Moet ik rekening houden met winterdiesel?

Diesel (ANP)

Bij lage temperaturen vlokken de paraffines in de diesel en verstoppen ze het brandstoffilter. Dit wordt onder meer voorkomen door de toevoeging van Middle Distillate Flow Improvers (MDFI) in winterdiesel.

Dergelijke MDFI zijn koolwaterstoffen met een kleinere molecuulgrootte in organische oplossingen die de vloeibaarheid verbeteren door hun combinatie met de paraffinen in de brandstof.

Zes dieselklassen

Een EU-norm (EN 590) definieert zes dieselklassen voor gematigde klimaatzones (van +5 tot -20 °C) en vijf voor arctische zones (-20 tot -44 °C). De afzonderlijke landen bepalen echter zelf wanneer welke diesel moet worden verkocht. In Nederland - en in veel andere EU-landen - is winterdiesel, die geschikt is voor temperaturen tot min 20 graden Celsius, verkrijgbaar van ruwweg 16 november tot 28 februari. Van 1 oktober en na de winter tot 14 april wordt diesel verkocht, die is beschermd tegen vlokken tot min 10 graden Celsius. De zomerdiesel die tussen half april en oktober wordt verkocht, is goedgekeurd voor minimum temperaturen tot rond het vriespunt. Sommige van de premium brandstoffen die door tankstations worden aangeboden, overtreffen het hele jaar door de eisen voor winterdiesel. 

Van onze partner
Goedkoper tanken aan de pomp?
Met UnitedConsumers kun je met korting tanken! Vraag nu de tankkaart aan

Geen benzine toevoegen aan diesel

Vroeger was een advies om in de winter eventueel benzine aan de diesel toe te voegen. Dat raden we af. De verbrandingstemperatuur, vloeibaarheid en smerende eigenschappen van diesel worden hierdoor veranderd. Dat kan zelfs leiden tot motorschade. Wil je iets toevoegen aan de (zomer)diesel, dan zijn er speciale additieven verkrijgbaar.

Problemen met diesel in de winter voorkomen

Hoewel de diesel die je tankt bestand is tegen de winterse temperaturen, zijn er enkele dingen waarop je (extra) zou kunnen letten:

  • Zorg voor een schoon brandstoffilter, voordat de temperatuur echt omlaag gaat. Mocht de diesel iets vlokken, dan wordt het niet tegengehouden door vuil dat al aanwezig is.
  • Plaats je auto beschut. Dan koelt de brandstof in je tank zeker in de koude wind minder snel af en heb je minder last van te koude brandstof. Bovendien hoef je dan minder snel je ruiten te krabben.
  • Tank in de avond, niet ‘s ochtends. Dan treedt minder condensvorming op. Zeker bij een bestelbus of SUV met een grotere tank zou dat enig verschil kunnen maken.