Vergelijking auto’s voor oudere mensen

Opel Mokka

Bij deze test kijken we niet naar pk’s of verbruikscijfers. Ditmaal hebben we ons gefocust op het praktische gebruiksgemak. Met deze vergelijking van auto's voor oudere mensen zie je verrassende verschillen. Zijn de auto’s van vandaag de dag ook geschikt voor mensen die de pensioengerechtigde leeftijd gepasseerd zijn? 

De A-klasse van Mercedes-Benz is geen seniorenauto meer, maar hij wás het bij de eerste twee series wel. Door de hoge bouw kon je gemakkelijk in- en uitstappen, de overeenkomstige hoge zit zorgde voor een prima zicht rondom en de vering probeerde zijn inzittenden zo veel mogelijk te ontzien. Die eigenschappen vielen in de smaak bij de oudere kopers, per slot van rekening werd de A vaak gekocht door wat hippe marketeers zo mooi de ‘silverline’-generatie noemen. Maar diezelfde marketeers hebben ervoor gezorgd dat dit verleden tijd is. De A moest jong, snel en hip worden. En dus is de kleine Mercedes een laag boven de grond snuffelende sportieveling geworden, met krappe sportstoelen en pittige motoren. Welke afwegingen Mercedes ook gemaakt heeft bij deze nieuwe positionering, voor automobilisten die in de herfst van hun leven verkeren is hij minder geschikt dan vroeger. Maar wat is dan wel een aantrekkelijke auto voor de wat oudere automobilist? Het is immers een hele klus om het overzicht te bewaren in het uitdijende modellenaanbod. Soms lijkt het wel of er elke dag een nieuw automodel op de markt verschijnt, het karakter van een auto verandert van generatie op generatie. Terreinwagens (excuus, SUV’s) moeten opeens de Nürburgring in een recordtijd ronden en krijgen zodoende een spijkerharde vering mee, compacte auto’s bieden door hun alsmaar ‘dynamischer’ wordende design nagenoeg geen zicht rondom meer en trendy crossovers zorgen voor verwarring bij de autokoper. De hoogste tijd dus voor een test die lifestyle links laat liggen en volledig toegespitst is op praktisch gebruiksgemak. We namen negen automodellen onder de loep, van de betaalbare Skoda Rapid tot de luxueuze BMW 5-serie GT. Wat is dé auto voor het leven?

Zo zijn de auto’s beoordeeld 

De negen geteste modellen konden op zes testonderdelen in totaal 100 punten scoren. De onderdelen ‘Opties’ en ‘Basisprijs’ wogen daarbij minder zwaar mee in het eindresultaat als de hoofdstukken ‘Stoelen’, ‘Instap’, ‘Rijcomfort’ en ‘Bedieningsgemak’. Bij de diverse onderdelen hebben we naar de volgende zaken gekeken.

  • Stoelen: hoe is de zitpositie ten opzichte van het stuur en het wegdek? Hoe is het gesteld met de verstelmogelijkheden, de afmetingen en het comfort van de stoelen?
  • Instap: hoe verloopt het in- en uitstappen op alle zitplaatsen? Zaken als ver uitstekende stoelwangen, brede dorpels of kleine deuropeningen leverden minpunten op.
  • Rijcomfort: hoeveel geluid maakt de auto, hoe soepel is de vering?
  • Bedieningsgemak: hoe groot is de auto, hoe overzichtelijk is hij, bieden de buitenspiegels een goed zicht, zijn er systemen die helpen bij het achteruitrijden?
  • Opties: staan xenonlicht, een automaat, assistentiesystemen en een noodoproepsysteem op de optielijst? En wat kosten ze? Hierbij zijn we uitgegaan van de basismodellen.
  • Basisprijs: wat kost de kleinste motor en het meest eenvoudige uitrustingsniveau?

9. Citroën DS5: Zicht rondom? Zo goed als nul

De meest hippe auto van deze test, de Citroën DS5, is voor oudere automobilisten niet de meest geschikte optie. Zo kun je praktisch niet zien wat zich vlak voor en achter de auto afspeelt, de vering is verbazingwekkend stoterig (is dit echt een Franse auto?), de bediening blijft ook na een gewenningsperiode en een uitgebreide bestudering van het instructieboekje veel vraagtekens oproepen. De wat hogere zitpositie is handig bij het in- en uitstappen, maar je schuift wel steeds over de harde zijwangen van de stoel. Positief: de DS5 is verkrijgbaar met (half-)automaat (bij veel uitvoeringen zelfs standaard) en heeft in de Business-uitvoering standaard parkeersensoren aan boord. 

Beoordeling

    • Stoelen (max. 20 punten) 10
    • Instap (max. 20 punten) 10
    • Rijcomfort (max. 20 punten) 7
    • Bedieningsgemak  (max. 20 punten) 8
    • Opties  (max. 10 punten) 6
    • Basisprijs  (max. 10 punten) 4
  • Totaal45

Prijs: vanaf €9.000.

8. Hyundai Santa Fe: Grootte is niet alles

De ver openzwaaiende deuren, de hoge zitpositie, de eenvoudige instap: de Hyundai Santa Fe beschikt over genoeg zaken die het leven veraangenamen. Een nadeel is de positie van de handgreep aan de binnenkant van de deur, waarvoor je je arm ver moet strekken als de deur volledig is geopend. De grote spiegels helpen om de Hyundai in krappe parkeervakken te manoeuvreren. Prettig: met een druk op de knop wordt de besturing heel licht. Wie echter meer comfort of assistentiesystemen wenst, moest diep in de buidel tasten. 

Beoordeling

    • Stoelen (max. 20 punten) 8
    • Instap (max. 20 punten) 16
    • Rijcomfort (max. 20 punten) 9
    • Bedieningsgemak  (max. 20 punten) 9
    • Opties  (max. 10 punten) 3
    • Basisprijs  (max. 10 punten) 2
  • Totaal47

Prijs: vanaf €15.000

7. Skoda Rapid: Opties schitteren door afwezigheid

Winnaar onderdeel ‘Basisprijs’ - Winnaar onderdeel ‘Bedieningsgemak’

De Skoda Rapid lijkt op papier de ideale seniorenauto: een grote vijfde deur, compact, een bescheiden imago en lekker ‘doe maar gewoon’ qua design. Zelfs in het knalgeel is de Skoda een brave borst. Verwacht geen Spielerei aan boord van deze Tsjech, wat dan wel weer als prettige bijkomstigheid heeft dat de bediening instinctief is. Ook verloopt het in- en uitstappen ondanks de ‘traditioneel’ lage zitpositie relatief comfortabel. De Skoda laat echter wel wat steekjes vallen. Het zicht naar achteren is door de hoge hoedenplank matig, de motor wordt bij wat steviger accelereren brommerig en op slecht wegdek schudt de Rapid door zijn stugge lage rolweerstand-banden zijn inzittenden ruw door elkaar. Extra luxe werd echter duur betaald. Xenonverlichting was zelfs helemaal niet leverbaar voor dit model.

Beoordeling

    • Stoelen (max. 20 punten) 7
    • Instap (max. 20 punten) 9
    • Rijcomfort (max. 20 punten) 8
    • Bedieningsgemak  (max. 20 punten) 19
    • Opties  (max. 10 punten) 2
    • Basisprijs  (max. 10 punten) 10
  • Totaal55

Prijs: vanaf €7.000

6. Mercedes A-klasse: Hip design, maar te krap voor ouderen

De A-klasse werd geboren als compacte MPV-achtige, maar Mercedes’ kleinste is sinds het vorige decennium een conventionele hatchback met een sportief tintje. En dat komt het gebruiksgemak niet ten goede. Zo is het zicht rondom matig en om in te stappen moeten langere personen een kleine turnoefening uitvoeren. Het is ook een hele toer om op de achterbank te komen, de uit de kluiten gewassen wielkasten zorgen ervoor dat de deuropening bescheiden van formaat is. Ook onhandig: de behoorlijk zware voorportieren blijven maar in twee standen ‘staan’, waardoor je ze in krappe parkeervakken vast moet houden om schade te voorkomen. En dan is er nog de krappe doorlaadopening van de bagageruimte met een elf centimeter hoge opstaande rand. Wel punten scoort de Mercedes voor het feit dat hij leverbaar is met hightech opties zoals een dodehoekassistent.

Beoordeling

    • Stoelen (max. 20 punten) 12
    • Instap (max. 20 punten) 8
    • Rijcomfort (max. 20 punten) 10
    • Bedieningsgemak  (max. 20 punten) 13
    • Opties  (max. 10 punten) 8
    • Basisprijs  (max. 10 punten) 6
  • Totaal57

Prijs: vanaf €10.000

5. Honda CR-V: De instap is een fluitje van een cent

Winnaar onderdeel ‘Instap’

Lichte, eenvoudig te openen en ver openzwaaiende deuren, geen sportief gevormde stoelleuningen, opvallend smalle dorpels en een hoge zitpositie: de instap in de Honda CR-V verloopt heel comfortabel. De wangen van de stoelzittingen zitten bij het instappen nauwelijks in de weg. De stoelleuning had echter wat langer mogen zijn. Door de nagenoeg vlakke vloer is een prettige zitpositie op de achterbank snel gevonden. Door de koppeling aan een luxere uitvoering waren opties als xenonverlichting en een automaat al snel erg duur.

Beoordeling

    • Stoelen (max. 20 punten) 9
    • Instap (max. 20 punten) 19
    • Rijcomfort (max. 20 punten) 15
    • Bedieningsgemak  (max. 20 punten) 10
    • Opties  (max. 10 punten) 5
    • Basisprijs  (max. 10 punten) 5
  • Totaal63

Prijs: vanaf €13.000

4. Ford B-Max: Extra luxe vereiste dikke portemonnee

Een schuifdeur achter, geen B-stijl: dat klinkt als een eenvoudige instap. Nee, helaas. De deuren van de Ford B-Max zijn zwaar, het ontbreken van de B-stijl brengt geen voordelen met zich mee bij het instappen. Voor rolstoelgebruikers is het overigens wel plezierig, zij kunnen hun rolstoel zo gemakkelijker inladen. Ondanks de MPV-achtige bouwwijze is de zitpositie maar een handbreed hoger dan bij een conventionele B-segmenter. Daar staat tegenover dat de Ford lekker wendbaar is. Minder fijn: wie een automaat wilde, zit gelijk vast aan een 1.6-motor plus de duurdere Trend-uitvoering. Xenonverlichting was niet verkrijgbaar. Daarentegen kan de B-Max wel geleverd worden met Active City Stop en een noodoproepsysteem.

Beoordeling

    • Stoelen (max. 20 punten) 13
    • Instap (max. 20 punten) 12
    • Rijcomfort (max. 20 punten) 12
    • Bedieningsgemak  (max. 20 punten) 16
    • Opties  (max. 10 punten) 4
    • Basisprijs  (max. 10 punten) 8
  • Totaal65

Prijs: vanaf €6.500

3. BMW 5-serie GT: Goed, maar veel te duur

Winnaar onderdeel ‘Opties’ - Winnaar onderdeel ‘Rijcomfort’

Wat krijg je als je een 5-serie sedan en een X5 met elkaar kruist? In ieder geval een hogere zitpositie, zoals de BMW 5-serie GT laat zien. Bovendien zijn de stoelen en de stuurkolom over een grote afstand te verstellen. Niet iedereen zal echter vrolijk worden van de harde wangen van de voorstoelen, die het instappen er niet plezieriger op maken. Daarnaast moet je min of meer gokken wat er achter je gebeurt, de prominent in beeld zittende bagageruimte-afdekking zorgt voor een matig zicht naar achteren. Een achteruitrijcamera is dan ook aan te raden, deze is met 859 euro inclusief parkeersensoren niet al te duur. Elke 5 GT kreeg af fabriek een automaat mee, xenonverlichting was een aardige investering. Over het rijcomfort waren alle testers eensgezind: dat is top. Het is bovendien een auto die je niet iedere dag tegen zult komen.

Beoordeling

    • Stoelen (max. 20 punten) 18
    • Instap (max. 20 punten) 14
    • Rijcomfort (max. 20 punten) 19
    • Bedieningsgemak  (max. 20 punten) 5
    • Opties  (max. 10 punten) 10
    • Basisprijs  (max. 10 punten) 1
  • Totaal67

Prijs: vanaf €17.000

2. Volkswagen Golf: Plezierige metgezel

Winnaar onderdeel ‘Stoelen’

De stoelen van de Volkswagen Golf bieden een uitstekende ondersteuning, dankzij de grote afstand waarover de stuurkolom kan worden versteld (zowel in lengte als hoogte) is een plezierige zitpositie bovendien snel gevonden. Bovendien is de Golf stil en rijdt hij comfortabel. Kortom, de Golf is een fijne reisgenoot. Maar de Volkswagen scoort geen punten met het feit dat er voor de basisuitvoering geen automaat leverbaar was. Daarvoor zit je vast aan de duurdere Trendline met 105 pk-motor. Bij xenonverlichting is het hetzelfde verhaal, daarvoor moest je zelfs upgraden naar de Comfortline. 

Beoordeling

    • Stoelen (max. 20 punten) 19
    • Instap (max. 20 punten) 11
    • Rijcomfort (max. 20 punten) 17
    • Bedieningsgemak  (max. 20 punten) 15
    • Opties  (max. 10 punten) 9
    • Basisprijs  (max. 10 punten) 8
  • Totaal79

Vanaf €7.700

1. Opel Mokka: Zorgeloos autorijden

 

De Mokka is één van de kleinere SUV’s. Zo is hij slechts 4,28 meter lang en dankzij een eveneens bescheiden breedte van 1,77 meter wurm je de Opel overal tussendoor. Maar ondanks zijn compacte formaat biedt de Mokka een aangenaam hoge zit en heb je aan de voorkant een goed overzicht. In- en uitstappen verloopt probleemloos. Hooguit zitten de geprononceerde wangen van de sportstoelen van de testauto een beetje in de weg als je plaatsneemt op de stoel, maar daar staat tegenover dat ze veel zijdelingse steun bieden. Bovendien rijdt de Mokka heel comfortabel. Hij doet handzaam aan, de benzinemotor maakt weinig geluid en de deuren, achterklep en het mechanisme van de neerklapbare achterbank vergen weinig kracht. Goed: Opel levert de Mokka desgewenst ook met xenonlicht, achteruitrijcamera, assistentiesystemen en automaat. Maar de meerprijzen daarvan waren deels ronduit pittig. De automaat spant de kroon: daarvoor moest je minimaal een 1.4 T Cosmo nemen, en die was maar liefst 7.000 euro duurder dan de basisversie.

Beoordeling

    • Stoelen (max. 20 punten) 17
    • Instap (max. 20 punten) 17
    • Rijcomfort (max. 20 punten) 16
    • Bedieningsgemak  (max. 20 punten) 18
    • Opties  (max. 10 punten) 7
    • Basisprijs  (max. 10 punten) 7
  • Totaal82

Eindstand per onderdeel

Als we de punten van alle onderdelen bij elkaar optellen, komt de Opel Mokka als beste uit de bus. Hij laat namelijk op geen enkel vlak steken vallen en heeft in alle opzichten genoeg te bieden voor de oudere bestuurder. Als je echter jouw auto wilt kiezen op basis van bepaalde testonderdelen en bijvoorbeeld een comfortabele instap het belangrijkst vindt, zie je hier de winnaars op de diverse onderdelen. Zo wint bijvoorbeeld de Honda CR-V het onderdeel ‘Instap’, omdat dit bij de Japanner bijzonder eenvoudig verloopt. De Skoda is daarentegen een serieuze overweging waard als het bedieningsgemak voor u belangrijk is. De Rapid is een toonbeeld van ergonomie, de auto biedt alleen de zaken die je écht nodig hebt. En dat is in de praktijk van alledag voor veel automobilisten een groot voordeel.

  • Stoelen: Volkswagen Golf. Afgezien van de relatief lage zitpositie biedt de Golf een perfecte zit. 
  • Instappen: Honda CR-V. Hoge carrosserie, smalle dorpels. En stoelen waar je zo op kunt neerploffen.
  • Rijcomfort/opties: BMW 5-serie GT. Bijzonder comfortabel en je wordt geholpen door slimme techniek.
  • Bedieningsgemak/basisprijs: Skoda Rapid. Zorgeloos in de omgang, lekker functioneel van opzet en niet al te groot. 
Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Eindbeoordeling

Een Opel die een BMW verslaat? Ja, want we hebben niet uitsluitend gezocht naar een zo hoog mogelijk comfortniveau. Ook het gebruiksgemak van de auto – oftewel hoe groot is hij, hoe is het met het zicht rondom gesteld – speelde een belangrijke rol bij deze test. Net als de aanschafprijs en de prijs van de opties. Als we alles bij elkaar optellen, is de Opel Mokka voor automobilisten van gevorderde leeftijd een bijzonder interessant totaalpakket. De Golf eindigt als tweede. Weliswaar biedt hij ten opzichte van MPV’s en SUV’s een minder hoge zitpositie, maar in andere opzichten ontbreekt het hem aan niets. Als hekkensluiter eindigt de Citroën, want alleen een wat hogere carrosserie is niet genoeg.

Autofabrikanten doen veel om het ook de oudere automobilist naar de zin te maken. De prijzen van opties wierpen soms een wel zeer hoge drempel op. Want wat als je je ideale auto hebt gevonden, maar je graag een automaat of xenonverlichting wilt hebben? Dat was in veel gevallen niet simpelweg een kwestie van aankruisen op de optielijst, in plaats daarvan moest je vaak kiezen voor een duurdere motor of zelfs een hoger uitrustingsniveau. En daardoor kosten deze zaken zomaar vele duizenden euro’s. Dat blijf je nu terug zien in het aanbod van de auto’s op de tweedehandsmarkt.

Occasion zoeken