Zo houd je de turbo in goede conditie

Turbo turbocompressor principe model

Tegenwoordig zit op bijna alle verbrandingsmotoren van een auto wel een turbo (of meer!). Die is praktisch onmisbaar in de motoren van vandaag. Toch is de turbo een kwetsbaar onderdeel, dat enig onderhoud nodig heeft. Hier zijn onze tips om de turbo in goede conditie te houden.

De turbo (afkorting voor turbocompressor) is een systeem van drukvulling voor motoren. Hij zorgt voor een zekere zuinigheid. Daarnaast levert hij een aanzienlijke vermogenswinst op. Vroeger stond het groot op de achterklep als een automotor een turbo had, maar dat is allang niet meer zo. Je ziet de turbo in zowel benzine- als dieselauto’s.

Tekenen dat de turbo slijt

Bepaalde tekenen kunnen erop wijzen dat je turbo last heeft van slijtage. Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen. Hier zijn enkele tips om de turbo in de loop van de jaren in goede conditie te houden.

Van onze partner
Heeft je auto een onderhoudsbeurt nodig?
Bij Bosch Car Service autobedrijven vind je goed opgeleide monteurs, die werken met de beste onderdelen en apparatuur. Je auto is dus in goede handen! Maak nu een afspraak

Onderhoud aan turbo is belangrijk

De turbo draait met hoge snelheden rond. Daarom moet je ervoor zorgen dat het turbinewiel daarbij niet wordt gehinderd. De kwaliteit van de olie is essentieel voor de goede gezondheid van de turbo. Als deze is verouderd of een ongeschikte viscositeit (dikte) heeft, kan deze bij verhitting koolstofafzetting vormen. Deze resten kunnen dan zowel de lagers als de vinnen van de variabele geometrie die veel turbo’s tegenwoordig hebben beschadigen.

Oliefilter en luchtfilter op tijd vervangen

Houd je daarom aan de onderhoudstermijnen. Als je zeker wilt zijn dat je turbo in goede conditie blijft, moet je eigenlijk zelfs vaker olie verversen. Het onderhoudsboekje van je auto geeft de intervallen aan die moeten worden aangehouden in geval van intensief gebruik. In dat geval moet de olie over het algemeen twee keer zo vaak worden ververst. Het elke keer daarbij vervangen van het oliefilter is essentieel.

Ook het luchtfilter moet op tijd worden vervangen om de turbo in goede conditie te houden: als dat verstopt is, kunnen de compressorbladen beschadigd raken, omdat de turbo meer inspanning moet leveren om te werken.

Van onze partner
Turbo cleaner additief nodig?
Bestel ook je turbo cleaner additief gemakkelijk en snel bij bol.com!

Turbo: respecteer de techniek

De turbo is gevoelig voor temperatuurschommelingen. Pas op voor deze wisselingen. Warm de techniek rustig op aan het begin van je ritten. Als je op de snelweg rijdt, verminder dan de snelheid een paar minuten voordat je uitstapt en de motor stopt. Daarmee voorkom je de vorming van koolafzetting.

Zet de motor bij een stop na een snelle rit ook niet meteen uit, maar laat die nog even stationair draaien. Als je de motor direct uitzet, zal de turbo nog doordraaien, maar krijgt die op dat moment geen olie voor de smering.

Af en toe de turbo doorblazen houdt hem in goede conditie

Het systeem met variabele geometrie van de turbine zie je vaak op de nieuwste generatie motoren terug. Dat kan zeker bij dieselmotoren en directe inspuiting van benzinemotoren gemakkelijk verstopt raken door afzettingen. Dat gebeurt vooral als je overwegend korte ritten maakt of door de stad rijdt. Om dit te voorkomen, kun je snelwegritten maken met warme motor. Doe dat zeker eenmaal per maand.

Bij sterke vervuiling kun je ook een additief voor turbo's gebruiken. Dat meng je door een tank brandstof. Je kunt ook een professional inschakelen om de koolafzetting te verwijderen met waterstof.