Let hierop bij een gebruikte Renault Kadjar

Renault Kadjar

De Renault Kadjar heeft een punt achter zijn carrière gezet. Dat betekent dat je hem alleen nog maar tweedehands kunt kopen. Waar let je op als je een gebruikte Renault Kadjar wilt kopen?

Ondanks een niet al te succesvolle carrière is de Renault Kadjar tweedehands in redelijke aantallen verkrijgbaar, meestal tegen aantrekkelijke prijzen. Hierop moet je letten bij een gebruikte Renault Kadjar.

De productie van de Renault Kadjar stopte in 2022

De voorganger van de Renault Kadjar, de Koleos, was in feite een Samsung-model, ontwikkeld en geproduceerd in Zuid-Korea. De Kadjar was de eerste echte compacte SUV van Renault. Om de ontwikkelingskosten te drukken leunde het model sterk op de techniek van de Nissan Qashqai van de tweede generatie. Dit verklaart de afwezigheid van de R-Link tot aan de restyling en de verkrijgbaarheid van een cvt-automaat en vierwielaandrijving.

Voordelen: ruim en redelijk zuinig

De Renault Kadjar heeft de reputatie ruim te zijn en redelijk zuinig in gebruik. Een Renault Kadjar met de 110 pk dCi-motor rijdt bijvoorbeeld gemiddeld 1 op 19,4. Het draait bij dit model om comfort en gebruiksgemak, niet zozeer om sportiviteit. Mensen die gewoon een wat grotere auto willen rijden dan de Captur komen bij de Kadjar zonder meer aan hun trekken.

Van onze partner
Koop je occasion bij auto.nl
Auto.nl de meest menselijke autoverkoper.
✓ 12 maanden garantie ✓ 14 dagen bedenktermijn ✓ Thuisbezorgen mogelijk

Zwaar en concurrerend speelveld

In het begin van zijn loopbaan kende de Renault Kadjar een redelijk succes. De komst van geduchte concurrenten, zoals de Peugeot 3008 en de Citroën C5 Aircross, en de betrouwbaarheidsproblemen van de 1.2 TCe-motor (vooral bij de eerste bouwjaren) zorgden later voor tegenvallende verkoopcijfers.

Distributieriem: aandacht rond de 50.000 km

De Kadjar heeft de onhebbelijkheid veel van zijn banden te vragen. Je bent dus relatief snel toe aan een nieuwe set rubber. Rustig rijden loont. 

De distributieriem van de 1.2 TCe kan problemen veroorzaken, omdat het materiaal van de riem verbrokkelt. Volgens onze Franse collega’s speelt het euvel vooral boven de 50.000 km op. Het leidt tot olievervuiling en mogelijk motorstoringen, doordat stukjes rubber in de filters of slangen blijven hangen. Als je naar een gebruikte Kadjar kijkt doe je er goed aan om de onderhoudshistorie zorgvuldig na te gaan. De diesels (die relatief vaker zijn verkocht) staan bekend als redelijk probleemloos.

Automaat met dubbele koppeling zwak punt

Een andere opmerking die we hebben gemaakt gaat over de EDC-automaat met dubbele koppeling. Die kan lawaai maken, slecht schakelen, of zelfs niet schakelen. De oplossing is herprogrammeren maar in sommige gevallen is de transmissie aan vervanging toe.

Ook de remmen vragen aandacht. Hoewel ze tijdens het rijden goed werken, zijn ze gevoelig voor roestvorming en overmatige slijtage.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Let op kraakjes en rubbers

Wat de carrosserie betreft, zijn de grote, slecht gemaakte plastic delen van de bumpers niet altijd passend. Let ook op de rubbers bij de deuren en langs bijvoorbeeld de voorruit die  kunnen loslaten. Wees bedacht op windgeruis langs de portieren, voorruit en - indien aanwezig - het panoramadak. Binnen het interieur kun je te maken krijgen met piepjes en kraakjes, zeker als je over slechte wegen rijdt.

Het R-Link infotainmentsysteem van de tweede generatie is vaak traag en kan zelfs bevriezen. Dat kan leiden tot ergernis. De remedie hiervoor is reset of zelfs een compleet nieuwe installatie.

Onze Duitse collega’s van AutoBild hebben een Renault Kadjar TCe 160 van 2019 gedurende 100.000 km aan de tand gevoeld. Toen ze hem na die tijd demonteerden viel vooral op dat interieurdelen en -bekleding opvallend veel slijtagesporen vertoonden. Technisch was de auto in redelijk goede conditie. Er was wel enige slijtage te zien maar die was niet buitensporig.

Conclusie: veel kleine problemen

De Renault Kadjar is in grote lijnen een auto die de berijder vooral kleine ongemakken kan bezorgen. Goed onderhoud kan veel problemen voorkomen. Wil je er een aanschaffen, dan is het verstandig om vooraf na te gaan of je er (voldoende) garantie op hebt.

Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij je zoektocht, bijvoorbeeld over de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerpKoop- & leaseadvies (nieuw en tweedehands).

Occasion zoeken