Hoe je de achterdemper van de uitlaat goed onderhoudt

Video

Rijden met een kapotte achterdemper maakt enorm veel lawaai. Dit kan een boete van honderden euro's opleveren. Je kunt beter de uitlaat achterdemper vervangen.

Wat is de achterdemper van de uitlaat?

De achterdemper is het eindstuk van de uitlaat. De naam zegt het al, de demper ‘dempt’ het geluid. De demper zorgt ook voor het geleiden van alle uitlaatgassen.

Wanneer moet je de uitlaat achterdemper vervangen?

Als de uitlaat achterdemper lek is, zal het geluidsniveau hoger worden.

Je kunt een uitlaat eenvoudig controleren op lekkage. Houd, bij een draaiende motor, de uitlaatpijp met een doek dicht. Er moet dan druk opbouwen zonder dat je een sissend geluid hoort. Hoor je wel een sissend geluid onder de auto vandaan komen? Dan is er een lek waardoor uitlaatgas ontsnapt.

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Wat zijn de gevolgen van een lekke achterdemper?

Als de achterdemper lek is, veroorzaakt dit een hard geluid. Dit geluid komt al snel boven de wettelijk toegestane normen. De politie kan daarvoor een boete geven. Ook kan er een verlies van vermogen optreden, omdat de tegendruk door de lekkage te laag is. Deze verlaagde tegendruk kan zeer schadelijk zijn.

Is een lekke achterdemper gevaarlijk?

Ja, een lekke achterdemper kan gevaarlijk zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld de uitlaatkleppen in de motor en de katalysator verbranden omdat de uitlaatgastemperatuur stijgt. Dat kan zorgen voor schade aan de motor.

Kun je voorkomen dat je een lekke uitlaat krijgt?

De materialen zijn gevoelig voor corrosie. De achterdemper kan gaan lekken doordat je veel korte stukjes rijdt. Dan wordt de uitlaat niet warm genoeg om het vocht dat met de gassen meekomt te verdampen. Dat blijft in de demper en zorgt voor roest. Regelmatig grotere afstanden rijden en zorgen dat de motor op goede temperatuur komt verlengt de levensduur.

Let daarnaast op roestvorming. De uitlaat hangt onder de auto en daar komt gemakkelijk vuil dat je ook niet zo maar in de gaten hebt. Daardoor roesten bijvoorbeeld bevestigingspunten waardoor hij los komt te hangen en vreemde geluiden als tikken laat horen als je bijvoorbeeld over een verkeersdrempel of een slechte weg rijdt.