudere mensen en het stoerdere en modieuzere uiterlijk, hoewel dat laatste aspect uiteraard heel subjectief is. Zodoende omvat deze test vijf onderdelen, die we met punten hebben beoordeeld: uitstraling, gebruiksgemak, seniorentest, rijgedrag en kosten. De beide laatste factoren wegen in de eindbeoordeling dubbel mee. En om het bereikbaar te houden kijken we naar modellen uit 2014.
Van onze partner Koop je occasion bij auto.nl Auto.nl de meest menselijke autoverkoper. ✓ 12 maanden garantie ✓ 14 dagen bedenktermijn ✓ Thuisbezorgen mogelijk |
Smart casual en driedelig grijs
De A3 is de Golf in maatpak. Ingetogen, deftig, altijd gekleed voor de gelegenheid. Een understatement-auto die niet de aandacht trekt, zoals de Q3 dat wat meer doet. Wellicht ook omdat de priemende blik en grote grille in zijn geval wat meer in het blikveld zitten. Bovendien oogt zijn schuin aflopende achterzijde sportiever, waardoor zijn inzittenden wat jeugdiger ogen dan in de brave A3.
Frisser en brutaler: de Captur
Renaults nieuwe designlijn oogt weer fris, fruitig en Frans. Daarvan profiteert met name de Clio, die er hip uitziet, maar ook nadrukkelijk als een kleine auto. Een beetje nouvelle vague, wat ons betreft. De Captur slaagt er beter in om ondanks zijn compacte formaat volwassen te ogen, het is de gulden middenweg tussen stationwagon en SUV. Het geheim van zijn uiterlijk: hij oogt door zijn proporties als een gekrompen Nissan Qashqai.
De Kuga is een flinke jongen geworden
Designcriticus Paolo Tumminelli weet het treffend samen te vatten: “Fords Kinetic-stijl is als Nutella: de eerste lepel is lekker, vanaf de derde wordt het gewoontjes.” De Focus is zonder twijfel sportiever en goedkoper dan een Golf, maar hij oogt niet bijzonder. De Kuga heeft bij de modelwisseling flink aan uitstraling gewonnen: de neus oogt dikker, de carrosserie volwassener. Het is bijna een klassieke offroader, die de Focus alleen al door zijn hoogte en formaat in de schaduw zet.
De stationwagon ligt prettig op het netvlies
Het lijkt alsof Skoda bij de Octavia de stijlkenmerken van de hoekige Volvo-stationcars uit het verleden één op één heeft overgenomen: eenvoudige lijnen, solide zakelijkheid. Gevoelsmatig zie je hem alleen nog maar als Combi, nooit meer als hatchback. De hoekige achterzijde zorgt voor een harmonieus uiterlijk dat niet de aandacht trekt, maar wel een maximum aan praktisch gebruiksgemak biedt. Wie deze auto rijdt, heeft maling aan wat de buren erover te zeggen hebben. Het hoekige uiterlijk van de Yeti valt qua functionaliteit nauwelijks te overtreffen, maar dit is meer een geval van ‘love it or hate it’. Hij is korter dan een VW Golf en is uiteraard een flink stuk hoger – echt harmonieus is het design niet te noemen. Het is een beetje een halfslachtige SUV, geen auto waarmee je echt indruk maakt.
Behoudend design in twee formaten
Ook de zevende generatie van de Golf oogt vertrouwd, tijdloos en voorspelbaar. Het meest opvallende aan deze Volkswagen is waarschijnlijk zijn onopvallendheid. Voor de Tiguan geldt eigenlijk hetzelfde. Dat behoudende design heeft overigens ook zo zijn voordelen, want hoewel de compacte SUV al behoorlijk op leeftijd is, krijgt de tand des tijds er zoals we bij de modellen van dit merk gewend zijn maar moeilijk vat op. Nog altijd is de Tiguan een auto die hoog genoeg is om als SUV te worden aangemerkt en compact genoeg om overstappers niet af te schrikken. Alleen al het feit dat je hem minder vaak ziet dan de Golf maakt hem de moeite waard.
De SUV in het grensbereik
De 1-serie oogt volwassener en daadkrachtiger dan de eerste generatie 1-serie, maar daar lijkt hij in grote lijnen nog erg veel op. Daardoor oogt de compacte BMW ondanks zijn atletische verschijningsvorm alsof hij al negen jaar oud is. De uit 2009 stammende X1 oogt moderner. In het begin was zijn design omstreden, inmiddels is de X1 omarmd door de consument. Qua hoogte en formaat houdt hij het midden tussen een stationwagon en een SUV, deze auto laat zich niet in een hokje stoppen. En dat is misschien wel net zijn kracht.
Conclusie uitstraling
SUV’s zijn niet alleen groter dan hun conventionele tegenhangers, maar in het geval van de Kuga en de Captur ook moderner. Beide aspecten komen de uitstraling ten goede. Bovendien zorgt de grote bandbreedte tussen offroad-look (Ford) en stationwagon met hoog dak (Skoda) ervoor dat kopers in het SUV-segment zonder moeite een auto kunnen vinden die aan hun persoonlijke voorkeuren voldoet en die niet op elke straathoek staat.
Bij dit testonderdeel hebben we vooral gekeken naar de zaken die in de praktijk van alledag het verschil maken – en waar de SUV een meerwaarde zou moeten bieden. Hoe gemakkelijk verloopt het instappen? Hoe is het met het bedieningsgemak gesteld? Meten is weten, daarom hebben we van alle testkandidaten zaken als de zithoogte, de tildrempel en de breedte van de dorpels en portieren opgemeten. Ook hebben we de flexibiliteit van het interieur en de extra’s die het leven aan boord veraangenamen beoordeeld. Hiervoor hebben we sterren toegekend, die meetellen in de eindbeoordeling.
De sportieveling
De A3 bevindt zich dichter op het asfalt dan een Golf, de instap verloopt als gevolg daarvan moeizaam. Dat maakt de deftige compacte middenklasser weer goed met zijn 0,9 meter kleinere draaicirkel en de gemakkelijker te beladen bagageruimte. Het interieur is net zo flexibel en functioneel als in de Q3.
Op de troon
In de Q3 zit je elf centimeter hoger dan in de A3, wat ook het instappen vergemakkelijkt. Lange bestuurders hebben in Audi’s compacte SUV eerder het geval dat ze óp dan in de auto zitten, doordat de verstelmogelijkheden van de stoelzitting beperkt zijn. De hogere tildrempel maakt een kratje bier tot een ware plaag.
Laag boven de grond
De BMW snuffelt nog lager over de weg als de A3, wat in de dagelijkse praktijk niet bepaald handig is. De 1-serie is een genot om mee te rijden, maar qua gebruiksgemak betreft, moet je concessies doen. Wie veel bagage te vervoeren heeft, wordt gelukkiger met de praktischer ingestelde X1. Het instrumentenpaneel en de bedieningselementen zijn overigens in beide auto’s identiek.
Op halve hoogte
Op zichzelf beschouwd is de X1 geen grote auto, maar ten opzichte van de 1-serie is het een flinke jongen: hij is negen centimeter hoger dan zijn broertje. Dat zorgt voor een fijnere zitpositie, daarnaast zorgen de grote ruiten voor voldoende zicht rondom. Dat geeft een gevoel van welbevinden dat je in de 1-serie mist.
Ruimte voor verbetering
Voor een compacte middenklasser heeft de Focus zijn inzittenden best wat te bieden. Je zit goed en over het zicht rondom valt evenmin te klagen, maar de stortvloed aan schakelaars op het dashboard zorgt nog altijd voor verwarring. Gelukkig pakt Ford dat bij de aanstaande facelift aan. Of dat ook zal gelden voor het moeizame beladen en de slechte flexibiliteit is nog maar de vraag.
Ruimte in overvloed
De Kuga oogt niet alleen dik, hij zet ook flink wat kilo’s op de weegschaal. Je zit 15 centimeter hoger dan in de Focus, de instap is dankzij de enorme portieren heel eenvoudig. Ook het beladen verloopt gemakkelijker dankzij de nagenoeg vlakke laadvloer. Airconditioning, cruise control en een elektrische handrem zijn standaard aan boord in Fords compacte SUV.
Een beetje te compact
De Clio is in de stad dankzij zijn compacte formaat lekker handzaam, maar het beladen kost de nodige inspanning en je zit erg laag, wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt. De bagageruimte is niet al te groot en heeft een onhandige vorm, daarnaast is alleen de leuning van de achterbank om te klappen. Tot overmaat van ramp is de draaicirkel groot en de flexibiliteit beperkt.
Hoger is beter
De hoog op de poten staande Clio-afgeleide zet de bedieningselementen, de instrumenten en het zitmeubilair letterlijk op een hoger niveau, wat het dagelijkse gebruiksgemak ten goede komt. De inzittenden zitten beter en zien meer, de bagageruimte scoort punten met een vlakke laadvloer en hij is dankzij de praktische handgreep goed toegankelijk.
Octavia in topvorm
De grote stationwagon is 44 centimeter langer dan de Yeti, heeft meer bagageruimte te bieden en het beladen is dankzij de lage tildrempel eenvoudiger. Het is ook de modernere auto van de twee (met de techniek en de opties van de huidige Golf), voorin is het echter een standaard compacte middenklasser met een lage instap.
Kleiner maar hoger
De Yeti is in tegenstelling tot wat bij onze andere duo’s het geval is korter dan zijn conventionele familielid. Toch biedt hij alle voordelen van een SUV: een comfortabelere instap, een beter zicht rondom en een verschuifbare achterbank (die je zelfs uit kunt bouwen)
Lager en handzamer
De Golf is niet alleen korter dan zijn SUV-broer, zijn draaicirkel is ook een halve meter kleiner. En dat is in de stad een zegen. Daar staat tegenover dat je anderhalve etage lager zit (16 centimeter) en de kleinere portieren maken het instappen er niet makkelijker op.
Meer flexibiliteit, meer comfort
De Tiguan scoort vooral punten met zijn flexibeler in te delen achtercompartiment: je kunt de achterbank verschuiven of de leuning ervan verstellen om meer ruimte voor bagage te creëren. Bij de Golf is dat niet mogelijk. Nadeel: de tildrempel van de bagageruimte is elf centimeter hoger dan bij de Golf.
Gebruiksgemak
Een duidelijke overwinning voor de SUV: als het om instappen, beladen en zitcomfort gaat, hebben de hoge modellen simpelweg meer te bieden. Hun carrosserievorm biedt bovendien plek aan een flexibeler in te delen bagageruimte, terwijl de hogere prijs zich vaak ook vertaalt in een betere uitrusting. Met de nadelen van het SUV-concept wordt je in de stad geconfronteerd: de hatchbacks en stationwagons zijn handzamer en hebben minder plek nodig bij het parkeren.
Er komt een moment in het leven dat het comfort van auto’s het enige is dat er nog toe doet. Wie een slechte rug heeft, maalt immers niet om sportiviteit. Dan gaat het erom dat je comfortabel kunt instappen, eenvoudig de gordel om kunt doen en eenvoudig weer uit de auto kunt komen. Daarom zijn SUV’s zo populair bij oudere mensen. Om te kijken of ze de geclaimde voordelen ook waarmaken, hebben we gelegenheidstester Mona (62) uitgenodigd om alle auto’s aan een praktijktest te onderwerpen.
Mona’s gezicht spreekt boekdelen. “Dit zou mijn auto zijn!”, zegt ze glimlachend. Eigenlijk is ze niet echt een SUV-type, ze rijdt zelf in een BMW 3-serie. Maar na onze instaptest is ze erg onder de indruk van de Yeti, vanwege zijn brede portieren en de hoge zitpositie. In recordtijd is de 62-jarige in en uit de Skoda gestapt: “Heerlijk, echt een weldaad.” De Octavia weet daarentegen geen indruk te maken op haar, hoofdschuddend stapt ze uit de Tsjechische stationwagon.
Om de voordelen van een SUV te kunnen beoordelen, hebben we een situatie uit de praktijk nagebootst: een oudere persoon die instapt, de gordel omdoet en even later weer uitstapt. Hoeveel tijd vergt dat? En welke aspecten van onze twaalf testkandidaten zorgen bij Mona voor irritatie? De compacte hatchbacks scoren weinig punten bij haar. “Deze is zelfs nog lager dan de Audi”, klaagt ze over de BMW 1-serie. “Hoe moet ik door deze deuropening kruipen? Ik ben geen acrobaat!” Onze gasttester spreekt klare taal. “Als je wat steviger gebouwd bent, dan zit de gordel van de A3 te strak en het uitstappen verloopt bij de Focus moeizaam. Ze wijst naar het voluptueuze dashboard van de Focus, dat de deuropening kleiner maakt.
Is er dan helemaal geen hatchback die haar bevalt? Nou, de Golf kan de toets der kritiek aardig doorstaan, over het algemeen echter neemt het in- en uitstappen bij de SUV’s minder tijd in beslag. In het geval van de beide Audi’s – de A3 en de Q3 – scheelt het zelfs meer dan drie seconden. Dat zal zeker bijdragen aan het feit dat ze zich prettig voelt in de Q3. Niet alleen zit er bij de instap niets in de weg, ook het overzicht valt bij haar in de smaak. Mona is blij!
Toch stelt ze vast dat er onderling een hoop verschil is bij de SUV’s. De imposante Kuga vindt Mona eigenlijk té hoog, de zithoogte doet aan die van klassieke terreinwagens denken. Ze heeft geen zin om zichzelf omhoog te hijsen tijdens het instappen. De instaptest vergt dan ook bij geen enkele SUV zoveel tijd – slechts een halve seconde minder dan bij de Focus. Bij het uitstappen stoot ze ook nog eens haar hoofd, ondanks de grote deuren geen topresultaat voor de Kuga dus. Nee, dan heeft ze toch liever de ver openslaande deuren van de Tiguan of de riante interieurbreedte van de Yeti. De hoge ramen van Skoda’s SUV zorgen voor een uitstekend ruimtegevoel. En wat vindt ze van de Captur, die qua hoogte tussen een SUV en een hatchback in zit? “Hij is absoluut veel comfortabeler als de Clio, hier zou ik aan kunnen wennen”, vindt Mona, terwijl er weer een glimlach op haar gezicht verschijnt. Er gaat niets boven een comfortabele auto, zo blijkt maar weer.
Zeker, dit is een subjectieve test. Maar wel eentje waarvan de resultaten niets aan duidelijkheid te wensen overlaten. Zo wordt niet alleen duidelijk dat onze tester steevast minder tijd nodig heeft om in en uit een SUV te stappen, ook voelt ze zich prettiger in deze auto’s. De grotere deuren, het betere zicht en het ruimere interieur zorgen voor een gevoel van welbevinden.
Van onze partner Besparen op je autoverzekering? Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering |
SUV’s zijn per definitie zwaar, sloom en dorstig? Nee, die vlieger gaat niet meer op. Zo weegt de Renault Captur slechts 64 kilo meer dan een Clio en hij verbruikt in de praktijk elke honderd kilometer maar een halve liter brandstof extra. Niet zo vreemd ook eigenlijk, aangezien het onderhuids feitelijk dezelfde auto’s zijn. Dat soort besparingsstrategieën zullen we overigens steeds vaker gaan zien. En dat spreekt in het voordeel van de SUV, want de Captur heeft een harmonieuzere vering en legt zijn inzittenden meer in de watten dan zijn neefje. Daar willen steeds meer kopers best wat extra voor betalen. Ze willen niet alleen hoger zitten, maar ook comfortabeler.
Zo geven de Kuga en de Tiguan hun inzittenden een relaxter gevoel dan de opponenten uit eigen huis, de Focus en de Golf. De hogere zitpositie stimuleert een relaxte rijstijl, zonder dat de hoge bouw compromissen vergt op het gebied van actieve veiligheid. De SUV’s remmen met uitzondering van de BMW X1 net zo goed en standvastig als hun conventionele familieleden. Het vooroordeel van wiebelige, topzware lobbessen is dan ook niet meer dan een vooroordeel. Maar de wetten van de fysica kun je uiteraard niet buitenspel zetten. Wie graag wat harder rijdt, kan het beste een conventionele compacte auto kopen. Je zit dichter bij de weg en door het lagere zwaartepunt is de rijdynamiek wel degelijk wat beter voor elkaar. Ten opzichte van een SUV met een vergelijkbaar motorvermogen krijg je met een hatchback, sedan of stationwagon de vlottere, dynamischer rijdende auto. Het beste voorbeeld daarvan is de Golf, die de Tiguan wat brandstofverbruik en topsnelheid het nakijken geeft en elke 100 kilometer een volle liter minder diesel opslokt. Akkoord, de SUV maakt gebruik van oudere VW-techniek, daardoor valt het verschil zo groot uit. De volgende generatie Tiguan presteert zonder twijfel beter op deze vlakken. Met name bij de SUV’s worden qua techniek grote stappen gezet tegenwoordig.
Sommige SUV’s hebben zelfs de ambitie om een sporter te zijn, zoals de Audi Q3 en de BMW X1. Het zijn beide echter slechte voorbeelden, aangezien hun onderstellen een overdreven straffe afstelling hebben, waardoor hun inzittenden op slechte wegen er flink van langs krijgen. BMW is wakker geworden en geeft zijn SUV sinds de facelift van twee jaar geleden een minder stevig afgesteld onderstel mee.
En hoe zit het dan met de vierwielaandrijving, de terreincapaciteiten en het trekgewicht? Welnu, de eerste twee aspecten spelen bij de compacte SUV’s een ondergeschikte rol. Wat het trekgewicht betreft: de SUV’s kunnen met uitzondering van de Captur en de Yeti weliswaar zwaardere aanhangers trekken, maar het verschil is niet groot genoeg om een doorslaggevend argument voor de aanschaf te vormen. Wie op zoek is naar een werkpaard, kan beter een traditionele terreinwagen kopen.
Bij dit testonderdeel staan de prestaties, het rijcomfort, de sportiviteit en het veiligheidsniveau centraal. De SUV’s zijn zwaarder en dorstiger, dat staat als een paal boven water. Een conventionele compacte auto is met een identiek motorvermogen vlottere en sportiever dan zijn SUV-evenknie, maar de verschillen worden kleiner. Hoe compacter en moderner het model (zie Clio en Captur), hoe kleiner de afwijkingen.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, zo’n SUV, maar loopt dat niet flink in de papieren? Om te kijken of de SUV inderdaad fors duurder is dan een hatchback of stationwagon, hebben we bij dit testonderdeel gekeken naar prijs en afschrijving, eventuele uitrustingsverschillen en de bijtellingspercentages die zakelijke gebruikers voor deze auto’s moeten betalen. Ook het fabrieksverbruik van alle kandidaten hebben we meegenomen in deze beoordeling.
Over het algemeen kunnen we stellen dat SUV’s een wat dikkere portemonnee vergen dan een hatchback of een stationwagon, met name door het wat hogere verbruik. Toch hoeft de SUV niet automatisch duurder te zijn, want de absolute restwaarden liggen in bijna alle vergelijkingen bij de SUV hoger. Uitzondering is Skoda, waar je minder op een Octavia afschrijft dan op een Yeti. Door de lagere afschrijving van een SUV wordt de hogere aanschafprijs weer deels gecompenseerd. Ook is de standaarduitrusting vaak wat uitgebreider.
Loont de overstap? In ieder geval wel als het een moderne, betaalbare SUV betreft zoals de hippe Captur, de grootste verrassing van deze test. De Renault is niet alleen een chic, veelzijdig alternatief voor hatchbacks uit het B-segment, maar ook een waardige tegenhanger van bijvoorbeeld de Golf. Voorlopig zal de vraag naar compacte SUV’s dus nog wel even blijven stijgen. In deze grote vergelijkende test gaat drie keer een SUV er met de beker vandoor, terwijl de oudere Yeti en Tiguan hun meerdere moeten erkennen in de Octavia en de Golf. Hun opvolgers staan al in de startblokken – en hun kopers vermoedelijk ook.
Audi | BMW | Ford | Renault | Skoda | Volkswagen | |||||||
A3 | Q3 | 1-serie | X1 | Focus | Kuga | Clio | Captur | Octavia | Yeti | Golf | Tiguan | |
Uitstraling | 3/5 | 4/5 | 3/5 | 4/5 | 2/5 | 4/5 | 1/5 | 3/5 | 4/5 | 2,5/5 | 3/5 | 4/5 |
Gebruik | 3/5 | 3/5 | 2,5/5 | 4,5/5 | 1/5 | 4/5 | 0,5/5 | 4,5/5 | 3,5/5 | 5/5 | 4/5 | 4/5 |
Seniorentest | 2/5 | 4/5 | 1/5 | 4/5 | 1,5/5 | 2/5 | 1,5/5 | 3/5 | 2,5/5 | 4/5 | 3,5/5 | 4,5/5 |
Rijgedrag | 4,5/5 | 3,5/5 | 4/5 | 3/5 | 4/5 | 2,5/5 | 3/5 | 2,5/5 | 4,5/5 | 3/5 | 4,5/5 | 3,5/5 |
Kosten | 3/5 | 3/5 | 3,5/5 | 2,5/5 | 3,5/5 | 3/5 | 3,5/5 | 3,5/5 | 4/5 | 3/5 | 3,5/5 | 2,5/5 |
Ttoaal sterren | 15,5 | 17,5 () | 14,0 | 18,0 | 12,0 | 15,5 | 9,5 | 16,5 | 18,5 | 17,5 | 18,5 | 18,5 |
Winnaar SUV | Winnaar SUV | Winnaar SUV | Winnaar SUV | Winnaar Stationwagon | Onbeslist |
Het doel van de zoektocht is een steekproef. Hoeveel auto’s die minder dan €1.000 kosten staan...
Je kunt in het aanbod van gebruikte auto’s tot €1.000 een breed aanbod verwachten. Alles naar...
Opvallend daarbij is dat tussen de lijst met onbetrouwbare tweedehands auto's vooral premium...
Volkswagen Golf VR6 Volkswagen deed het toch maar even: een zescilinder in een Golf hangen....
De E-klasse van Mercedes-Benz is van oudsher de ‘middenmaat’ van het merk. En tegelijkertijd...
In vergelijking met de nieuwste Tucson, die opvalt door zijn zeer originele styling, lijkt...
De prijzen van gebruikte auto's zijn de afgelopen twee jaar aanzienlijk gestegen. In september...
Dat een viercilinder ook uitstekend in staat is om het hart sneller te laten kloppen en zodoende...
De A-klasse van Mercedes-Benz is geen seniorenauto meer, maar hij wás het bij de eerste twee...
Ook al heb je een gezin van vijf personen, dan zit je in een reguliere auto al vlug krap en...
De Hyundai i20, gelanceerd in 2009, is een Koreaanse compacte auto waarvan intussen de derde...
Er zijn intussen zeven versies van de BMW 3-serie. De fabriekscodes zijn echter niet opeenvolgend,...
Welke generatie je ook kiest als tweedehands Ford Focus, hij rijdt gewoon verschrikkelijk...
Je kunt er zo twintig procent bij optellen, al is het met de WLTP-verbruikscyclus een stuk...
De Hyundai Kona, die in 2017 op de autosalon van Frankfurt zijn vuurdoop beleefde en drie...
BMW arriveerde relatief laat in de markt voor premium compacts. Goed, het merk bood al een...
Als je ‘in de markt’ bent voor een SUV en de afgelopen maanden hebt geprobeerd er een nieuw...
Voor we met de C-Klasse gaan beginnen, moeten we ook even aandacht besteden aan het model...
Helemaal blij was ze met haar nieuwe auto. Caroline was als een blok gevallen voor de sportieve...
Iets meer dan tien mille is natuurlijk een boel geld, maar geen ongebruikelijk bedrag voor...
De Citroën C5 Aircross heeft inmiddels een vrij grote schare liefhebbers. Zijn zeer herkenbare...
Kijk! Van een oud baasje geweest die er alleen zijn boodschappen mee deed en er zondags mee...
De Britten hebben een historie opgebouwd op het gebied van onderzoek naar betrouwbaarheid...
In het voorjaar van 2012 breidde Dacia zijn aanbod uit met de Lodgy. Dat is een MPV die destijds...
We moeten eerlijk zeggen dat we af en toe ook even het overzicht kwijt zijn door de enorme...
Maar zo’n nieuwe … Misschien is het de smetteloze glans, de nieuwe technologie of de geur...
De Audi A4 is een Duitse sedan of stationwagon (Avant), gelanceerd in 1994 om te concurreren...
De Citroën C3 Aircross staat als comfortabel bekend. De Fransman koppelt praktische inzetbaarheid...
De Mercedes-Benz A-klasse verscheen in 1997 als kleine MPV op de markt. De tweede generatie...
Met het bereiken van een gevorderde leeftijd en een hogere kilometerstand moet je bij praktisch...
Het grootste aanbod vind je wel van de Clio’s van de vierde serie, die tussen 2012 en 2018...
Het trio markeerde het begin van een lange samenwerking tussen PSA (Peugeot-Citroën) en Toyota:...
Audi heeft de A3 sinds 1996 meermaals ingrijpend herzien. Met name zijn uitstraling en hoge...
De Audi A1 verscheen in 2010, waarna in 2018 een ingrijpende vernieuwingsronde volgde en de...
De Renault Kangoo II is een nieuwe weg ingeslagen. Hij is gebouwd op het platform van de Renault...
Ondanks een niet al te succesvolle carrière is de Renault Kadjar tweedehands in redelijke...
Als je wilt dat je auto lang meegaat, moet je hem regelmatig onderhouden. Het beste ben je...
In 2013 onthulde Peugeot de tweede generatie van de 308. Verdwenen zijn de kolossale, op de...
Als je kijkt naar een tweedehands auto, dan wil je voor een aantrekkelijke prijs een goede...
Natuurlijk moet je dan beginnen met je verwachtingen bij te stellen, want iets heel spectaculairs...
Bij de presentatie van de Dacia Duster in 2010 viel de SUV meteen op: praktisch en veelzijdig,...
De Seat Arona is de avontuurlijke broer van de Seat Ibiza. De compacte SUV kun je beschouwen...
De Mercedes-Benz GLA moest de succesvolle BMW X1 tegenwicht bieden. In ons land staat de GLA...
De grootste revolutie van de Micra-levensloop ligt net achter ons, maar de overgang van het...
Eigenlijk kun je al starten met het huiswerk vooraf. In een advertentie krijg je al een eerste...
De keuze van je volgende auto hangt voor het grootste deel af van het budget en persoonlijke...
Je koopt een nieuwe of tweedehands auto. Spannend, zo’n grote aankoop! Het is belangrijk dat...
Als het gaat om auto’s met karakter, dan ben je in de jaren ‘90 op je wenken bediend. Er waren...
Autorijden in dit land is duur. Sommige mensen vinden het veel te duur. Hoe kun je die kosten...
Wat haal je je op de hals als je een auto koopt van een Engels merk als MG Rover dat al jaren...
Het is vaak een dilemma, als je een nieuwe auto koopt: wat doe je met je huidige auto? Er...
Het afscheid nemen van je auto is altijd een bijzonder moment. Bij een verkoopservice telt...
Mazda 2 als Toyota Yaris Toyota houdt er een wat bijzonder beleid op na als het om de Yaris...
Een V12 leek destijds verplichte kost voor supercars uit de jaren '90. .De uitzonderingen...
Als je in deze prijsklasse rondkijkt, dan moet je jezelf realiseren dat de auto’s vaak rond...
Velen beschouwen hem als het lekkerste pakketje van BMW. Het verbaast dan ook niets dat dit...
Je oriënteert je op een occasion en je wilt natuurlijk wel een goede tweedehands auto kopen....
Om met meer dan drie kinderen of vrienden te reizen, kom je met vijf zitplaatsen vaak nét...
Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig een SUV wil, maar wat is daar eigenlijk de achterliggende...
Het juiste model en type carrosserie kiezen, onderhandelen over de prijs, kopen/verkopen aan...
In de jaren 80 en 90 was het eigenlijk vrij normaal dat mensen in een buitendienstfunctie...
Als je nu voor de aanschaf van een tweedehands diesel staat, dan kun je daar goed over twijfelen....
Als bron voor dit onderzoek nemen we het aanbod van de AutoWeek Occasionzoeker. Daarin staan...
Een hoog gewicht, veel ruimteverlies, traag, soms storingsgevoelig en vaak netvlies-teisterende...
In sommige gevallen is het een dilemma, zullen we kijken naar een tweedehands of een nieuwe...
Slechts ééntje vinden we er, op het parkeerterrein van de BMW-dealer in Zwolle. Een zwarte...
Er zijn verschillende vormen van garantie op een occasion. Als je particulier een tweedehands...
Met de komst van de Model S in 2013 is het Tesla gelukt om elektrisch rijden in één klap begerenswaardig...
Chevrolet Corvette C4 ZR-1: Met de hulp van nieuwe vrienden De Chevrolet Corvette C4 kennen...
Tesla is een merk dat steeds populairder wordt. Het krijgt bestellingen over de hele wereld....
Voor je volgende auto heb je veel wensen. En wat is het leuk om in de zomer met de wind door...
Bij de aanschaf van een tweedehands elektrische SUV moet je met een aantal zaken rekening...
Dat is toch een mooie droom? Een eigen cabriolet, om op zonnige dagen met de haren in de wind...
Wat is mijn budget? Grote kans dat er al heel wat auto’s af vallen als je berekent wat je...
Moet je na vele jaren of slechts een paar maanden van auto wisselen of wil je eenvoudig een...
Een onderhoudsboekje hoort bij een auto. Er staat veel informatie in en als het goed is wordt...
Hoe lang heb je de auto in bezit? (controleer met de Kentekencheck) Iemand die een auto slechts...
Een heel schone motor kan er juist op duiden dat die net met de hogedrukspuit is schoongemaakt...
Maar ook als je zelf goed op de hoogte bent, is het handig een extra paar ogen mee te nemen....
Over alles wat je koopt moet je btw betalen, dus ook over een auto. Dat is 21%. Bedrijven...
Je kunt een occasion wel of niet particulier kopen vanwege de prijs. Bij een particulier ben...
Als je denkt dat je naar de dealer moet gaan voor een nieuwe auto, laat je veel kansen liggen....
Op de gebruikte markt is inmiddels ook genoeg te vinden, al hebben die modellen wel een beetje...
Een eerste indruk van een auto krijg je al bij het exterieur van de occasion. Maar zijn er...
Kijk ook voor een proefrit met een tweedehands auto onder de motorkap. Hoe staat het met de...
We gaan er hier van uit dat je zelf de auto gaat bekijken. Draag oude kleren, want je gaat...
Als je denkt aan een zuinige tweedehands auto, dan denk je waarschijnlijk meteen aan een kleine...
Doe eens een gok: hoeveel SUV- en MPV-achtigen zijn er verkrijgbaar? Ter redactie gokten we...
Als je een tweedehands auto bij een garage koopt, of zelfs bij een merkdealer, heeft dat enkele...
De SUV, die tegenwoordig helemaal mode wordt gemaakt, is helemaal niet zo populair als je...
Het is een mooi moment, als iemand tijd maakt voor een bezichtiging en proefrit van je auto....
Het mag voor de hand liggen, maar auto’s met een hoge instap als een MPV en een SUV vinden...
Laten we om te beginnen de spreekwoordelijke open deur intrappen: Nederland is geen sedanland....
De Volkswagen Golf Het is een klassenloos model: je kunt er overal mee voor komen rijden....
De huidige Europese uitstootnormen voor verbrandingsmotoren zijn voor zowel diesel- als benzineauto’s...
Zelf een auto verkopen is nogal wat werk. Je moet nadenken over de tekst van je advertentie,...
Stoerdere bumpers en dakrails, een grovere grille, een badge op de achterklep, 2,6 centimeter...
Een elektrische auto is vaak kostbaar om nieuw te kopen, zo is het idee. Je kunt natuurlijk...
Tijdens bijvoorbeeld de dieselcrisis zijn tal van moeilijk verkoopbare diesels op enorme parkeerplaatsen...
Het terugdraaien van de kilometerteller kan voor een verkoper lucratief zijn. Immers: mensen...
Het is natuurlijk als je een nieuwe auto bestelt: daarop moet je even wachten. En dat ‘even’...
De nummers 1 tot en met 50, de kleinste SUV’s tot en met de Opel Grandland X zijn beschreven...
Die leuke kleine auto’s in de jaren ‘90 rijden bovendien nog steeds. Je kunt ze voor een zacht...
Het leuke is dat deze zonnige roadsters uit de jaren ‘90 nog goed verkrijgbaar zijn! De kop...
In 1996 verraste Mercedes-Benz de wereld met de SLK, een tweezits roadster met een schijnbaar...
Is de angst voor een hoge kilometerstand terecht? En wat is een hoge kilometerstand? Is 200.000...
Andere merken dan Porsche doen vaak hun best om ook een mooie, sportieve auto op de markt...
Sommige merken geven langere fabrieksgarantie dan de verplichte twee jaar op een nieuwe auto....
De auto’s op deze pagina zijn echte cultauto's, bijzondere exemplaren en je zult er een bijzondere...
Slechts enkele Duitse modellen, zoals de C-klasse, de Passat en de 3-serie, scoren tegenwoordig...
Van koppelkoning tot paria: de val van de reputatie van de ooit zo populaire dieselmotor was...
Als we het hebben over de middenklassers uit de jaren ‘90, dan kom je uit bij een variatie...
De hot hatch is een snelle auto die een hatchback-vorm heeft. Dat beeld staat snel op je netvlies....
Zo ongeveer iedere autoliefhebber struint met grote regelmaat rond op één van de vele occasionsites...
Als je je auto gaat overschrijven naar de nieuwe eigenaar, dan heb je de volgende zaken nodig...