Vergelijking: beter een hatchback of SUV?

Vergelijking hatchback - SUV

Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig een SUV wil. Menig hatchbackbezitter ruilt zijn auto in op zo’n hippe softroader. Een van de voordelen is de makkelijkere instap en het verhoogde (zit)comfort. We hebben de voor- en nadelen van de hatchback of SUV uitgebreid onder de loep genomen.

Ze staan steeds vaker in je straat, voor de peuterspeelzaal en bij de tennisclub: de SUV. Ze zijn razend populair en lijken de conventionelere carrosserievarianten naar de achtergrond te verdringen. Niet zo vreemd ook eigenlijk: de zware, dorstige terreinwagens van weleer zijn veranderd in veelzijdige, comfortabele alleskunners. Het is op dit moment één van de populairste autotypes op de Nederlandse markt en ze zijn in alle soorten en maten verkrijgbaar: van het B-segment tot het luxesegment. Zelfs merken als Bentley en Maserati zwichten voor de sport utility vehicle

Hierdoor wint de SUV aan populariteit

Waar is deze populariteit aan te danken? Ten eerste wordt het aanbod steeds groter. Nieuwe modellen als de Opel Mokka en Renault Captur maken SUV-rijden bereikbaar, aangezien deze modellen niet gek veel meer kosten dan een compacte hatchback. Doordat SUV’s steeds kleiner worden, worden ook nadelen als het meergewicht en het hogere verbruik minder zwaarwegend. Wie vandaag de dag wil upgraden naar een SUV, hoeft niet meer zo diep in de buidel te tasten als een paar jaar geleden. 

Om te kijken waarom steeds meer mensen een SUV willen, hebben we onderzocht of deze overstap daadwerkelijk wat oplevert in de praktijk. Om hierachter te komen, hebben we zes SUV’s de strijd laten aangaan met een vergelijkbaar conventioneel model van hetzelfde merk met dezelfde motor. Van Audi tot Volkswagen, de vraag was steeds hetzelfde: heeft de SUV genoeg in huis om zijn meerprijs te rechtvaardigen? We hebben deze auto’s daarbij niet beoordeeld volgens onze standaard testnormen (dan zouden de SUV’s steevast verliezen), in plaats daarvan hebben we een test met criteria bedacht waarbij de voordelen van de SUV naar voren zouden moeten komen: de comfortabelere instap, het comfort voor oudere mensen en het stoerdere en modieuzere uiterlijk, hoewel dat laatste aspect uiteraard heel subjectief is. Zodoende omvat deze test vijf onderdelen, die we met punten hebben beoordeeld: uitstraling, gebruiksgemak, seniorentest, rijgedrag en kosten. De beide laatste factoren wegen in de eindbeoordeling dubbel mee. En om het bereikbaar te houden kijken we naar modellen uit 2014.

Van onze partner
Koop je occasion bij auto.nl
Auto.nl de meest menselijke autoverkoper.
✓ 12 maanden garantie ✓ 14 dagen bedenktermijn ✓ Thuisbezorgen mogelijk

Dit hebben we getest

  • Uitstraling: Welke auto maakt de meeste indruk? Bij dit testonderdeel gaat het om uiterlijk, imago en exclusiviteit
  • Gebruiksgemak: Instappen, zitten, inladen, flexibiliteit, bediening: biedt de SUV daadwerkelijk een meerwaarde?
  • Seniorentest: Gelegenheidstester Mona (62) heeft de in- en uitstap van onze testkandidaten gecheckt – welke auto’s ontzien de rug het meest?
  • Rijgedrag: Bij dit testonderdeel hebben we de prestaties, de rijdynamiek en het comfort van de SUV’s en hun conventionele tegenhangers met elkaar vergeleken.
  • Kosten: De SUV is duurder, zoveel is duidelijk. Maar hoeveel meer? We hebben het voor je uitgerekend.

1. Uitstraling: hoger oogt indrukwekkender

Smart casual en driedelig grijs

De A3 is de Golf in maatpak. Ingetogen, deftig, altijd gekleed voor de gelegenheid. Een understatement-auto die niet de aandacht trekt, zoals de Q3 dat wat meer doet. Wellicht ook omdat de priemende blik en grote grille in zijn geval wat meer in het blikveld zitten. Bovendien oogt zijn schuin aflopende achterzijde sportiever, waardoor zijn inzittenden wat jeugdiger ogen dan in de brave A3.

  • Audi A3 3 van vijf sterren
  • Audi Q3 4 van vijf sterren

Frisser en brutaler: de Captur

Renaults nieuwe designlijn oogt weer fris, fruitig en Frans. Daarvan profiteert met name de Clio, die er hip uitziet, maar ook nadrukkelijk als een kleine auto. Een beetje nouvelle vague, wat ons betreft. De Captur slaagt er beter in om ondanks zijn compacte formaat volwassen te ogen, het is de gulden middenweg tussen stationwagon en SUV. Het geheim van zijn uiterlijk: hij oogt door zijn proporties als een gekrompen Nissan Qashqai.

  • Renault Clio 1 van vijf sterren
  • Renault Captur 3 van vijf sterren

De Kuga is een flinke jongen geworden

Designcriticus Paolo Tumminelli weet het treffend samen te vatten: “Fords Kinetic-stijl is als Nutella: de eerste lepel is lekker, vanaf de derde wordt het gewoontjes.” De Focus is zonder twijfel sportiever en goedkoper dan een Golf, maar hij oogt niet bijzonder. De Kuga heeft bij de modelwisseling flink aan uitstraling gewonnen: de neus oogt dikker, de carrosserie volwassener. Het is bijna een klassieke offroader, die de Focus alleen al door zijn hoogte en formaat in de schaduw zet.

  • Ford Focus 2 van vijf sterren
  • Ford Kuga 4 van vijf sterren

De stationwagon ligt prettig op het netvlies

Het lijkt alsof Skoda bij de Octavia de stijlkenmerken van de hoekige Volvo-stationcars uit het verleden één op één heeft overgenomen: eenvoudige lijnen, solide zakelijkheid. Gevoelsmatig zie je hem alleen nog maar als Combi, nooit meer als hatchback. De hoekige achterzijde zorgt voor een harmonieus uiterlijk dat niet de aandacht trekt, maar wel een maximum aan praktisch gebruiksgemak biedt. Wie deze auto rijdt, heeft maling aan wat de buren erover te zeggen hebben. Het hoekige uiterlijk van de Yeti valt qua functionaliteit nauwelijks te overtreffen, maar dit is meer een geval van ‘love it or hate it’. Hij is korter dan een VW Golf en is uiteraard een flink stuk hoger – echt harmonieus is het design niet te noemen. Het is een beetje een halfslachtige SUV, geen auto waarmee je echt indruk maakt.

  • Skoda Octavia 4 van vijf sterren
  • Skoda Yeti 2,5 van vijf sterren

Behoudend design in twee formaten

Ook de zevende generatie van de Golf oogt vertrouwd, tijdloos en voorspelbaar. Het meest opvallende aan deze Volkswagen is waarschijnlijk zijn onopvallendheid. Voor de Tiguan geldt eigenlijk hetzelfde. Dat behoudende design heeft overigens ook zo zijn voordelen, want hoewel de compacte SUV al behoorlijk op leeftijd is, krijgt de tand des tijds er zoals we bij de modellen van dit merk gewend zijn maar moeilijk vat op. Nog altijd is de Tiguan een auto die hoog genoeg is om als SUV te worden aangemerkt en compact genoeg om overstappers niet af te schrikken. Alleen al het feit dat je hem minder vaak ziet dan de Golf maakt hem de moeite waard.

  • Volkswagen Golf 3 van vijf sterren
  • Volkswagen Tiguan 4 van vijf sterren

De SUV in het grensbereik

De 1-serie oogt volwassener en daadkrachtiger dan de eerste generatie 1-serie, maar daar lijkt hij in grote lijnen nog erg veel op. Daardoor oogt de compacte BMW ondanks zijn atletische verschijningsvorm alsof hij al negen jaar oud is. De uit 2009 stammende X1 oogt moderner. In het begin was zijn design omstreden, inmiddels is de X1 omarmd door de consument. Qua hoogte en formaat houdt hij het midden tussen een stationwagon en een SUV, deze auto laat zich niet in een hokje stoppen. En dat is misschien wel net zijn kracht.

  • BMW 1-serie 3 van vijf sterren
  • BMW X1 4 van vijf sterren

Conclusie uitstraling

SUV’s zijn niet alleen groter dan hun conventionele tegenhangers, maar in het geval van de Kuga en de Captur ook moderner. Beide aspecten komen de uitstraling ten goede. Bovendien zorgt de grote bandbreedte tussen offroad-look (Ford) en stationwagon met hoog dak (Skoda) ervoor dat kopers in het SUV-segment zonder moeite een auto kunnen vinden die aan hun persoonlijke voorkeuren voldoet en die niet op elke straathoek staat.

2. Gebruiksgemak: ruimte voor comfort

Bij dit testonderdeel hebben we vooral gekeken naar de zaken die in de praktijk van alledag het verschil maken – en waar de SUV een meerwaarde zou moeten bieden. Hoe gemakkelijk verloopt het instappen? Hoe is het met het bedieningsgemak gesteld? Meten is weten, daarom hebben we van alle testkandidaten zaken als de zithoogte, de tildrempel en de breedte van de dorpels en portieren opgemeten. Ook hebben we de flexibiliteit van het interieur en de extra’s die het leven aan boord veraangenamen beoordeeld. Hiervoor hebben we sterren toegekend, die meetellen in de eindbeoordeling.

De sportieveling

De A3 bevindt zich dichter op het asfalt dan een Golf, de instap verloopt als gevolg daarvan moeizaam. Dat maakt de deftige compacte middenklasser weer goed met zijn 0,9 meter kleinere draaicirkel en de gemakkelijker te beladen bagageruimte. Het interieur is net zo flexibel en functioneel als in de Q3.

Op de troon

In de Q3 zit je elf centimeter hoger dan in de A3, wat ook het instappen vergemakkelijkt. Lange bestuurders hebben in Audi’s compacte SUV eerder het geval dat ze óp dan in de auto zitten, doordat de verstelmogelijkheden van de stoelzitting beperkt zijn. De hogere tildrempel maakt een kratje bier tot een ware plaag.

  • Audi A3 Sportback 3 van vijf sterren
  • Audi Q3 3 van vijf sterren

Laag boven de grond

De BMW snuffelt nog lager over de weg als de A3, wat in de dagelijkse praktijk niet bepaald handig is. De 1-serie is een genot om mee te rijden, maar qua gebruiksgemak betreft, moet je concessies doen. Wie veel bagage te vervoeren heeft, wordt gelukkiger met de praktischer ingestelde X1. Het instrumentenpaneel en de bedieningselementen zijn overigens in beide auto’s identiek.

Op halve hoogte

Op zichzelf beschouwd is de X1 geen grote auto, maar ten opzichte van de 1-serie is het een flinke jongen: hij is negen centimeter hoger dan zijn broertje. Dat zorgt voor een fijnere zitpositie, daarnaast zorgen de grote ruiten voor voldoende zicht rondom. Dat geeft een gevoel van welbevinden dat je in de 1-serie mist.

  • BMW 1-serie 2,5 van vijf sterren
  • BMW X1 4,5 van vijf sterren

Ruimte voor verbetering

Voor een compacte middenklasser heeft de Focus zijn inzittenden best wat te bieden. Je zit goed en over het zicht rondom valt evenmin te klagen, maar de stortvloed aan schakelaars op het dashboard zorgt nog altijd voor verwarring. Gelukkig pakt Ford dat bij de aanstaande facelift aan. Of dat ook zal gelden voor het moeizame beladen en de slechte flexibiliteit is nog maar de vraag.

Ruimte in overvloed

De Kuga oogt niet alleen dik, hij zet ook flink wat kilo’s op de weegschaal. Je zit 15 centimeter hoger dan in de Focus, de instap is dankzij de enorme portieren heel eenvoudig. Ook het beladen verloopt gemakkelijker dankzij de nagenoeg vlakke laadvloer. Airconditioning, cruise control en een elektrische handrem zijn standaard aan boord in Fords compacte SUV.

  • Ford Focus 1 van vijf sterren
  • Ford Kuga 4 van vijf sterren

Een beetje te compact

De Clio is in de stad dankzij zijn compacte formaat lekker handzaam, maar het beladen kost de nodige inspanning en je zit erg laag, wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt. De bagageruimte is niet al te groot en heeft een onhandige vorm, daarnaast is alleen de leuning van de achterbank om te klappen. Tot overmaat van ramp is de draaicirkel groot en de flexibiliteit beperkt.

Hoger is beter

De hoog op de poten staande Clio-afgeleide zet de bedieningselementen, de instrumenten en het zitmeubilair letterlijk op een hoger niveau, wat het dagelijkse gebruiksgemak ten goede komt. De inzittenden zitten beter en zien meer, de bagageruimte scoort punten met een vlakke laadvloer en hij is dankzij de praktische handgreep goed toegankelijk.

  • Renault Clio 0,5 van vijf sterren
  • Renault Captur 4,5 van vijf sterren

Octavia in topvorm

De grote stationwagon is 44 centimeter langer dan de Yeti, heeft meer bagageruimte te bieden en het beladen is dankzij de lage tildrempel eenvoudiger. Het is ook de modernere auto van de twee (met de techniek en de opties van de huidige Golf), voorin is het echter een standaard compacte middenklasser met een lage instap.

Kleiner maar hoger

De Yeti is in tegenstelling tot wat bij onze andere duo’s het geval is korter dan zijn conventionele familielid. Toch biedt hij alle voordelen van een SUV: een comfortabelere instap, een beter zicht rondom en een verschuifbare achterbank (die je zelfs uit kunt bouwen)

  • Skoda Octavia 3,5 van vijf sterren
  • Skoda Yeti 5 van vijf sterren

Lager en handzamer

De Golf is niet alleen korter dan zijn SUV-broer, zijn draaicirkel is ook een halve meter kleiner. En dat is in de stad een zegen. Daar staat tegenover dat je anderhalve etage lager zit (16 centimeter) en de kleinere portieren maken het instappen er niet makkelijker op.

Meer flexibiliteit, meer comfort

De Tiguan scoort vooral punten met zijn flexibeler in te delen achtercompartiment: je kunt de achterbank verschuiven of de leuning ervan verstellen om meer ruimte voor bagage te creëren. Bij de Golf is dat niet mogelijk. Nadeel: de tildrempel van de bagageruimte is elf centimeter hoger dan bij de Golf.

  • Volkswagen Golf 4 van vijf sterren
  • Volkswagen Tiguan 4 van vijf sterren

Gebruiksgemak 

Een duidelijke overwinning voor de SUV: als het om instappen, beladen en zitcomfort gaat, hebben de hoge modellen simpelweg meer te bieden. Hun carrosserievorm biedt bovendien plek aan een flexibeler in te delen bagageruimte, terwijl de hogere prijs zich vaak ook vertaalt in een betere uitrusting. Met de nadelen van het SUV-concept wordt je in de stad geconfronteerd: de hatchbacks en stationwagons zijn handzamer en hebben minder plek nodig bij het parkeren.

3. Seniorentest: instappen - een vloek of een zegen?

Er komt een moment in het leven dat het comfort van auto’s het enige is dat er nog toe doet. Wie een slechte rug heeft, maalt immers niet om sportiviteit. Dan gaat het erom dat je comfortabel kunt instappen, eenvoudig de gordel om kunt doen en eenvoudig weer uit de auto kunt komen. Daarom zijn SUV’s zo populair bij oudere mensen. Om te kijken of ze de geclaimde voordelen ook waarmaken, hebben we gelegenheidstester Mona (62) uitgenodigd om alle auto’s aan een praktijktest te onderwerpen.

Mona’s gezicht spreekt boekdelen. “Dit zou mijn auto zijn!”, zegt ze glimlachend. Eigenlijk is ze niet echt een SUV-type, ze rijdt zelf in een BMW 3-serie. Maar na onze instaptest is ze erg onder de indruk van de Yeti, vanwege zijn brede portieren en de hoge zitpositie. In recordtijd is de 62-jarige in en uit de Skoda gestapt: “Heerlijk, echt een weldaad.” De Octavia weet daarentegen geen indruk te maken op haar, hoofdschuddend stapt ze uit de Tsjechische stationwagon. 

Om de voordelen van een SUV te kunnen beoordelen, hebben we een situatie uit de praktijk nagebootst: een oudere persoon die instapt, de gordel omdoet en even later weer uitstapt. Hoeveel tijd vergt dat? En welke aspecten van onze twaalf testkandidaten zorgen bij Mona voor irritatie? De compacte hatchbacks scoren weinig punten bij haar. “Deze is zelfs nog lager dan de Audi”, klaagt ze over de BMW 1-serie. “Hoe moet ik door deze deuropening kruipen? Ik ben geen acrobaat!” Onze gasttester spreekt klare taal. “Als je wat steviger gebouwd bent, dan zit de gordel van de A3 te strak en het uitstappen verloopt bij de Focus moeizaam. Ze wijst naar het voluptueuze dashboard van de Focus, dat de deuropening kleiner maakt. 

Is er dan helemaal geen hatchback die haar bevalt? Nou, de Golf kan de toets der kritiek aardig doorstaan, over het algemeen echter neemt het in- en uitstappen bij de SUV’s minder tijd in beslag. In het geval van de beide Audi’s – de A3 en de Q3 – scheelt het zelfs meer dan drie seconden. Dat zal zeker bijdragen aan het feit dat ze zich prettig voelt in de Q3. Niet alleen zit er bij de instap niets in de weg, ook het overzicht valt bij haar in de smaak. Mona is blij! 

Toch stelt ze vast dat er onderling een hoop verschil is bij de SUV’s. De imposante Kuga vindt Mona eigenlijk té hoog, de zithoogte doet aan die van klassieke terreinwagens denken. Ze heeft geen zin om zichzelf omhoog te hijsen tijdens het instappen. De instaptest vergt dan ook bij geen enkele SUV zoveel tijd – slechts een halve seconde minder dan bij de Focus. Bij het uitstappen stoot ze ook nog eens haar hoofd, ondanks de grote deuren geen topresultaat voor de Kuga dus. Nee, dan heeft ze toch liever de ver openslaande deuren van de Tiguan of de riante interieurbreedte van de Yeti. De hoge ramen van Skoda’s SUV zorgen voor een uitstekend ruimtegevoel. En wat vindt ze van de Captur, die qua hoogte tussen een SUV en een hatchback in zit? “Hij is absoluut veel comfortabeler als de Clio, hier zou ik aan kunnen wennen”, vindt Mona, terwijl er weer een glimlach op haar gezicht verschijnt. Er gaat niets boven een comfortabele auto, zo blijkt maar weer.

Zeker, dit is een subjectieve test. Maar wel eentje waarvan de resultaten niets aan duidelijkheid te wensen overlaten. Zo wordt niet alleen duidelijk dat onze tester steevast minder tijd nodig heeft om in en uit een SUV te stappen, ook voelt ze zich prettiger in deze auto’s. De grotere deuren, het betere zicht en het ruimere interieur zorgen voor een gevoel van welbevinden.

  • Audi A3 2 van vijf sterren
  • Audi Q3 4 van vijf sterren
  • BMW 1-serie 1 van vijf sterren
  • BMW X1 4 van vijf sterren
  • Ford Focus 1,5 van vijf sterren
  • Ford Kuga 2 van vijf sterren
  • Renault Clio 1,5 van vijf sterren
  • Renault Captur 3 van vijf sterren
  • Skoda Octavia 2,5 van vijf sterren
  • Skoda Yeti 4 van vijf sterren
  • Volkswagen Golf 3,5 van vijf sterren
  • Volkswagen Tiguan 4,5 van vijf sterren
Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

4. Rijgedrag: SUV rijdt steeds meer als gewone auto

SUV’s zijn per definitie zwaar, sloom en dorstig? Nee, die vlieger gaat niet meer op. Zo weegt de Renault Captur slechts 64 kilo meer dan een Clio en hij verbruikt in de praktijk elke honderd kilometer maar een halve liter brandstof extra. Niet zo vreemd ook eigenlijk, aangezien het onderhuids feitelijk dezelfde auto’s zijn. Dat soort besparingsstrategieën zullen we overigens steeds vaker gaan zien. En dat spreekt in het voordeel van de SUV, want de Captur heeft een harmonieuzere vering en legt zijn inzittenden meer in de watten dan zijn neefje. Daar willen steeds meer kopers best wat extra voor betalen. Ze willen niet alleen hoger zitten, maar ook comfortabeler. 

Zo geven de Kuga en de Tiguan hun inzittenden een relaxter gevoel dan de opponenten uit eigen huis, de Focus en de Golf. De hogere zitpositie stimuleert een relaxte rijstijl, zonder dat de hoge bouw compromissen vergt op het gebied van actieve veiligheid. De SUV’s remmen met uitzondering van de BMW X1 net zo goed en standvastig als hun conventionele familieleden. Het vooroordeel van wiebelige, topzware lobbessen is dan ook niet meer dan een vooroordeel. Maar de wetten van de fysica kun je uiteraard niet buitenspel zetten. Wie graag wat harder rijdt, kan het beste een conventionele compacte auto kopen. Je zit dichter bij de weg en door het lagere zwaartepunt is de rijdynamiek wel degelijk wat beter voor elkaar. Ten opzichte van een SUV met een vergelijkbaar motorvermogen krijg je met een hatchback, sedan of stationwagon de vlottere, dynamischer rijdende auto. Het beste voorbeeld daarvan is de Golf, die de Tiguan wat brandstofverbruik en topsnelheid het nakijken geeft en elke 100 kilometer een volle liter minder diesel opslokt. Akkoord, de SUV maakt gebruik van oudere VW-techniek, daardoor valt het verschil zo groot uit. De volgende generatie Tiguan presteert zonder twijfel beter op deze vlakken. Met name bij de SUV’s worden qua techniek grote stappen gezet tegenwoordig. 

Sommige SUV’s hebben zelfs de ambitie om een sporter te zijn, zoals de Audi Q3 en de BMW X1. Het zijn beide echter slechte voorbeelden, aangezien hun onderstellen een overdreven straffe afstelling hebben, waardoor hun inzittenden op slechte wegen er flink van langs krijgen. BMW is wakker geworden en geeft zijn SUV sinds de facelift van twee jaar geleden een minder stevig afgesteld onderstel mee. 

En hoe zit het dan met de vierwielaandrijving, de terreincapaciteiten en het trekgewicht? Welnu, de eerste twee aspecten spelen bij de compacte SUV’s een ondergeschikte rol. Wat het trekgewicht betreft: de SUV’s kunnen met uitzondering van de Captur en de Yeti weliswaar zwaardere aanhangers trekken, maar het verschil is niet groot genoeg om een doorslaggevend argument voor de aanschaf te vormen. Wie op zoek is naar een werkpaard, kan beter een traditionele terreinwagen kopen.

Bij dit testonderdeel staan de prestaties, het rijcomfort, de sportiviteit en het veiligheidsniveau centraal. De SUV’s zijn zwaarder en dorstiger, dat staat als een paal boven water. Een conventionele compacte auto is met een identiek motorvermogen vlottere en sportiever dan zijn SUV-evenknie, maar de verschillen worden kleiner. Hoe compacter en moderner het model (zie Clio en Captur), hoe kleiner de afwijkingen.

  • Audi A3 4,5 van vijf sterren
  • Audi Q3 3,5 van vijf sterren
  • BMW 1-serie 4 van vijf sterren
  • BMW X1 3 van vijf sterren
  • Ford Focus 4 van vijf sterren
  • Ford Kuga 2,5 van vijf sterren
  • Renault Clio 3 van vijf sterren
  • Renault Captur 2,5 van vijf sterren
  • Skoda Octavia 4,5 van vijf sterren
  • Skoda Yeti 3 van vijf sterren
  • Volkswagen Golf 4,5 van vijf sterren
  • Volkswagen Tiguan 3,5 van vijf sterren

5. Kosten van hatchback of SUV

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, zo’n SUV, maar loopt dat niet flink in de papieren? Om te kijken of de SUV inderdaad fors duurder is dan een hatchback of stationwagon, hebben we bij dit testonderdeel gekeken naar prijs en afschrijving, eventuele uitrustingsverschillen en de bijtellingspercentages die zakelijke gebruikers voor deze auto’s moeten betalen. Ook het fabrieksverbruik van alle kandidaten hebben we meegenomen in deze beoordeling.

Over het algemeen kunnen we stellen dat SUV’s een wat dikkere portemonnee vergen dan een hatchback of een stationwagon, met name door het wat hogere verbruik. Toch hoeft de SUV niet automatisch duurder te zijn, want de absolute restwaarden liggen in bijna alle vergelijkingen bij de SUV hoger. Uitzondering is Skoda, waar je minder op een Octavia afschrijft dan op een Yeti. Door de lagere afschrijving van een SUV wordt de hogere aanschafprijs weer deels gecompenseerd. Ook is de standaarduitrusting vaak wat uitgebreider.

  • Audi A3 3 van vijf sterren
  • Audi Q3 3 van vijf sterren
  • BMW 1-serie 3,5 van vijf sterren
  • BMW X1 van 2,5 vijf sterren
  • Ford Focus 3,5 van vijf sterren
  • Ford Kuga 3 van vijf sterren
  • Renault Clio 3,5 van vijf sterren
  • Renault Captur 3,5 van vijf sterren
  • Skoda Octavia 4 van vijf sterren
  • Skoda Yeti 3 van vijf sterren
  • Volkswagen Golf 3,5 van vijf sterren
  • Volkswagen Tiguan 2,5 van vijf sterren

Conclusie

Loont de overstap? In ieder geval wel als het een moderne, betaalbare SUV betreft zoals de hippe Captur, de grootste verrassing van deze test. De Renault is niet alleen een chic, veelzijdig alternatief voor hatchbacks uit het B-segment, maar ook een waardige tegenhanger van bijvoorbeeld de Golf. Voorlopig zal de vraag naar compacte SUV’s dus nog wel even blijven stijgen. In deze grote vergelijkende test gaat drie keer een SUV er met de beker vandoor, terwijl de oudere Yeti en Tiguan hun meerdere moeten erkennen in de Octavia en de Golf. Hun opvolgers staan al in de startblokken – en hun kopers vermoedelijk ook.

AudiBMWFordRenaultSkodaVolkswagen
A3Q31-serieX1FocusKugaClioCapturOctaviaYetiGolfTiguan
Uitstraling3/54/53/54/52/54/51/53/54/52,5/53/54/5
Gebruik3/53/52,5/54,5/51/54/50,5/54,5/53,5/55/54/54/5
Seniorentest2/54/51/54/51,5/52/51,5/53/52,5/54/53,5/54,5/5
Rijgedrag4,5/53,5/54/53/54/52,5/53/52,5/54,5/53/54,5/53,5/5
Kosten3/53/53,5/52,5/53,5/53/53,5/53,5/54/53/53,5/52,5/5
Ttoaal sterren15,517,5 ()14,018,012,015,59,516,518,517,518,518,5
Winnaar SUVWinnaar SUVWinnaar SUVWinnaar SUVWinnaar StationwagonOnbeslist

Occasion zoeken