Welke terugroepacties zou je auto gehad moeten hebben?

Terugroepregister RDW terugroepacties

Als je kijkt naar een tweedehands auto, is het onderhoudsboekje een belangrijk onderdeel. Ga ook na welke terugroepacties je auto zou moeten hebben gehad.

Bij een terugroepactie voert de fabrikant veranderingen aan je auto door. Die hebben vaak als doel de veiligheid te verbeteren. Soms blijkt dat een onderdeel de tijd of de belasting in gebruik minder goed doorstaat dan de bedoeling is. Dat kan leiden tot onveilige situaties, bijvoorbeeld doordat een onderdeel los kan laten, breken onder belasting, of te heet kan worden - of onverhoopt niet goed werkt. In zo’n geval kan een fabrikant besluiten tot een terugroepactie.

Speciale afspraak of bij onderhoud

Zo’n terugroepactie betekent dat op kosten van de fabrikant alle auto’s van een bepaald type een modificatie krijgen. Soms gebeurt dat als je auto voor onderhoud bij de garage komt. In een ander geval moet je tussentijds een afspraak maken. In dat geval krijg je een brief waarin je kunt lezen wat er aan de hand is met het verzoek om een afspraak te maken bij de werkplaats.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Terugroepregister bij RDW

Terugroepacties die de veiligheid van de auto raken, moeten fabrikanten melden bij de RDW. Die legt deze vast in het terugroepregister. Daar kun je per type auto en bouwjaar terugvinden welke terugroepacties op een auto van toepassing zijn of, in het verleden, zijn geweest. Daarnaast kun je via de onderhoudshistorie en werkplaatsfacturen nagaan of de terugroepactie plaats heeft gevonden bij de auto die je op het oog hebt. Immers: als de terugroepacties zijn uitgevoerd heb je domweg een betere auto in je bezit!

Kan de garage nagaan of er terugroepacties voor mijn auto zijn uitgevoerd?

Niet van alle auto’s zijn de facturen van de reparaties en terugroepacties beschikbaar. Hoe kun je dan nagaan of ze zijn uitgevoerd? Geen nood. Over het algemeen hebben merkdealers toegang tot een interne databank. Hiermee is te achterhalen of er voor een bepaald model terugroepacties zijn geweest. De monteurs kunnen aan de hand van het chassisnummer controleren of de werkzaamheden daadwerkelijk zijn uitgevoerd.